{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bør jeg skifte Motorolie inden vinterhi ??
  • #1   13. sep 2011 nej du skal ikke det er noget pjat det der... har du skueglas på og kan du se om olien har en grønlig nuance, så er det fint, - evt fugt efter vinterhi bliver nok brændt af igen når du skal ud og køre igen, - men ja lidt syre dannes der jo nok henad vejen... men jeg har bare som udgangspunkt den holdning at enten skifter man en gang om året, - eller efter km. Nogen vælger og købe en billig olie og skifte oftere, andre køber en god olie... og bruger den. Det er lidt en smagssag.

  • #2   13. sep 2011 Du får ligeså mange forskellige svar, som hvis du spurgte hvilket MC mærke er fedest..

    Jeg ville skifte eller ikke skifte, alt afhængig af hvilken mc det var og hvor hårdt jeg har kørt den.. på min 400RR havde jeg skiftet olien, på min XT660 venter jeg hvis den ikk har rundet mere end 2000km siden sidste skift..

    Og selvf er Honda det fedeste mærke hvis nogen skulle være i tvivl ?? :o)


  • #3   13. sep 2011 Ok, tak for responsen :0) ,, den kommer til at stå i ca 20-22 g. så den bliver ikke udsat for kondens eller anden tempertur-svingninger.
    Mvh Kenni


  • #5   13. sep 2011 Ja lige en tilføjelse, hvis du plejer at køre fx. 6000km om året, og skifter olie for hver 6000km.. så ville jeg også helt sikkert gøre det nu, fremfor at skulle gøre det engang efter sommer, så kommer du i samme "problem"..

  • #6   13. sep 2011 Det er da spild af olie og skife efter 2000km jeg ville ikke gøre det.

  • #7   13. sep 2011 Sådan en motorblok er lavet af et matriale der smelter som sukker i vand pga. oliesyre hvis maskinen står over 34 dage uden at blive kælet lidt på forlygten.
    Det er den alunedbrydende syre der på mystisk vis kun fremkommer i motorcykler der står stille, og aldrig på bilerne der står på ppladsen hele sommeren uden at vi rører dem.

    Skift nu, inden du sætter den og straks inden du starter den op igen efter de mange vinterdage.. og så kør den stille til som var den ny.


  • #8   13. sep 2011 Til Hernrik
    Spar mig for dine falde kommentar, prøv at være seriøs !!
    På forhånd tak ;0)


  • #9   13. sep 2011 Jeg ville heller ikke skifte ... Hvis det er så farligt så kunne alle mc forhandlere jo ikke lave andet end at skifte olie hele tiden

    Mange af deres maskiner står langt over 3 måneder og de skifter ikke olie

    Og de går da heller ikke i stykker


  • #10   13. sep 2011 Motorolie til biler og til mc er ikke det samme, derfor skal der ikke skiftes på biler hvis de står stille. motorolie til mc har nogle encymer i sig der gør at det danner mere syre når det har været oppe i driftstemp. derfor skal det skiftes inden vinter. Men det er jo alt efter hvor meget man passer på sine ting, det er jo ikke sådan at bunden går ud af motoren hvis du ikke skifter.
    Mvh Rune


  • #12   13. sep 2011 Der er godt nok nogen der maler fanden på vægen ang syre i olien!
    Som Steffen skriver, så kunne samtlige MC forhandlere der sælger brugt mc, ikke lave andet end at skifte olie og sikke en udgift det ville blive...
    Underligt der ikke er nogen reklamationer på ødelagte mc motorer på brugt markedet, pga syre i olien...


  • #13   13. sep 2011 Lad os nu bare se en motor der har skade af syre i olie

    Hvor skulle den syre forøvrigt komme fra ?

    Vedr kondens , så kommer der kun kondens ved skiftene temp , om den står i - 20 g eller + 20 g er sådan set ligemeget bare det ikke er svingene temp.

    Bare 1 lille bette billede


  • #15   13. sep 2011 Hvad med bare at starte mc'en én gang eller to hver anden uge, og så er vi ude over det problem. Nogle er mere penibben med sin cykel end andre, hvilket er forståeligt. smiley Lad den stå 15 min. og giv lette omdrejninger i frigear. At skifte Olie før vinteren ville være spild.

