Vintercykel {{forumTopicSubject}}
Jeg oprettede for nylig en tråd vedrørende to specifikke cykler. Nu har jeg læst mere herinde, og som sædvanligt, er det blevet endnu sværer... For at gøre det enklere, ønsker jeg derfor kun at høre om disse fire.
Mit behov er pt. hele året rundt inkl. sne og is, men altså også sommerbrug. primært transport, funfactor er ikke i højsædet. Om et år eller to vil den blive brugt primært som vinter og dårlig vejs cykel. Kører ikke meget motorvej, men synes muligheden for det er rar.
Jeg er nu på fire mulige:
Honda CBF 125
Pos:
- Langt på literen
- Rimelig ny
- Let
- Tromlebremse bagpå men ej foran.
- De ejere jeg har talt med, har ingen problemerm ed at starte om vinteren
- 4 takter
Neg:
- Høj indkøbspris
- Svag motor
- Den skulle irre da den ej er japansk produceret. Hvor stort er dette problem?
DT 175:
Pos:
- Billig i indkøb
- To tromlebremser
- Kickstart
- Let maskine
Negativt:
- 2 takter
- Grundet motorstørrelse dyrer end en 125'er ved GF
MZ:
Positivt:
- Nok kræfter til at motorcejskørsel ikke er helt utænkeligt
- En tromlebremser
- Kickstart
- Kæde i lukket kasse
Neg:
- Vejer 150
- Skivebremse foran
- 2 taskter
- Rimelig grim...
Honda Cb400F
Pos:
- Lav pris
- Har kræfter
- Både kick og el start
- 4 takter
- veteran forsikring
- Visuelt flotte modeller til salg.
Neg:
- Vejer 170 kg
- Skivebremse foran
- Fra 1977 og altså 11 år ældre end jeg selv.
Som jeg forstår det hele, så er kick start en god ting om vinteren, 4 takter er godt ift. vedligehold, tromlebremser er gode ift. rust om vinteren, lav vægt er det ift. is og snekørsel. hvad der specielt vægter fremfor andet er jeg dog ikke klar over.
feb 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 213 Svar: 1.685
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.875
jun 2006
Følger: 14 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 118 Svar: 1.383
sep 2006
Følger: 37 Følgere: 36 MC-er: 4 Emner: 18 Svar: 435
Eller cb 250rs eller N for den sags skyld
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 5 Emner: 106 Svar: 576
apr 2005
Følger: 94 Følgere: 99 MC-er: 1 Annoncer: 2 Svar: 2.835
Sæt en kop kaffe over, sæt dig godt til rette og læs denne tråd ang. vinterkørsel:
http://www.tenere.dk/forumnew/forum_posts.asp?TID=5281&KW=vinter&PN=1
Mvh Mathias
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 5 Emner: 106 Svar: 576
Det er jo nok heller ikke et kørselsmønster at udsætte en ny eller nogenlunde ny kværn for. Det kan ganske enkelt ikke svare sig rent økonomisk.
Har du overvejet en knallert 45 eller en mindre, billig, brugt MC scooter?
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 5 Emner: 106 Svar: 576
jun 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 60 Svar: 359
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 961
Det er det bedst at køre hvor sneen ikke er trykket sammen til is.
Ulempen ved knoldhopperne er at de har et højt tyngdepunkt, men tilgengæld har DT175 vægten med sig. Og den burde ikke være et problem at rejse igen, hvis den skulle lægge sig ned.
Jeg vil anbefale at du har adgang til at vaske maskinen hyppigt, for at få skyllet saltet af. Da det ellers ret hurtigt sætter sine spor.
Jeg købte en gang tynd gennemsigtig pava/undervognbeskyttelse og gav den nederste del af stellet en omgang.
God fornøjelse, vinteren byder på nogle rigtigt flotte ture
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 48 MC-er: 8 Emner: 17 Svar: 84
Vintercykel