6.936 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Må man køre med våben på mc? Må man køre med våben på mc?

Jeg er ved at tage jagttegn og har en ide om, at det kunne være fedt at kombinere jagt og motorcykel-kørsel.

Har nogen erfaringer med det?

Loven er en smule uklar, når det gælder transport af våben på mc, og derfor kunne det være hyl, hvis nogen havde praktiske erfaringer med det at dele her.

Jeg forestiller mig at transportere gevær enten i transportkuffert fastspændt bagpå eller i transportkuffert placeret nede i en stor rygsæk.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fix washing machine 750 kr.
  • Havearbejde 1.500 kr.
  • Rengøring 117m2 lejlighed 2.500 kr.
  • Lave garageport, vejer er hoppet af 500 kr.
  • Nedgravning af trampolin og bortkørsel af jord 3.400 kr.
  • Udendørs vandhane 2.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Må man køre med våben på mc?
  • #1   29. aug 2012 Eller måske nedlægge en kronhjort i fart - Det kunne sq være sejt! smiley smiley

• #2   29. aug 2012 Drive-by hunting?? smiley

• #3   29. aug 2012 Som Søren P sige : Snak med HA, de må da vide det smiley

• #4   29. aug 2012 ring ned på din lokale politi station de kan sikkert svare på dit spørgsmål.

men jeg vil mene at så længe det forgår til og fra jagt i et lukket hylster eller kasse så din riffel eller hagl gevær ikke er synlig og du har det overvåget hele tiden ser jeg ikke problem

• #5   29. aug 2012 Jeg har hørt at man ligefrem SKAL køre med våben, jeg forlader aldrig mit hus uden min Smith & Wesson

• #6   29. aug 2012 Dit våben skal altid bæres i fodetral på offenlig vej og er det jo kun heste vogn der må skydes fra;)

• #7   29. aug 2012 (link fjernet) mindre kan ikke gøre det

• Claus L
    Claus L Tilmeldt:
    aug 2006

Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 235
    #8   29. aug 2012 Jeg er et våben i mig selv.., og uden mig kører cyklen ikke.., så det må være et ja.. : )

• #9   29. aug 2012 Klart du må det hvis du bare har dine papir iorden, har selv en ven som gør det og når han får nedlagt et mindre bytte bliver de hængt på mc/en på turen hjem smiley
    Han siger også folk kigger en del..........

• #10   29. aug 2012 Det må selvfølgelig gerne, hvis ellers har styr på jagttegn, riffeltilladelser m.m... men du skal være opmærksom på nogle ting...

At du ikke overskrider max. tilladte dimensioner for kørsel med mc
    At du ikke skræmmer folk (læs: forstyrrer den offentlige orden)
    At du ikke kommer på kant med regler om opbevaring af våben generelt, hvis det f.eks. er for nemt at snuppe det fra dig på MC'en.

Jeg har tidligere adskilt mit gevær og pakket det end i en bred sportstaske.

Men din tilgang lyder fornuftig... bedre end min kammi der en dag dukkede op til flugtskydning på hans HD med geværet overhængt på ryggen!!

• #12   29. aug 2012 For at transportere et våben lovligt på et motorkøretøj, så skal det kunne låses fast/inde, så man ikke bare kan tage det, også under kørsel, så du må altså ikke bare slynge det over skulderen og køre, lige som du heller ikke bare må lægge det på bagsædet af en bil.

• #13   29. aug 2012 Da jeg tog jagttegn mener jeg helt bestemt at vi fik at vide at man IKKE måtte køre med et gevær på MC.. ???
    Ring 114 og bliv stillet om til en våbenkyndig...

• #16   29. aug 2012 Ja da vis den er i foderal

• #17   30. aug 2012 Det var mange gode og sjove indlæg.

Det springende punkt er jo denne: "Skydevåben må ikke transporteres i side- eller skulderhylstre på kroppen" - altså hvordan man definerer 'hylster.'

Den flinke panser ville nok ikke definere en låst transportkasse i en rygsæk som et hylster. Men grumme-panseren kunne sikkert godt finde på det.

Umiddelbart tænker jeg, at loven sigter mod regulære våbenhylstre a la John Wayne. Mens lukkede futeraler ikke er hylstre og derfor godt må bæres på kroppen.

Er I ikke enige i den tolkning?
    smiley

• #19   31. aug 2012 hæ hæ

• Rene A
    Rene A Tilmeldt:
    sep 2012

Svar: 2
    #20   1. maj 2017 Har fået oplyst det jeg ville vide,,,,! TAK.....!

• #21   1. maj 2017 Hm, blev selv stoppet af sheriffen i Jægerpris på vej ud af byen og hjem til Næstved Kaserne på min Suzuki T500 efter en skydeøvelse i Jægerspris en gang. Det var en varm sommerdag, så jeg kørte blot i 66-uniform med min tjenestepistol i hylsteret i bæltet og havde ikke selv skænket det en tanke. Men pistolen måtte jeg sandelig ikke bære synlig i trafikken, sagde han, ups

Ok, det var i '70erne, men reglerne er næppe blevet slappere siden dengang smiley

– til gengæld er politiet blevet mere usynlige i gadebilledet; men det bør nu ikke forlede nogen til at prøve at snige sig igennem...

• #22   1. maj 2017 Sådan en lille Harley ville jo være velegnet til formålet smiley

profilbillede
Kommentér på:
Må man køre med våben på mc?

Annonce