  • #16   13. sep 2011 Tilslutter mig Henriks forklaring - dog ville jeg skifte olien hver d. 15 i måneden.

    Selv er jeg vist en sjuft i 21 år har jeg blot sat geden ind om vinteren og trukket den ud til foråret. Når stemningen har været høj nytårs aften har vi tradition for starte dem op med afmonteret potte iført cigar, hat og kallapøjser.


  • #17   13. sep 2011 Hvordan skulle der opstå syre i et basisk produkt???? smiley


  • #18   13. sep 2011 ja det er noget pjat... smiley Jeg har aldrig og jeg gentager aldrig haft min cykel stående i noget der har haft konstant temp. eller hvor der har været varme, allerhøjest isoleret, og jeg har bare fulgt alm. service intervaller... Jeg har kun smadret 2-3 motorer i mit liv, en puch monza (som kørte for mager)... en havetraktor (efter 21 års trofast tjeneste...) nå ja også lige en kx250... og ja vil vove den påstand at det kun var havetraktoren hvor det var oliens skyld... den kunne åbenbart ikke tåle og få noget frisk olie... døde 3.5 timer senere... hehe... den var udtjent... smiley

  • #19   13. sep 2011 Oliesyre KAN forkomme i MINERALSKE olier. og husk KAN forekomme. og ikke i syntetiske smiley

  • #20   13. sep 2011 hmm jeg kører 10000 km mellem olie skift på min mc .og hvis den har kørt 5000 km og det bliver vinter, kører jeg den i vinter hi .og når det så bliver for år kommer den ud og køre de sidste 5000 km .og den har nu rundet 130000 km og har aldrig sagt noget om at den har syre i blodet. så jeg mener det er spild af penge.


  • #21   13. sep 2011 Var der nogle der sagde POPCORN!!!!!!! smiley

  • #22   13. sep 2011 Rune H

    jeg går ud fra dit indlæg er ironi

    Skift skift regeringen ønsker stigende privatforbrug, men det er så den eneste grund til at skifte nu


  • #24   13. sep 2011 Til Kenneth
    Ja man skal holde sig fra Italienske Maskiner smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #25   13. sep 2011 Enzymer?

    Oliesyre?

    Jesus christ noget hysteri...

    Skift hvis du absolut vil - men det har ingen smøreteknisk fordel, ligesom motoren heller ikke tager skade af at stå 4 mdr med brugt olie.


  • #26   13. sep 2011 Der er ikke noget hokus-pokus i "skrønen" om at olien bør skiftes INDEN den sættes væk..:

    Hvorfor skal man skifte Olie?

    fordi olien bliver forurenet fra den forbrænding af benzin, der kommernår motoren kører, der sker det at under selve forbrændingen af benzinen slipper der noget gas forbi stemplerne og ind i motoren, Denne gas indeholder benzin, kvælstof, svovl, ilt og partikler med stor indhold af kulstof, som blandes med olien og danner syre. Hvis motorcyklen står uden at blive brugt, vil disse syrer blive særligt aggressive over for metaller, gummi, pakdåser mm. Når motoren kører ved den rigtige temperatur, smører olien og beskytter de bevægelige dele, og antislid additiverne sætter sig fast på vigtige områder som ventildrevet og giver større beskyttelse af metalflader. Disse additiver slides generelt væk efterhånden. Når de alle er væk, skal du erstatte denne ekstra slidbeskyttelse ved at skifte olie.

    Hvornår skal jeg være bekymret for koldt klima og motorolie?

    Du behøver kun at bekymre dig om temperaturens indvirkning på olien i frostvejr. Når det er meget koldt, bliver olien meget tyktflydende og beskytter måske ikke motorcyklen effektivt. Under disse forhold er det en god ide at vælge en lavere viskositetsgrad.

    Er det i orden at lade olien blive i motoren vinteren over?

