{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.333 visninger | Oprettet:

Maler tips {{forumTopicSubject}}

Har en del overflade rust på stellet, som jeg gerne vil af med, når nu den er skilt ad. Der er desværre ikke råd til hverken sandblæsning eller pulverlakering, så det må blive med håndkraft. But what to do?? Kig i mit fotoalbum, hvor det ses jeg har prøvet mig lidt frem, men har sgu seriøst brug for tips og tricks til hvilket "værktøj" jeg skal bruge, så det bliver nogenlunde ordentligt. pf tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Maler tips
  • #1   21. feb 2012 sandblæsning og pulverlak af et stel, kan du få gjort for under en tusse... det kan næsten ikke bestle sig at gøre det selv.. smiley



  • #2   21. feb 2012 well.. tusserne er desværre meget få for tiden.. smiley

  • #3   21. feb 2012 Den billige måde er, et par stykker sandpapir, en par spray dåser, en med grunder og en blank sort.
    Slib, affedt, grund og mal.
    Hvis du er omhyggelig med slibearbejdet, så bliver resultatet rigtig pænt.


  • #4   21. feb 2012 Man kan købe en "stålbørste" til vinkelsliber, det giver et rigtigt fint resultat.
    Sådan en fætter:
    http://toolworld.dk/produkt/26279/Stalborste-til-vinkelsliber-75-mm
    men køb et par stk og brug briller.
    Så kan du købe noget sprøjtespartel på spray hos eks T-Svansen
    så kan det vist ikke gøres billigere.
    mvh.


  • #5   21. feb 2012 ja. piranha til vinkelsliber er mindst hård ved metallet.. men husk at affedte INDEN du sliber :-]


  • #6   22. feb 2012 Mange tak for svar.. lidt uenighed om hvorvidt man skal slibe først og så affedte. Nogen der har et svar på det?

    Skal man generelt helt ned til metal eller bare fjerne rusten?
    Hvordan skal overfladen "se ud" inden man påfører grunder?
    Er det en go ide at bruge varme pistol eller andet for at undgå det løber og hjælpe hærdning?
    Skal der slibes grunder inden den får sort?

    Håber ikke det er for dumme spørgsmål og på forhånd tak for svar.




  • #7   22. feb 2012 Nummer et er sandblæsningf o gpulverlakering, men mindre kan gøre det. Man malede jo også biler og MC inden pulverlakering blev opfundet, men der skal lidt mere arbejde til, og vores eget arbejde på vores egne MC er jo heldigvis gratis - endnu.

    Rusten skal helt væk, ellers kommer det igen. Du behøver ikke at slibe ned til blankt metal over det hele, men du skal være opmærksom på at maling har en tykkelse. Det kan du let mærke hvis du kører fingeren hen over et malet, men slebet, område og et område der er rent metal. De overgange vil være mere tydelige end du tror, når det males med blank lak, det samme gælder sliberidser. Du skal derfor sørge for at hvis du nøjes med at gå ned til blankt metal der hvor der er rust, og bare slibe resten, skal de overgange være meget jævne.

    Du starter med at slæbe rammen udenfor, og vaske den af med diesel så alt gammelt olie og snavs forsvinder. Derefter vasker du den af i cellulosefortynder, det fjerner dieselolien, og dit stel er nu rent og fedtfrit. Benzin dur ikke, det fordamper for hurtigt. Derefter er det "bare" knofedt der skal til. Når du har slebet og grundet, så husk at det er absolut forbudt at røre stellet med andet end helt nye plasthandsker før det er lakeret færdigt. Bare et fingeraftryk sætter fedtmærker, og det er der slutlakeringen begynder at falde af. Du må heller ikke udsætte det for dug, det skal altså ske i et varmt og tørt lokale.

    Metoden til afrensning er politisk ukorrekt, og klidmostre og miljøflippere vil flippe ud, men jeg vil hellere have et rent stel hvor malingen ikke ryger af om 6 måneder, end være venner med dem.


  • #8   22. feb 2012 Mange tak for svar og gode råd Peter K.. Bestemt en guide jeg vil læne mig mig meget op ad uanset miljøflipperne smiley

  • #9   22. feb 2012 Nu ved jeg ikke hvad din MC er malet med oprindeligt, eller om der er repareret lidt hist og pist undervejs. Jeg er ved at renovere min gamle russer, og efter at have gjort den ren, penslede jeg den til med et godt lag lakfjerner. Alt det der var blevet repareret med billig maling eller spraydåser boblede lystigt, og kunne fjernes med varmt vand, men den originale russiske maling var helt upåvirket, og den er 45 år gammel.

    Du skal undgå maling på spraydåser. Det ser flot ud, det er nemt, men det holder ikke. I stedet for skulle du gå ned i den lokale marineshop og se hvad de har, for bådejere har samme problemer som os: De vil gerne have blanke flotte ting som man selv kan anvende, helst male på med pensel, og deres ting er også i et hårdt miljø. Ude i al slags vejr, sol, saltvand og mågeklatter. Mågeklatter kan ødelægge alt, jeg ved ikke hvad der sker inde i maven på sådan en, men hvis en måge var en kemisk fabrik, ville den blive lukket på stedet.


  • #10   22. feb 2012 Tror aldrig den har fået malet stellet og har ikke noteret mig steder, hvor den er blevet klattet til. Havde egentlig tænkt mig at bruge spray, men vil tage marine tippet til mig og gå på lak-jagt i marinebutikken. Har også en lille jolle som trænger lidt, så måske kan flere fluer klaskes med samme smæk. Heldigvis har jeg tag over mc'en, men ja mågeklatter er nok autolakerens bedste ven smiley

  • #11   22. feb 2012 Brug du bare spray maling fra Motip, det holder ganske udemærket.
    Tidligere blev alt malet med celluoselak, og Motip er en vidreudvikling af den gamle celluoselak.
    Men skal det være perfekt, så er vi ude i 2 komponent maling, men så er det jo ikke billig mere. Bare en halv liter koster incl. hærder 5-600 kr. og det skulle jo være billig, så derfor mit forslag.


  • #12   23. feb 2012 Motip... det er noteret. Har fundet lidt hos t-svansen, kan det passe de ligefrem har noget af kvalitet smiley Bruger man så motormaling oder was, de har jo ik noget som hedder stelmaling? (total lærling her)

  • #13   23. feb 2012 Sven K..........Nej du køber bare en alm blank sort fra Motip, prøv hos den lokale farveladehandler, eller biltilbehørsbiks.

  • #14   24. feb 2012 rigtigt som Peter skriver så er det bedst at fjerne snavs og fedt inden man sliber. Ellers risikerer man jo at "flytte" rundt på det med sandpapir eller lignende og derved fordele det over hele stellet. du kan jo tage et kig i mit triumph album ;-]

  • #15   24. feb 2012 Har jeg gjort HWD.. ser sgu godt ud. Bliver den gul igen? og ku være fedt med lidt beskrivelser til billederne smiley

  • #16   25. feb 2012 den er solgt igen ;-[ smiley go vind med projektet.. nu er det jo snart "sommer" smiley

  • #17   25. feb 2012 Det var da ærgeligt.. Mit kælderprojekt kommer desværre ikke på hjul i år, men har en lille backup, så jeg i det mindste kommer på to hjul.

Kommentér på:
Maler tips

Annonce