7.244 visninger
|
Oprettet:
Bør jeg skifte Motorolie inden vinterhi ?? {{forumTopicSubject}}
Hej MCG
jeg er blevet i tvivl om jeg bør skifte motorolie på "Swinet" inden jeg stiller den væk for i år , jeg skiftede Olien & Filter for 2000 km siden, Og spørgsmålet er om den danner syre efter 2000 km ??
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Jeg ville skifte eller ikke skifte, alt afhængig af hvilken mc det var og hvor hårdt jeg har kørt den.. på min 400RR havde jeg skiftet olien, på min XT660 venter jeg hvis den ikk har rundet mere end 2000km siden sidste skift..
Og selvf er Honda det fedeste mærke hvis nogen skulle være i tvivl ?? :o)
apr 2007
Følger: 31 Følgere: 47 MC-er: 6 Emner: 29 Svar: 392
Mvh Kenni
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
aug 2005
Følger: 8 Følgere: 22 MC-er: 4 Emner: 147 Svar: 505
okt 2008
Følgere: 44 MC-er: 26 Emner: 23 Svar: 1.461
Det er den alunedbrydende syre der på mystisk vis kun fremkommer i motorcykler der står stille, og aldrig på bilerne der står på ppladsen hele sommeren uden at vi rører dem.
Skift nu, inden du sætter den og straks inden du starter den op igen efter de mange vinterdage.. og så kør den stille til som var den ny.
apr 2007
Følger: 31 Følgere: 47 MC-er: 6 Emner: 29 Svar: 392
Spar mig for dine falde kommentar, prøv at være seriøs !!
På forhånd tak ;0)
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.813
Mange af deres maskiner står langt over 3 måneder og de skifter ikke olie
Og de går da heller ikke i stykker
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 105
Mvh Rune
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 1.283
Som Steffen skriver, så kunne samtlige MC forhandlere der sælger brugt mc, ikke lave andet end at skifte olie og sikke en udgift det ville blive...
Underligt der ikke er nogen reklamationer på ødelagte mc motorer på brugt markedet, pga syre i olien...
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.610
Hvor skulle den syre forøvrigt komme fra ?
Vedr kondens , så kommer der kun kondens ved skiftene temp , om den står i - 20 g eller + 20 g er sådan set ligemeget bare det ikke er svingene temp.
Bare 1 lille bette billede
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 15
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.957
Selv er jeg vist en sjuft i 21 år har jeg blot sat geden ind om vinteren og trukket den ud til foråret. Når stemningen har været høj nytårs aften har vi tradition for starte dem op med afmonteret potte iført cigar, hat og kallapøjser.
feb 2005
Følger: 29 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 112 Svar: 970
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
apr 2005
Følger: 81 Følgere: 79 MC-er: 3 Emner: 194 Svar: 938
feb 2008
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 5 Svar: 293
jul 2006
Følger: 25 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 139 Svar: 1.068
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 573
jeg går ud fra dit indlæg er ironi
Skift skift regeringen ønsker stigende privatforbrug, men det er så den eneste grund til at skifte nu
apr 2007
Følger: 31 Følgere: 47 MC-er: 6 Emner: 29 Svar: 392
Ja man skal holde sig fra Italienske Maskiner
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Oliesyre?
Jesus christ noget hysteri...
Skift hvis du absolut vil - men det har ingen smøreteknisk fordel, ligesom motoren heller ikke tager skade af at stå 4 mdr med brugt olie.
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 443
Hvorfor skal man skifte Olie?
fordi olien bliver forurenet fra den forbrænding af benzin, der kommernår motoren kører, der sker det at under selve forbrændingen af benzinen slipper der noget gas forbi stemplerne og ind i motoren, Denne gas indeholder benzin, kvælstof, svovl, ilt og partikler med stor indhold af kulstof, som blandes med olien og danner syre. Hvis motorcyklen står uden at blive brugt, vil disse syrer blive særligt aggressive over for metaller, gummi, pakdåser mm. Når motoren kører ved den rigtige temperatur, smører olien og beskytter de bevægelige dele, og antislid additiverne sætter sig fast på vigtige områder som ventildrevet og giver større beskyttelse af metalflader. Disse additiver slides generelt væk efterhånden. Når de alle er væk, skal du erstatte denne ekstra slidbeskyttelse ved at skifte olie.