    Det bedste du kan gøre for din motorcykel er at skifte olien når du sætter den ind til vinter opbevaring, fordi det fjerner syre og slam, som er skabt i motoren og gearkassen i køresæsonen. Det kan give skader, hvis olien bliver i motorcyklen vinteren over.

    Hvorfor bliver motorolien sort med tiden?

    Hvis motorolien bliver sort kort tid efter et olieskift, skal du ikke være bekymret. Det betyder, at olien gør det, den skal, dvs. renser motoren og holder snavspartiklerne i olien. Olien bliver også sort ved oxidering - når ilten i luften reagerer med olien og giver sorte klæbrige kulslam partikler, der lægger sig på motordelene. Dette naturfænomen kaldes oxidering, og hvor hurtigt den sker, afhænger af motorens driftstemperatur. Jo varmere motoren bliver, jo hurtigere sker nedbrydningen.
    Nedbrydningen kan være skadelig for en motor, fordi den fører til
    - Øgning af olieviskositeten (olien bliver tykkere), reduktion af effektiviteten og vanskeligere koldstarter.
    - Dannelse af kul aflejringer og sort slam, der blokerer oliekanalerne, så vitale dele af motoren ikke får tilført olie.
    - Dannelse af syrer, som kan korrodere leje-metallerne.
    Tro mig - det KAN koste en motor, hvis leje pannerne ved krumtap og kantaksler er furede af kulstof/syre...
    Men du har mulighed for beskytte motoren maksimalt ved at vælge en motorolie med den laveste nedbrydningshastighed.

    Så nej, det er ikke en and - det er en rigtig god idé at skifte olien inden vinter opbevaring. Og hvis Du alligevel vil skifte den til foråret, hvorfor så ikke bare gøre det nu - så er tvivlen fejet væk med det samme smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #27   13. sep 2011 Kan vi få nogle statistikker som påviser det der?

    Kan vi se billeder af en motor som er ødelagt af gammel olie?

    Kan vi få en kildeangivelse?


  • #28   13. sep 2011 Det får du sikkert ikke. For det er nok skrevet af en der sælger olie.
    Der er så mange der snakker om gammel olie og hvilke frygtelige skader den gør. Men beviser?
    Nej.
    Jeg skifter efter min kilometertæller og ikke kalenderen.


  • #29   13. sep 2011 det er ca. lige så godt som at spørge vinduespudseren om han synes ens vinduer trænger til at blive pudset.... hehe... så siger han nok, at ja det kan de godt trænge til... uanset om du selv lige har pudset dem dagen før... hehe

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #30   13. sep 2011 Lige netop. :o)

  • #31   13. sep 2011 Sajmon : Kilden er mig, og jeg kan godt finde en stak mekanikere blandt gamle kolleger, der giver 100% medhold. Jeg tvivler på at noget værksted fører statistik som sådan, over den slags - eller det gør de, men så hedder det noget andet - så hedder det erfaring smiley

    Jeg har selv arbejdet en årrække på et MC værksted, og har set fænomenet flere gange.
    Billeder kan jeg godt skaffe. Og at det er syre/kulstof og andre affaldstoffer i olien der er årsagen ved vi med sikkerhed, for olien er blevet analyseret på Teknologisk.

    Men som sagt er man jo selv herre over sin kværn - skift det når I vil.
    JEG skifter inden den bliver gemt af vejen, for det er nemmere at skifte olie, end motor (og billigere) smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #33   13. sep 2011 Jeg vil absolut ikke nægte at en motor som brækker sig, er set før i verdenshistorien.

    Men ikke en moderne motor med 2000km gammel fuldsyntetisk olie som har stået stille i 3-4 mdr vinteren over.

    Hvis det var så stort et problem, ville der nok være flere eksempler på folk der havde oplevet det...

    Al respekt for erfaring, men jeg er bare mere til håndgribelige beviser, og der er for det meste altid 300 andre faktorer end lige netop syreindholdet i motorolien, som er med til at dræbe en motor.


  • #34   13. sep 2011 Jamen, så ser du rigtigt på det.

    Olien samler jo akkurat alt det skrammel der farer rundt derinde i mørket.
    Og så skal det da ud...

