Kan mekanikeren tillade sig det {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har et spørgsmål angående om en mekaniker kan tillade sig at udskifte dele uden at underrette ejeren af motorcyklen?
min mors sv 650 skulle have skiftet knast kæde + strammer. og da den en dag brændte tændspolerne af, skulle den jo på værksted så de kunne lige reparere begge dele samtidigt.
hun får at vide at tændspolerne er i restorder, og skal bestilles hjem fra japan (kan det passe der ikke findes tændspoler til en sv'er i hele europa?)
Da hun har ventet en måned får hun cyklen tilbage, på arbejdskortet er der lige tillagt en styrebox til 3800, og en en ensretter til 1083, hertil kommer så arbejdsløn.
Dvs. ca. 5000, som er lagt oveni uden at spørge eller informere ejeren af motorcyklen.
Må en mekaniker gerne det?
okt 2011
Følgere: 180 MC-er: 4 Emner: 283 Svar: 2.390
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Hvis ikke de har kontaktet jer for at fortælle om fejlen, og derfor også merprisen, har de efter min mening pisset på jer som kunder.
Så mange penge bruger man ikke bare uden at spørge ejeren af cyklen.
Rent juridisk aner jeg ikke hvordan i står. Det kan f.eks FDM hjælpe med...
jul 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 252
jul 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 252
sep 2010
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 116
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
Få fat på FDM...
okt 2005
Følger: 19 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 45 Svar: 938
Det lugter lidt af fejlsøgning i blinde og så bare sende regningen videre til kunden. Har I fået de "skiftede" dele retur?
Jeg ville for det første aldrig gå tilbage til det sted. Nej, hvor de dog kan tage røven på folk... Mon ikke man kunne bede om de gamle dele og så bede en kyndig ven eller bekendt om at koble feks styreboks til, for at se om de dele virkelig ikke duer. I fald de virker uden periodiske fejl så ville jeg bede om kompensation/sende stumperne retur med krav om tilbagebetaling.
Man kalder det mekanikernes tag-selv-bord.
okt 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 4 Emner: 45 Svar: 1.126
Som følge af dét, SÅ tager styreboksen skade eller brænder af (har selv prøvet det) og måske også de tændspoler??
Havde den problemer da i afleverede den?
dec 2006
Følger: 47 Følgere: 45 MC-er: 3 Emner: 185 Svar: 1.533
jul 2008
Følger: 61 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 38 Svar: 258
Man bør altid ringe hvis noget afviger fra aftalen.
maj 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 5
ved i noget om hvor lang tid det tager at skifte diverse ting?
De har brugt 11.5 timer på at skifte knastkæde og strammere, tændspoler, enretter, styrebox, tændrør, batteri og et multistik. - Lyder det realistisk?
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
styrebox, ensretter, tændrør, batteri og et multistik max 2 timer, vil mene 1 time
knastkæde + strammer fisk, men ikke en dag! Det er jo 8-9timer der er brugt på det
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 443
Om det så kan tage 11,5 timer, må være noget man skal have indsigt i hvad der rent faktisk er lavet på cyklen, for at kunne vurdere.
3 timer er helt urealistisk Sebastian.
Der er tydeligvis sket mere og andet, end bare et par defekte spoler, og hvor ligger fejlen så? Det tager tid at finde, og tid er penge - ISÆR i disse tider, hvor MC branchen ingen ting sælger...overhovedet!
Bare se Jer om i forummet, DBA, 123MC, Gul & Gratis etc. Der er intet salg - heller ikke blandt private. Og det salg der er, er med underskud.
Så jeg forstår udmærket hvis værkstedet vil have penge for alle timerne.
Jeg kender flere værksteder, hvor det har være almindelig praksis for kundeplejen, at man simpelthen ikke har faktureret alle effektive timer.
Men det er der bare ikke råd til længere - desværre.
Nuvel - jeg synes heller ikke det er rimeligt at lave en reparation, der koster mere end det dobbelte af først antaget - uden at informere kunden om det.
Men på den anden side; Kunne cyklen køre uden den reparation?
okt 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 4 Emner: 45 Svar: 1.126
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
styrebox, ensretter, tændrør, batteri og et multistik tager ikke ret lang tid at skifte.
Det er rigtig det skal fejlsøges, men en fejlsøgning tager heller ikke tage ret lang tid. Man ved nogenlunde hvor man skal fejlsøge hvis man er mekanikker, og det er det første man starter med.
Så jeg holder på de max 2timer for overstående, kan gå med til 3 timer hvis det er en amatør mekanikker
Mht knastkæde og strammer var det som der var aftalt. Hvor lang tid det tager sagde jeg fisk (dvs at jeg ikke ved det) til, men 9½ time ( det resterende når der er brug 2 timer på det andet) lyder af meget. Knastkæden kræver jo ikke det store arbejde at skifte på en motor!
