1.769 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Køb - Fortrydelsesret. HJÆÆÆÆLP. Køb - Fortrydelsesret. HJÆÆÆÆLP.

Hej derude,

Jeg ved godt det er en motorcykel side, men jeg
Håber i kan hjælpe mig big time.

Jeg solgte min vw polo i går fra 1992 for 4000 kr.
Han prøvekørte den og den fejlede ingenting igår aftes.

Han ringer til mig her til aften og siger bilen er brudt helt sammen og truer mig med alt muligt. Han vil have sine penge tilbage og går rettens vej.

Kan han gøre noget?
Han skrev under på at han købte min bil i går 4/5-2012.

Han siger at de har ret til at fortyde deres køb.

Håber virkelig nogle kan hjælpe mig..

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af 2 spejle + en lampe 1.090 kr.
  • Strøm under min vask 750 kr.
  • Opsætning af svævehylder og billeder 500 kr.
  • Mit toilet tager ikke nok vand ind 1.200 kr.
  • Take down chandelier and a wall lamp 500 kr.
  • Handyman to hang up 3 shelves and 2 pictures on concrete walls 989 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Køb - Fortrydelsesret. HJÆÆÆÆLP.
  • #1   5. maj 2012 køber man en bil til 4000 så skal man sgu forvente at den vil bryde sammen på et tidspunkt

• #2   5. maj 2012 Har du på skrivt at den er købt som afprøvet og beset kan han ikke gøre dig noget

• #3   5. maj 2012 Hvis der er en købskontrakt med at bilen er købt som beset, kan han ingenting gøre

• #4   5. maj 2012 i privatsalg er der som regel intet at komme efter med mindre sælger er automekaniker og godt var klar over at det kunne gå den vej (handle i ond tro)

• #5   5. maj 2012 der er ingen fortrydelses ret ved handel med private.....og slet ik når det drejer sig om en bil til 4000kr

• #6   5. maj 2012 men lad ham da gå rettens vej , det er op til ham at bevise at du godt viste den ville brække sig inden for kort tid

• #7   5. maj 2012 Tak for de hurtige svar.

Han skrev kun under på at han købte den i går.
    Men som sagt var han og hans kammerat ude at prøve den sammen med mig.
    Jeg har haft den i halvandet år, og det har ikke fejlet noget som helst.

Han vil ringe til sin advorkat og slæbe mig i retten.

• #8   5. maj 2012 Af de ting jeg har læst igennem. Så hvis han har prøvekørt din bil inden køb! Så er rettighederne på din side.. Men har han ikke prøvet produktet skal du stå inden for at den virker som beskrevet inden for en vis periode..

3 sec prøver at finde et link

• #9   5. maj 2012 Tror det vil være billigere for ham at smide bilen væk, selvom den er kaput.Advokater er betsemt ikke billige. Så ro på og lad ham puste sig op
    ;O).

• #10   5. maj 2012 Regler for MC privat køb.. Og går ud fra det er præcis det samme til bil:

Hvis motorcyklen er blevet ”købt som prøvet og beset uden reklamationsret”, er det dig, som skal kunne bevise, at sælgeren har tilbageholdt sin viden om væsentlige defekter ved motorcyklen på salgstidspunktet for, at der kan gøres krav på en udbedring eller erstatning. Hvis motorcyklen viser sig at have en fejl, som du burde have opdaget ved besigtigelsen eller prøvekørslen, kan du risikere, at sælgeren bliver fritaget fra ansvar – og så er det dig, som hænger på regningen. Det er derfor meget vigtigt at gøre opmærksom på alle fejl, som du opdager ved den tekniske gennemgang af motorcyklen, og få et prisnedslag eller få sælgeren til at udbedre fejlene. Hvis fejlene ønskes udbedret af sælger, kan sælgers underskrift på slutsedlen være betinget, således at sælger først skal udbedre de påpegede fejl, før du er forpligtiget til at købe motorcyklen. Husk at få alle aftaler skrevet ned, da mundtlige aftaler er svære efterfølgende at bevise.

• #11   5. maj 2012 Tak for svarene.

