2.336 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
64 Svar
Har ombyggerne overvejet konsekvensen ved ombygning af MC? Har ombyggerne overvejet konsekvensen ved ombygning af MC?
Der er ikke en løftet finger i dette
Når jeg læser på forum er der mange der ombygger deres maskiner og sætter andre dele på som den ikke automatisk er godkendt med/til.
Spørgsmålene er derfor:
1) bliver disse konstruktive ændringer godkendt ved syn?
2) bliver en evt. afgift betalt?
3) har det et problem rent forsikringsmæssigt - dækker den?
Kan konsekvensen mon blive at, hvis der svares nej til ovenstående, at vores maskiner bliver underlagt ændrede synsregler, så de måske skal synes hvert andet år på ligefod med biler.
herfra
0 synes godt om
jan 2005
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 7 Emner: 35 Svar: 422
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 21 MC-er: 10 Emner: 68 Svar: 450
jul 2008
Følger: 46 Følgere: 52 MC-er: 8 Emner: 46 Svar: 124
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 113 Svar: 1.035
Men eller ja hvis man ikke får tingene iorden og man sælger kan det blive meget dyrt for den der har bygget cyklen om....
okt 2011
Følger: 1 Emner: 54 Svar: 1.066
Undre mig egentlig lidt det ikke er indført endnu, han har da snart været justitsminister i 1½ år
nov 2012
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 269
Hvis maskinen ikke er hurtig nok, så er det fordi du kører for meget lige ud
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.854
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 20 Svar: 223
Men nu er det jo heller ikke op til synsmanden at kigge efter konstruktive ændringer, det er ejerens ansvar at sørge for synsmanden bliver informeret om det.
jun 2005
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 11 Emner: 51 Svar: 921
apr 2008
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 105
nov 2012
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 269
Der er ikke nogen formanding - moralprædiken eller løftet finger over dette indlæg.
Fordomme bygger på erfaringer/oplevelser o.l. Min fordom var her at mange ombyggede uden om reglerne. På ovenstående kan jeg se at det ikke er tilfældet for alle - altså min fordom passer ikke for alle
At nogle MC´ister vælger at ombygge og ikke følge reglerne er fuldstændig deres egen sag.
Tror min pointe var at: hvis der ikke er noget problem, behøves der ingen lovgivning på området. Er der et problem skal der lovgives.
Så vælger mange at ombygge uden om reglerne kan der opstå et problem og lovgivning blive nødvendigt.
Var jeg lovgiver, ville jeg vælge periodisk synsindkaldelse og det er der sikkert en masse andre lobyister der også ville sætte pris på.
jun 2005
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 51 Svar: 766
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 1.574
Hvis køber ikke er 100% vidende om hvad han køber, kan det vel hurtigt blive hans problem?
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 335
min mc er der kun stel og motor tilbage fra den originale jeg har ingen godkendelser og får det heller ikke jeg er villig til at tage konsekvenserne så jeg mener ikke andre skal blande sig i min cykel sålænge den er sikkerheds mæssig 100% iorden selfølgelig.
og jeg ved godt der sikkert er en masse der har ondt i røven over det og der kan jeg kun sige pas jer selv danskerene har alt for travlt med hvad naboen laver i dagens danmark.
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 9 Emner: 65 Svar: 2.650
dem med ondt i røven vil sikkert også påstå at så længe der ikke er papire på ombygning er det ikke 100% sikkerhedsmæssigt iorden , eller komme med links eller tekst klippet fra fs/skad/skat eller andre der siger det ikke er i orden
okt 2010
apr 2010
feb 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 296
Som nikolaj skriver det er jo så deres problem
Det mener du ikke.
Hvordan kan det være andres problem hvad han gør ?
Hvis Nikolaj laver hans mc om må det vel være op til ham. Hvis du tør kan du jo også lave din om uden at skulle spørge alle andre mc'ister om lov.
