Lowside på nye dæk Lowside på nye dæk
Hej alle.
Lad mig lige komme med en advarsel om noget af det, der virker mest banalt:
Jeg hentede lige min ZX-7R ved mekanikeren, som bl.a. havde sat nye S20 dæk på. Jeg er selvfølgelig ivrig som en ko, der bliver lukket på græs...
Jeg er bevidst om at de nye dæk er glatte, og har det i hovedet mens jeg kører. Til trods for at jeg ikke presser den, så forsvinder cyklen under mig på vej ud af en rundkørsel (bagdækket mister grebet). Forårets første tur.
Det er første gang jeg styrter, og lige bortset fra den nye frontkåbe, lydpotte og småting, så var det egentlig fedt nok at prøve!!
Jeg skal love for, at sådan en titaniumspotte gnistrer!
Pas nu på der ude, når I får skiftet dæk. Det kom bag på mig, hvor stor forskel der faktisk er! Man skal køre, som når kørebanen virkelig er våd.
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.520
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.839
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Tjek at dæktryk og bagdæmper spiller optimalt til din vægt. Jeg kørte selv med 0,4 bar for meget luft i baghjul, og for hård fjederopsætning, og for blød rebound. Har fået stillet det rigtigt, og har fået rigtig meget bid på baghjul. En fornøjelse at trække cyklen ud af svingende, når man kan mærke at der er bid i bagdækket.
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.138
Burde en mekker egentlig gøre, omvendt får de jo cyklen igen til rep hvis ikke de gjorde det
Sq surt, håber du får den fixet billigt!
feb 2009
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 33
Jeg har ofte været i tvivl om, hvilket dæktryk man skal køre med. Det man finder i instruktionsbogen/Haynes, eller det (noget lavere) tryk, de kører med på trackdays?
Og hvad med den bagdæmper? Jeg ved, den er noget hård, men jeg aner ikke, hvordan den skal stå. Jeg vejer 72 kg.
Jonas: Ja, det er lidt pebret, men det er heldigvis sandsynligvis kun front/top-kåben der skal skiftes.
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.744
feb 2011
Følger: 7 Følgere: 4 MC-er: 2 Emner: 23 Svar: 230
Men godt, der ikke skete dig noget.
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.919
Du skal køre med det dæktryk som dækproducenten af de nuværende dæk foreskriver. Angivelserne i instruktionsbogen er på de originalmonterede dæk.
Ved banekørsel/meget aggresiv kørsel bør man sænke dæktrykket, da dækkene bliver meget varme og luften i dem derved udvider sig mere end normalt.
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
sep 2007
Følger: 21 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 56 Svar: 1.972
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.919
Så er dæktrykket ofte også det samme. Men man skal følge dækproducentens angivelser - hvad der var rigtigt dæktryk for måske 10 år siden, er nødvendigvis ikke tilstrækkeligt i dag. Gennem tiden er der kommet behov for højere dæktryk grundet nye dækkonstruktioner.
feb 2011
Følger: 6 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 137
Mig bekendt er det kun varme der hjælper på et nyt dæk. Sandpapir og sprit mm er jeg stærkt tvivlende overfor.
Og den med at mc'en er fejljusteret skulle være skyld i, at den smider baghjulet i en rundkørsel der gennemkøres med moderat fart, tvivler jeg også stærkt på.
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
Hans t. Jeg er helt enig med dig, ved normal kørsel. Jeg kan godt li at accellere på vej ud af et sving, og hvis man har for meget luft i dæk, eller for hårdt opsat bagdæmper, for man ikke ordenligt bid på bagdæk
Lowside på nye dæk