{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.699 visninger | Oprettet:

Dæk Specialist søges!! {{forumTopicSubject}}

Hej Allesammen.

Jeg søger en som har bare en lille smule forstand på dæk, eller faktisk en stor smule.

Som mange nok ved, fik jeg skadet min MC i slutningen af maj månede.
Nu har jeg så fået den lavet og alt er fint. NÆSTEN.

For, lige siden skaden har jeg klaget over at jeg syns den kørte mærkeligt, men at det godt bare kunne være mig som havde fået lidt nykker, fordi man måske er bange for at hele MC'en falder fra hinanden efter sådan en oplevelse.

Nu viser det sig så at mit fordæk er total nedslidt, men det er slidt skævt og nærmest i savtakker. Sådan lidt aller et S, hele vejen rundt.
Det er slidt mest i venstre side og skaden skete i højre side.
Så kørte jeg op til mekanikeren i mandags, han kunne ikke umiddelbart fortælle mig hvad det var, men han skulle nok kigge nærmere på det.
Tirsdag ringer jeg så og spørger hvad det er.
Det eneste svar jeg får, er at der skal jo bare et nyt dæk på.

Ja, det er jeg sku da godt klar over, men HVORFOR??
Jeg fik aldrig noget konkret svar udover at det kunne jo være afbalanceringen.
Jeg spørger så, om det evt. kunne være fordi jeg havde bremset hårdt op den dag, at der måske var sprunget et kar i dækket eller lign. Men blev hele tiden afvist om at det havde noget med den skade at gøre.

Så blev jeg vildt sur og ringede til forsikringen, hvilket resultere i at Taksatoren kører op og kigger på det torsdag.
Men jeg er godt klar over at værkstedet nærmest vil overbevise ham om at det ikke har noget med skaden at gøre.

Det skal lige siges, at inden skaden havde jeg kørt omkring 10.000 km. uden problemer overhovedet. Efter skaden kører jeg ca. 3000 km. og nu er dækket totalt færdigt.

Er der nogen herinde som kan svare på hvad problemet evt. kan være.

Og hvad fanden gør jeg??

Jeg vil jo være rimelig træt af, at betale for et nyt fordæk og efter et par tusind km. er problemet der igen.
Jeg føler lidt at de ik rigtig gider at undersøge det nærmere, men bare giver afbalanceringen skylden..

Lidt hjælp tak. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dæk Specialist søges!!
  • #1   3. aug 2011 Ja, han siger de har tjekket om den var skæv, og det er den ikke. For det var nemlig os mit spørgsmål, da jeg lige pludselig os har fået dug i mine forlygter, hvilket jeg heller aldrig har haft før de lavede skaden.
    Men heller ikke det vil de have noget med at gøre.. Så er efterhånden godt sur!!


  • #2   3. aug 2011 Hmmm.....tror du savner lidt erfaring. Du har nu kørt 13.000 km med dækket og nu er det så slut med komforten. Det sker forholdsvis hurtigt på de sidste kilometer. Så ingen har forsøgt at snyde dig eller holde dig for nar. Thats life on bike !!!!!
    ;O)


  • #3   3. aug 2011 har forenden været afmonteret = forgaffelben fra broerne , så er der god mulighed at gaffelbenene ikke sidder lige højt i broerne eller der er knækket en vikling eller 2 af den ene fjeder , ikke noget der kan ses med det blotte øje men det kan fucke et fordæk til ukendelihed på den ene side

  • #4   3. aug 2011 James B.

    Argh.. Jeg nægter simpelthen og tro at det kan blive SÅ slidt i den ene side, pga. alm. slitage.
    Mekanikeren siger jo os at der er en grund, de kan bare ikke give mig en, udover at vælge den nemme og sige det er afbalanceringen.


  • #5   3. aug 2011 Dingle B.

    Ja, se.. Det er sådan noget jeg er ude efter. Men jeg tror ikke det har været skilt ad, for det var egentlig "kun" kosmetiske skader på ydersiden.
    Jeg havde bedt dem om at tjekke ordentlig efter inden under kåben, men om de har gjort det ved jeg ikke.


  • #7   3. aug 2011 hvem skal hjælpe dig nadia ??? mekanikeren tror du ikke på , ej heller james B ......hvilket dæk er der tale om ???

  • #8   3. aug 2011 forlygten kan hurtig forklares med en lille utæthed ved pæren... den kan hurtigt forekomme, hvis de har skiftet plastik, og haft fatningen af pæren.. forhjulet kan sku godt være dine ben, der ikke ´sidder lige højt i broen.. det kan du selv måle med skydelære overst i broen.. håber det var til lidt hjælp.. mvh steffen

  • #9   3. aug 2011 det kan være dine forgaffelben som er monteret i forskellig højde, men det kan også være at dit baghjul ikke er monteret lige i bagsvingeren

  • #10   3. aug 2011 Jeg er godt klar over at det med lygterne skyldes utæthed, men i det der ikke har været noget før de roddede med den, må det jo være deres fejl og dem der skal rette det. Men de nægter at have noget med det at gøre.

    Dæktryk blev tjekket med det samme jeg kom op til mekanikeren og det var som det skulle være.
    Og hvis det er afbalanceringen, så er det sku da sjovt at jeg kan kører 10.000 uden problemer overhovedet, så blir den skadet og på de sidste 3000 km. går det helt galt.

