894 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Lowside på nye dæk Lowside på nye dæk

Hej alle.

Lad mig lige komme med en advarsel om noget af det, der virker mest banalt:

Jeg hentede lige min ZX-7R ved mekanikeren, som bl.a. havde sat nye S20 dæk på. Jeg er selvfølgelig ivrig som en ko, der bliver lukket på græs...
Jeg er bevidst om at de nye dæk er glatte, og har det i hovedet mens jeg kører. Til trods for at jeg ikke presser den, så forsvinder cyklen under mig på vej ud af en rundkørsel (bagdækket mister grebet). Forårets første tur.

Det er første gang jeg styrter, og lige bortset fra den nye frontkåbe, lydpotte og småting, så var det egentlig fedt nok at prøve!!
Jeg skal love for, at sådan en titaniumspotte gnistrer!

Pas nu på der ude, når I får skiftet dæk. Det kom bag på mig, hvor stor forskel der faktisk er! Man skal køre, som når kørebanen virkelig er våd.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.
  • Sætte spejl og hylde op 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lowside på nye dæk
  • #1   18. apr 2013 hellere lowside end highside smiley

• #3   18. apr 2013 Fandme ærgerligt johannes, det er simpelthen downsiden ved at have kåbe på, det er fandens dyrt at rep. Godt der ikke skete noget....med dig smiley

• #4   18. apr 2013 Håber at dig og cyklen er ok efter sådan en omgang. Har selv prøvet det samme i en rundkørsler, bare i vådt føre.
    Tjek at dæktryk og bagdæmper spiller optimalt til din vægt. Jeg kørte selv med 0,4 bar for meget luft i baghjul, og for hård fjederopsætning, og for blød rebound. Har fået stillet det rigtigt, og har fået rigtig meget bid på baghjul. En fornøjelse at trække cyklen ud af svingende, når man kan mærke at der er bid i bagdækket.

• #5   18. apr 2013 En god ide er at spritte dækket af inden kørsel. Har ikke eslv prøvet det, men læste det i en tråd herinde...Noget med at der sidder noget snams fra pressen, som gør dækket glat

Burde en mekker egentlig gøre, omvendt får de jo cyklen igen til rep hvis ikke de gjorde det smiley

Sq surt, håber du får den fixet billigt!

• #6   18. apr 2013 Kennet H

Jeg har ofte været i tvivl om, hvilket dæktryk man skal køre med. Det man finder i instruktionsbogen/Haynes, eller det (noget lavere) tryk, de kører med på trackdays?

Og hvad med den bagdæmper? Jeg ved, den er noget hård, men jeg aner ikke, hvordan den skal stå. Jeg vejer 72 kg.

Jonas: Ja, det er lidt pebret, men det er heldigvis sandsynligvis kun front/top-kåben der skal skiftes.

• #7   18. apr 2013 Det hele burde stå i din manual. Rebound er den der bestemmer hvor hurtigt fjederens skal springe tilbage. Hvis fjeder står for stramt, i forhold til rebound, ville baghjulet hoppe for meget ved ujævnheder. Min bagdæmper har 4indstillinger i fjeder og rebound. Min stod på 4 i fjeder og 2 i rebound, og 0,4bar for meget i bagdæk, derfor havde jeg ikke ordenligt greb. Ligeledes med forgaflen, hopper den for meget ved ujævnheder og indbremsning, kan det være samme årsag, hvis det er en gammeldags gaffel med fjeder/olie(uden luft) kan det være mangel på gaffelolie.

• #8   18. apr 2013 Nye dæk skal bare have noget varme så ud og kørt stærkt på motorvejen osv.

• #9   18. apr 2013 Plejer selv at tage overfalden med sandpapir og så ud og køre på motorvej, så burde de være kørt til smiley

Men godt, der ikke skete dig noget.

• #10   18. apr 2013 @Johannes (Kolding) K
    Du skal køre med det dæktryk som dækproducenten af de nuværende dæk foreskriver. Angivelserne i instruktionsbogen er på de originalmonterede dæk.
    Ved banekørsel/meget aggresiv kørsel bør man sænke dæktrykket, da dækkene bliver meget varme og luften i dem derved udvider sig mere end normalt.

• #11   18. apr 2013 Vær opmærksom på at hvis man fylder det rigtige dæktryk i ved 10 graders varme, og dagen efter er det 20-25 grader varmt, vil dæktrykket stige. Ligeledes omvendt fra varm til koldt.

• #12   18. apr 2013 dæk tryk står på sikker også på et af klistermærkerne på din cykel.

• #13   18. apr 2013 Hvis du køre med samme str. Dæk. Samme profil og hårdhed, og ikke nødvendigvis samme mærke, som cyklen er født med, skal du holde dig til hvad der står i din manual.

• #14   18. apr 2013 @kennet H
    Så er dæktrykket ofte også det samme. Men man skal følge dækproducentens angivelser - hvad der var rigtigt dæktryk for måske 10 år siden, er nødvendigvis ikke tilstrækkeligt i dag. Gennem tiden er der kommet behov for højere dæktryk grundet nye dækkonstruktioner.

• #15   18. apr 2013 Korrekt. Nye dæk "kan" være glatte. Men endnu mere korrekt. Rundkørsler har ofte nedsat friktion. (Olie, diesel, slidt asfalt mm). Rundkørsler har negativ hældning da vand skal kunne løbe fra. Den nedsatte friktion sammen med den uheldige hældning og et nyt glat dæk det koster hvert år ridser og skrammer.
    Mig bekendt er det kun varme der hjælper på et nyt dæk. Sandpapir og sprit mm er jeg stærkt tvivlende overfor.
    Og den med at mc'en er fejljusteret skulle være skyld i, at den smider baghjulet i en rundkørsel der gennemkøres med moderat fart, tvivler jeg også stærkt på.

• #16   18. apr 2013 Jeppe. På mine dæk står der et max tryk og en max kg belastnings. Hvis jeg fylder max tryk i som står på dækket, ville trykket blive 0,5bar højere end der står forskrevet i min manual. (Fordækket jeg kikkede på)
    Hans t. Jeg er helt enig med dig, ved normal kørsel. Jeg kan godt li at accellere på vej ud af et sving, og hvis man har for meget luft i dæk, eller for hårdt opsat bagdæmper, for man ikke ordenligt bid på bagdæk

Kommentér på:
Lowside på nye dæk

Annonce