Har vi ikke alle prøvet at være i en forsamling hvor der stod en ombygget mc som vi synes var fed ? Alt behøver vel ikke være ens.
Vi checker da heller ikke alle om naboens bil er lovlig.
apr 2010
apr 2010
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.023
apr 2010
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Hvis vi er så tåbelige at vi "bygger" noget lort der ikke ka' bremse eller styre, er det højst sansynligt os selv det går ud over....
Der er jo bare nogen der ikke gider køre på en "standard bambus-raket" lige som alle andre...
okt 2010
maj 2008
apr 2010
netop , dog vil der altid være nogle der mener at du nemt kan være skyld i at en person du kører forbi/imod mister herredømmet over den rendegraver han er fører af som så vælter et drivhus hvor glasskårrene så blænder piloten på en airbus380 der styter ned i en skole fordi du havde skiftet din baglygte til en der ikke er E-mærket
apr 2010
feb 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 296
Jeg vil nu ikke håbe for folk som dingle b. at der kører nogen efter ham hver gang han er ude at køre for så at ringe til politiet hver gang han kører for stærkt. Forskellen på ombygninger og overskride færdselsloven er vel ens, begge dele er ulovlige og skal det ene overholdes skal det andet vel også eller ... ?
Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt
apr 2010
har jeg forresten skrevet ordret at jeg var uenig med Nikolaj , det er jeg ikke sikker på , ihvertfals ikke i denne tråd
apr 2010
mar 2007
Følger: 9 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 123
apr 2010
nov 2008
Følgere: 62 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.105
Hvis de (håber jeg fanme ikke) indfører tvunget syn er det så ikke bare at opsøge en flink synsmand og få den synet, sådan plejer det da at være..?
aug 2011
Følger: 17 Følgere: 24 MC-er: 5 Emner: 53 Svar: 1.485
Det har ikke en SKID med interesse i sikkerhed at gøre .. Hvis det var det, så havde man opbygget det hele på en noget anden måde .. Det ville måske ikke skade nogen at cyklerne blev tjekket en gang i mellem, og det var i forsvarlig tilstand. Verden er sgu fuld af regelryttere, kun for reglerne skyld
jun 2006
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 325
Jeg kan da godt se at vi er nød til at ha regler for at vi kan omgås hinanden på en ordentlig måde, men behøver vi at pakke det hele ind, så vi til sidst ikke kan tage nogen beslutninger, men bare ser i hæftet, hovsa, det må vi sgu ikke. Det kan altså blive for meget og det gælder jo ikke kun MC.
Så må du ikke bebygge mere end 80% af din grund.
Så må du ikke bo i din kælder.
Osv...
Så må du ikke skifte både for og bagskærm og smide et godkendt fremrykkersæt på din MC på en gang. Næææææææ det skal foregå over 3 år, for ellers mister den sin identitet og skal afgiftberegnes igen.
Som Morten siger, det er en pengemaskine meget af det.
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 17 MC-er: 3 Emner: 406 Svar: 933
maj 2009
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 345
http://www.bygningsreglement.dk/
;))
aug 2011
Hvis de havde ret, så ville vi jo høre konstant i nyhederne om kontinuerlige uheld i Sverige, US og resten af verden hvor private ombyggere blev hældt ind på sygehusene, og køretøjer som lå i grøften alle vegne..
TÆNK hvor middelmådigt der er at der sidder nogen som i den VIRKELIGE verden mener at de skal ha´ chancen for at klemme en yderligere afgift ud af min gamle Z900 fra fucking 76, hvis jeg får den til at bremse bedre ..
Det er ikke svært at forstå hvorfor vores land ikke får en masse nye fine små firmaer, der har udviklet noget selv .. Der Er sgu da en grund til at vi alle samme sidder og ser OCC, Hot Rod eller hvad det er de hedder.. Fuck hvad slags cykler OCC laver, nej, det er DEt at de startede en lille kiosk, fik nogle ideer, og gik i gang, og folk rundt omkring dem støttede det .. Respekt ! .. Prøv det i DK !
