{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.929 visninger | Oprettet:

MC som 18 årig?!? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens, jeg bliver snart 18 og jeg har 25 km til skole og vil helst undgå at skulle med bussen da det er røv!
Jeg har ikke råd til bil da jeg(indtil videre) skal leve af SU, så jeg har gået og tænkt på en MC, med hvad koster sådan nogle egentligt i forsikring?( her tænker jeg på 125 ccm)
Hvad med indkøb og vedligeholdelse, hvad skal man regne med af udgifter til det? Det skal lige siges at jeg kan godt lave en del selv, da jeg har taget grundforløbet til mekanikker uddannelsen, så jeg ved da hvad et hjul er smiley
Hvad for nogle maskiner skal man gå efter, jeg kunne godt tænke mig en supermotard, men kan man overhovedet få det med kun 15 hk?
Jeg håber i kan hjælpe mig lidt smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MC som 18 årig?!?
  • #1   6. aug 2013 Gå ind på 123mc og led efter 125cc bikes. Så når du finder en du kan lide så ringer du til 10 forskellige forsikringselskaber og finder ud af hvor det er billigst.


  • #2   6. aug 2013 ja tak, men kan du ikke komme med en cirka pris på hvor forsikringen ligger på sådan nogle maskiner? for hvis det er det samme som bil, ja så bliver det da ikke en mc jeg skal have ligenu smiley

  • #3   6. aug 2013 Der ER ikke nogen cirkapris - det er derfor du selv skal ringe rundt smiley

    Det afhænger af:

    alder
    bopæl
    anciennitet
    motorstørrelse
    kasko/ansvar
    evt. selvrisiko (på kasko)
    etc
    etc


  • #5   6. aug 2013 ja okay, men jeg regner kun med jeg skal have ansvar, medmindre jeg skal have en helt ny en(hvilket jeg nok ikke skal). hvad med brændstofforbrug? ligger udgifter til vedligeholdelse nogenlunde ligesom på en knallert?

  • #6   6. aug 2013 Ved gf koster maskiner under 175 ikke mange penge i ansvar under 2000 og sikker en del under.

  • #7   6. aug 2013 De ligger nok nogenlunde på samme niveau som en knallert - uden lige at have andet end mavefornemmelsen, så går sådan en 125'er nok snildt mellem 30-40 km/liter.

  • #8   6. aug 2013 det lyder jo meget godt, hvad med afgifter er der sådan noget på mc'er?

  • #9   6. aug 2013 Ja, det er der. Udgifter til vedligeholdelse kommer jo helt an på hvilken MC du køber. En gammel MC er der formentlig flere udgifter forbundet med. Tror godt du kan regne med at en 125cc MC koster lidt mere at vedligeholde end en knallert, men ikke det helt store.

    Mht. til forsikring så bare ring rundt til selskaberne og spørg, de bider ikke. De vil gerne tale med dig så de kan sælge dig en forsikring.


  • #10   6. aug 2013 jeg regner med en nyere hvis det er, altså fra år 2000 og op cirka.

  • #11   6. aug 2013 Det er også en god idé at huske på at det er en god idé at smide penge efter noget sikkerheds udstyr, også selv om du kun kører 125cc. Det kan snildt koste nogen knaster også.

  • #12   6. aug 2013 Gav 1800 for min Yamaha da den var helt ny. (ansvar) som 18 årig.

  • #13   6. aug 2013 nu skal den jo også forsikres så jeg kan bruge den om vinteren, kommer det til at ændre prisen på forsikring meget?

  • #14   6. aug 2013 Mathias, det bliver self. lidt mere dyrt, men tror ikke det er det helt store.

  • #15   6. aug 2013 Køber du en med veteran status, så er forsikringen ikke slem. De er også lette at rode med og er de i god stand, så holder de fint. Men de holder selvfølgelig ikke så godt som en moderne kvalitetsmaskine med få km på tælleren.

    Alternativt så undersøg om du kan have den stående i dine forældres navn. Min XT250 er forsikret af min far, for der står klart og tydeligt i hans forsikring at familie må køre ubegrænset i/på både bil og motorcykel. På den måde slipper jeg ganske lovligt med lidt over 800kr om året og min er ikke engang veteran.

    Men det er de færreste forsikringsselskaber der har den ordning, men tjek alligevel. Jeg sparer tusindvis af kroner på den måde. Selskabet er Runa mener jeg smiley


  • #16   6. aug 2013 omkring 1500 kr i forsikring for en 125 og en nyere maskine koster ikke det vilde i vedligelholdese men nyt bagdæk hvert andet år nok og olie skift 1 - 2 gange og en kædekit i ny og næ

  • #17   6. aug 2013 jeg har en hjelm, men hvad mere synes i man skal have?