    I går vel heller ikke direkte ind under dynen, hvis I har været ude og knokle fodbold, eller have arbejde, en hel dag i regnvejr?

    Nuvel - man KAN vente med et bad til i morgen, men der sker jo ikke noget ved at gøre det i dag...;-)


  • #35   13. sep 2011 ..og så ved jeg ikke om en motor fra 1990 kan betegnes som en moderne motor.
    Men 2.000 km. gør helt sikkert ingen skade - så vidt er vi helt enige.
    Og skulle man sætte den væk en vinter på gammel olie, så går verden heller ikke under ag dén grund.
    Men en 10-15 år gammel motor, der hver vinter bliver sat væk med gammel, syreholdig, olie - dét sætter sine spor.
    Flere der har købt en brugt MC, som bare er superflot og velholdt, er kommet i klemme ved et motor havari af denne type. Man kan jo af gode grunde ikke vide hvordan en brugt cykel er blevet håndteret af en tidligere ejer...

    Matthias HM - Nej, jeg sælger ikke olie - jeg sælger skilte smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #36   13. sep 2011 Potentiel situation:

    Den 15 år gamle MC, ejet af en gammel mand, har fået skiftet olie hver eneste gang den rundede 3000km eller en hel sæson, og har derfor aldrig stået med syreholdig olie vinteren over i hele sit liv.
    Så bliver den solgt og den nye ejer bruger alle sine penge på benzin, dæk og bremseklodser i ren befippelse over at have købt en fin gammel MC. Han tænker så lige at motoren ikke tager skade af at stå vinteren over med den brugte olie - og starter den derfor op et par gange i løbet af vinteren, sådan mest for at fordrive tiden til den nye sæson starter, men også for at imponere sine kammerater med sit nyeste indkøb.
    Men ak - på sin første tur i den nye sæson, udvikler motoren en grim bankelyd fra det ene plejlstangsleje - og her lander MC'en så på jeres værksted, som sender en olieprøve til teknologisk samtidigt med at i adskiller motoren og konstaterer at krumtappen er revet...

    Du kan selv variere historien som du vil - min pointe er at alt kan ske på de 15 år MC'en har eksisteret, og at syreholdig olie ikke er et fænomen man tillægger nogen særlig vigtighed.
    Der er sket MEGET siden 1990, så "moderne" er måske et forkert ord at bruge - lad os i stedet kalde den "ikke tidssvarende" hvis den er 21 år gammel... :o)


  • #37   13. sep 2011 Sajmon: Da jeg købte min R6 fra ny i 09 og fik af vide med service osv. var en af punkterne at jeg skulle skifte olie inden vinter pga. det jeg har skrevet længere oppe. Så jeg vil ikke sige at det er et fænomen man ikke tillægger nogen særlig vigtighed. Jeg siger ikke at det er rigtigt det jeg har fået af vide, men den forhandler jeg købte ved stoler jeg på da han nok er en af dk`s mest erfarne. Men uanset om det er rigtigt eller forkert skifter de fleste vel inden sæsonen starter, så hvorfor ikke gøre det sikre og skifte når man sætter den ind til vinterhi. Mvh Rune

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #38   13. sep 2011 Af samme årsag som man ikke skifter før serviceintervallet - det har ingen væsentlig smøreteknisk betydning.

  • #39   13. sep 2011 JEsus..
    At jeg har kunne køre i så mange år uden at min motor er eksploderet er da heldigt.

    Jeg er helt sikker på at der ikke sker noget ved at skifte olien.
    Også sikker på at der ikke sker noget ved ikke at gøre det.. forudsat at den ikke er mineralsk, at forhjulet peger imod øst, at der er ventileret og dog isoleret.

    Min gamle super tenere rundede over 200.000km og den fik kærlighed og tæsk i lige store doser, men frisk olie hver 5000km, og det ´mønster blev ikke brudt pga. nogle måneders stilstand.

    Mental note til mig selv....
    Ring til ham der købte den og advar ham i at den nok ikke holder meget længere end 3-400.000 da jeg så brutalt har ødelagt den.

