16.841 visninger
|
Oprettet:
Skifte bremser - kobberfedt ?? {{forumTopicSubject}}
Lige for at få det HELT skåret ud i pap og bøjet i neon. Er det en gammel skrøne at bagsiden af bremseklodserne helst skal smørres med kobberfedt, hvor de har kontakt med kaliberen ?
maj 2005
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 9 Emner: 174 Svar: 923
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
jul 2007
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 23
maj 2005
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 9 Emner: 174 Svar: 923
Lasse. Du har ret kobberfedt må ikke bruges mere pga. tungmetaller, men er erstattet af varmebestandig siliconefedt somer udmærket, men når ikk kobberfedt til sokkeholderne
maj 2005
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 9 Emner: 174 Svar: 923
maj 2008
Følger: 30 Følgere: 30 MC-er: 9 Emner: 8 Svar: 78
Kobberfedt bruger vi ikke på job mere bla. fordi gummi manchetter bliver udelagt af det ( svulmer op:-) )
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.009
http://www.thansen.dk/product.asp?c=8329960902&n=-2027216000&pn=-2027215898
også smør et nogenlunde lag på enderne af klodserne der hvor de er i kontakt med åget, uden self og røre belægningen, det er ikke nødvendigt og smøre klodsen der hvor den er i kontakt med kaliberen, det samler bare mere skidt.
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.009
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 116
Jeg har altid brugt kobber, både til biler og mc'er.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
maj 2005
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 9 Emner: 174 Svar: 923
Jeg har ALTID smurt mine bremseklodser, og gider ikke at høre på skrigende bremser. Kobberfedt, alufedt, siliconefedt. Ligemeget, men at IKKE smøre er lig med klodserder kan finde på at sætte sig i ågene.
Det kan måske gå på en bil der kører 20-30.00 km årligt, men ikke på en Mc der i gennemsnit kører 2-5.000 km årligt.
Stemplet skulle jo gerne skubbe klodsen tilbage efter bremsning, Og det gør den nemmere hvis de er smurt. Det med bremsevæsken er nyt for mig ?? Der er ingen smøring i bremsevæske.
Smøring på bagsiden af klodserne fjerner ressonans og små vibrationer så bremserne ikke hyler.
maj 2005
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 9 Emner: 174 Svar: 923
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Det her er smadderskægt. Når ma alligevel skiller bremserne ad hver vinter er det jo aldeles ligegyldigt. Jeg har lært det her af Clymer. Da jeg første gang så det i min VS 600-800 Clymer manual troede jeg heller ikke rigtigt på det, men jeg prøvede, og kan bare konstatere, at det er gået kanonfint siden, og man samler ikke oceaner af møg!
Det er ikke noget jeg har fundet på selv!
Jeg gør det også på min VFR.
Det er forresten interessant - det her med bremseklodsers hylen afgøres imo meget mere af, hvad man gør når de er nye. Tager man ordentligt ved dem fra starten(mens de er nye) kommer de ALDRIG til at sige noget som helst. Skifter man så skiver, skal man selvfølgelig være lidt forsigtig med dem de første 4-500 km, og så får man hyleklodser
nov 2010
Følger: 5 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 202 Svar: 1.205
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 15 Svar: 71
men idag er der keramisk / alu fedt der er bedre
nov 2006
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 809
Bliver nød til at spørge om du har drukket af fortrynderen igen?
Glem det, smør delene i bremsevæske
WTF ?
Har jeg aldrig i min 7-8 årige "lange" karrierer som mekaniker hørt om?
Ang spørgsmålet om hvorfor kobber fedt er forbudt.
Så er forklaringen jeg har fået både på Teknisk skole for 3-4 år siden.
og af Toyota som også helst ikke ser vi bruger kobberfedt.
At kobberfedten indholder noget kemisk som går i forbindelse med det Let vægts metal som nye biler bruger til bremse åg osv.
også pga. af den dårlige varme afledning.
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.325
hva skal jeg sige GO FOR IT
Husk at smøre lidt på de lakerede fælge i samme omgang!
(Ironi KAN forekomme i ovenstående indlæg)
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Jeg bruger 2 sæt bremseklodser på en sæson på baneraceren, og den kører max 1000km om året - og de er da aldrig groet fast?
Jeg har heller aldrig set dem gro fast på min gadecykel, som har kørt alt lige fra 28.000 ned til omkring 6.000km på en sæson.
Bremseklodser SKAL ikke smøres i noget - det kan man passende læse om i en værkstedsmanual til den pågældende MC.
Vælger man alligevel, imod al logik og nødvendighed, at smøre dem, skal det være yderst sparsomt, og et alu-, grafit- eller keramik-holdigt produkt man bruger.
Og så bør man adskille, rense og gensmøre dem igen ca hver 2-3000km så man kan få alt snavset væk med jævne mellemrum.
Når man læser det der med "jeg har fanme været mekaniker i XX år og vi har fanme ALTID smurt bremseklodserne osv osv - SÅ DET ER DEN KORREKTE METODE!!!!" så har man et af svarene på hvorfor folk hellere vil gøre den slags selv i stedet for potentielt ende med komplet bremsesvigt, enten på grund af overdreven brug af smørelse som så render ned på skiverne, eller fastgroede klodser på grund af alt det snavs / bremsestøv som fedtstoffet samler op.
ALDRIG om jeg ville overlade mine bremser til en mekanikerlærling, som oftest får den slags lortetjanser...
nov 2010
Følger: 5 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 202 Svar: 1.205
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Hvis der var tilkørsel af den slags, ville bremserne på f.eks min baneracer, nok mangle den sprøde, præcise følelse de har.