Næsten alle vasker deres hænder hér, og gemmer sig bag "loven" og gør dig kriminel hvis du starter drejebænken søndag derhjemme ..
I guder hvor må de personer som laver alle de stops for andre i regeringen, selv være inkompetente og totalt hæmmet for en hver evne til selv at skabe noget kreativt .. I guder hvor ville jeg skamme mig hvis jeg var den betjent, som fiser rundt i krattet for at straffe folk som fik en kreativ idé .. Konstruktiv ændring !! .. læs definitionen på konstruktiv i ordbogen,; Der står IKKE noget om kriminel .
Det skal stoppe NU !! .. Kik hér på MCG .. Vi er en kæmpe samling af kreative ansvarsfulde mennesker,
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.136
Så lang tid vælgerne bliver ved med at vælge de samme personer til folketinget, skal vi nok ikke regne med at der kommer nye og kreative tiltag til fordel for befolkningen..... Tværtimod!!!!!
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 15 MC-er: 4 Emner: 33 Svar: 880
apr 2010
jeg siger ikke det vil udrudde selvbyggere at nedsætte/fjerne afgiften men er sikker på det vil tage toppen af det ex dem der gerne vil "opgradere" deres gamle cykel med motor/forgaffel/hjul/bremser fra en nyere årgang af samme model , hvem gider at smide 10-30K efter stumper fra en nyere model for at skrue det på sin egen hvis man for et beskedent merbeløb kunne have købt hele donorcyklen og kørt på den uden at skulle tænke på om man nu blev stoppet/kalt til syn/flået af skat
dog vil der altid være nogle der skal bygge selv for at få tiden til at gå og fordi de kan
apr 2010
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 37 MC-er: 7 Emner: 209 Svar: 1.933
Og det sker endda ud fra en formular som importøren selv udfylder og sender ind sammen med nogle papirer fra den kinesiske fabrik...???
( Jeg har udfyldt masser af dem da jeg arbejdede for sådan en importør.)
apr 2010
det er der jo nok noget om , men man må ikke genere dem der vælger at køre på noget der er tvivlsomt typegodkendt , ironi kan forekomme , har en ide om jeg burde have skrevet det i mit første inlæg i denne post
aug 2011
Det ville svare til at man skulle ha sin cykel til omsyn fordi man havde købt et par racerfælge til 25.000kr i england .. nej .. Du har blandet tingene sammen .. Jeg skal jo heller ikke betale afgift fordi jeg køber en nyere cykel og tager dele fra den til den gamle ..
Der var en gang at nogle personer i DK tog en gammel HD fra 72, og købte under tvivlsomme kår HD´er fra udlandet og "pludselig" havde man en cykel til 500.000kr, og på papiret stod den til 50.000 kr men det er jo noget HELT andet
apr 2010
hvis du tager nok dele og flytter over kaldes det mistet identitet = ny afgift
jun 2006
Kan godt forstå at en mekanikker ikke har noget problem, men private har stadig en del regler de skal overholde. Men jeg spørger bare, hvorfor? Hvorfor skal der gå 12 måneder imellem hver zone. Jeg fatter det ikke.
maj 2008
Hvis du opfører dig ordenligt så lader de det glide. Er du en idiot kan de kneppe dig så hårdt i røven de vil. Synes det er fedt hehe For alternativet er at de rent faktisk håndhæver alle de regler de finder på!
aug 2011
Altså uanset hvordan jeg vender det, så kan jeg ikke se at der er noget som helst fornuft i det, .. Et barligt forsøg på at nogen prøver at hive nogle penge ud af noget som allerede een gang er overbetalt i afgifter .. JA, og så et par stykker som kan få sig en spiller over at de kan true andre med en eller anden lov ..
