4.649 visninger
|
Oprettet:
Mal en motorcykel! {{forumTopicSubject}}
Hej MotorcykelGalleri!
Jeg går og overvejer at investere i en gammel motorcykel.
Hvis det lykkes, skal den helt sikkert males - men jeg har ikke råd til en professionel.
Hvordan har i grebet det an? Nogle gode tips og tricks? Jeg tænker at male den i en orange farve. Den er grålig nu.
Jeg har adgang til et stinkskab, men ikke et decideret maler-rum. Det kunne jeg måske bygge. Jeg har masser af tid og gå-på-mod.
Mange tak!
apr 2014
Følgere: 9 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 441
Hvor meget plads er der i skabet og er det både stel og det hele du vil male ?
feb 2017
Følger: 13 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 7
Det er et stinkskab på et professionelt produktionsværksted. Bredde cirka to mænd skulder ved skulder. Delene kan ikke være derinde samtidigt, og det er ikke muligt at bevæge sig rundt om delen.
Jeg vil som udgangspunkt male tanken, sideskjoldene og skærmene. Motoren og stellet får lov at beholde sin farve.
feb 2017
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
feb 2017
Haha, nej det tror jeg teknikerne bliver kede af at høre. Det er til håndtering af kemikalier og gasser. Det er lufttæt og udstyret med en meget kraftig udluftning. Måske noget du kunne bruge?
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
apr 2014
Følgere: 9 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 441
Hvis det skal være billigere, så må du have gang i spraydåsen og ud i værkstedet, resultatet bliver bare nok langt fra det samme, men er du omhyggelig og grundig, så kan det laves så man kan leve med det.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
feb 2017
Vh
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 923
Jeg har sommetider malet dele i et opvarmet og tørt værksted.
Hvis du kan nøjes med den finish og kvalitet man opnår, med spraylak, er det nok den billigste løsning.
Bare husk at, alt der kan ses og mærkes før lak, er der også efter lak.
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 2.342
vådt i vådt, når den har fået grunder så går der 5 min så skal den have maling og akkurat det samme med klarlak
har fået rigtig gode resultater ved mellemslibning det stiller heller ikke de helt store krav til din overflade når du begynder, for de ujævnheder du får hvis du ikke mellemsliber dem glatter du ud, pas på med ikke at slibe igennem så hellere sprøjte en tyk gang maling på og mellemslib og slut af med 2 mellem lag maling og så kører du vådt i vådt med klarlakken
men professionel autolakering var klar at foretrække du bruger hurtigt for 1000 kr ved gør det selv når du skal ud og have fortynder, sandpapir, vandslibepapir, og maling nu ved jeg ikke om du gør det med sprøjte men prikken over I´et, er glimmer i klarlakken
jul 2010
Følger: 17 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 29 Svar: 2.342
sep 2013
Følger: 10 Følgere: 27 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 125
Jeg endte med at købe en Polermaskine, det tog alt og har gjort den spejlblank
Jeg fulgte Stigs video guide til at male selv.
Link: http://www.youtube.com/playlist?list=PLqhBtA86eemCtvLH2fO1xUcx_3FpyaAsM
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
80% af resultatet er forarbejdet, selve det at male den er det mindste problem.
...personligt havde jeg ofret de 3000kr og fået det gjort ordentligt og uden bøvl.
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 4 Svar: 210
mar 2007
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 19 Svar: 629
nov 2009
Følger: 24 Følgere: 51 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 499
Jeg har malet med Motips spray dåser og det holder fint til en par stænk benzin nede på tanken, og den sidste maskine jeg har malet med den army maling som bliver brugt til paint bolt bevær og der holder også fint til benzin selv når man vælger g tanken køber over og man ikke lige får maskinen på højkant med det samen igen.
Jeg har lavet et par videoer om hvordan jeg har malet med spray dåser som der allerede er linket til så vil i stedet for linke til en video hvor man kan se det færdige resultat
https://www.youtube.com/watch?v=xMUe2sqa0vY
sep 2012
Følger: 14 Følgere: 136 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 643
Der er nogle ting som er helt grundlæggende og absolut for et godt resultat.