Jeg har førhen brugt værksteder og undrede mig altid over de timerl der blev brugt til forskelligt arbejde. Sjovt nok har jeg nu en makker der er mekanikker, som laver de ting jeg ikke selv vil rode mig ud i.. Han bruger stort set kun den halve tid på arbejdet end værkstedet gør...
jul 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 252
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 710
jul 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 252
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
mar 2005
Følger: 34 Følgere: 32 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 348
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 443
No offence
Men da Du ikke selv er ekspert (mekaniker) kan vi ikke rigtigt bruge dit udsagn om rimelig timeforbrug til ret meget.
Dit udsagn er ligeså godt som det aktuelle værksteds...
Der er helt sikkert en del steder hvor de spidser blyanten, men som Mac skriver, så er der ingen (bortset fra mekanikeren) der ved hvor lang tid en reparation reélt tager.
Og så er vi ude i noget helt andet - nemlig tillid!
Så min slut kommentar til den her må være, at hvis Du Emil H, føler at Du har fået en dårlig behandling og er blevet snydt, så tager Du ikke det værksted næste gang. Den dårlige bahndling ligger i, at de har brugt dine penge uden at spørge først. Men spørgsmålet er, om knallerten kunne undvære den reparation.
Hvis ikke, kan man ikke så godt tale om snyd
Da der ingen mulighed er for bevisførelse for timeforbruget, må man nødvendigvis stole på at det der står på fakturaen passer.
Man kan desværre ikke gøre noget ved det, borset fra, at brokke sig til værkstedet.
MC kan godt være en dyr hobby...
aug 2004
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 135
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
Men come on det er mange timer at bruge på de småting..
Desuden er det ikke fair at skifte de ting uden at oplyse ejer først.
3800kr for en CDI enhed der kan købes på ebay til 1000kr, ensretter omkring 500kr osv. Det er bondefangeri ikke at spørge ejer til råds først, men bare at skifte til nyt. Det er på ingen måde i orden!
Det var egentlig også det spørgsmålet gik på, timeforbruget er reelt ligemeget, men det at de bare skifter til nyt uden at spørge ejer er ikke i orden. Det er dybt useriøst og viser bare at værkstedet kun er ude på at få nogle penge i kassen og til side sætter deres kunde på det groveste!
Trådopretter må gerne skrive i en PB til mig hvem værkstedet er... Bare af interesse, så man kan sige til kammerater at de IKKE skal aflevere deres mc der!
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 443
Du kan ikke sammenligne en reservedel på et værksted, med en del du køber på e-bay!!
Det fuldstændig samme skure, som dem der køber deres sutter på super-duper-billig-dæk-online.de - for derefter at opdage, at den satans mekaniker sgu vil have PENGE for at skifte de dæk han tilmed selv er kommet med...
Altså - der ER en prisforskel, men værkstedet skal både betale lønninger, lys, varme, forsikringer, værktøj og ikke mindst - et varelager. Hvad der - specielt i denne diskussion - er ligeså vigtigt, så skal han gud hjælpe mig også give 6 måneders garanti på reparationen!
E-bay spassere der sætter ting til salg har kun 2 udgifter
1) Reservedelen
2) Fragt og emballage
Du skal nok ikke regne med at få nogen form for garanti hvis Du handler dén vej...
Selvfølgelig er der - og skal der være - en prisforskel.
Det har INTET med bondefangeri at gøre.
:):)
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.579
EBAY ER DIN VEN!!!!
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
Jeg er godt klar over at man ikke kan sammenligne de to ting.
Jeg skriver det gerne igen
Aftalen med værksted var at de skulle skifte knastkæde, knastkædestrammer og tændspole.
Men dertil skifter de så lige også for langt over 5000kr da de vælger at skifte CDI box og ensretter.
Uanset om disse var i stykker eller ej, så er det da i den grad bondefangeri at man bare skifter til nyt uden at oplyse ejer af motorcyklen om det.
Ejer skulle have haft et opkald med delenes pris, og kunne så have svaret enten ja eller nej. Man skifter ikke bare lige dele til 5k (+ arbejdsløn) uden at oplyse om det.
Det kunne jo være at ejeren selv ville finde delene brugte for at spare penge, men den mulighed fratager værkstedet ejeren i og med at de bare skifter uden at oplyse om det.
I teorien kunne det være at ejer havde en ekstra ensretter og CDI boks liggende derhjemme som han selv kunne sætte på!
Bondefangeri.. Jeps! Det er på ingen måde i orden at de skifter uden at oplyse om det!
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.579
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 443
Det kan man godt kalde bondefangeri.
Min reaktion kom, da Du sagde at det er bondefangeri, at sælge en reservedel som er meget dyrere end en tilsvarende på e-bay! - og det er det langt fra.
Nå ja, forklaringen er længere oppe, og formuleringen "spassere" var måske også lige krydret nok - for der er helt sikkert mange flinke og rare mennesker på e-bay!
