{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.408 visninger | Oprettet:

Er det lovligt at overhale bilkøen? {{forumTopicSubject}}

Et hurtigt spørgsmål:

Når jeg kører hjem fra skole/arbejde i myldretiden, triller jeg tit forbi køerne langs midterlinjen. Ét er at flere bilister får ondt i røven over det og trækker ud, men er det egentlig ulovligt? Jeg kører stadig i den rigtige vejbane, og det foregår ved lave hastigheder.

Og gør i det selv? Eller mener i, man bare skal vente pænt?

På forhånd tak for svarene.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det lovligt at overhale bilkøen?
  • #1   27. mar 2012 Hvis du holder dig i samme vejbane, samt udviser sund fornuft og dømmekraft (som vi jo altid gør smiley ), så må du gerne så fremt i fald at bilkøen holder stille.
    Hvis den bevæger sig må man ikke


  • #2   27. mar 2012 Ikke at jeg ved det 100% men jeg mener at man som motorcykel "fylder" det samme som en bil i en vognbane og derfor ikke "kan være der" ind i mellem..... ( ikke at jeg kan se mig selv fri for at have gjort det en gang i mellem ), men jeg mener ikke det er lovligt........ men vil da også gerne vide det, hvis der er nogen der ved mere......

  • #3   27. mar 2012 Så vidt jeg ved i hvertfald...I tyskland er de heldigvis gode til at give os plads, også selvom køen bevæger sig.

  • #4   27. mar 2012 Hvis de holder stille og du kan blive i samme bane, så er det forbikørsel - og det er mig bekendt lovligt:-)

  • #5   27. mar 2012 Det ER lovligt, så længe du ikk skifter vognbane, og køen holder stille...

  • #6   27. mar 2012 Har selv skrevet en mail til Politiet pga denne artikel: http://www.magacin.dk/motorcykler/endelig-fik-vi-svaret/ar2175/

    Dette er svaret:
    "En motorcykel skal føres på samme måde som en bil og skal således bruge én vognbane. Den må derfor ikke køre frem mellem 2 biler, der kører i hver sin vognbane."


  • #7   27. mar 2012 Og det skal nok lige siges at jeg beskrev problemet som at der var kø (stillstående) altså ved lyskryds eller andet.

  • #8   27. mar 2012 I Tyskland er det også lovligt, dog et det politimandens subjektive opfattelse om du udviser nok forsigtighed. Men ved stillestående kø må du passere andre biler i moderat hastighed. Når der er tæt trafik gør jeg det også, og er aldrig bleven bonget for det.

    I DK må man vist også efter magacins link: http://www.magacin.dk/motorcykler/endelig-fik-vi-svaret/ar2175/

    af en eller anden mærkelig grund er jeg dog sikker på politiet stopper dig og klipper dit kørekort...


  • #9   27. mar 2012 Ah Kim der var du lige lidt hurtigere!

    Men ja, det var netop mi opfattelse af politiet... Alt hvad der er sjovt og er til fordel for os må naturligvis være forbudt smiley


  • #10   27. mar 2012 Jeg synes netop også det er total åndsvagt at man ikke må gøre det, så længe der er plads nok, man holder en tilpas lav hastighed samt er meget opmærksom på om nogen skifter vognbane eller åbner en dør.

  • #11   27. mar 2012 Jeg må jo så gå til bekendelse og sige, at jeg faktisk gør det hver dag på Frederikssundsvejen. Når jeg så kører over linien, så er det jo noget, der sker af hensyn til den øvrige trafik - men man skal være meget vågen, når man gør det, og de sidste 50-100 m før et lyskryds, stopper festen, og jeg kører ind i køen.

    Jeg tror ikke, det er 100 % lovligt, men på den anden side - jeg har ofte følgeskab eller kører bag en MC-betjent, når det sker.


  • #12   27. mar 2012 Der bliver vel ikke spurgt til kørsel imellem rækkerne i kø som andre også nævner men derimod at trille forbi en kø på den rigtige side som ved en overhaling, kan man forsvarligt holde sig i sin bane kan jeg ikke se det skulle være ulovligt?