Hvornår skal jeg være bekymret for koldt klima og motorolie?
Du behøver kun at bekymre dig om temperaturens indvirkning på olien i frostvejr. Når det er meget koldt, bliver olien meget tyktflydende og beskytter måske ikke motorcyklen effektivt. Under disse forhold er det en god ide at vælge en lavere viskositetsgrad.
Er det i orden at lade olien blive i motoren vinteren over?
Det bedste du kan gøre for din motorcykel er at skifte olien når du sætter den ind til vinter opbevaring, fordi det fjerner syre og slam, som er skabt i motoren og gearkassen i køresæsonen. Det kan give skader, hvis olien bliver i motorcyklen vinteren over.
Hvorfor bliver motorolien sort med tiden?
Hvis motorolien bliver sort kort tid efter et olieskift, skal du ikke være bekymret. Det betyder, at olien gør det, den skal, dvs. renser motoren og holder snavspartiklerne i olien. Olien bliver også sort ved oxidering - når ilten i luften reagerer med olien og giver sorte klæbrige kulslam partikler, der lægger sig på motordelene. Dette naturfænomen kaldes oxidering, og hvor hurtigt den sker, afhænger af motorens driftstemperatur. Jo varmere motoren bliver, jo hurtigere sker nedbrydningen.
Nedbrydningen kan være skadelig for en motor, fordi den fører til
- Øgning af olieviskositeten (olien bliver tykkere), reduktion af effektiviteten og vanskeligere koldstarter.
- Dannelse af kul aflejringer og sort slam, der blokerer oliekanalerne, så vitale dele af motoren ikke får tilført olie.
- Dannelse af syrer, som kan korrodere leje-metallerne.
Tro mig - det KAN koste en motor, hvis leje pannerne ved krumtap og kantaksler er furede af kulstof/syre...
Men du har mulighed for beskytte motoren maksimalt ved at vælge en motorolie med den laveste nedbrydningshastighed.
Så nej, det er ikke en and - det er en rigtig god idé at skifte olien inden vinter opbevaring. Og hvis Du alligevel vil skifte den til foråret, hvorfor så ikke bare gøre det nu - så er tvivlen fejet væk med det samme
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Kan vi se billeder af en motor som er ødelagt af gammel olie?
Kan vi få en kildeangivelse?
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
Der er så mange der snakker om gammel olie og hvilke frygtelige skader den gør. Men beviser?
Nej.
Jeg skifter efter min kilometertæller og ikke kalenderen.
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 443
Jeg har selv arbejdet en årrække på et MC værksted, og har set fænomenet flere gange.
Billeder kan jeg godt skaffe. Og at det er syre/kulstof og andre affaldstoffer i olien der er årsagen ved vi med sikkerhed, for olien er blevet analyseret på Teknologisk.
Men som sagt er man jo selv herre over sin kværn - skift det når I vil.
JEG skifter inden den bliver gemt af vejen, for det er nemmere at skifte olie, end motor (og billigere)
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Men ikke en moderne motor med 2000km gammel fuldsyntetisk olie som har stået stille i 3-4 mdr vinteren over.
Hvis det var så stort et problem, ville der nok være flere eksempler på folk der havde oplevet det...
Al respekt for erfaring, men jeg er bare mere til håndgribelige beviser, og der er for det meste altid 300 andre faktorer end lige netop syreindholdet i motorolien, som er med til at dræbe en motor.
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 443
Olien samler jo akkurat alt det skrammel der farer rundt derinde i mørket.
Og så skal det da ud...
I går vel heller ikke direkte ind under dynen, hvis I har været ude og knokle fodbold, eller have arbejde, en hel dag i regnvejr?
Nuvel - man KAN vente med et bad til i morgen, men der sker jo ikke noget ved at gøre det i dag...;-)
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 443
Men 2.000 km. gør helt sikkert ingen skade - så vidt er vi helt enige.
Og skulle man sætte den væk en vinter på gammel olie, så går verden heller ikke under ag dén grund.
