{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.656 visninger | Oprettet:

at skulle kører uden abs {{forumTopicSubject}}

Nu er jeg jo igang med at, tage kørekortet og der kører vi på cykler med abs.. og må ærlig indrømme, tror sku da næsten jeg ville være nervøs for at skulle kører en uden... eller er det slet ikke så slemt uden abs ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  at skulle kører uden abs
  • #1   18. jun 2013 Du aktivere forhåbentlig ikke din ABS hver gang du bremser ?! smiley

  • #2   18. jun 2013 ingen problem smiley


  • #3   18. jun 2013 Kører fint uden smiley


  • #4   18. jun 2013 Det skal du ikke være nervøs for.
    Vil da gerne vide Hvorfor du skulle være nervøs for det ? For så tror jeg da du skal have flere køretimer hvis du bruger det lystigt !


  • #5   18. jun 2013 Abs'en slår jo kun til når du udsætter den for maks belastning..
    og det gør du sku nok ikke hver gang. Og du har garanteret heller ikke gjort det inu


  • #6   18. jun 2013 Totalt iorden spørgsmål! Du må have den "for vildeste" køreteknik! smiley

    Forhåbentlig så klare du dig rigtig fint uden absen når du bliver sluppet fri! smiley


  • #7   18. jun 2013 Ellers lærer han det sku i første nedbremsning når der ingen abs er til af redde inden udskridningen smiley

  • #8   18. jun 2013 Learning by doing!

  • #9   18. jun 2013 Og kigge på

    P
    A
    T
    T
    E
    R

    smiley


  • #10   18. jun 2013 Det er en teknik man skal lære at mestre, ligesom at køre uden abs! Dog er patte-kiggeri af højere prioritet end abs! smiley

  • #11   18. jun 2013 Har aldrig haft brug for ABS på min gamle ged. Har endda aldrig blokeret dækkene, har til tider bremset hårdt, meget hårdt, men har aldrig blokeret hjulet.
    Jeg vil næsten skyde på, at mine R6 bremser er kraftigere end dem der sidder på en GS 500 eller andre skolecykler.


  • #12   18. jun 2013 Jo mindre elektronik jo bedre og især når det er ABS, hvor man totalt ødelægger bremsefølingen fordi bremse trykket skal fra master helt bagud under førersædet og tilbage til forenden og i kaliberen plus en god vægtforøgelse

  • #13   18. jun 2013 Glenn B:

    det der er noget ævl. Det er rigtigt at den meget rutinerede kører kan bremse mere effektivt uden ABS end med, hvis han er helt oppe på toppen af sin ydeevne, ikke bliver overrasket osv....

    Men hvor mange af os er sådan ude i trafikken????

    Der er lavet meget grundige undersøgelser af dette, og ABS er en klar fordel - især fordi den redder en i paniksituationer.

    Jeg forstår godt trådstarterens bekymring, men vil nøjes med at spørge ham om han nogensinde har mærket ABS-en blive aktiveret på sin skolecykel. Det er nemmerlig aldeles mærkbart. Mærker man den ikke, og det tror jeg næppe, så er man i den samme bremsesituation som man vil være uden.

    ABS er en sikkerhedsfeature på linie med beskyttelsesudstyr - noget der er handy, hvis man er i knibe:-)


  • #14   18. jun 2013 Jeg har også fået en med ABS men har dog ikke fundet ud af om det virker, Heller ikke da det kom en bil på tværs af min kørebane, så det kan bremse meget uden at ABS bliver aktiveret
    ( ABS Altid Bajer Stående ) smiley


  • #15   18. jun 2013 Har abs på en af mine. Har aldrig været på den under normal kørsel. Jeg skulle dog lige prøve den og man skal satme være hård på bremsen. Og maskinen var lige ved at lave en head over .