  • #18   6. aug 2013 jeg købte sidste års model af en Xlite til 500 nedsat fra 1500

  • #19   6. aug 2013 hvad er en xlite?


  • #20   6. aug 2013 Jeg ville da i hvertfald have jakke + sko + handsker sammen med hjelm som minimum.

    For en 4000-5000 kr burde du kunne få det. Måske mindre! Den kører jo noget hurtigere end en knallert sådan en 125cc. Udstyret holder jo også i mange år så du kan bruge det når du bliver 20 og får en større MC smiley


  • #21   6. aug 2013 ja det kan du selvfølgelig have ret i Nikolaj. ved i om der sådan noget grøn ejerafgift og sådan noget på en MC? smiley

  • #22   6. aug 2013 Der er en yamaha ybr 125 til 5000 på dba den havde jeg valgt hvis jeg stod i din situation

  • #23   6. aug 2013 Det ville hjælpe hvis du skrev hvor mange penge du har at bruge....altså hvis du vil have forslag til MC at købe. Husk at når du skriver beløbet skal du lige huske du skal betale for forsikring/vægtafgift/sikkerhedsudstyr oven i.

  • #24   6. aug 2013 vel omkring 15000 maks, det skal bare ikke være sådan en kina maskine eller noget der ligner en scooter. smiley

  • #25   6. aug 2013 Det kan jeg sgu godt forstå det ikke skal, hahaha.

  • #26   6. aug 2013 Synes f.eks den her ser meget fin ud. http://www.123mc.dk/yamaha-ybr-125/mcid-65246s1

    Ved dog ikke om det er en god pris, kender ikke rigtigt til markedet.
    Hvis du gerne vil have noget med motard look så tjek Kawasaki D-Tracker 125, den koster dog 20 kilo....og hvis du er en høj/bred mand kan den nok godt være lidt lille til dig.


  • #27   6. aug 2013 jeg er en 180 cm og vejer 72 kg, så jeg er ikke stor på den måde. jeg synes bare ikke de der maskiner som yamaha ybr er ret pæne, tænker mere noget motard eller race agtigt som en cbr for eksempel, men er det til at købe for penge i god stand?

  • #28   6. aug 2013 Tjaah du må jo søge på 123mc. De er en ret glimrende søgemaskine.

  • #29   6. aug 2013 En Honda Cbr 125. Er et godt bud ,,, kan bruges af en gut på ca 200cm

  • #30   6. aug 2013 ja okay, tak for det hele folkens, jeg vil kigge lidt på sagerne smiley

  • #31   6. aug 2013 En honda CBF 125 koster 25k fra ny, billig i forsikring, billig i benzin da den kører afsindigt langt på literen! Og det tror jeg på mange måder ville være en god investering smiley Jeg selv købte en brugt cykel til 15k, og det har jeg fortrudt lige siden! Køber du en ny hos en forhandler er der garanti på, og det er en herlig sikkerhed! smiley

  • #32   6. aug 2013 ja det er jo også det, men er bare nødt til at skulle låne penge så for har ikke lige til en ny maskine smiley

  • #33   6. aug 2013 Prøv at søg på hyosung på 123mc, der er to motarder som ser rimelig ud smiley

  • #34   6. aug 2013 Nej det der hyosung skal jeg ikke nyde noget af smiley

  • #35   7. aug 2013 haha, det sagde folk om Yamaha for 30 år siden;)

  • #36   7. aug 2013 Hvad er der galt med Hyosung? Er det fordi at det er noget ragelse eller er det bare fordi folk ikke har hørt ret meget om mærket?

  • #37   7. aug 2013 Selvfølgelig er der cirkapriser. Jeg gav 2900 første år for en 650'er droslet til 34 hk som 18 årig. Min 18-årige ven gav er par hundrede mere for hans 750'er droslet til 34 hk og begge er helårlige ansvarsforsikringer. Derfor vil jeg skyde på en 125 kubiks 15 hk mc koster ca. 2000 kr. Om året for en 18-årig smiley
    Så det er altså noget billigere end at forsikre en bil


  • #38   7. aug 2013 Jeg kører selv Hyosung, og kender folk der gør, ingen problemer med dem... i hvert fald ingen alvorlige problemer... mht. motor osv... kender mange der har suzuki som går i stykker konstant! ja.. Hyosung VAR lort, for 10 år siden, men ikke længere, og en 250' som jeg kører på, koster det samme som en CBR 250;)

  • #39   7. aug 2013 Jeg har selv kun jakke(en god en), handsker(et par gode nogle) og så har jeg sat et rygskjold ind i jakken. Og så selvfølgelig hjelm. Det løb vel op i 6-7.000kr.

    Jeg kører ikke selv med bukser og støvler. Jeg bruger ikke min til ræs, men havde jeg gjort det(uanset om det var landevej, motorvej eller bane), så havde jeg naturligvis bukser og støvler på også. Men til dagligdags kørsel fra hjem til skole og omvendt, så er bukser og støvler for omstndigt.

