554 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

Richo J
Richo J
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5

Stort og lille kørerkort??? Stort og lille kørerkort???

Jeg har lige oprette en bruger her, fordi jeg ikke kan finde den info jeg ville på nettet.
Jeg fylder 18 år om 14 dage og jeg vil super gerne have noget kørerkort til MC.
Men har hørt fra nogle at man skal være 21 først. og nogle siger at jeg godt kan få et "lille" kort.

Hvad er stort og lille kort og hvad må man kører med de forskellige kort?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Toilet løber 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Jeg har brug for at få opsat 2 Ikea gardin stænger i samme rum 499 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stort og lille kørerkort???
  • #1   25. maj 2006 Et "lille" kørekort er til os under 21. Det giver dig lov til at føre motorcykler hvis motorydelse ikke overstiger 25 kW (34 hestekræfter) og hvis kraft/vægt-forhold ikke overstiger 1,6:1

Med to års køreerfaring med lillekørekort får du så det store eller du kan, når du fylder 21 tage en orienterende prøve og få det derved.

Cykler, hvis motorydelse overstiger 25 kW / 34 HK kan drosles med et kit til ca. 3000 kr. inkl. montering (kræver nyt syn og registreringsattest)

• #2   25. maj 2006 Når du er under 21 kan du kun have et lille kørekort, og det giver tilladelse til at køre på maskiner med 34hk. og noget med ca. 4hk per kilo, altså hvor meget cyklen vejer.

Så du kan i princippet købe en stor cykel og drosle den så den har det lovlige til lille kørekort.

Når du så bliver 21, skifter dit lille kørekort automatisk til stort og du må køre på alle motorcykler.

• Richo J
    Richo J Tilmeldt:
    maj 2006

#3   25. maj 2006 Nårhhhh på den måde... hvad koster sådan et lille kort??

• #4   25. maj 2006 Kommer an på om du lige har taget et andet kørekort, så sparer du en del...
    Hvis det er mere end 2 år siden du sidst fik et kørekort, er det omkring 9-11.000 alt efter hvor du bor.
    Jeg gav 8000 for mit.

• Richo J
    Richo J Tilmeldt:
    maj 2006

#5   25. maj 2006 Jeg har både knallert og bilkørerkort.. eller får bilkørerkortet den 6 juni hvis jeg består.... og har haft en yamaha 4-gear.. så kan jo allerede det shit.. hehe

• #6   25. maj 2006 dit knallertkort er de vidst ligeglade med hehe...

• Richo J
    Richo J Tilmeldt:
    maj 2006

#7   25. maj 2006 Tænkte jeg godt.. hehe...

Men det har altså intet at gøre med hvor mange CCM cyklen er på.. det er KUN ydelsen det gælder.. og vægtforholdet

• #8   25. maj 2006 Plambech (Sorø) ™

Du får det store som 20-årig ,,,, har lige fået det

• #9   25. maj 2006 Søren, synes bare altid jeg har hørt man får det når man er 21, men det lyder lækkert. = )

• #10   25. maj 2006 skynd dig at tale med din kørelærer om MC-kort, så kan du spare nogle timer, hvis du tager dem på samme tid???

Hvis du er ved at tage kørekort, hvorfor så ikke bare spørge din kørelærer om reglerne for lille/stor kort???

• #11   25. maj 2006 Kan se der er lidt forvirring, så jeg opsumerrer lige:
    Søren (Middelfart) har ret. Når søren R har fået det store som 20-årig er det fordi han har haft lille kort i to år.

• Richo J
    Richo J Tilmeldt:
    maj 2006

#12   25. maj 2006 Nu jeg lige har jer her... Hvad koster det så ca. at forsikre en lille motorcykel.. altså cykel til lille kort

• #13   25. maj 2006 Det kommer jo helt an på hvilken MC du køber. Men hvis du tager en op til 169cc, så er GF helt klart de billigste med ansvar. Men jeg ringede rundt med min Mito, og der sagde de alle sammen fra 4000-9000 om året, og der var flere der ikke ville forsikre mig.

• #14   25. maj 2006 Jacob: Så er man dælme da også en tosse hvis man tager lille kort, når man kan få det store. Der er jo ikke nogen der siger at man SKAL gå ud og købe en Y2K, fordi man har det store. :-)))

• #15   25. maj 2006 Fair nok, har godt hørt om mange kvinder der gør det. Kan bare ikke rigtigt forstå det, da de færreste køreskoler smider dig op på en busa, men nøjes med en lille Er-5 eller den slags. Efter to år har du alligevel det store.

• #16   25. maj 2006 vis du hat taget kørekort til bil inden for to år så skal du kun af med 7500 det skulle jeg

• #17   26. maj 2006 Hehe.. Min Fætter totalskadet 3 cykler da han tog kortet... så smed de ham ned på en lille cykel.... Sjovt nok så får han aldrig lov til at prøve folks cykler... selv de mest gavmilde... smiley

Kommentér på:
Stort og lille kørerkort???

Annonce