De bliver skiftet uden smørelse, og måske 3 minutter efter skal de bremse små 270 kilo smedesvend / MC ned fra 230-60km/t for enden af en langside. Det gør de uden at fejle - omgang efter omgang. Det gjorde de da det var Sintermetal og det gør de også nu hvor de er Carbon-Metallic...
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.009
der er aldrig nogle klodser der er groet fast pga. smørelse, kun mangel på samme!
plus det forlænger levetiden på bremser
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Det er også fint nok at folk smører, men kan DU garantere at alle ved hvornår "nok" er nok og ikke for meget?
Forlænger det levetiden på bremser?
Hvilken del snakker vi om lever længere af smørelse?
Hvis du siger kaliprene, så kan jeg fortælle om både en Blackbird som aldrig har set et gram af smørelse på hverken klodser eller kalipre, hvor ingen af tingene fejlede noget efter 208.000km, samt om en R1 1999 med over 120.000km på tælleren, som stadig kørte med samme originale kalipre uden problemer..
Min egen gadecykel har et sæt kalipre på som snart runder 70.000km, som heller intet fejler.
Kan du uddybe det mere?
maj 2005
Følger: 21 Følgere: 20 MC-er: 9 Emner: 174 Svar: 923
Nu skriver jeg ikke om Baneracere, men om Mc til gadebrug. En baneracer der kører 1000km. årligt bremser nok også 1000 gange mere end en alm.gadecykel og bliver skilt ad efter hver træning/tidstagning/løb samt at den ikke står ude i regn og rusk når den ikke bruges.
Jeg er helt uenig med dig..
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 2 Svar: 176
nov 2006
Følger: 16 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 809
Nu kan du ikke helt regne med at forbi fabriken ikke gør det. så er det rigtigt.
Nu kan jeg kun sammenligne med bil verden.
Der er der mange som ved klaring af nye bil lige hurtigt tilføjer købberfedt/ alu fedt på bremse åget.
Da man lidt kan opleve at en bil som kommer ind til 30.000 ( første store service med bremse adskilelse) kan sidde fast og evt pive.
Min erfaring fortæller mig at hvis en bil får smurt bremser for hver. 30.000 km i mit tilfælde så sidder de sku aldrig fast.
Heller ikke når en lærling har tømt en hel kobberfedt ud over det hele.
Vi er helt enige om at overdreven brug af kobberfedt kan være skidt hvis det kommer på skiver eller klods belægning.
Men Sajmon vil også tilføje at om det er en smule anderleds på mc bremser vil jeg ikke gøre mig klog på.
apr 2006
Følger: 14 Følgere: 17 MC-er: 6 Emner: 2 Svar: 176
Hvad fabrikken gør behøver som du skriver ikke være det "rigtige", de kigger jo også på fabrikations omkostningerne, men de skal dog alligevel give 2 års garanti på motorcykelen, så hvis et kaliber hænger indenfor de 2 år, kunne det jo tænkes at de kom til at hænge på regningen
Jeg er ikke sikker på at du kan sammenligne bil bremser og mc bremser, nu er det godt nok lang tid siden jeg har rodet i en madkasse, men bruger man hovedsaglige bremseskiver at støbegods ? På en mc er disse normalt af eller at type rustfri !!! Hvis det forholder sig således vil jeg mene på at støbejernsskive "sviner" en del mere end en rustfri ditto, dette er måske grunden til at bilkaliber "gro" fast, eller .... ? Jeg har normalt ingen problemer med at belægningerne gro fast i vores mc`ere (5 stk.), selvom jeg aldrig bruger nogen form for smørelse, normalt får de det store bremsecheck efter en 15-20.000 km, eller hvert 3-4 år afhængig af hvad der kommer først.
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.009
nu taler jeg ikke om det punkt på klodserne hvor der er kontakt med kaliberstemplerne men ude i enderne hvor klodserne glider det skal dog nævnes at det kun er i systemer hvor klodsen er i kontakt
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Klodserne er MÅSKE teoretisk en tusindedel eller to af et sekund længere eller kortere om at slippe med smørelse kontra ikke smørelse, men det er IKKE mærkbart og det er KUN i teorien at det vil gøre en forskel.
Alle bremseklodser vil ligge an på siden af kaliperen når man bremser, men den minimale friktion der vil opstå som måske i yderste nødstilfælde vil holde på klodsen, er væk i det øjeblik man slipper grebet igen.
Desuden er det noget sludder at det vil slide mere eller mindre på klodserne, for man bruger bremserne som de er, og hvad enten de slipper og tager fat gradvist eller øjeblikkeligt, er det den samme mængde bevægelsesenergi man skal pille ud af MC'en når man skal fra f.eks 150 til 50.
Som en lille sidenote, er den følelse af gradvis bremsning faktisk netop det visse roadracing kørere, betaler mange penge for at få.
Netop den effekt, gør at maskinen er meget mere stabil i svingene når man går fra bremsning til gas, fordi vægten på forhjulet ikke forsvinder med et brag når man slipper grebet.
Det har jeg med Carbon-Metallic bremseklodser og ingen smøring.
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.009
helt enig med det med og skruge, fatter bare ikke folk tør hvis de ikke har nogen som helst ide om hvordan tingene fungere,
og det med race tør jeg slet ikke bevæge mig ud i, ved jeg ikke en ski om!
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Man kan for det meste ikke sammenligne med biler, for de kører i al slags vejr. 99% af alle danske MC'er, kører ikke engang i regnvejr.
nov 2010
Følger: 5 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 202 Svar: 1.205
Men der er vist både for og imod. Hvis det er maginaler vi snakker, så undlader jeg bare at smørre. For mig et det ét fedt..
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Men behovet er ikke til stede.
Skifte bremser - kobberfedt ??