    Efter min mening er det vigtigste naturligvis hjelmen. Derefter handsker, jakke, bukser og til sidst støvler. Men det hele er vigtigt, hvis man kører vildt! smiley


  • #40   7. aug 2013 Undervurder ikke støvler. fødder kan være noget af det mest svære at sætte sammen igen for en kirurg. specielt hvis knoglerne er helt knuste hvis man nu fik foden i klemme mellem mc og asfalten.

    et rygskjold er også en god ide.
    alt udstyr er vigtigt.

    Mvh


  • #41   7. aug 2013 Ja det er ikke godt at få sine føder ødelagte, men jeg vil hellere have mine føder ødelagte end mine knæ. Og igen så vil jeg hellere have mine knæ ødelagte end min hænder osv osv.

    Det er også et spørgsmål om hvor meget man bruger det. Skal man ud på en laaang tur og har man udstyret så tager man det selvfølgelig på. Det samme hvis man skal ud og race.
    Men skal man bare lige køre nogle få rolige kilometer til arbejdet eller lign, så er det ikke sikkert at man gider at tage alt grejet på, da det simpelthen er for omstændigt.
    Men jakke og handsker er ikke til besvær og hjelm er selvfølgelig obligatorisk.

    Sådan har jeg det i hvert fald. Ikke sikkert alle har det som mig, men jeg er sikker på at der er mange der ikke gider at tage fuldt udstyr på for en kort tur fra A til B smiley


  • #42   7. aug 2013 Jeg betaler 1800 for min, du kan tjekke den på min profil. Det er nemlig en lille super motard. Skal muligvis af med den efter denne her sæson da jeg nok tager a2 kørerkortet, så smid bare en besked hvis det har interesse smiley

  • #43   7. aug 2013 Du har 2 muligheder.
    1. Køb en 125 Honda, byg den om til en cafe racer, så har du raceren.
    2. Køb en MZ 125 så kan du veteran forsikre og udgifterne til mc kan ikke blive mere SU venlig.


  • #44   7. aug 2013 Jeg troede bare det der hyosung var noget Kina bras, men åbenbart ikke. Jeg tænker ikke at det vilde sikkerhedsudstyr er nødvendigt, sådan en 125'er kan jo sjældent køre mere 120 km/t og jeg kommer stortset kun til at køre landevej hvor man jo ikke må køre mere end 80 smiley

  • #45   7. aug 2013 Der er en ca. pris.. har ikke læst hele tråden så der kommer måske nogle gentagelser..

    forsikring (ansvar) MAX 2500kr ved GF uanset alder og MC størrelse op til 1000ccm

    vægtafgift ~500kr UANSET MC..

    en 125ccm kører ca 25-30km/l

    udgifter til service ol. kan holdes på under 2000kr årligt hvis man selv kan skrue og køber delene online.. medmindre man har et ekstremt højt km behov pr. år..

    en 125ccm er nok et af de billigste transportmidler uden at det skal være en 30 knallert..


  • #46   7. aug 2013 mirza forstå slet ikke hvor du hiver de priser fra, vægtafgift er 600 og du får ikke nogen til at forsikre en 1000 ccm for 2500 som 18 årig

  • #47   7. aug 2013 uuuh undskyld vægtafgift er 100kr mere dyrt end mine ca. 500kr ~ betyder ca. smiley

    GF forsikrer ALT (på nær i hovedstaden) for 2500kr, måske er det steget med 500kr siden sidst jeg tjekkede.. men den er god nok..

    min ven på 20år havde en 600GSXR for 2800kr.. havde han været 18år var prisen den samme.. du er velkommen til at modbevise mine eksempler ved GF..


  • #48   7. aug 2013 koster 3 k for mig at ansvars forsikre min gamle aprilia hos gf

  • #49   7. aug 2013 Michael alt fra 175cc og op til 1000 koster det samme hos GF.
    Det der gælder er om du bor i hovedstadsområdet eller ej.
    Så Mirza er ikke helt forkert på den. ( husk det er ca. priser)

    Emil M. Jeg tager personligt altid minimum hjelm, handsker, bukser, rygskjold, jakke på hver gang også på korte ture. Det er bare noget med personlig holdning at gøre.

    Mathias V. Et rygskjold ville jeg mene var uundværligt

    Mvh


  • #50   7. aug 2013 Tak smiley

  • #51   7. aug 2013 Christian T - Jeg er super interesseret i din Derbi Senda Baja!

