{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skifte bremser - kobberfedt ??
  • #1   27. jan 2013 Det har aldrig været en skrøne. Kobberfedt er varmebestandig og sørger bla. for at dine bremser ikke hyler samtidig med at det smører siderne på klodserne så de ikke tærer fast i caliberen..

  • #2   27. jan 2013 Enig, men det skal kun være et ganske tyndt lag da det ellers vil tiltrække for meget skidt. Personligt er jeg mere til alu-fedt ifm bremsedele, men det er en smagssag.

  • #3   27. jan 2013 Kobberfedt må ikke bruges med i bilindustrien. Hvorfor ved jeg ikke. Men på nyere Mcer, synes jeg ikke man skal smøre, kun rengøre for støv og skidt

  • #4   27. jan 2013 Så skal du godt nok skille dine bremser ad nogle gange om året, da det alu.calibre som har meget nemt ved at tære uden smørelse. Hvis klodserne ikke som minimum er smurt på siderne risikerer du at de ganske enkelt "sætter" sig og som følge deraf har du bremser der hænger.
    Lasse. Du har ret kobberfedt må ikke bruges mere pga. tungmetaller, men er erstattet af varmebestandig siliconefedt somer udmærket, men når ikk kobberfedt til sokkeholderne


  • #5   27. jan 2013 Og alu fedt

  • #6   27. jan 2013 jeg vil bruge alu fedt, bell add lavet et fremragende produkt som hedder bremsefedt, som efter min mening er langt bedre end kobberfedt!

    Kobberfedt bruger vi ikke på job mere bla. fordi gummi manchetter bliver udelagt af det ( svulmer op:-) )


  • #7   27. jan 2013 kobberfedt må ikke bruges mere fordi der er for mange gift stoffer i ikke, du skal bare have fat i noget varme bestandigt fedt. mangle steder kalder man det stadig kobberfedt. bare køb sådan en her

    http://www.thansen.dk/product.asp?c=8329960902&n=-2027216000&pn=-2027215898

    også smør et nogenlunde lag på enderne af klodserne der hvor de er i kontakt med åget, uden self og røre belægningen, det er ikke nødvendigt og smøre klodsen der hvor den er i kontakt med kaliberen, det samler bare mere skidt.


  • #8   27. jan 2013 og bare for det ikke bliver misforstået så er det ikke nødvendigt og smøre der hvor stemplet er i kontakt med stemplet. og høre og rengøre det hele først

  • #9   27. jan 2013 Der er også nogle der sværger til keramisk fedt, mest fordi de tror kobberfedt får dit bremsevæske til at koge smiley

    Jeg har altid brugt kobber, både til biler og mc'er.


  • #11   27. jan 2013 Glem det, smør delene i bremsevæske. Hyler dine bremser, så kan du jo høre at de virker. I øvrigt snakker de normalt kun når og lige efter de er våde

  • #12   27. jan 2013 Politik Knud.
    Jeg har ALTID smurt mine bremseklodser, og gider ikke at høre på skrigende bremser. Kobberfedt, alufedt, siliconefedt. Ligemeget, men at IKKE smøre er lig med klodserder kan finde på at sætte sig i ågene.
    Det kan måske gå på en bil der kører 20-30.00 km årligt, men ikke på en Mc der i gennemsnit kører 2-5.000 km årligt.
    Stemplet skulle jo gerne skubbe klodsen tilbage efter bremsning, Og det gør den nemmere hvis de er smurt. Det med bremsevæsken er nyt for mig ?? Der er ingen smøring i bremsevæske.
    Smøring på bagsiden af klodserne fjerner ressonans og små vibrationer så bremserne ikke hyler.


  • #13   27. jan 2013 Nu skrev jeg skubbe klodsen tilbage. Fejl, der sidder en læbe i gummiringen der tvinger stemplet tilbage i caliberen oså skal klodsen "slippe" bremseskiven

  • #14   27. jan 2013 Peter den Tossede Jyde:

    Det her er smadderskægt. Når ma alligevel skiller bremserne ad hver vinter er det jo aldeles ligegyldigt. Jeg har lært det her af Clymer. Da jeg første gang så det i min VS 600-800 Clymer manual troede jeg heller ikke rigtigt på det, men jeg prøvede, og kan bare konstatere, at det er gået kanonfint siden, og man samler ikke oceaner af møg!