    Jeg er ikke ude efter om det er mig selv eller forsikringen eller hvem der skal betale et nyt fordæk.
    Jeg gir heller ikke skaden "skylden". Jeg vil bare sikre mig at alt er tjekket, så det ikke er noget der forekommer igen efter forholdsvis få km. med et nyt dæk.

    Jeg er kun ude efter en forklaring.


  • #11   3. aug 2011 men som de andre skriver, så kan sådanne dæk altså holde rigtig godt i 10.000km, og så på meget få km, være slidt HELT ned

    på med et nyt dæk, og så få det afbalanceret ordentligt.

    men du har jo også fået 3-6 forklaringer på hvad det kan være, men det er jo umuligt at sige, uden at man ser mc'en og måler lidt på den


  • #12   3. aug 2011 Det er også nemt at måle det med en retteskinne. Selv en gardinstang kan bruges til at opmåle skævhed.

  • Fanta H
    Fanta H Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 4 Følgere: 11 Svar: 1.405
    #13   3. aug 2011 13000 km er langt på et sports dæk, så det er sikkert bare slidt op, og har lavet det man kalder hæl tå, og måske mest i venstre side, fordi du mulivis ubevidst bedst kan lide venstre sving.

  • #14   4. aug 2011 Find ud af hvad værkstedet har skiftet, hvis det KUN er kåber, greb osv.. så har det ikke haft nogen indflydelse på hjulet..

    Personligt så ville jeg være rigtig glad for 13.000km, ja selv i bil ville det være acceptabelt, medmindre man køber de hårdeste knep dæk.


  • #15   4. aug 2011 Prøv et andet værksted..........

  • #16   4. aug 2011 Prøv et andet værksted ???????
    Hold dog op !!!!
    Det er da ikke rumteknologi. Det er sgu godt man ikke er mekaniker med alle de kværulanter der findes her inde i forum. Håber i tænker lidt over jeres eget job, når i er så kritiske.
    Nyt dæk på og så ud og nyd den friske luft.
    ;O)


  • #17   4. aug 2011 haha lige præcis..! smiley

  • Michael R
    Michael R Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #18   4. aug 2011 James b: HØRT.................. smiley

  • Michael R
    Michael R Tilmeldt:
    maj 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #19   4. aug 2011 Hvorfor bruge et værksted, hvis man ikke har tiltro til deres arbejde... mc'ister (mange) er meget meget specielle. Tror aldrig på hvad de for at vide, tingene er aldrig lavet godt nok osv. Har selv arb på 2 forskellige mc værksteder.

    OBS: dette er ikke en kritik af nadia m, oplæg.


  • Carsten M
    Carsten M Tilmeldt:
    mar 2011

    Følgere: 1 Svar: 122
    #20   4. aug 2011 Som du sikkert har erfaret er der ingen "rygende pistol" hvor man kan rette fingeren.
    Generelle betragtninger uden at have set dækket:
    Vejbanen hælder væk fra midten så derfor slider du mest på venstre side. Er der sket en skade i dækket vil du umiddelbart kunne mærke det med rystelser. Er det en mindre skade som affjedringen vil opsluge vil dækket blive slidt sådan, da dækket slår op i affjedringen og derefter vil affjedringen rette sig ud og stresse dækket. Ligesom en grusvej hvor der er et hul. Med tiden vil der kommer flere huller efter det første, da bilens støddæmper vil komprimere og slå ud og stresse dæk og vejbane og lave vaskebræt-vej.

    Hvis du har kørt 10.000 på et Pilot Power 2CT er det OK acceptabelt - tænk på det er et sportsdæk og de sidste kilometer bliver dækket hurtigt nedbrudt. Hvis - hypotetisk - at forsikringen vil dække fordækket under skaden vil du blive kompenceret med ca. 25% af dækket nyværdi, da du allerede har brugt 75% - så med andre ord ikke værd at bøvle i.

    Dæk bliver jo opvarmet og nedkølet - og denne process "afhærder" dækket og dermed mister dækket sin flexibilitet og bliver hårdt. Derfor får du et højere slid (da dækket bliver hårdt og slides) Ikke noget mystisk der.
    Køb et nyt og vær glad og få selvtilliden tilbage med friske dæk (måske Bridgestone smiley )
    God tur derude !!


  • #22   4. aug 2011 Hans Henrik N - jamen hvis du har en bedre forklaring andet end et virkelig godt ordsprog der - så sig endelig frem............

    Men jeg skal da pænt holde tilbage ved lyskrydset for dig - det er nemlig pivsmart og være den hurtigste maxi på molen fra grønt til rødt...!


  • #23   4. aug 2011 ved sku ikke om det er reklame, men det er da rart med noget fakta om dæk, vi har sku nok ammestue historier ...........

  • #24   6. aug 2011 10+3 tkm er allerede alt for langt på et sportsdæk.
    Betal og se glad ud.
    Vigtigt er det imidlertid skriftligt at gøre forsikringsselskabet opmærksom på, at du har mistanke om, at cyklen er skæv efter skaden. Hvis så dækket er slidt mærkeligt efter 1000km har du en god sag.


  • #25   8. aug 2011 Nå, men så kom der nyt fordæk på.. Værkstedet mener stadig ikke der er noget i vejen.
    Men der er stadig alt for mange vibrationer i styret og hvis jeg slipper kan man ligefrem se hvordan den hopper afsted.

    Så nu har jeg taget fat i et nyt værksted som har lovet at tjekke det hele igennem på kryds og tværs.

    Tak for alle jeres svar. smiley


Kommentér på:
Dæk Specialist søges!!

Annonce