    Politiet har jo selv udtalt at overhalinger på motorvejen ved kø skal foregå venstre om i yderste bane og det princip må vel også gælde på de almindelige veje. Jeg gør selv brug af det fra Nyhavn af til Valby hvor vejen flere steder er rimelig bred så man sagtens kan trille forbi i banen på venstre side ved kø uden at passere midterlinjen.

    Det burde være et krav at man skal holde sig til højre ind mod kantstenen i bil hvis der er separat cykelsti så vi let kan trille forbi ved kø på MC smiley


  • #13   27. mar 2012 Ja som Brian R skriver, er det mest tænkt som ved kørsel i by.
    Men det virker lidt som om det er en vurderingssag fra den enkelte betjent? smiley

    Jeg tror nu også stadig jeg vil gøre det, så må jeg jo få en snak med en evt betjent der vælger at stoppe mig.

    Og ja, der burde godt nok være krav til bilisterne om at holde til højre, i stedet for at trække helt ud når de bliver harme over at man triller forbi smiley


  • #14   27. mar 2012 Køre I i Tyskland, i kø. Så skal i se godt efter den "røde fare". Det er sådan en rød kant der er rundt om nogle af nummerpladerne, også kaldet danskere... Så skal man tage ekstra fart af, når man passer disse. Danskere kan bare ikke køre bil, og jeg kan kun give dem ret.

  • #15   27. mar 2012 Du får med garanti ikke et klip, så længe du holder dig i den samme vognbane. Skifter du derimod vogbane for du et klip, §24 stk 1

    Ingen steder i færdselsloven står der en motorcykel skal fylde som en bil, til gengæld står der i §21 stk 3, at overhalingen skal foretaget med tilstrækkelig afstand til siden til den man overhaler. Tilstrækkelig må siges, at hvis man kan komme forbi i samme vognbane uden at være til gene, eller ramme bilen, så har afstanden været tilstrækkelig.

    Men altså je, det er lovligt såfremt man bliver i samme vognabne, og ikke er til gene.


  • #16   27. mar 2012 Claus

    er du nu helt sikker? Jeg troede altid det var de danske veje det var galt med...

    Dansker i udlandet kører, efter min opfattelse, særdeles godt. Holder til højre, gør brug af blinklyset når de skifter vognbane osv.

    I DK tilgengæld går den da helt gal for de fleste smiley

    Jesper
    Du siger det jo selv: Hvis man ikke er til gene... Udover motorcyklisterne som sidder i bilen, så vil jeg mene at 99 pct at de bilister du møder vil mene det er til gene og fare for dem, dig og alle andre smiley


  • #17   27. mar 2012 Det er desværre ulovligt.. - Du må som mc'er ikke dele vognbane med andre køretøjer. - Dette gælder for alt over en knallert45.
    Cykler og alm. knallert må du gerne dele vognbane med, da det kun er en forbikørsel.
    - Du kan ikke regne det det som en forbikørsel af en bil der holder stille i en kø.
    Eneste tidspunkt du må dele vognbane med et andet køretøj er hvis det holder ulovligt.

    Desværre


  • #18   27. mar 2012 SØren V: Hvis billisten har skulle ændre på sin retning, så har man været til gene. Men langt de fleste ser først motorcyklen når den er kommet forbi.

    Andreas T: Man må godt overhale i samme vognbane, så længe man ikke er til gene.
    Det du tænker på, er at 2 køretøjer ikke må føres side om side. Altså at 2 MC'er ikke må følges ad ved siden af hinanden.


  • #19   27. mar 2012 Nogle siger ja, andre siger nej. Er noget til gene eller vurderes uansvarligt, vil det i øvrigt altid være ulovligt. Så lad være med at gøre det medmindre du er afklaret med at det potentielt vil blive betragtet som ulovligt.

    Selv har jeg altid gjort det, men i langsomt tempo. Er ligeglad med hvilken side af stregen jeg er på, ingen grund til at gøre det "farligt" ved ikke at bruge al den frie plads.


  • #20   27. mar 2012 Jesper [Virum] P : Nope, det er ikke det jeg tænker på. Du må ikke dele vognbane med andre køretøjer der er registreret som større end en knallert.
    Jeg havde om det til teori igår, hvor lige netop det eksempel var oppe at vende.

