Ang. MC Garage {{forumTopicSubject}}
Ok, jeg har travet forum såvel som nettet igennem for inspiration til at få et ideelt klima i min fritstående garage fra 70'erne opført i gasbeton med fladt tag.
Garagen er ca. 30kvm og ligenu er den ikke udstyret med nogen form for ventilation / varmekilde udover de sprækker der er under porten, samt når man åbner dørene.
Det er derfor er til tider koldt og halv klamt (dog ikke vådt) især når vi har et længerevarende regnvejr. Det ville være fantastisk om man faktisk kunne skabe en fornuftig temperatur og en relativ sund luftfugtighed i rummet konstant, sådan at man kunne ligge og skrue i timevis og maskinerne ikke led overlast pga. fugt.
Jeg har derfor været hele møllen rundt og tænkt både varmepumpe, pilleovn og sågar solpaneler, men vakler lidt. Umiddelbart ville en pilleovn i mine øjne være det bedste valg, da den vil kunne sænke luftfugtigheden helt ned til 30-40%, men er lidt i tvivl hvor stort er projekt der er med tilslutning af skorsten godkendelse osv.
Jeg kan da ikke være den første, som er denne situation. Hvad siger I?
Og godt nytår i øvrigt.
mar 2011
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 27
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.460
og
godt nytår..
mvh
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
dec 2004
Følger: 2 Følgere: 23 MC-er: 1 Annoncer: 1 Emner: 9 Svar: 786
Jeg havde 2 tagvinduer der altid stod på klem, hvilket gav et godt indeklima uden fugt.
Opgav at holde varme på hele tiden, så jeg brugte så en el varmeblæser når jeg skulle arbejde på mc'en.
apr 2007
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 3 Emner: 113 Svar: 1.035
selv monteret den
sat børster på porten så den holder lidt mere på varmen
jeg må så kun ryge i værkstedet så min står konstant på 17 grader men ellers er der en frost forbyggelses funktion på det så den holder otte grader og samtidlig aufugter værksteder
virker perfekt
aner endnu ikke hvad den koster i strøm det må jeg se når regningen kommer men i mine øjen er en varme pumpe det optimale
hvor i landet kommer du fra hvis du bor i nårheden kan du da kigge forbi og se det ved selvsyn
feb 2010
Følger: 54 Følgere: 344 Emner: 968 Svar: 13.460
hæ hæ... ja det lyder sådan...ik
har et værksted/skur.. uden varme der stå den fint....
mvh
mar 2011
Har kikket på solarventi og lign., men da garagen er stik nord for mit hus, vil det være begrænset hvor meget sol den rent faktisk vil få. Desuden ser jeg generelt desværre også kun solpanel som en halv løsning, da solen jo tit ikke kikker frem flere dage i streg, hvor ved alternativ el-løsning vil være påkrævet for at holde fugten nede.
Busa C
Min dør er kun 80cm bred, og konen er i forvejen vred over al den tid der går med cyklerne, så det er sku' nok heller ikke en løsning.
Lange
Ja, måske rigelig med ventilation vil kunne løse fugt problemet. Dog vil fugten ude på en regnvejrs våd dag jo være ligeså fugtig, når den kommer ind. Sikkert den mest optimale løsning, hvis økonomi spiller ind.
Bornholmer E
Ok, det lyder spændende. Var din varmepumpe med det der "quick connect", så man selv klikker det sammen uden at der skal tekniker på? Kan du evt. oplyse modelnavnet og hvor den er indkøbt? Er fra Billund. Hvor tit kører varmepumpen? Hvert halve time eller oftere og hvor længe?
Jeg har faktisk også en mulighed der hedder nedlægning af varmerør og tilslutning til eksisterende centralvarme anlæg i huset, men det er vist på kant med loven medmindre man vælger at anmelde det til teknisk forvaltning. Mener at have læst, at de opvarmede kvm så tæller med i totalt beboeligt areal. Men tjaa, men er jo også mere derude end man er inde, så måske alligevel.
feb 2011
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 2 Svar: 13
mar 2011
Lidt svær beslutning. Men tak for alle rådene.
mar 2009
Følger: 64 Følgere: 57 MC-er: 2 Emner: 33 Svar: 624
mvh
Jan
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Der er lidt fugtigt ind i mellem, men det gør intetm for der er også tørt imdimellem. Der står MC-erne helt perfekt, og når jeg skal skrue, ryger der en briseovn derud i et par timer. Det koster et par kW, men det sker ikke ligefrem tit - no problem..
MC-erne tåler fint det skiftende klima, bare der er ventilation. Bortset fra de sidste to vintre har mine MC-er altid overvintret udendørs under MC-garager - det gør strygende.
mar 2009
mvh
Jan
aug 2005
Jeg har aldrig fattet pointen i at spendere en formue på noget man vil have glæde af, for derefter at gøre anvendelse og opbevaring til et problem????
aug 2005
mar 2011
mar 2009
mvh
Jan
Ang. MC Garage