{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.976 visninger | Oprettet:

Gode råd ang. vinterkørsel! {{forumTopicSubject}}

Hej igen.

Da jeg gik glip af en del af sommerens kørsel, så tænker jeg at jeg vil prøve at køre til vinter.
Jeg kigger lidt på en offroader/motard 500ccm +
Hvad kan i garvede vinter mcister give mig af gode råd? Med hensyn til udstyr og vedligeholdelse og forberedelse af MCen.

Mvh joel

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd ang. vinterkørsel!
  • #1   17. sep 2013 Varmt tøj . Brrr brr brr

• #2   17. sep 2013 Varmehåndtag, Handguards med god vindbeskyttelse og evt MC luffer udenover disse.. Helårs/unduro dæk - ikke alt for grove.. Og så bare vær meget forsigtig med gassen, og forsøg at køre motoren i de områder hvor den har mindst moment, når der er meget glat.. Når jeg kører i sne og sjap stiller jeg mig lige op en gang imellem, og gider den lidt øre, for lige at se hvor meget baghjulet har fat - det er nu god spas at køre sidelæns ned igennem Aalborgs gader, når der er snestorm smiley

• #3   17. sep 2013 Giver du den noget ekstra olie eller Hvordan for at det ikke fryser og sætter sig. Hvordan med vask??

• #4   17. sep 2013 Jeps gode hansker og så for at nedsætte rusthelvede lidt så knald hele dyret ind i WD40 hver gang du har mulighed for det, det vasker nemt af, og cyklen ser nogenlunde ud underneden.

• #5   17. sep 2013 Hvis du vil passe lidt på kværnen: http://www.youtube.com/watch?v=_Yx5R3XgQL8&feature=c4-overview&list=UUOXDrrwQRZqOQ3iUCXN12rw

Eller vand og vindtæt tøj er at foretrække, jeg kommer dog ikke til at køre i sne, men det er fandme tæt på smiley

• #7   17. sep 2013 Jonas ham delboy abonnere jeg også på på YouTube. . Han er sku guld værd at følge samt baron von grumble som bare total griner at høre på.

Tænkte nok at den skulle dyppes i WD40 smiley

• #8   17. sep 2013 wd40 er ikke rustbeskyttelse, det er en rustløsner , udover det så jeg en gut sidste vinter som havde monteret ski på begge side som var fjederbelastet , de kunne hæves i lodret når de ikke var nødvendig , og så med et par gode crossdæk kunne han komme alle steder sagde han smiley

• #9   17. sep 2013 Hydraulikolie skulle være en god rust beskytter, det vil jeg selv prøve at spraye på min vinter bike som jeg dog venter lidt med at købe endnu.

• #10   17. sep 2013 Jeg ville så ikke bruge hydraulikolie, ikke engang bio... så hellere almindelig motorolie...

• #11   18. sep 2013 Nogle cykler er væsentligt mere udsatte end andre.
    Havde en 100ccm 2takt scooter fra østen. Den rustede for vildt.
    En bekendt havde en honda x8rs (også scooter) men stellet var af aluminium så der var ikke så meget som antydningen af rust..

Bolte og møtrikker på udsatte steder for saltholdigt smat kan sikkert med fordel skiftes til alu i stedet for jern.

Det vil især være aktuelt hvis man køber en ældre cykel der i forvejen godt ku trænge til nye bolte osv.

• #12   18. sep 2013 På asfalt med pletvis is er knopdæk værre end slicks.
    Så skal der ikke køres meget i blødt underlag er knopdæk ikke the weapon of choice

• #13   18. sep 2013 Har kørt en 3 vintre nu med forskellige dækker, syntes helt klart at Sahara 3 eren som jeg har på min H-D er de bedste jeg har haft. De er grove så de træder ned i sneen, men stadig med brede trædeflader då du har bid når der ikke er sne. Eneste ting er så bare at de ikke holder voldaomt mange km i forhold til almindelige gadedæk smiley