    At det så kn være praksis at man ikke ligefrem skifter over i modkørende vognbane for at overhale en knallert 45 er en anden sag. - Men, det gør det ikke mere lovligt.

    Hvis du fx skal overholde loven og der er kø på motorvejen, så er det sgu ærgeligt at køre med en luftkølet motor. - Så er det enten ud til siden og vente, stoppe motoren og trække dyret, eller kører ULOVLIGT op gennem rækken af biler der holder i kø.


  • #21   27. mar 2012 Jeg har endnu ikke set nogen biler som kunne kører mellem rækkerne, hverken stillestående eller rækker i bevægelse, så ud fra hvad politiet har svaret Kim fra Randers må det konstateres at al kørsel forbi rækkerne er ulovlig når nu en MC ska opfører sig som en bil.

  • #22   27. mar 2012 Lige en enkelt rettelse: Såfrem vognbanen er så bred, at du kan kører forbi med (mener det er 2.2 meter) til midterlinjen, så er der tale om en forbikørsel, får så bliver vognbanen regnet for en to-sporet bane.
    Håber det gav lidt mening. smiley


  • #23   27. mar 2012 Søren.

    Jeg bor dernede, og så er omgrangskredsen også dernede. Så ja, er meget sikker i min sag. Selv når du er i Kassel, så gælder den røde fare.

    Det er sgu et flot ry danskerne har dernede.....


  • #24   27. mar 2012 Det har været diskuteret til hudløshed og jeg har også selv forsøgt at undersøge det men har ikke kunnet få et entydigt svar. Jeg tolker det som om at der ikke er nogen egentlig lov der beskriver det og når selv politiet er i tvivl, så kan man vel ikke blive dømt for det? Jeg har gjort det tusindvis af gange uden problemer...

    Er der nogensinde nogen herinde fra der har fået bøde eller klip?


  • #25   27. mar 2012 Ikke fået klip eller bøde men har gjort det 1000 gange. Både den ene og den anden vej om, der hvor pladsen er størst.

  • #26   27. mar 2012 Andreas T: Så slå lige op i teoribogen igen, og kom med lovhenvisningerne.

  • #27   27. mar 2012 Som sagt. Loven siger der skal være plads nok til siden, til den man overhaler. Intet sted nævner loven noget om en præcis afstand i metermål.

  • #28   27. mar 2012 Jesper [Virum] P
    Nej du må ikke overhale i samme vogenbane!


  • #29   27. mar 2012 Claus: I loven står der man ikke må føre en motorcykel ved siden af et andet køretøj. En særregel for motorcykler §52 stk 1. Den er møntet på, at 2 motorcykler ikke må køre ved siden af hinanden. Intet sted i færdselsloven står der, at det ikke er tilladt at overhale i samme vognbane. Hvis du er uenig med dette, er du mere end velkommen til at fortælle mig i hvilken § jeg skal læse det.

    Loven er meget uklar om emnet, og jeg er overbevist om, at hvis man får en bøde for det, kan man roligt tage den i retten
    (link fjernet)


  • #30   27. mar 2012 Jeg tror faktisk - er sikker på at- Jesper har ret. Så længe det kan gøres i samme bane, uden at være til gene og bilerne holder stille, så er der tale om forbikørsel, og det må man i hvert fald godt. Det her med et motorkøretøj pr. bane betinger, at der KØRES i banen i begge motorkøretøjer. Det er også argumentet for at to MC-er ikke må køre ved siden af hinanden i samme spor, men man må da i hvert fald gerne køre forbi en, der holder stille smiley

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #31   27. mar 2012 Sjovt som denne "kø-forbi-overhalings" debat popper op hele tiden!

    I nedenstående link kan I se hvorledes Hr. Fuldmægtig Lilholt fra justitsministeriet giver sit svar til Pa. Ivan Pedersen fra Færdselsafdelingen på nordsjælland. Det skal tilføjes, at dette svar ikke er fyldestgørende, idet man ikke tager højde for alle scenarier. Desuden er det faktum, at der inden for Etaten ligeledes er forskellige opfattelser af en given situation - som reelt kun kan afgøres retslig og med 100% dækning af eventuelt videooptagelse fra en given hændelse. Dog er svaret fra justitsministeriet af sådan en "kvalitet" at en del af ovenstående gætværk kan afhændes.