Men altså - der er nok lige så mange fupmagere som gode engle på det site.
Og hånden på hjertet; Hvis I køber en dims af en gut i ex.vis USA - gider I så bøvlet med at sende skidtet frem og tilbage, fordi der (måske) er garanti på?
Gu gør i ej Og sælger ved udmærket godt, at der kommer ingen efter ham eller hans varelager. Så ja, man er bedre stillet hos en lokal mekaniker, og ja, det koster noget mere. Og ja ja ja - der ER billigere hvis man kan selv, men det var jo ligesom ikke det sagen handlede om
God aften!
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
Det forsætter jeg med! Men jeg kan også selv
Godt du forstod min pointe Jeg gad godt at vide hvad trådstarter gør ved det.. Måske han kan hente nogle penge ved at forlange at de tager cdi, ensretter retur. Det kan findes på ebay, så der er da en del tusinde at spare.
maj 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 5
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Noget helt andet er, hvis man afleverer cyklen og sig : "lav den!" - så underskriver man sgu en blanco-check.
jan 2008
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 350
Er man utilfreds, så finder man et andet værksted næste gang. Det er selvfølgelig noget lort, hvis ingen af værkstederne er til at regne med
Jeg har selv prøvet, at et berygtet værksted (med tidligere afdeling på et hjørne på Roskildevej) forlangte et par tusind for 'adskillelse og rens af kickstarter' uden at jeg på nogen måde havde bedt om det. Say what?
Så der kommer jeg jo aldrig igen. Og det er den eneste vej frem.
Værkstederne skal bare fatte, at godt købmandsskab er den eneste vej frem. Og det værste købmandsskab overhovedet er at skabe sure og utilfredse kunder, som aldrig kommer tilbage.
Det burde være logik for burhøns. Men værkstederne har åbenbart svært ved at fatte det.
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 65 Svar: 870
han kan ligesåvel have hørt det som at mc'en bare skulle virke ,
vil sige ny styrebox og alle de andre ting der er lavet er en meget fair pris,. vis han ville snyde mon så ikke der var monteret brugt styrbox så der var mere fortjæneste,
jeg er selv selvstændig og laver altid skriftlige aftaler med alle mine kunder som bliver underskrevet før påbegyndt arbejde, for mange der skal betale får pludslig ondt i pungen når der skal betales vis ikke der er skriftlige aftaler i hus.
så ja det røv surt, men set fra hans syns punkt har han måske lavet det så alt virket istedet for og lave en halv færdig mc som så rister noget igen
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Så hvis der kommer helt nye dele i, så spæner regningen bare der ud af.
maj 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 5
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 65 Svar: 870
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 65 Svar: 870
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
sep 2006
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 4 Emner: 116 Svar: 2.647
maj 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 5
Vi aflerevere mc'en og der gik 14 dage, så ringede de og sagde at tændspolerne var i restordre, og de skulle bestilles hjem fra japan. der gik endnu 14 dage hvor vi ikke hørte fra dem, og så ringede de pludseligt og sagde den var klar til afhentning. Da vi hentede den sagde mekanikeren at det var blevet lidt dyrer end forventet, og lagde en kvittering på over 18k frem. Efter lidt klagen osv. gik han med til 16k. som jo stadig er dobbelt så meget som det oprindelige tilbud.
aug 2011
Følger: 18 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 311
Der findes ikke sikring til partikkelfiltret
jan 2008
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 350
De lægger lidt til her og der, skifter en dims her og der, skriver nogle timer på og vupti, er regningen løbet løbsk.
Har I nogensinde hørt om en værkstedsregning, der er blevet lavere end første udmelding/sjus fra værkføreren?
Jeg tænker tit på, hvordan vi ville reagere, hvis samme fremgangsmåde blev anvendt de andre steder, hvor vi køber ind. Vi giver da aldrig andre steder, hvor vi køber ydelser, en blankocheck, som de bare selv kan udfylde.
Kunde i telefon: Hvad koster en jakke af mærke XX hos jer?
Sælger: Den koster 1.000 kroner.
Kunde: Fedt. Jeg kommer.
Kunde i butikken: Det var så den jakke. Den vil jeg gerne købe.
Sælger: Jatak, det bliver 2.000 kroner.
Kunde: Hvad? Du sagde 1.000 i telefonen.
Sælger: Ja, men der er kommet ekstra omkostninger oveni. Den var ikke på lager.
Det går sguda ikke.
Eneste vej frem er at finde et værksted, der er ordholdende og opfører sig ordentligt.
Det eneste, du kan gøre, er, at meddele værkstedet, at du aldrig kommer tilbage. Og så holde det. Og forsøge at finde et værksted, der holder ord.
apr 2007
Følger: 2 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 141
hjvad er det for et værksted?
okt 2012
Følger: 10 Følgere: 34 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 641
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
jul 2008
Følger: 11 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 65 Svar: 870
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.009
Kan mekanikeren tillade sig det