    Det er ikke noget jeg har fundet på selv!

    Jeg gør det også på min VFR.

    Det er forresten interessant - det her med bremseklodsers hylen afgøres imo meget mere af, hvad man gør når de er nye. Tager man ordentligt ved dem fra starten(mens de er nye) kommer de ALDRIG til at sige noget som helst. Skifter man så skiver, skal man selvfølgelig være lidt forsigtig med dem de første 4-500 km, og så får man hyleklodser


  • #15   27. jan 2013 Så i vil anbefale at smørre dem bagpå bremseklodsen og på siderne i et tyndt lag ? Jeg har kobberfedt stående, så det bliver dét jeg bruger.

  • #16   27. jan 2013 ja kobber fedt er jo mere eller mindre bandlyst idag .. det æder alt hvad det hedder gummi og pakninger.. det kan bruges og har været brugt i mange år .. så hvis man ikke pladder det til i det så go for it ..

    men idag er der keramisk / alu fedt der er bedre


  • #17   27. jan 2013 Ohøj Knud.

    Bliver nød til at spørge om du har drukket af fortrynderen igen?
    Glem det, smør delene i bremsevæske

    WTF ?

    Har jeg aldrig i min 7-8 årige "lange" karrierer som mekaniker hørt om?

    Ang spørgsmålet om hvorfor kobber fedt er forbudt.

    Så er forklaringen jeg har fået både på Teknisk skole for 3-4 år siden.
    og af Toyota som også helst ikke ser vi bruger kobberfedt.

    At kobberfedten indholder noget kemisk som går i forbindelse med det Let vægts metal som nye biler bruger til bremse åg osv.
    også pga. af den dårlige varme afledning.


  • #18   27. jan 2013 hvis kalibre er malet kan det sikkert give et spændende resultat med bremsevæske på dem smiley

    hva skal jeg sige GO FOR IT smiley

    Husk at smøre lidt på de lakerede fælge i samme omgang!

    (Ironi KAN forekomme i ovenstående indlæg)


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
    #19   27. jan 2013 Jeg smører aldrig klodserne ind i noget som helst, og kun EN gang har nogle komplet værdiløse Brembo klodser hylet lidt - og det var de samme klodser som rustede fast på skiverne og ødelagde dem efter en smule regnvejr.

    Jeg bruger 2 sæt bremseklodser på en sæson på baneraceren, og den kører max 1000km om året - og de er da aldrig groet fast?
    Jeg har heller aldrig set dem gro fast på min gadecykel, som har kørt alt lige fra 28.000 ned til omkring 6.000km på en sæson.

    Bremseklodser SKAL ikke smøres i noget - det kan man passende læse om i en værkstedsmanual til den pågældende MC.

    Vælger man alligevel, imod al logik og nødvendighed, at smøre dem, skal det være yderst sparsomt, og et alu-, grafit- eller keramik-holdigt produkt man bruger.
    Og så bør man adskille, rense og gensmøre dem igen ca hver 2-3000km så man kan få alt snavset væk med jævne mellemrum.

    Når man læser det der med "jeg har fanme været mekaniker i XX år og vi har fanme ALTID smurt bremseklodserne osv osv - SÅ DET ER DEN KORREKTE METODE!!!!" så har man et af svarene på hvorfor folk hellere vil gøre den slags selv i stedet for potentielt ende med komplet bremsesvigt, enten på grund af overdreven brug af smørelse som så render ned på skiverne, eller fastgroede klodser på grund af alt det snavs / bremsestøv som fedtstoffet samler op.

    ALDRIG om jeg ville overlade mine bremser til en mekanikerlærling, som oftest får den slags lortetjanser...


  • #20   27. jan 2013 Hmm du siger noget Sajmon. Så af med de gamle klodser, rense godt og grundigt, og i med de nye sbs sintermetal klodser, thats it ?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
    #21   27. jan 2013 Det ville jeg gøre - og lad være med at tro de skal "køres til" - de skal tværtimod bruges ordentligt fra første færd.