    Der er flere scenarier opstillet - bla. svar på trådstarter:

    http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-1.pdf
    http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-2.pdf
    http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-3.pdf
    http://dl.dropbox.com/u/6598691/overhaling/side-4.pdf



  • #32   27. mar 2012 GTR1400: Godt brev. Så blev det opklaret at man godt må overhale i samme vognbane, så længe betingelsen for nok plads til siden er opfyldt.

    Mht svaret for spørgsmål 2c, så tages der der ikke hensyn til §24 stk 1. Ministeren svarer man kun må overhale højre om et venstresvingende køretøj iht §21 stk 3. Men ved kø, hvor farten bestemmes af den forankørende, er dette ikke anset som en overhaling, §24 stk 1.


  • #33   27. mar 2012 Jesper betyder det så at man gerne må køre højre om også? Altså ved stilstand KØ=?

  • #34   27. mar 2012 Jonas: Den paragraf er møntet på, at ved køkørsel, er det ikke en overhaling, når man i højre vognbane kører hurtigere end dem i venstre.
    Man må ikke køre højre om i samme vognbane, med mindre den forankørende skal svinge til venstre. Men man må godt køre højre om (altså køre hurtigere i højre vognbane end i venstre), i tilfælde af §24 stk 1 opfyldes.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #35   27. mar 2012 @Jesper: Enig, men desværre levnes der stadig tvivl i forhold til passage ved kø-kørsel (forskellige scenarier), som jura-mæssigt altid vil havne i den bløde kategori: vurdering!

    Flere tyske delstater har åbnet for passage i nødspor ved "stau" (kun for MC) med reduceret og afstemt hastighed. I danmark kunne man snildt indføre en total blokkering for passage - uagtet vognbane og en given situation - og åbne for passage (MC) i nødspor. Og wupti - med ét sværdslag havde man termineret enhver tvivl.


  • #36   27. mar 2012 Når alt det er sagt, så plejer jeg også ved kø på motorvejen, at køre frem mellem rækkerne. Er blevet spottet af polisen, men aldrig stoppet for det.

  • #37   28. mar 2012 En ting der altid har moret mig er at hvis en mc vil overhale en bil i samme vognbane bliver 10cm til 'tilstrækkelig plads'

    Hvis en bil vi overhale en mc i samme vognbane kræver vi som regel mindst 1m sideafstand for at vi ikke føler os forulempet.

    Når man overhaler i samme vognbane så husk lige på at man ikke må overskride vognbanelinierne. Det er ikke kun hjulene vi taler om, men ingen del af mc'en, heller styrenderne eller spejlene.

    Jer er overbevist om at dette er problemet med de forskellige udtalelser fra forskellige politifolk. Det er ikke forbudt, men i praksis stort set ikke muligt at gøre det lovligt.


  • #38   28. mar 2012 Man må da ikke overhale i samme vognbane, med mindre det er en cykel eller scooter smiley

  • #39   28. mar 2012 Kim Randers: Hvordan kom du til den konklusion, når nu justistministeren er af en anden mening?

  • #40   28. mar 2012 Jesper [Virum] P

    Du linker til dmcn´s fortolkning fra 2006 af
    § 52. stk. 1 ”Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj.”
    I færdselsloven står der kun.
    § 52. stk. 1 Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj.





  • #41   28. mar 2012 Claus G: Hvad er forskellen?
    Ordret står der:
    "§ 52. Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj."
    Ikke desto mindre, så mener justitsministeren det er tilladt i visse tilfælde, se de filer GTR1400 linker til.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
    #42   28. mar 2012 Øhhh... nu er det ikke justitsministeren men ministeriet og den ansvarlige bagved den lovgivende enhed - og dermed "fortolkningen" af en givende færdselslov! Blot en detalje! smiley

Kommentér på:
Er det lovligt at overhale bilkøen?

Annonce