{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.668 visninger | Oprettet:

Hjælp til dækskifte Aalborg {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har købt 2 dæk og skal dem have monteret. Har købt, dækjern og afbalancerings "dims", men ikke et apparat til at afmontere dækket.

Har nu rodet med at få dækket af fælgen, men kan simpelthen ikke få kringet dækket indover. Har prøvet med skruetvinge, og diverse youtube metoder men kan simpelthen ikke "break the bead".

Er der nogle som har et råd til hvordan det ellers kan gøres?

Alternativt må jeg give op og indlevere dækkene ved en forhandler, nogle som har et råd hvor?

På forhånd tak smiley

Vh
Tommy

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til dækskifte Aalborg
  • #1   9. maj 2012 3 Dækjern kan klare det. Ned med dem alle og lav så afstand på ca 7-10 cm imellem og så tager du en af gangen og krænger dem bagover. Smør evt dækkanten inden så den går lidt nemmere. Skrammer kan du minimere ved at skære en haveslange (ca 60 cm ) op på langs og føre over fælgkanten. Husk at presse dækket nedaf på den modsatte side af hvor du fører dine dækjern ind.

• #2   9. maj 2012 Dækbutikken i Aabybro 175 pr dæk inkl afbalancering smiley

• #3   9. maj 2012 Min lokale autopartner har nogle gummikæber han sætter på sin dæk maskine og vupti så tager det kun 2 min at skifte dæk på en mc fælg. (afballancering kan han ikke klare, men det vil jeg også helst selv i den hjemmebyggede dims:-)

Pris 4 hindbærsnitter pr. hjul smiley

• #4   9. maj 2012 Vi har mange mc mekaniker i aalborg - Brug en af dem..

• #5   9. maj 2012 Så køb dog en dækmaskine

• #7   9. maj 2012 Hans Henrik, du er så dygtig til at lave guides. Kan du ikke lave en "skift-dit-dæk-selv-fjols" guide til os med fummelfingrer og som ikke ejer en dæk maskine? smiley

• #9   9. maj 2012 #Hans Henrik. Har hverken værktøj eller plads til at gøre dette.. Vil langt heller bruge en 2-500kr hos folk der har værktøjet og kunnen til det.. Og så spare de 2-500kr på at købe dem via udlandet.

Skal jeg til at købe alt værktøjet og samtidig finde et sted at stille den ude på gaden mens jeg skifter. Tror jeg hurtigt både i tid og penge at jeg ender med at stå med ret dårlige kort på hånden smiley

• #11   9. maj 2012 Hvis du ikke finder en løsning, så har jeg en kammerat med dækmaskine, som kan skifte de par dæk for dig. Skriv en pb, hvis det er.

• #12   9. maj 2012 Takker for input fra alle!
    Med afbalanceringsværktøj, dækjern og diverse, bliver "gør det selv" løsningen dyrere end at få forhandleren til at gøre det. Men jeg syntes det er sjovt og fedt at kunne gøre tingene selv, så det er derfor jeg selv ville prøve. Så kan man også gøre det fremover hvis det bliver aktuelt smiley

Chris: Det du beskriver mener jeg først man kan gøre når dækket er skubbet ind over den indvendige kant. Mit problem er at jeg ikke kan få dækket presset indover kanten.

Racing4fun: Så ofte har jeg heller ikke tænkt mig at skifte dæk, så sådan en maskine vil være overkill.

Hans Henrik: Havde slet ikke tænkt i de baner at skære i dækket, det må jeg prøve smiley

• #13   9. maj 2012 Jeg tror endlig du vil blive temlig, overrasket hvor billige de kan findes..

• #14   10. maj 2012 Hvis man kun skal skifte dæk hvert andet år på sin egen mc. så kan man erhverve det nødvendige udstyr for få tusinde kr.

Og min erfaring siger at hjulene er bedre afballanceret når man har gjort det selv, end når det er gjort på maskine smiley

• #15   10. maj 2012 Skruer selv hjulene af og smider dem bagi bilen kommer selv med 2 nye dæk og så giver jeg 100 kr. pr dæk.. Det er da aldrig noget jeg selv gider fumle med når man skifter 1 gang om året..

• #16   10. maj 2012 tsk tsk tsk Lasse.... du kunne istedet bruge et par hyggelige vinter aftener sammen med mcén og gøre det selv :O)

• #17   10. maj 2012 hehe - Jeg har brugt rigeligt med tid ude i garagen, med mange iskolde vintre aftener hvor jeg har forbandet den til langt ud på natten smiley Nu vil jeg hellere bruge tiden anderledes og mc for mig er blevet mere som en brugs genstand og ikke en ting som bare skal se flot ud hele tiden smiley

• #18   10. maj 2012 Så fik jeg skiftet bagdækket ved at skære det op smiley Skulle dog stadig makke noget med det før jeg fik det trukket ind over kanten, men da det skete var det lige før jeg kom i bukserne smiley Det var klart det sværeste, at "break the bead".

Inden jeg tog det nye hjul på fælgen, ville jeg lige prøve at finde det tungeste punkt på fælgen, og det var altså ikke ved ventilen! Ventilen har næsten været det letteste punkt da den stod ved kl 13 når dækket var i ro. Så dækkets markering satte jeg næsten 180 grader fra ventilen og afbalancerede. Så skulle jeg bruge noget mindre vægt end hvad der var brugt med det gamle dæk kunne jeg se.

• #20   10. maj 2012 He he, ja det var nu bøvlet arbejde, men meget tilfredsstillende når det selv kunne ordnes. Fik kun skiftet bagdækket i dag, fordækket mangler stadig.

Kan dog godt forstå hvis nogle lader en "fagmand" gøre det, men nu har man prøvet det smiley

• #22   12. maj 2012 For at lukke den helt vil jeg lige nævne at jeg fik skiftet fordækket i dag. Meget nemmere, da det passede i en skruetvinge smiley Så dækket kom noget lettere af!

Her passede afbalanceringen af fælgen alene bedre med tommelfingerreglen, at det tungeste sted var ved ventilen.

Kommentér på:
Hjælp til dækskifte Aalborg

Annonce