  • #16   18. jun 2013 Min bliver af og til aktiveret når jeg bremser for gult i stedet for at give gas. Jeg er dog sikker på jeg nok skulle stå stille selvom der ikke var ABS.
    1 enkelt gang har jeg været glad for den, en bil der trækker ind foran mig, og jeg hiver instinktivt alt hvad jeg kan i håndtaget, og grebet pumpede virkelig. Der kunne forhjulet godt være smuttet hvis den var uden. Men hvis ikke funktionen havde været der, ville jeg muligvis også have lært at reagere anderledes. Nu ved jeg, at jeg bare kan trække til.
    Så jeg kan godt forstå dig, jeg er glad for mine, men det vil ikke være afgørende at der er ABS på min næste mc.


  • #17   19. jun 2013 Kan se min kammerat der har en SV650 og den har ABS hvor imod min SV1000 har ingen trods den har en større motor, Spurgte en MC mekaniker hvorfor og han sagde af en ABS er kun god ved bremsninger hvor du fx rammer et dæksel eller noget glat på kørebanen, desuden sagde han også af hvis du kommer med en rigelig høj fart hvor du får virkelig brug for din ABS så er det i mange tilfælde forsent alligevel ligesom hvis du var på en uden.

    Aner som sagt ikke om det passer men vil mene det har noget på sig eftersom hans og min cykle er samme årgang, så det er ikke noget med af det er kommet i nyere moddeler.. smiley


  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #18   19. jun 2013 ABS er helt sikkert en, nice to have feature.
    Skal helt sikkert have det, når jeg får råd til en kværn med det.


  • #19   19. jun 2013 Vil sige normalt er det ved lave hastigheder <50 km/t at du kan få brug for abs.

  • #20   19. jun 2013 Jonas .. Det skal nok gå smiley ... Du skal bare tage ud og køre helt normalt, med eller uden ABS .. Fornuftigt, flydende og med et ansvarligt overblik, men du lærer den cykel at kende du har fået, .. Det skal nok blive sjovt .



  • #21   19. jun 2013 Tænker egentlig lige, bruger du kun bagbremsen?

  • #22   19. jun 2013 abs er en fin ting at have, og det ødelægger skam ikke noget, men de fleste af os kører rundt uden smiley

  • #23   19. jun 2013 ?? Hvor tit bruger du ABS i Bilen Jonas ?

  • #24   19. jun 2013 Jonas, jeg vil vædde på at du aldrig har haft ABSen aktiveret med forbremsen, så bare vær cool..

  • #25   19. jun 2013 Eftersom han er ved at tage kørekort, så har han haft ABS aktiveret, da en del af kravlegården er hårde nedbremsninger.. Min kammerat og jeg tog kørekort på maskiner uden.. Og da han på glatbanen bedte mig om at trykke til, selvom jeg sagde at trykkede jeg hårdere så løftede hjulet sig, mente han det ikke kunne lade sig gøre.. så 5m stoppie lavede jeg lige.. og derefter tog han hatten af for jeg turde gøre det, og stolede på mig når jeg sagde jeg ikke kunne presse den lille 500ccm mere end jeg gjorde i forvejen smiley


  • #26   19. jun 2013 Holmeren, hvis dit baghjul har rejst sig, så har du bremset hårdt, men forhjulet har haft BID, og har ikke blokkeret, ellers ville baghjulet ikke rejse sig..

    var der ABS på så ville den jo ikke aktivere, så længe at hjulet roterer..



  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.692
    #27   19. jun 2013 ABS redder dig i bedste fald når du er kommet forbi panik stadiet, og den redder kun hjulene fra at blokere - men det kan ikke omgå fysikkens grundregler.

    Det ville ikke være et brugbart argument for mig, om en MC havde ABS eller ej i en købssituation. Ligesom Glenn kan jeg godt mærke forskel på om der er ABS eller ej, på f.eks forbremsens følsomhed og feedback. Jeg har så ikke prøvet nogle af de nyeste sportscykler, som efter sigende skulle være knivskarpe...

    Man kan godt, teoretisk, lave en stoppie med ABS forudsat hjulene roterer ens, men 99% af de nedbremsninger man laver, vil give lidt steppende baghjul og intet andet.
    Bruger man kun forbremsen, er det desuden ikke en korrekt nedbremsning med en ABS cykel...