Er lidt mere lettet. men er lidt skræmt over situationen.
    Jeg anede ikke den vil gå i stykker. Som sagt har jeg kørt i den i halvandet år uden problemer.

• #12   5. maj 2012 Glem det fjols. Han går sku ikke rettens vej.
    Den advokat der tager sådan en sag ville være spejlblank.Han ville tabe uanset hvor dygtig han/hun er og det ville ikke se pænt ud på deres statestik.

• #13   5. maj 2012 Husk at oplyse ham om at du optager enhver henvendelse fremover så du har noget du kan fremligge i retten. Trusler er lige vand til DIN mølle såfremt han SKULLE gå videre.

• #14   5. maj 2012 Endnu en gang tak.

Håber heller ikke det kommer til at gå så vidt.
    Men jeg er mere rolig nu og lader ham være.

Tusind tak for hjælpen.

• #15   5. maj 2012 Man kan vel ikke forvente at den holder evigt, til den pris... :oD

• #16   5. maj 2012 Anders L..

Hvis han selv kender til rettens vej osv. Så fortæller du han ganske enkelt hvis han henvender sig igen. Og ikke forstår at gebærde sig ordentligt.
    At du må bede ham stoppe eller det ender med en politi anmeldelse for chikane og trusler.

-Og skulle du gøre dette- Kommer der ikke til at ske en skid. Men det bliver noteret hos politiet så skulle der efterfølgerne være en sag eller lign. Har du allerede været ude og "forsvaret dig tidligt" Og kan få det papir udelever med rapport på han er noteret for chikane/trusler.

-
    Jeg var ude for en måneds tid siden og købe en MC til min far.. Den har fungeret perfekt indtil i forgårs hvor den ikke ville starte ud af det blå.
    Jeg ringede også til ham vi købte den af. Og fik en meget rolig snak med ham - Udelukkende for at høre om han kendte til problemet og kunne give os et fif.. Ingen mudderkast eller noget andet.
    Og vi nåede frem til at tændrørene var oversvømmet.. I dag startede den så igen uden problemer.. -

Så er virkelig uforstående overfor den aggressive tilgang visse folk har til sagerne.

• #17   5. maj 2012 Nick - Lige præcis sådan en type som dig - Afskyer jeg bare langt væk.. Hvis jeg har solgt en ting vil jeg da ikke gide at bruge tid på at fixe det jeg lige har solgt. Hvis jeg havde solgt en mc til dig og du ringer 2 uger senere og fortæller mig kæden er sprunget.. FFS - Jeg er da TOTAL ligeglad.. Køb en ny og lav dit eget lort.. Syntes folk er mere og mere krævende... Forventer en 10-20 år gammel ting ikke kan få i stykker og hvis den gør må det jo være ham jeg har købt den af skyld.. Seriøs jeg brækker mig !

• #19   5. maj 2012 Hej Nick.

Tak for dine svar.
    Det lyder rigtig godt.
    Men jeg bliver ved med at sige at han kan fortryde sit købt og jeg ved ikke hvad.
    Det kan man da ikke når man køber hos privat?

• #20   5. maj 2012 Jeg mener selvfølgelig ham.

• #21   5. maj 2012 Lasse P skal så lige siges at jeg har været i kontakt med sælger flere gang og hjulpet ham med køb af bærbar i mellemtiden og afventet et dæksel jeg skulle hente fra ham dagen efter. (til købte MC som vi glemte at få med)

Men igen lasse.. Forstår ikke din attitude..

Vi har alle handlet med 10 årige knægte der ringer og tror du er deres supporter på deres nye køb de næste 6 måneder frem.. Men kan du have en ordentlig dialog med køber/sælger efterfølgende forstår jeg ikke dit problem..

Mindes ikke på noget tidspunkt at sige; det var hans skyld? men jeg ringede for at få at vide om der var erfaring med en problemløsning? Skulle der laves noget var det da sket for egen lomme. Da jeg jo nettop godt ved at man har købt en varer som er uden efterfølgende garanti. Hvis du læser længere oppe.

