2.002 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
12 Svar
Pas nu på ! Ved køb af MC. Pas nu på ! Ved køb af MC.
Det kan blive meget dyrt at byde på nettet ;-(
http://www.magacin.dk/motorcykler/internet-bud-kan-vaere-farlige/ar3101/
0 synes godt om
feb 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 183
Det burde være ligesom en hushandel så, at man skal betale en hvis % af købssummen hvis man byder og så springer fra.
Jeg leder selv efter brugt mc, men jeg kunne da aldrig finde på at smide et bud afsted hvis ikke jeg mener det.
jul 2004
Følger: 15 Følgere: 15 MC-er: 3 Emner: 145 Svar: 443
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 29 MC-er: 1 Emner: 191 Svar: 2.418
Den regel gælder vel om man holder det privat eller ej?
mar 2011
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 9 Emner: 40 Svar: 1.062
Med hus skal du have skrevet under, foer den regel gaelder
aug 2006
Følgere: 3 Emner: 11 Svar: 235
apr 2004
Følger: 16 Følgere: 18 MC-er: 2 Emner: 136 Svar: 1.369
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
Men da prisen på de brugte motorcykler og/eller biler typisk adskiller sig fra alt det andet, afføder disse
handler langt flere sager for de danske advokater- og giver mange privatpersoner grå hår!
Når du ønsker at købe eller byde på en brugt MC, skal du overveje grundigt, om du:
1) vil købe den brugte MC hos en forhandler med de fordele det end har!
2) eller måske få en mere attraktiv pris ved at købe den ønskede MC hos en privat sælger!
Du bliver langt bedre beskyttet, hvis du køber brugt MC hos en forhandler,
for her gælder købelovens regler om forbrugerkøb, og de kan ikke gyldigt fraviges til skade for dig.
Hvad angår "step-out" muligheder i forhold til "bud på en vare hos forhandler", så har du nogle rettigheder
der kan beskytte dig som køber ift. "dit bud". Forhandleren har pligt til at give dig alle væsentlige
oplysninger om den købte MC. Hvis ikke væsentlige oplysninger fremgår, så kan du uden problemer "danse" dig
væk fra afgivet bud. Væsentligt er altså ikke dårligt smurt kæde, løst gashåndtag eller lignende. Vi er
oppe i manglende eller forkert angivelse af km.stand, model/type mv.
Byder du på en vare via Internettet, privat-til-privat, så gælder de pågældende regler som er angivet på
det respektive site. Og disse regler kan have stor varians alt efter om du byder på danske eller udenlandske
(EU og ikke EU sites). F.eks. har du på Ebay mulighed for at indlejre en maks. pris du ønsker at afgive
bud på, og hvis denne er under min. pris på sælger, tja, så bliver handlen ikke til noget! Hvis din maks. pris
ligger over min. pris, tja, så fanger bordet!
Og man kan ikke sige det ofte nok......Beslutter du dig for at købe den brugte MC af en privatperson,
skal du sørge for at sikre dig i en skriftlig kontrakt, hvor din garanti og reklamationsret bliver
nøje beskrevet. Som et absolut minimum bør du forlange sælgerens skriftlige ord for følgende:
a) At MC'en ikke har været involveret i alvorlige skader.
b) At sælger indestår for, at MC'en ikke har kørt mere end det viste kilometertal.
c) At MC'ens årgang - og ikke det såkaldte modelår - er oplyst i købekontrakten.
Inden du skriver under på en privat købekontrakt, gør du ligeledes klogt i at sikre dig, at der
ikke er gammel gæld, fx pant eller udlæg.
Det er super farligt at være i live...
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 30 Svar: 363
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 56 Svar: 1.397
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 56 Svar: 1.397
jan 2010
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 13 Emner: 80 Svar: 441
maj 2006
Følger: 53 Følgere: 54 MC-er: 7 Emner: 219 Svar: 1.444
Pas nu på ! Ved køb af MC.