Lidt det sammen som at sige ; hvis du har en gammel MC, der hverken kan bremse eller noget, så skal du IKKE forbedre noget nogen steder .. du skal købe noget nyt, så vi kan få flere afgiftspenge .. .. joh joh , jamen så sætter jeg da bare et nyt hjul på om året, så er jeg ikke afgiftsundtager
jun 2006
Det er dig som har bevis byrden. Du skal kunne dokumenterer, at den er bygget om i de rigtige tempi, ved hjælp af billeder eller andet som kan fastsættes en dato ud fra.
Som privat, kan du altså ikke købe dig en gammel slæde og så gå og hygge dig med den, hjemme i garagen og når du så mener at det er på tide at komme ud og køre på dit nye projekt køre du den til syn og får plader på og så bryder du faktisk loven.
Per.
Alternativet er at de laver regler som er retfærdige. Ikke sådan noget kryptisk lort, Hvor alle som godt kan lide at rode med MC, er sikker på at overskride.
apr 2010
zoner for private men ikke for mekanikkere ??
er det noget der er nogen dokumentetion for på nettet eller der det noget nogen har hørt fra en der kender en sysnmand ??
det lyder da helt sort at hvis man laver det selv mister den identiteten men laver et værksted det er det gratis ?? det giver da mening ?? hvad nu hvis man er uddannet mekker men ikke er ansat på et mcværksted ?? er det så halv afgift ??
come on , det giver slet ikke noget mening
kom med facts ellers dømmer jeg dit indlæg som "McG-myte"
jun 2006
Dem, der har ombygget motorcyklen på én gang, indenfor 12 efter hinanden følgende måneder, i
sådan en grad, at motorcyklen mister sin identitet, skal betale ny registreringsafgift, hvor den gamle
bortfalder.
? Dem, der har ombygget motorcyklen med ikke godkendte dele (f.eks. TÜV), kører rundt på en
ulovlig motorcykel i henhold til synslovgivningen.
? Dem, der kan dokumentere ved hjælp af billeder i en avis eller fra et træf, værkstedsregninger,
købskvitteringer eller synspapirer at ombygningen af ens motorcykel er sket over flere år (mindst
12 måneder imellem en hver ombygning), slipper uden fornyet afgift.
? Alle konstruktive ændringer skal efter hver ombygning (en gang per ændring) fremføres til syn, og
skal synes med konstruktive ændringer og herefter anmeldes til SKATs Nummerpladeekspedition.
Ændringerne bliver herefter registreret og registreringsattesten udskiftes med ny.
? Motorcykler, der er afgiftet som veteran under de særlige beskatningsregler, må ikke bygges om,
men disse kan omregistreres som ikke veteran, og der skal i denne forbindelse betales
registreringsafgift af motorcyklen baseret på markedsprisen, hvorefter de kan bygges om efter
reglerne. Kontakt SKATs Motorcentre herom.
jun 2006
Men pointen er bare at der er nok af regler stadigvæk.
jun 2006
Sakset fra samme kilde.
Motorcyklen kan deles op i typisk tre områder – For, Midt, Bag.
Den første ombygning, for eksemplet fortøjet, kan ske indenfor de første 12 måneder. Under fortøjet
forstås alle dele, der er fastgjort på kronrøret.
Den anden ombygning kan for eksempel være motoren. I dette område indgår også tanken, sæde og
gearkassen. Da dette område kan være ganske komplekst, anbefales en hver, der ønsker at bygge om, at
kontakte SKATs Motorcenter, typisk i Taastrup, for at få klarhed omkring hvor meget man kan bygge om på
én gang i dette område.
Den tredje ombygning er bagtøjet, i forbindelse med udskiftning af bagsvinger/baghjul/bagskærm.
Man kan naturligvis også starte bagpå først og herefter tage fortøjet. Bare der går minimum 12 efter
hinanden følgende måneder efter den første ombygning.
jun 2006
apr 2010
så er jeg straks meget mere rolig
aug 2011
Samtidig med at jeg kan se et desperat forsøg fra nogle overforbrugende statsansatte, på at få nogle merafgifter ind i MC verden ..