  • #28   19. jun 2013 Holmeren og du har simpelthen været på glatbane på mc?;)
    Jojo da:p


  • #29   19. jun 2013 Yeah det hedder det jo sådan set derude.. at du ikke er på glatbanen er én ting, men det er stadig et glatbaneanlæg man køre rundt på, i Kastrup smiley

  • #30   19. jun 2013 Mirza : Nu er der ikke nogen der har snakket om at ha bid eller ikke bid.. det var bare lige en lille historie fra da jeg tog kortet smiley

  • #31   19. jun 2013 Jeg kan godt lide ost!

  • #32   19. jun 2013 Holmeren, fin historie smiley men nu går snakken på om hvorvidt ABS slår il eller ej, og det gør det kun i det øjeblik man skrider, så man kan jo sagtens bremse hårdt og løfte baghjulet uden at ABS slår til smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.692
    #33   19. jun 2013 Mirza - ABS systemet føler på om begge hjul roterer ens, så lige så snart du løfter baghjulet i en stoppie, vil den gribe ind og sænke bremsetrykket foran.

    Så nej det kan man ikke, medmindre hjulene roterer ens...


  • #34   19. jun 2013 Det var sgu kedeligt c",)

  • Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #35   19. jun 2013 Holmer - Kørte du på en af de grå Honda'er. Der er nogle af dem der har ABS, og nogle der ikke har. Men uden, kan man godt nok komme op og hænge.

  • #36   19. jun 2013 T.C Følger op på begge hjul ikke abs !

  • #37   19. jun 2013 Selvfølgelig bruger jeg ikke abs, når man bare bremser generelt, men jo har prøvet den for det var noget vi blev bedt om at afprøve, som noget af det første og jo har også haft prøvet det nogle gange i bil.
    Men jeg tænker netop og især som ny på mc at man ville have større tendens til at ja smide ankeret og bare panik bremse også er det jo man smider cyklen hvis man bare er lidt uheldig. Men hvor jeg bare ville hen er, at jeg synes det er lidt dårligt vi ikke lærer det uden abs, samt at hvis jeg skulle ud at købe en cykel så ville den nok være nemmere at komme af med og holde værdien bedre. men synes bare at der er et stort spring i pris når man skal have noget med abs hvis man køber brugt, men det skal jo hænge sammen med budgettet smiley


  • #38   19. jun 2013 Da jeg tog kortet fik vi besked på vi ikke måtte bremse så hårdt at abs blev aktiveret
    det bremser fuldt ud lige så godt som med abs, men hvis men panik bremser så er det sikkert godt med abs da den ofte kan rede en situation


  • #39   19. jun 2013 Min personlige erfaring er at man som refleks slipper fodbremsen når forhjulet blokere. Har aldrig oplevet at være tæt på at smide geden ved at forhjulet blokere. Problemet med at man slipper bremsen et lille stykke tid er slf. at bremselængden bliver længere, og der vil abs'en hjælpe, så det er klart bedre at have, men ikke et "must have" mere et "nice to have" smiley

  • #40   20. jun 2013 Det eneste der kan være et irritations moment er den der gang-gang-gang lyd når man er på den... og så at ABS lyser op i instrumenterne hvis man kommer lidt for meget op på baghjul lidt for længe smiley

  • #41   20. jun 2013 Det er nok en meget bedre idé at bare købe en cykel, og så snuppe et track-days / køre kursus, hvor man lærer den cykel man skal køre på at kende

    Inden for MX, er der en fin god grundregl: Brems altid KUN når du kører ligeud, og giv gas så snart du drejer .. man kan sagtens lære sine bremser at kende, uden at "gakke af", overbremse osv, man skal bare gøre det stille og roligt .. ABS´en har jo faktisk kun en nytte dér hvor man går i panik og desperat hukker bremsen ... Så er det nok ligeså klogt at kende sin cykel, så man aldrig går i panik smiley


  • #42   20. jun 2013 den regel kan man så ikke bruge på MC, der SKAL man bremse mens man drejer hvis man vil have bedst vejgreb..