Masser af plads, du kan ikke få for meget, du skal kunne gå rundt om emnerne.
Godt lys, så meget som muligt fra alle vinkler så du undgår skygger på emnet.
Minimalt med støv, hvis du bygger en kabine så hav vand på gulvet hele tiden hvis det er muligt. Så undgår du at det støver derfra når du går rundt. Eventuelt udsugning også.
En god maske, gerne med indbygget visir.
Tid, det første jeg malede bar præg af at der blev brugt for lidt tid på forarbejdning og det egentlige malerjob.
God maling, personligt ville jeg aldrig overveje at male med spray, resultatet er langt fra så godt som fra selv en billig malersprøjte. Husk dertil at din vandudskiller aldrig kan være for effektiv.
Se eventuelt mine albums af min Yamaha og min Honda Transalp, sidstnævnte endte med et overraskende godt resultat efter min mening.
sep 2008
Følger: 7 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 5 Svar: 39
okt 2015
Følger: 5 Følgere: 32 Emner: 45 Svar: 264
Hvis du køber en ældre MC kan du sikkert opleve at der er mange smådele som også trænger til en tur, jeg får tank lakeret prof, resten ordner jeg selv med spraydåsemetoden, lige nu i min lille improviserede sprøjtekabine. Der gælder de vanlige regler, grundigt forarbejde/slibning, brug grunder, på stel og fælge bruger jeg Hammerite som giver et tykkere og hårdere slidlag. Med lidt træning synes jeg resultaterne bliver rigtig fine uden helt nå prof niveau, til gengæld kan jeg godt li at man laver tingene selv, og ikke bare kører rundt og aflevere og henter ting når man restaurerer
nov 2009
Følger: 24 Følgere: 51 MC-er: 3 Emner: 21 Svar: 499
hvis vi skal kunne se kvaliteten af dit malier arbejde, ville det nok være en fordel at ligge nogle beder fotos i dit galleri
sep 2012
Følger: 14 Følgere: 136 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 643
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
feb 2017
Det er et dejligt forum det her!
Jeg kunne måske overveje at sende tanken til en proffesionel - det er trods alt den der trækker flest blikke. Så tror jeg at jeg vil bygge mig et lille sprøjteskur, som du har med papkassen der Bjarne. Derinde kan jeg så ophænge skærmene og dreje dem rundt for at male dem
Jeg har fundet den farve jeg skal bruge. Civilforsvarets orange (farvekode RAL2000). Motip har dem på spray for 68,- så det kan ikke blive bedre...
Jeg glæder mig til at komme igang.
feb 2017
feb 2017
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 639
Personligt kan jeg godt stå inde for at male den med dåser. Naturligvis skal du bruge en god autolak men dem kan du finde med rabat på nettet flere steder.
Pas på støvet. Og mal som beskrevet på dåsen, blandt andet med tynde og flere lag.
Afslut med en lak der ikke får malingen til at koge op, lav en test på noget andet først. Og husk at der er nogle Klarlak der får en gulig nuance. Jeg har brugt en Fælglak som osse kan tåle lidt slag fra vejens små-skidt.
Hørte om en maler der malede oppe fra og ned, ved at lade malingen løbe. Det prøvede jeg med en tank en gang. Faktisk et utroligt godt resultat. Man skal bare hele tiden have det til at løbe lige meget over hele fladen. Den blev spejlblank. Det eneste problem ved at gøre det på den måde, er at der samler sig dråber i bunden.
Men med spray fra nettet, noget fint slibepapir og en god grunder, kan man altså godt lave et udmærket resultat.
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.244
Når forårs- eller sommersolen bager, kan du evt. først binde støv m.m. med en gang vand fra en havesprøjte og så ellers i ro og mag sprøjte delene, imens du koger indefra...
Det plejer at give fine resultater
Mal en motorcykel!