    Til terningen...
    Hvis du læser mit tidligere indlæg kan du ikke være i tvivl om min holdning. Det var netop holdninger og erfaringer du vilel have...
    Hvorfor kalde det useriøst bare fordi jeg skriver det med en snært af ironi.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #40   13. sep 2011 Skifter du også luft på dine dæk ved hver sæsonafslutning - der dannes jo kondens på indersiden af dækkene så de mørner hurtigere?

    Hvad med bremsevæske - det er en NOGET mere kritisk ting end motorolien - skifter i også den hver gang i sætter cyklen ind som man absolut bør?

    Hvad med bremsekaliprene - bliver de skilt ad, renset og smurt som man bør?

    Hvad med jeres affjedring - bliver den serviceret hos en autoriseret for hver 10.000km som man bør for at den virker som den skal?

    Hvad med kølervæsken - den ældes også rimeligt hurtigt, så den bør også skiftes for hver sæsonafslutning...?

    Hvor går grænsen for hvad man gør ved sæsonafslutning?

    Jeg skifter gerne dæk hver 2-3 mdr da de så er slidt op.
    Bremsevæske gerne 2 gange i løbet af sæsonen da jeg jævnligt skifter noget ud som gør at væsken alligevel skal af.
    Renser kalipre og skifter klodser hvert år da det passer med de så er slidt op.
    Affjedring serviceres hver 8-10.000km for at holde MC'en skarp og præcis, og så er det en fordel at kunne lave det selv - og det er sgu et sikkerhedsaspekt.
    Kølervæske skifter jeg hver gang jeg sætter cyklen ind - det er rart ens motor ikke er frostsprængt i løbet af vinteren når den står i det uopvarmede værksted jeg har.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #41   13. sep 2011 Men nu hvor min SV'er snart runder 95.000km, altid har kørt på fuldsyntetisk 10w40 olie, og aldrig har kørt mere end 200km over de 6000 som anbefales som olieskiftinterval, må jeg indrømme at den stadig fungerer lige så godt som den dag jeg købte den.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #43   13. sep 2011 Slet ikke. :o)

  • #44   13. sep 2011 Ok jeg går til bekendelse , jeg har aldrig skiftet olie på denne 2008 model og jov motoren har taget lidt skade , og resten er følge skade , fordi andre driller


    http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=37458


  • #45   13. sep 2011 I teorien bør du skifte inden vinter - i praksis betyder det ikke et hammerslag. Du har efter min bedste mening olie og filter til de næste 10000 km eller til næste efterår!


    ....en der har splittet sådan en intruder totalt ad bare for at se alle de skader den angiveligt skulle have - uden at se en eneste af dem!


  • #46   14. sep 2011 Bremse kalipre, bremsevæske, ventilspillerum, etc.etc...det er alt sammen noget der følger med service eftersyn - hvis man altså overholder service terminerne.
    I mit eget tilfælde bliver alt gået efter, iflg. service bogen, og også ofte alt det du selv lige har listet op (undtaget kølevæske...)
    Nogle gange bliver der også udskiftet selvom forskrifterne ikke siger det.
    Og det er jo MIT valg, fordi jeg er på den sikre side, og nok mest fordi jeg hygger mig med det smiley

    Det handler ret meget om, at Du ikke tror på, at affalds stoffer i gammel olie, kan ødelægge lejepanderne i motoren - og det må du jo selv om.
    Og hvis Du lige læser mine indlæg igen, så sagde jeg også, at fordi man lader stå til en sæson eller 2, springer der ingen blindtarm.
    Men fakta er, at nedbrydningen foregår, og over tid vil det ske, i mere eller mindre udstrakt grad, hvilket KAN være fatalt...

    Så må Du tro på hvad Du vil - jeg er sikker på, at med den megen kærlighed og omsorg dine egne heste får, så kommer de ikke til at lide nogen nød, så Du er ikke i farezonen smiley


  • #47   14. sep 2011 Du har ret Knud - han kan fint sætte den ind. 2.000 km er ikke gammel olie.

