Valg af MC-scooter {{forumTopicSubject}}
Jeg overvejer lidt at anskaffe mig en MC-scooter som ultra billigt nær-transportmiddel året rundt, da jeg primært kører bykørsel hvor hastighederne sjældent overskrider 70 km/t, og jeg har indtil videre fundet et par stykker som kunne være interessante. Kravene er ikke andre end at det skal være en 4-takter (gider ikke lugte af 2-takstrøg) og så omkring de 150 ccm. Og så skal det ikke være sådan en med kæmpe 16" hjul
Indtil videre har jeg kigget på en PGO T-Rex 150, som kan fås helt fabriksny for 20.000 kr, og det er i det prisleje vi kigger på.
Er der nogen der har erfaring med den slags? Jeg har jo hørt mange historier om at MC-scootere bliver stjålet i et helt ekstremt omfang, fordi knallertbøllerne vil sætte deres motorer på sine 30-scootere, og hvis jeg køber en, kommer den jo til at stå forskellige steder, dog altid med lås på begge hjul lige som min MC.
mar 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 9 Svar: 13
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 29 MC-er: 2 Emner: 77 Svar: 457
komfortabel, og hurtig nok til et smut på motorvejen.
kymco super 8,
ok til byen, for langsom på landevej med lidt modvind.
synes ikke der var meget kvalitet over den.
Ang dit pgo valg.. så tror jeg at den bliver stjålet. jeg turde ikke..
Jeg ville gå efter en sym joyride eller lign..
bedre comfort, og lidt mere power som gør forskellen på landevej/motorvej.
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 29 MC-er: 2 Emner: 77 Svar: 457
mar 2013
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 90
Skulle jeg have noget billigt at køre på så tog jeg den. Skal dog synes som er en udgift og så skal der plade på som også er en udgift
Og så er der jo omregistrering som er en udgift og forsikring, men det er jo noget som man aldrig slipper for
jul 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 252
Jeg har også kigget på en Kymco Super 8 125, men ja, jeg synes også at 9 HK er lige i underkanten. Kymco laver også Agility City som har 11,2 HK, kender du den? Koster dog også 5000 ekstra fra ny.
okt 2011
Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
http://www.dba.dk/sym-joyride-200-200-ccm/id-90108834/
Har engang haft laverda 125 som var dens lillebror, den gang firmaet hed det.
Den kørte rigtig fint og kunne også nemt følge trafikken på landevejen, med plads til kvikke overhalinger af gamle opel vectra med trailer og div landbrugs køretøjer,
jul 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 252
Din 125'er, var det sådan en Super 8 eller hvad, hvor mange HK havde den?
aug 2006
Følger: 29 Følgere: 29 MC-er: 2 Emner: 77 Svar: 457
Men jeg ville klart forslå at købe kenneths link.. også presse ham lidt.
ellers kan du købe en laverda phoenix som er joyridens bror... dog ældre.. de ligger i 10.000,-
dec 2005
Følger: 50 Følgere: 46 MC-er: 5 Emner: 60 Svar: 922
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.034
jul 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 252
aug 2012
Emner: 11 Svar: 278
Kvalitetsmæssigt har jeg ikke noget at klage over. Jeg har kun skiftet sliddele. Fordæk har jeg lige skiftet for første gang og den har trods alt kørt 30.000 km nu.
okt 2011
Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
Muligt en Kymco kan køre 100 km/t men kan den det når man har vinden mod sig og det måske går lidt op ad og man har madpakken med i bagagen
Min Laverda 125 var nu ikke for stor, synes jeg, bevares den er lidt større end de PGO MC scootere der futter rundt, men man kan til gengæld køre langt på dem, før man bliver træt.
Mener den havde 13 HK, og gik 110 km/t på toppen, efter GPS, march hastigheden er jo så lidt lavere, omkring de 90.
Gad godt have den igen, suveræn til at køre rundt inde i Århus på, og den er rimelig kvik væk i et lyskryds, i forhold til bilerne,
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 145 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.004
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.034
Ved at ændre vægten på rullerne i varioen som sidder for enden af krumtappen kan man få varioen til at udvide sig og derved klemmesammen om drivremmen ved forskellige OMDR/minut.
Man kan altså ikke klemme nævneværdig tophastighed ud af maskinen ved at skifte til lettere/tungere ruller, men man kan få den til at levere kræfterne ved F.eks. 10-40 kmt fordi man er en kåd teenager der vil have maskinen til at stejle. Det gøres med lettre ruller (correct me if I'm wrong)
Jeg har altid lagt 7-8 grams ruller i varioerne på mine 45 scootere, i stedet for de standard 6,5 grams.
Det har rykket evnen til at accelerere fra de 25-50 kmt til 35-65 kmt, hvilket er det man skal bruge når man skal overhale på 45'er.
Hvis man vil have mere topfart sidder der vist nok nogle gear-tandhjul et sted. Men det ved jeg ikke noget om.
Håber du har fået styr på hvad der sker ved at man ændrer rullernes vægt nu fik jeg jo næsten skrevet en hel roman.
Digitale patter:
( . Y . )
dec 2005
Følger: 50 Følgere: 46 MC-er: 5 Emner: 60 Svar: 922
aug 2012
Emner: 11 Svar: 278
Op af Århus bakken ved Højbjerg (fra Odder af) kommer den ned på ca. 90 km/t visning = 80 km/t ægte.
Jeg er 172cm og vejer ca. 74 kg.
jul 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 252
Det med rullerne har jeg styr da, da jeg har rodet rigtig meget med scootere i mine unge dage, og du har helt ret i, at såfremt man kun udskifter rullerne, er det eneste resultat, at du kan rykke en lille smule ved koblingspunktet/bundtrækket og motorens interti. Man kan sammenligne variomatic ruller lidt med svinghjulet på en motor.
Det lyder godt med sådan en Super 8, hvis den kan køre de 100 "ægte" km/t.
Kom endelig med flere inputs/råd :D!
Valg af MC-scooter