Det hér har ihvertfald INTET med Mc sikkerhed at gøre .. Det er et forsøg på dobbeltafgift eller at prøve at holde privat handel fra andre EU lande ude ..
Importørene i DK er også desperate .. jeg ved det fra MX verden .. Det ER faktisk sådan at jeg kan køre 450km herfra hvor jeg er og købe en NY F.eks Honda CRF 450R for 20.000kr mindre end den koster i DK, og så ER EU momsen betalt. Importør foreningen har VILDT prøvet at stoppe det, give krav til DMU om at man skulle ha´et godkendt MC kort fra den dansk forhandler for at måtte køre i DMU .. en stor joke, og der er ikke lovligt .. Selv garantien gælder i DK hvis du har købt den i Tyskland .. Så hvis den brækker sig efter 4 dag, kan man lige fløjte ned til den lokale Honda dealer, og han SKAL fixe det..
Noget af det samme ligger også i baggrunden hér .. KØB nyt køb nyt, forhandler godkendt bla bla .. det er BS .. JEg kan købe en krumtap MED moms, told bla bla. for 2200 hvis jeg henter den hjem fra USA .. I DK koster den 6500 kr. Samme OEM part .. interessant ..
Dvs .. når nu jeg står med min gamle slæde, så skal jeg holde øje med at jeg kan blive opkrævet merafgifter hvis jeg tager dele fra en anden cykel som OGSÅ har været under dansk afgift .. OG uanset hvad må jeg kun lave en Zone pr år ellers bliver det dobbelt afgift ..
aug 2011
MEN Importørene er nogle VATRØVE som har siddet ALT for mange år og skummet fløden på at ingen kunne liige køber noget over netter osv.. Men tiderne er anderledes nu, Hvis der VAr noget mod i importørene havde de i importør foreningen lagt MEGET mere på staten, for at få fjernet den kæmpe afgiftsbyrde .. Det går ud over alle !!
Det kan godt være at den nye Kawa 10´er er fed and all .. men om den er 250.000 kr værd ... NOT in a million years .. Nu har jeg handlet også med japan, og japanske dele kosmer bare IKKE en skid .. grunden til at der er MEGET billigere i USA .. det er simpelthen fordi, at hvis Japan ikke satte priserne med, gad amerikanerne simpelthen ikke ha´ deres lort .. Det er OS der er for svage, og bare acceptere lort i hovedet hele tiden, og bukker mens det sker ..
jun 2006
Det er en penge maskine, ikke en skid andet. Men hurra for Skad. De gør da et forsøg på at rette systemet til. Men helt ærligt, 3 gange syn, fordi man vil skifter en for skærm en bag skærm og sætte et fremrykkersæt på, hvad bliver det 1200 kr og 3 år før den er som man vil have den, noget man kunne gøre på en weekend.
maj 2008
Det er love der er lavet så hvis et hjemmebyggeri kommer ud og foresager et uheld, så kan man knalde idioten for det. Derudover er det måske en lov fra bilverdenen, hvor man ikke skal kunne købe en skrabet grundversion og voldstile den uden at skulle betale misundelsesafgifterne. imho
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 17 MC-er: 3 Emner: 406 Svar: 933
jun 2006
aug 2011
Det er jo bare penge gribbene som ligger i baggrunden og suger. De kan ikke selv skabe noget, så de suger fra nogen som kan !!
Snakken om sikkerhed .. pladder ! .. Så hvad så !?! Hvornår har i sidst hørt om større mængder at MC´ister i Sverige som knalder ind i alt og alle, fordi deres synsmænd er totalt uansvarlige ??? .. give me the fucking name list !!
maj 2007
Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
Det er joh blevet en karriere at blive politiker, og ikke et kald.
Har ombyggerne overvejet konsekvensen ved ombygning af MC?