    Hvis der var tilkørsel af den slags, ville bremserne på f.eks min baneracer, nok mangle den sprøde, præcise følelse de har.
    De bliver skiftet uden smørelse, og måske 3 minutter efter skal de bremse små 270 kilo smedesvend / MC ned fra 230-60km/t for enden af en langside. Det gør de uden at fejle - omgang efter omgang. Det gjorde de da det var Sintermetal og det gør de også nu hvor de er Carbon-Metallic... smiley


  • #22   27. jan 2013 sajmon:
    der er aldrig nogle klodser der er groet fast pga. smørelse, kun mangel på samme!
    plus det forlænger levetiden på bremser


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
    #23   27. jan 2013 Nej der er sikkert aldrig nogle der er groet fast, men der er MASSER som har været oversmurt, så smørelsen er endt de mærkeligste steder - og flere eksempler på bremsefejl som følge af det.
    Det er også fint nok at folk smører, men kan DU garantere at alle ved hvornår "nok" er nok og ikke for meget?

    Forlænger det levetiden på bremser?

    Hvilken del snakker vi om lever længere af smørelse?

    Hvis du siger kaliprene, så kan jeg fortælle om både en Blackbird som aldrig har set et gram af smørelse på hverken klodser eller kalipre, hvor ingen af tingene fejlede noget efter 208.000km, samt om en R1 1999 med over 120.000km på tælleren, som stadig kørte med samme originale kalipre uden problemer..
    Min egen gadecykel har et sæt kalipre på som snart runder 70.000km, som heller intet fejler.

    Kan du uddybe det mere?


  • #24   27. jan 2013 Sajmon.
    Nu skriver jeg ikke om Baneracere, men om Mc til gadebrug. En baneracer der kører 1000km. årligt bremser nok også 1000 gange mere end en alm.gadecykel og bliver skilt ad efter hver træning/tidstagning/løb samt at den ikke står ude i regn og rusk når den ikke bruges.
    Jeg er helt uenig med dig.. smiley


  • #25   27. jan 2013 Hverken kaliber eller bremseklodserne skal smøres med kobberfedt, alufedt og hvad man ellers kan finde på !! . Prøv at se på nogle fabriksnye kaliber, der igen fedt af nogen typer, det er ikke nødvendigt hvis bremsesystemet er serviceret ordentligt, og bremserne hyler heller ikke, hvis gør det er det mest fordi der er monteret skod bremseklodser (skæve eller dårlig pasform) eller man har "glemt" at montere den originale hyle- fjeder/blik.

  • #26   28. jan 2013 Dan G

    Nu kan du ikke helt regne med at forbi fabriken ikke gør det. så er det rigtigt.

    Nu kan jeg kun sammenligne med bil verden.

    Der er der mange som ved klaring af nye bil lige hurtigt tilføjer købberfedt/ alu fedt på bremse åget.

    Da man lidt kan opleve at en bil som kommer ind til 30.000 ( første store service med bremse adskilelse) kan sidde fast og evt pive.

    Min erfaring fortæller mig at hvis en bil får smurt bremser for hver. 30.000 km i mit tilfælde så sidder de sku aldrig fast.
    Heller ikke når en lærling har tømt en hel kobberfedt ud over det hele.

    Vi er helt enige om at overdreven brug af kobberfedt kan være skidt hvis det kommer på skiver eller klods belægning.

    Men Sajmon vil også tilføje at om det er en smule anderleds på mc bremser vil jeg ikke gøre mig klog på.



  • #27   28. jan 2013 @**Donatello* Aka. *speedy* *
    Hvad fabrikken gør behøver som du skriver ikke være det "rigtige", de kigger jo også på fabrikations omkostningerne, men de skal dog alligevel give 2 års garanti på motorcykelen, så hvis et kaliber hænger indenfor de 2 år, kunne det jo tænkes at de kom til at hænge på regningen smiley
    Jeg er ikke sikker på at du kan sammenligne bil bremser og mc bremser, nu er det godt nok lang tid siden jeg har rodet i en madkasse, men bruger man hovedsaglige bremseskiver at støbegods ? På en mc er disse normalt af eller at type rustfri !!! Hvis det forholder sig således vil jeg mene på at støbejernsskive "sviner" en del mere end en rustfri ditto, dette er måske grunden til at bilkaliber "gro" fast, eller .... ? Jeg har normalt ingen problemer med at belægningerne gro fast i vores mc`ere (5 stk.), selvom jeg aldrig bruger nogen form for smørelse, normalt får de det store bremsecheck efter en 15-20.000 km, eller hvert 3-4 år afhængig af hvad der kommer først.