  • #48   14. sep 2011 Min ældste broder har kørt Mc i 42 År og han setter den ind når han ikke gider køre mere
    Den maskine han har nu er 18 År og den spiller stadig max Og jo den bliver brugt Her er tale om en gsxr 1100 W så det er ikke bare en tulle maskine den kan godt og den får lov

    Han har også repareret Mc´er i Ca 35 År og kan ikke se disse skader som ofte bliver nævnt

    Jeg stiller nu også min ind medmindre den alligevel skal have skiftet og det benzin som er i tanken det er jo det der er den bliver ikke fyldt op eller noget,

    Jeg tror ikke det er nær så hård som hvin man gør sådan her

    http://www.youtube.com/watch?v=v9DfUfuo_qE&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=Zmtua6Jlde4&feature=related

    Jeg vil sku hellere købe en mc som ikke har stået vinteren over med frisk olie end at købe sådan en maskine som er behandlet som lort





  • #49   14. sep 2011 Lige den der med at få affaldsstoffer ud der lægger sig bunden, og så kommer rundt når man starter til foråret, umiddelbart lyder det skam rigtigt men men.

    Alle siger jo tap olien af varm Ergo ligger de affaldstoffer ikke i bunden men er rundt i systemet etc, når man skifter om efteråret, og det som kommer ud er det som er ophobet i olien.

    Det nøjagtig samme sker hvis man skifter om foråret, så for mig at se er det same same

    medmindre man lader olien ligge til foråret og så ellers varmer sin motor op med et varmelegeme og tapper - men hvem gør det.

    så undskyld mig men det argument falder lidt på jorden, men tror man på det og er glad for det fint for mig, men det er stadig ren religion for den enkelte.

    Jeg forstår så ikke hvorfor forhandlere af biler og mc ikke skifter den olie noget mere når de sætter noget til salg, for der ligger jo en potentiel enorm garanti risiko ved at lade være, og især biler kan stå ekstremt længe uden at køre ved forhandlere.

    Og kom nu ikke med det der om enzymer, mc motorer etc for lejepander, krumtap, knast aklser er samme materialer - forskel ligger i ejerens hoved


  • #50   14. sep 2011 Absolut eneste argument for at skifte ved efterår er at så er det gjort inden foråret

    men jeg vil så påstå at olie der ligger stille i 3 - 5 måneder og er hygroskopisk vil optage fugtighed/ilt som så skal koges af til foråret og som herved sætter nye affalds stoffer, hvorimod ren ny olie inden første tur i foråret ikke er iltet/fugtigt og derfor bedre.

    Igen ren påstand uden praktisk betydning what so ever

    Tænk over at man anbefaler at især syntetestisk olie skal opbevares i luftæt emballage.:-)



  • #52   15. sep 2011 absolut skifte, fyld helt op til olieproppen så der ikke ligger falsk luft i kølerørerne da det kan danne kondens og dermed nedbryde selve friktionen på kobberrørerne og det kan blive meget farligt !!!
    men husk når du skal have den ud så skal der selvfølgelig tømmes da det ikke er særlig smart at køre med en motor fuld af olie, det kan danne overtryk og hermed skydes kondens ud af gaskammeret, farligt, meget farligt, ja det sgu farligt at have mc


  • #53   15. sep 2011 Jeg har ikke lige gidet at læse de andre svar - men min forhandler siger at det hedder max 1.000 km.
    Jeg kommer til at køre max 60 km efter service.


  • #54   16. sep 2011 jesus mand... Nu har jeg haft en mc der har stået stille det meste af 5 år... ja faktisk kun kørt 3500 km ca... De sidste mange km er blevet kørt på bane, jeg har givet den den bedst tænkelige esterolie, og den har fået nyt filter og olie 2 gange på de 5 år. Olien har hvergang stadig været grøn... men noget mørk (nok grundet den kører med turbo og derfor varmer olien meget op når den bliver brugt)....
    Så jeg køber ikke alt det der, - iøvrigt har den stået tørt, - dog ikke med konstant varme, det eneste jeg kan se har været et problem er at det jeg polerede op af alu, blev mat igen... og, - intet knofedt og autosol ikke kunne fikse, sammen med en brugt tøjstump smiley


Kommentér på:
Bør jeg skifte Motorolie inden vinterhi ??

Annonce