• #14   18. sep 2013 jeg har kørt 2 vintre på min kawa ZX10 (den helt gamle) med bridgestone BT023 dæk og intet specielt i forhold til at det er blevet vinter... har dog forsøgt at lade være at køre når der er sne, men ellers hele vinteren

• #15   18. sep 2013 Tak jeg vil prøve mig frem.. jeg har aldrig kørt vintersæson før men tænker det skal prøves.
    Så må vi se hvornår jeg begynder at græde over hvor koldt og vådt det er smiley

• #16   18. sep 2013 hellere tør kulde end våd kulde, det er helt sikkert.
    Foretrækker klart minus fem grader over plus fem grader.
    nedbør skal bare prelle af! Og jeg skal bare være fri for at iføre mig regntøj smiley

Tager altid sådan et par plastichandsker fra en tankstation på inden under kørehandskerne.
    Det forhindrer luft i at passere dine fingre, den luft der er omkring dine fingre bliver hvor den er, i stedet for hvert andet sekund at blive erstattet af ny kold luft.
    Til gengæld får man meget fungtige hænder af at have dem i plastichandsker smiley

Men jeg foretrækker klart lune svedige hænder end kolde tørre hænder.
    To par sokker!
    Og gør kværnen 90% klar før du ifører dig handsker og 4. lag bukser.
    Man begynder meget nemt at svede iført så meget tøj, især hvis man bakser med at få cover af cyklen, lægge det sammen, fjerne skivelås, trække geden ud af sneen, børste isen af sædet, evt sparke i kickstarter osv.

Ikke noget værre end at starte turen med at svede så de 2 inderste lag tøj er fugtigt.

De mest lærerige erfaringer er dem man selv har gjort sig, men synes lige så godt jeg lige kunne skrive det jeg kom i tanker om nu spørgsmålet er der smiley

Husk at batterier har det hårdt i kulde.

Jeg har i enkelte tilfælde haft gavn af at hælde varmt vand på cyklen når der har været MEGET is på sædet eller noget.
    Men overvej risikoen for at vandet samler sig et sted og bliver til større isklump et andet sted.
    Fik engang indkapslet bremsepedalen i is fordi jeg skulle skynde mig af sted.
    Det var lidt noget møg smiley

Så!, det var det for nu smiley hygge

• #17   18. sep 2013 sidevogn ......

• #18   18. sep 2013 Mc A tak det var sku info jeg kunne bruge smiley

• #19   18. sep 2013 Og jeg synes du er en tøs, hvis ikke du fører det igennem.. Så må du gøre det im næste år, men giver du op halvvejs ?? smiley

• #20   18. sep 2013 Så skal du køre med røven bar gennem Odense hvis jeg gennemføre smiley hvis ikke jeg gennemføre så giver jeg dig en flæskesteg og 1 limited edition af Koranen.

• #21   18. sep 2013 Så drager jeg sgu til Odense og kigger nøgen løb... ( det er ikke meget behjælpeligt at Jonas´s kæreste er en sublim fotograf når hun ikke kan finde ud af at filme det rigtige smiley og det syn vil jeg sgu ikke snydes for smiley )

• #22   18. sep 2013 Haha den deal er jeg ikke med på.. smiley smiley

Brian næste gang skal jeg bede hende tage billeder af dig også smiley
    Kan godt se nu her at det var lidt unfair- dertil vil jeg lige høre om de billede den anden fotograf tog, om de er til at finde nogen steder?

• #23   18. sep 2013 skal lige sige da jeg kørte i frost sidst, vaskede jeg altid mc'en grundet salt, men så kunne jeg ikke bremse det første halve minut da skivebremsen var iset til, så man skulle lige sikre sig at bruge bremsen inden det var nødvendigt smiley

• rasmus t
    rasmus t Tilmeldt:
    maj 2009

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 346
  • #25   18. sep 2013 Glæder mig nu endnu mere til vinter/efterårs kørsel. Skal nu bare finde mig en mc

• #26   18. sep 2013 har været derinde for at afmelde mig, min krop... MIN!!!! smiley

Kommentér på:
Gode råd ang. vinterkørsel!

Annonce