Men en 10-15 år gammel motor, der hver vinter bliver sat væk med gammel, syreholdig, olie - dét sætter sine spor.
Flere der har købt en brugt MC, som bare er superflot og velholdt, er kommet i klemme ved et motor havari af denne type. Man kan jo af gode grunde ikke vide hvordan en brugt cykel er blevet håndteret af en tidligere ejer...
Matthias HM - Nej, jeg sælger ikke olie - jeg sælger skilte
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Den 15 år gamle MC, ejet af en gammel mand, har fået skiftet olie hver eneste gang den rundede 3000km eller en hel sæson, og har derfor aldrig stået med syreholdig olie vinteren over i hele sit liv.
Så bliver den solgt og den nye ejer bruger alle sine penge på benzin, dæk og bremseklodser i ren befippelse over at have købt en fin gammel MC. Han tænker så lige at motoren ikke tager skade af at stå vinteren over med den brugte olie - og starter den derfor op et par gange i løbet af vinteren, sådan mest for at fordrive tiden til den nye sæson starter, men også for at imponere sine kammerater med sit nyeste indkøb.
Men ak - på sin første tur i den nye sæson, udvikler motoren en grim bankelyd fra det ene plejlstangsleje - og her lander MC'en så på jeres værksted, som sender en olieprøve til teknologisk samtidigt med at i adskiller motoren og konstaterer at krumtappen er revet...
Du kan selv variere historien som du vil - min pointe er at alt kan ske på de 15 år MC'en har eksisteret, og at syreholdig olie ikke er et fænomen man tillægger nogen særlig vigtighed.
Der er sket MEGET siden 1990, så "moderne" er måske et forkert ord at bruge - lad os i stedet kalde den "ikke tidssvarende" hvis den er 21 år gammel... :o)
apr 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 105
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
okt 2008
Følgere: 44 MC-er: 26 Emner: 23 Svar: 1.461
At jeg har kunne køre i så mange år uden at min motor er eksploderet er da heldigt.
Jeg er helt sikker på at der ikke sker noget ved at skifte olien.
Også sikker på at der ikke sker noget ved ikke at gøre det.. forudsat at den ikke er mineralsk, at forhjulet peger imod øst, at der er ventileret og dog isoleret.
Min gamle super tenere rundede over 200.000km og den fik kærlighed og tæsk i lige store doser, men frisk olie hver 5000km, og det ´mønster blev ikke brudt pga. nogle måneders stilstand.
Mental note til mig selv....
Ring til ham der købte den og advar ham i at den nok ikke holder meget længere end 3-400.000 da jeg så brutalt har ødelagt den.
Til terningen...
Hvis du læser mit tidligere indlæg kan du ikke være i tvivl om min holdning. Det var netop holdninger og erfaringer du vilel have...
Hvorfor kalde det useriøst bare fordi jeg skriver det med en snært af ironi.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Hvad med bremsevæske - det er en NOGET mere kritisk ting end motorolien - skifter i også den hver gang i sætter cyklen ind som man absolut bør?
Hvad med bremsekaliprene - bliver de skilt ad, renset og smurt som man bør?
Hvad med jeres affjedring - bliver den serviceret hos en autoriseret for hver 10.000km som man bør for at den virker som den skal?
Hvad med kølervæsken - den ældes også rimeligt hurtigt, så den bør også skiftes for hver sæsonafslutning...?
Hvor går grænsen for hvad man gør ved sæsonafslutning?
Jeg skifter gerne dæk hver 2-3 mdr da de så er slidt op.
Bremsevæske gerne 2 gange i løbet af sæsonen da jeg jævnligt skifter noget ud som gør at væsken alligevel skal af.
Renser kalipre og skifter klodser hvert år da det passer med de så er slidt op.
Affjedring serviceres hver 8-10.000km for at holde MC'en skarp og præcis, og så er det en fordel at kunne lave det selv - og det er sgu et sikkerhedsaspekt.
Kølervæske skifter jeg hver gang jeg sætter cyklen ind - det er rart ens motor ikke er frostsprængt i løbet af vinteren når den står i det uopvarmede værksted jeg har.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
jun 2009
Følger: 44 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 351 Svar: 2.610
http://www.motorcykelgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=37458
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
....en der har splittet sådan en intruder totalt ad bare for at se alle de skader den angiveligt skulle have - uden at se en eneste af dem!