Folk som dig jeg er total uforstående overfor også. Du må godt nok have ondt i røven.

• #22   5. maj 2012 # Anders L

14 dages fortrydelsesret er noget der foregår ved ikke fysiske handler.

7 dages fortrydelsesret er noget en butik kan udlove.

Og sådan kan vi blive ved med 2 års produkt garanti osv. osv.

Privat salg af en brugt varer har intet med disse regler og "goder fra butikkerne" at gøre..

Og som han jo som sagt opfører sig. Så ved du jo ikke om han bare har fyret den max af på vejen hjem i 1. gear. og smadret den således. Du har jo også gået igennem denne handel i god tro.
    Så fra din side kan han intet forvente!
    Og du behøver ikke finde dig i noget.

Syntes som sagt at hvis han ikke kan finde ud af at køre en fornuftigt dialog. At du skal gøre det klart for ham at han jo så fra nu af på tage kontakt via de advokater han har lovet dig.
    Og ellers må du lave en anmeldelse da du ikke føler dig tryg ved at blive ved med at kontakte dig.

• #23   5. maj 2012 Tak Nick.

Jeg er helt rolig nu.
    Har har ven hvis far er politimand. Han siger også at han intet kan gøre.

Jeg er helt rolig nu. Hvis han kommer forbi, må han få et trælår.

God weekend derude.

• #24   5. maj 2012 Godt at høre smiley

"og så for sent tillykke med salget" hehe..

Må håbe dine næste handler forløber roligere.

• #25   5. maj 2012 Fortrydelsesret har han intet af, men han kan dog ha' en vis reklamationsret (hvilket i dette tilfælde med stor sandsynlighed er nul værd), for det afhænger ganske af, hvad i har aftalt i forbindelse med salget/købet- Her er lidt links, der belyser situatioenen -

http://www.familieadvokaten.dk/breve-600/b600-340.html

(link fjernet)

http://www.brugtbilguiden.dk/forpriv.html

• #26   5. maj 2012 Hehe tak skal du have :).
    Jeg er blevet klogere og købt motorcykel istedet. (Kawasaki z750)

• #27   5. maj 2012 Købeloven

§ 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt salgsgenstanden eller uden skellig grund undladt at efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge den, eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

• #28   5. maj 2012 Har prøvet det samme, dog ikke lige med en bil men en Jagt riffel. og der havde fjolset været at kigge på den 2 gange og jeg havde holdt den hen for ham i 14 dage. en måned efter han købte den mente han ikke det var en fair handel alligevel og truede også med bål og brand.
    Sagde bare at han da var velkommen til at slæbe mig i retten, og jeg skulle med glæde møde op og smækkede derefter røret på.
    Aldrig hørt noget siden.

• #29   5. maj 2012 købern kan jo have pint motoern til døde...
    det er jo pstand mod påstand... man tager en chanche,når man køber en brugt bil,det samme med en mc jo

• #30   6. maj 2012 Han skal da bare hive den herhen (Eller ved et tilsvarende koncept) og ladde den gå ind i en byttehandel. Selvom den er død, er den stadig penge værd.
    http://www.a1biler.dk/

• #31   6. maj 2012 anders jeg solgte min peugeot mi 16 til en ung knægt for nogle år siden ...vi blev enig om en pris og jeg skrev slutsedlen at bilen var købt som beset med de mangler og fejl den nu havde....en uge efter dukker ham og en kæmpe brød op ved min dør og vil have 7000 til en ny motor da den havde sat sig....jeg afviser dem pænt og siger han har købt bilen som den var ...så er det at det store brød træder frem og vil true mig....da han er på vej frem for at gøre et eller anden fælder jeg ham hurtig og giver ham to hurtige lusinger og de kom hurtig ud af min indkørsel men de trudede med advokater og hele svineriet...men hørte aldrig fra dem igen....

• #32   6. maj 2012 Deja vu! Jeg kan sværge på at jeg har læst en fuldstændig magen til tråd for halvt år siden smiley

Kommentér på:
Køb - Fortrydelsesret. HJÆÆÆÆLP.

Annonce