  • #43   20. jun 2013 Mirza - ???

  • #44   20. jun 2013 I alle de år (siden ruder konge gik med ble) jeg har kørt bil både med og uden ABS, tror jeg det kan tælles på en hånd hvor ABS har gjort hvad den skulle, nemlig sørge for at hjul ikke blokerer ved en hård opbremsning.
    Det er ikke noget der kommer i brug hver eneste gang du bruger bremsen, hvis det er, ja så kører du virkeligt imponerende hårdt smiley

    Det er klart at ABS er en vidunderlig sikkerheds foranstaltning, men at køre uden skal du ikke være nervøs for, du finder hurtig ud af hvor grænserne for hjulblokering er, bare kør fornuftigt smiley


  • #45   20. jun 2013 Mirza .... Øhhhh nårh !?!? .. Jamen så bremser du da bare dér !!

  • #46   20. jun 2013 Morten, det kan du tro jeg gør.. det gør ENHVER der har den mindste smule forstand på friktionscirklen og vejgreb..

    Man kan med fordel have både mere vejgreb og/eller komme hurtigere rundt i et sving hvis man bremser på vej ind i svinget forudsat at der er nok kapacitet i dækkene til at både bremse og dreje, men det finder man jo ud af hen af vejen.. Hvis i kender andre teorier så hører jeg dem gerne..


  • #47   20. jun 2013 @Mirza A
    Jeg vil nu påstå, at man kan udnytte vejgrebet bedre ved at bremse ind i sving - vejgrebet er den samme. Hvis du bruger 100% af dit vejgreb i et sving, får du ikke mere ved at bremse...


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.692
    #48   20. jun 2013 Man giver gas til man bremser, som igen afløses af gasgivning hvis man vil udnytte dækkene optimalt - ihvertfald på bane. I trafikken kører jeg dog sjældent så aggressivt... smiley

    Men Mirza har skam ret.


  • #49   20. jun 2013 Skrev også smiley "hvis man bremser på vej ind i svinget"

    Og mht om man skal gøre det på gaden eller ej kommer helt an på, kommer man for stærkt rundt i et sving, og er man nødt til at aftage farten, så kan man vælge at A. køre for stærkt gennem svinget, hvis man slipper bremsen ligeså snart det drejer og risikere at ryge af, eller B. bremse på vej ind i svinget og også øge vejgrebet på forhjulet smiley


  • #50   20. jun 2013 Men Mirza, du får stadig ikke bedre vejgreb ved at bremse ind i sving - du udnytter bare vejgrebet bedre og kan derved holde en højere fart ind i svinget indtil du når apeks, hvor du så kan begynde at give gas igen. Men dette er vist offtopic:)
    Men hensyn til OT, så kan man selvfølgelig sagtens køre uden ABS. Det er dog en rigtig god sikkerhedsfeature, som jeg ikke er glad for at undvære. Jeg vil gerne møde dem, der kan udbremse et ABS-system.
    http://www.youtube.com/watch?v=y6sTbgJgA0E
    http://www.youtube.com/watch?v=X6kO6ltk3a0


  • #51   20. jun 2013 "du får stadig ikke bedre vejgreb ved at bremse ind i sving - du udnytter bare vejgrebet bedre" Øh ja smiley

    men igen, kommer man for hurtigt i et sving, og ikke kan nå at bremse ned til en passende hastighed, og ikke TØR at bremse på vej ind i svinget, så resulterer det ofte i en stiv overkrop som ikke vil lægge motorcyklen ned og man fortsætter lige ud i autoværnet, så jeg vil stadig mene at det er mest sikkert at kunne bremse mens man svinger smiley


  • #52   20. jun 2013 Mirza, kan du evt finde en film der forklare det du snakker om? For jeg er sku ikke helt med, hvis jeg skal være helt ærlig smiley

  • #53   20. jun 2013 Mirza, du skrev bare at man får mere greb, når man bremser ind i sving og det gør man ikke, man udnytter blot det tilstedeværende greb bedre.
    Og det er helt sikkert en god ide at lære at bremse optimalt både ligeud og i sving.


  • Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 230
    #54   20. jun 2013 Hva så i det øjeblik man går fra brems til gas midt i svinget, har man reduceret vejgreb lige i det sekund?

  • #55   20. jun 2013 @Thomas A
    Nej, ikke hvis det gøres rigtigt. Det hele skal ske flydende. Man bremser hårdt inden svinget og slipper gradvist bremsen mens ligger motorcyklen ind i svinget indtil man når apeks (og forhåbentligt maksimal nedlægning), hvor man så ruller gassen gradvist på, mens motorcyklen retter sig op.
    Det er nemt at skrive, svært at mestre. Men det er rigtigt godt at lære, hvis man kommer i en situation som Mirza nævner.


  • #56   20. jun 2013 Claus, Læs det her, det var en af de første artikler jeg læste da jeg begyndte at køre race http://www.activedriving.dk/subpage1.html

    du kan ellers søge onboard videoer med MotoGP kører og se på deres telemetri at de bremser og styrer..


  • #57   20. jun 2013 joh joh .. ret og ret ... der er flere faktore en bare det g-pres der kommer på dækkende i et sving ... Den gyro virkning somm et hjul har når det er in rotation, og ændrer vinkel fra vandret .. Gasgivningen gør at cyklen "vil" lægge sig ind i svinget, bremse effekten gør at cyklen vil rette op/ud af svinget ..

    Faktor 2 er jo så også at kunne ændre retning .. Når der er gas/træk på baghjulet kan man korrigere og ændre retning, og komme ud af farlige situationer. Det kan man ikke mens man bremser .. hvis man var i gang med at bremse og "pudselig" skulle ændre og komme væk, så er der SÅ meget forsinkelse fra bremsning til gasgivning af man kun kommer ud af balance ..

    Det har faktisk ikke noget med aggresivitet at gøre .. For meget gas gir kun panik, men er jævnt lille træk giver flow ..

    Er man i tvivl, prøv det på løst underlag, eller i vådt føre på lukket bane, så holder man hurtigt op med at bremse .. Det ved man jo også i race .. må man bremse inde i svinget, har man været for aggressiv hen til svinget, timet det forkert, og man mister balance og hastighed. Hvis man giver for hårdt gas midt i svinget og ud ( timede det forkert ), ender man jo med en low/ high-side .. Det er da simpel logik !!!


  • Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 230
    #58   20. jun 2013 Lyder til du godt kunne bruge noget teori om friktions cirklen smiley linket ovenover.

  • Thomas A
    Thomas A Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 230
    #59   20. jun 2013 "Hvis man giver for hårdt gas midt i svinget og ud ( timede det forkert ), ender man jo med en low/ high-side .. Det er da simpel logik !!!"

    Er du nu også sikker på det?

    http://m.youtube.com/watch?v=LOhddT9siLE


  • #60   20. jun 2013 Okay Mirza smiley Tænker bare lige, skulle det også virke på en motorcykel? For lige umiddelbart som jeg læser det, kræver det at både forhjul og baghjul er af samme størrelse/slags, da man må antage at friktionsevnen på forhjulet er væsentlig mindre end på baghjulet?! -vel også derfor man gerne vil have motorcyklens vægt flyttet til baghjulet rundt i sving?

  • #61   20. jun 2013 har haft mange mc er . og aldrig været noget problem uden ABS
    go sommer på mc.. mvh hc


    profilbillede
  • #62   20. jun 2013 Det virker også på motorcykler.. hvorvidt hjulene er forskellige afhænger af motorcyklen. Der er også biler med forskellige hjulstørrelser. Men søg på onboard klip med telemtri på youtube og lur deres bremse teknik

  • #63   20. jun 2013 Jeg er glad for ABS'en på min maskine, var lidt skeptis i starten men efter at have været en tur på banen, og lærte at bruge det blev jeg rigtig glad for det.