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 443
I mit eget tilfælde bliver alt gået efter, iflg. service bogen, og også ofte alt det du selv lige har listet op (undtaget kølevæske...)
Nogle gange bliver der også udskiftet selvom forskrifterne ikke siger det.
Og det er jo MIT valg, fordi jeg er på den sikre side, og nok mest fordi jeg hygger mig med det
Det handler ret meget om, at Du ikke tror på, at affalds stoffer i gammel olie, kan ødelægge lejepanderne i motoren - og det må du jo selv om.
Og hvis Du lige læser mine indlæg igen, så sagde jeg også, at fordi man lader stå til en sæson eller 2, springer der ingen blindtarm.
Men fakta er, at nedbrydningen foregår, og over tid vil det ske, i mere eller mindre udstrakt grad, hvilket KAN være fatalt...
Så må Du tro på hvad Du vil - jeg er sikker på, at med den megen kærlighed og omsorg dine egne heste får, så kommer de ikke til at lide nogen nød, så Du er ikke i farezonen
mar 2005
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 7 Svar: 443
Tilmeldt:
dec 2007
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.813
Den maskine han har nu er 18 År og den spiller stadig max Og jo den bliver brugt Her er tale om en gsxr 1100 W så det er ikke bare en tulle maskine den kan godt og den får lov
Han har også repareret Mc´er i Ca 35 År og kan ikke se disse skader som ofte bliver nævnt
Jeg stiller nu også min ind medmindre den alligevel skal have skiftet og det benzin som er i tanken det er jo det der er den bliver ikke fyldt op eller noget,
Jeg tror ikke det er nær så hård som hvin man gør sådan her
http://www.youtube.com/watch?v=v9DfUfuo_qE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Zmtua6Jlde4&feature=related
Jeg vil sku hellere købe en mc som ikke har stået vinteren over med frisk olie end at købe sådan en maskine som er behandlet som lort
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 573
Alle siger jo tap olien af varm Ergo ligger de affaldstoffer ikke i bunden men er rundt i systemet etc, når man skifter om efteråret, og det som kommer ud er det som er ophobet i olien.
Det nøjagtig samme sker hvis man skifter om foråret, så for mig at se er det same same
medmindre man lader olien ligge til foråret og så ellers varmer sin motor op med et varmelegeme og tapper - men hvem gør det.
så undskyld mig men det argument falder lidt på jorden, men tror man på det og er glad for det fint for mig, men det er stadig ren religion for den enkelte.
Jeg forstår så ikke hvorfor forhandlere af biler og mc ikke skifter den olie noget mere når de sætter noget til salg, for der ligger jo en potentiel enorm garanti risiko ved at lade være, og især biler kan stå ekstremt længe uden at køre ved forhandlere.
Og kom nu ikke med det der om enzymer, mc motorer etc for lejepander, krumtap, knast aklser er samme materialer - forskel ligger i ejerens hoved
okt 2008
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 573
men jeg vil så påstå at olie der ligger stille i 3 - 5 måneder og er hygroskopisk vil optage fugtighed/ilt som så skal koges af til foråret og som herved sætter nye affalds stoffer, hvorimod ren ny olie inden første tur i foråret ikke er iltet/fugtigt og derfor bedre.
Igen ren påstand uden praktisk betydning what so ever
Tænk over at man anbefaler at især syntetestisk olie skal opbevares i luftæt emballage.:-)
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.810
men husk når du skal have den ud så skal der selvfølgelig tømmes da det ikke er særlig smart at køre med en motor fuld af olie, det kan danne overtryk og hermed skydes kondens ud af gaskammeret, farligt, meget farligt, ja det sgu farligt at have mc
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.166
Jeg kommer til at køre max 60 km efter service.
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
Så jeg køber ikke alt det der, - iøvrigt har den stået tørt, - dog ikke med konstant varme, det eneste jeg kan se har været et problem er at det jeg polerede op af alu, blev mat igen... og, - intet knofedt og autosol ikke kunne fikse, sammen med en brugt tøjstump
Bør jeg skifte Motorolie inden vinterhi ??