  • #28   28. jan 2013 sajmon det er klart fedt på skiver kan resultere i bremsefejl. men hvis man ikke ved hvordan man skal lave tingene på ens bike skal man lade vær! det gælder osse mange andre ting på ens bike. det forlænger levetid på skiver og kloder, da klodser er længere tid om og "slippe" skiven hvis klodserne ikke køre gnidningsfrit,

    nu taler jeg ikke om det punkt på klodserne hvor der er kontakt med kaliberstemplerne men ude i enderne hvor klodserne glider det skal dog nævnes at det kun er i systemer hvor klodsen er i kontakt


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
    #29   28. jan 2013 Jakob (Århus) - Du og jeg siger sikkert "det er klart" om mange ting - men det er altså ikke hverken logisk, naturligt, klart eller lige til højrebenet for alle der skruer MC, og man finder først ud af om folk virkelig forstår hvad de laver, når det går galt. På det tidspunkt er svaret så "nej" - men indtil da er det "ja"... smiley

    Klodserne er MÅSKE teoretisk en tusindedel eller to af et sekund længere eller kortere om at slippe med smørelse kontra ikke smørelse, men det er IKKE mærkbart og det er KUN i teorien at det vil gøre en forskel.
    Alle bremseklodser vil ligge an på siden af kaliperen når man bremser, men den minimale friktion der vil opstå som måske i yderste nødstilfælde vil holde på klodsen, er væk i det øjeblik man slipper grebet igen.
    Desuden er det noget sludder at det vil slide mere eller mindre på klodserne, for man bruger bremserne som de er, og hvad enten de slipper og tager fat gradvist eller øjeblikkeligt, er det den samme mængde bevægelsesenergi man skal pille ud af MC'en når man skal fra f.eks 150 til 50.

    Som en lille sidenote, er den følelse af gradvis bremsning faktisk netop det visse roadracing kørere, betaler mange penge for at få.
    Netop den effekt, gør at maskinen er meget mere stabil i svingene når man går fra bremsning til gas, fordi vægten på forhjulet ikke forsvinder med et brag når man slipper grebet.
    Det har jeg med Carbon-Metallic bremseklodser og ingen smøring.


  • #30   28. jan 2013 lad mig lige stå en ting fast her, helt enig vi snakker maginaler, det er jo ikke sådan man kan fordoble levetid eller virkeevne overhovedet, men over en årrække og måske 100000 km, når det hele ikke er nyt og skindene mere vil smørelse udskyde rust på klodser og ir, på glidere som ender med klodsen hænger.

    helt enig med det med og skruge, fatter bare ikke folk tør hvis de ikke har nogen som helst ide om hvordan tingene fungere,

    og det med race tør jeg slet ikke bevæge mig ud i, ved jeg ikke en ski om!


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
    #31   28. jan 2013 Det er stadig teori - og det giver ingen mening.

    Man kan for det meste ikke sammenligne med biler, for de kører i al slags vejr. 99% af alle danske MC'er, kører ikke engang i regnvejr.


  • #32   28. jan 2013 Jeg skal skifte klodser for første gang. Har tidl. haft kaliberen af og rensert og efterset de nu udslidte klodser. Har ikke den fjerneste ide om, hvor der evt. skal smørres med kobberfedt.

    Men der er vist både for og imod. Hvis det er maginaler vi snakker, så undlader jeg bare at smørre. For mig et det ét fedt..


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
    #33   28. jan 2013 Skal du absolut smøre, så er det på kanten af klodserne hvor de rører kaliperen.

    Men behovet er ikke til stede.


Kommentér på:
Skifte bremser - kobberfedt ??

Annonce