  • #64   21. jun 2013 nu skal jeg jo ikke sidde og spille smart eller noget .. og skulle nok læse mere teori og ting .. Men efter at have kørt race i mere end 30 år, og blevet trænet i alt hvad man næsten kan finde på, af både godt og skidt, er der jo så også hvad der virker i praksis ... En ting er sikkert, mere flydende flow, i stedet for aggresivitet virker .. Man vælter mindre ... Hvis man brat ændrer 0-punktet ( midt vægt center på cykel + kører midt i et sving, til forskel for en flyende forøgelse, gennem svinget, så er chancen for at gakke af også mindre .. Og hvis det er race, har jeg endnu ikke set nogen få andet ud af det at miste tid i hvert sving, og prøve dramatisk at kompensere for det ved vild gasgivning .... Men JOH ... det er da rigtig at hvis man er hard core racer, så kan man bremse og give gas på samme tid lidt ind i svinget, men det er noget andet, og jeg har stadig ikke set nogen køre hurtigere end den med flow gennem svinget .. men det er jo heller ikke sikker at jeg har set alt !!

  • #65   21. jun 2013 Jeg kunne ikke være mere uenig..

    Men hvis man vil se hvordan det skal gøres så kan man se denne her video fra 4:35 og frem og hold øje med hvor meget der bliver bremset i svingene

    http://www.youtube.com/watch?v=yN28xBdPWHI


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.692
    #66   21. jun 2013 Flydende kørsel er ikke det mest optimale på alle cykler - det kan du spørge Casey Stoner og Valentino Rossi om... smiley

    Hvis du har kørt race i 30 år, har du også indøvet en masse vaner som er baseret på gammel dækteknologi, for det er ikke 10 år siden man pludselig fandt ud af en masse nye og spændende ting angående dækprofiler og gummiblandinger, så du kan ikke forvente at din basisviden dækker alle situationer.

    Det gør min eller Mirza's heller ikke, men hvis man blander "trial and error" med lidt teoretisk viden, kommer man faktisk rigtigt langt. Ved at bruge 20min på nettet og læse lidt omkring vægtflytning og bremseteknik, har jeg f.eks flyttet mig ud af mit dødvande jeg lå i sidste efterår med hensyn til omgangstider på diverse RR baner.
    Jeg skal være den første til at anbefale folk at bruge pengene på køretid fremfor udstyr, men en gang imellem har man brug for at se tingene fra en skæv vinkel for at komme videre...


  • #67   21. jun 2013 @Sajmon ... Jamen du har fuldstændig ret smiley ... Den dag man ikke "kan" lære, mere, bliver man bare kloge-Åge ...

    Men omkring kørsel har det vel også noget at gøre med en gradvis forøgelse af evne ... tror da at hvis TS der er ret ny på MC, lægger ud med at bremse inde i svinget, kan han ende i hegnet ...


  • #68   22. jun 2013 Særdeles god ide at købe med ABS især som nybegynder, man kører jo i alt slags vejr, de penge du giver mere for sikkerhed kan nemt være sparet på selvriskoer...

  • #69   24. jun 2013 Min nye ged har ABS, og jeg købte den blandt andet derfor. Jeg har engang totalskadet en mc på grund af en forhjulsudskridning på noget dumt underlag, og jeg bilder mig selv ind at ABS (kombineret med bedre kørefærdigheder) havde reddet cyklen (og mig) ...

    Min gamle Kawasaki har ikke ABS, men jeg er nu ikke nervøs for at køre på den, men foretrækker nu sikkerheden på den nye - især i vådt føre.

    Jeg har nu også kun oplevet systemet virke, hvis jeg har provokeret den til det, men man er jo også lige nødt til at vide, hvordan det virker smiley

    Desuden begynder ABS-cyklerne jo efterhånden at være et godt stykke nede i pris smiley


  • #70   4. jul 2013 Med ABS undgår du de klassiske begynderfejl ved panikopbremsning med blokering af for-, eller baghjul, med udskridning og styrt til følge.
    Personligt mener jeg dog at ABS også kan give falsk tryghed, hvilket også er livsfarligt.
    Hvis du er i tvivl, så kør med ABS.


Kommentér på:
at skulle kører uden abs

Annonce