  • #52   7. aug 2013 Det lyder jo til at det kan gøres pænt billigt, den største udgift er jo maskinen og udstyr smiley

  • #53   7. aug 2013 Jeg har en billig læderjakke liggende, så skal du bare kigge på bukser og handsker smiley

  • #54   7. aug 2013 Jeg starter lige med at tage kortet først rene, og der er trodsalt stadig cirka 4 måneder til jeg bliver 18 smiley

  • #55   7. aug 2013 Fornuftigt smiley men rigtig god fornøjelse, en motorcykel er en motorcykel uanset kubik

  • #56   8. aug 2013 Jonatan A: Fair nok. Det er selvfølgelig bestemt ikke nogen dårlig vane du har så smiley Jeg syntes bare at det er lidt for omstændigt, da man skal have et sted at ligge tingene, have ekstra dagligdags sko med osv. Kommer selvfølgelig også an på hvordan man kører fra A - B og måske også hvor ofte man kører. Kører man kun søndagskørsel fordi man fx har en bil, så er det nok nemmere at tage sig sammen. Kører man derimod ligesom mig hver eneste dag, ofte mange gange om dagen, så er det omstændigt smiley

    Mathias V:
    Husk at du kan slå dig selv ihjel ved bare 20km/t og du kan være ret sikker på at være færdig hvis du rammer et træ med 80km/t, så uanset hvad, så er det vigtigt med udstyr. Det er selvfølgelig så et dårligt eksempel at jeg sidder her og skriver at jeg ikke altid tager alt udstyret på, men med hjelm, handsker, jakke og rygskjold, så er man beskyttet de vigtigste steder smiley


  • Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 9
    #57   8. aug 2013 Mhs til tøj/beskyttelse så overvej om ikke det var en god ide med et sæt vandtæt cordura tøj og et par støvler (udover hjelm og handsker). Selvfølgelig tager det 5min at trækker det over og der skal skiftesko med. Også selvom det er varmt på dennne årstid. Men det er også træls at blive overrasket af et regnvejr ....

    Risikoen for en (uforskyldt) røvtur er mindst lige så stor på mc som knallert ....

    Mhs til forsikring så har GF en online ansvavrs beregner. De er ret billige for små maskiner (175ccm). Prisen afhænger af postnummer, men regn med ca 1500. Dernæst så undersøg om du via fagforeninge eller andre foreninger har nogle aftaler du kan bruge


  • #58   8. aug 2013 Regntæt tøj vil være en stor fordel, da jeg vil komme til at køre i al slags vejr, både sne og regn smiley

  • #61   8. aug 2013 arh thomas en cbr250 og en hyo gt 250 er ikke det samme værd..

  • #62   9. aug 2013 Hej.
    En billig 125ccm, ansvarsforsikring - en hjelm - en varm jakke. Regner det så regntøj.og hansker. Det er ikke ret meget dyre end at kører knallert.
    KØR smiley


  • #63   9. aug 2013 Michael: Ja okay jeg har heldigvis ikke nogen personlig erfaring med styrt på motorcykel. Men jeg kender mig selv godt nok til at vide at jeg ikke kommer til at bruge støvler og bukser så meget som jeg burde og da jeg hverken kan eller gider køre ræs på min lille mc, så er chancen for at køre galt ikke så stor, som hvis man kører agressivt smiley

    Til trådstarter: Hvis du køber en god læderjakke, så er de som oftest til en vis grad vandtætte. Jeg har en Held læderjakke og selv i kørsel i længere tid i kraftigt regnvejr gør mig næsten ikke våd på overkroppen overhovedet. Det er yderst minimalt smiley


  • #65   9. aug 2013 Nu har jeg ikke læst hele tråden - men glem ikke noget ordenligt tøj - jeg stod af med noget der ligner 80-90 stykker den anden dag, og der var dælme ikke meget jakke tilbage, tør slet ikke tænke på hvordan jeg havde set ud hvis jeg var iført en blå Kansas jakke!!!
    Desuden så skal du nok forvente at ryge i jorden et par gange om vinteren, specielt hvis der ligger en del sne, det kræver lige lidt øvelse smiley


  • Anders M
    Anders M Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 9
    #66   9. aug 2013 Michael H : Jeg mener det er uansvarligt at undvære handskerne. Du tager fra med hænderne når du står af. Selv på mtb kører jeg med handsker (og hjelm) selvom resten af kroppen ikke er beskyttet.

    Men selv med sikkerhedsudstyr på kan man nemt slå sig. For et par par måneder siden stod jeg af en bmx-CYKEL med under 30km/t og trykkede ribben i begge sider selvom jeg var iført en brynje der var godkendt efter MC standarderne. Og det uden at ramme andet end jorden.... (og forstuvede et par fingre)

    Har man planer om at køre i alt slags vejr kan man ligeså godt indstille sig på at det hedder tøj med vandtæt membran og støvler/handsker .... Og gerne noget hvor foret kan tages ud om sommeren uden at tage den vandtætte membran med ud.


Kommentér på:
MC som 18 årig?!?

Annonce