Langt lys/Vibra eller alm. ?? {{forumTopicSubject}}
Hej
Nogle siger vibra ikke er lovlige men iflg. dette ser det ud til at det "burde" være ok at køre med ?
http://www.bikerfriend.dk/group.asp?group=13
Desuden viser linket følgende:
Fra Havarikommisionens rapport no. 6 2009 om motorcykelulykker:
HVU har gennemført praktiske forsøg med motorcykler med forskellige typer af
lys for at få et billede af mulighederne for at se motorcyklerne på forskellige
afstande. Det viste sig, at brug af fjernlys – evt. med reduceret spænding for
at modvirke blænding – forbedrede synligheden af motorcyklerne mærkbart.
Jeg overvejer nu enten vibra eller fjernlys, desuden når jeg kører med alm. lys blinker flere bilister til mig fordi de sikkert tror den ene pære er gået ud
Hvad er jeres tanker omkring det og hvad gør i ?
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 29 Svar: 134
Såkaldt »vibralys«, der får lyset til at blinke med meget hurtig, men netop synlig frekvens,
er ikke tilladt.
nov 2010
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 117 Svar: 392
http://www.hvu.dk/pdf/HVU_Rapp6_Motorcykelulykker_til_nettet.pdf
HVU anbefaler desuden at fjernlys lovliggøres:
(link fjernet)
Kampagner, synligt tøj og kraftigere kørelys
HVU anbefaler blandt andet, at der gennemføres kampagner med fokus på disse gennemgående problemer. Desuden anbefaler HVU, at motorcyklisterne kører med fluorescerende tøj, og at kraftigere lys på motorcyklerne (f.eks. fjernlys) lovliggøres i dagtimerne
mar 2007
Følger: 31 Følgere: 32 MC-er: 11 Emner: 82 Svar: 3.016
sidste test jeg læste var der overhoved ingen virkning, tvært imod
kør med højt lys, det virker, og ja det er også ulovligt ......
feb 2005
Følger: 29 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 112 Svar: 970
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Jeg er blevet kontrolleret af politiet med det to gange. Der er ingen der sagde, at det er lovligt, men den ene gang sagde den flinke strisser: "Ah Vibralys, det har jeg også på min derhjemme"
Ved det andet tilfælde var eneste kommentar: "Det er sgu smart"
Det eneste jeg har set give mere synlighed er en kridhvid Schubert hjelm!!!
Langt lys om dagen og eftermonteret xenon er noget skidt. Der er jo ikke noget ved at en modkørende bilist får øje på dig, hvis han så er så blændet, at han klapper en fodgænger eller cyklist ned i sin egen side!!!!
Og så lige - lys i begge lygter er noget rigtig skidt efter mørkets frembrud. Så bliver afstandsbedømmelse vanskelig, og er lygterne regulært adskildt, nbliver det ufatteligt svært for de øvrige trafikanter at skelne en bil, der er langt væk fra en tohjuler, der er mega tæt på. Det er ikke længe siden, jeg selv var ved at køre en aMC-betjent ned på den konto.
mar 2007
når en ret så grundig test viser at det er mindre synligt end alm nærlys ...... kan bare ikke finde testen igen .....
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
Så bliver vi sgu' stadig klasket!
aug 2005
Jeg kan tilsvarende spørge dig, om en officiel tester er mindre subjektiv end jeg er. Jeg oplevede fra dag et! langt færre hovsaer fra sidevejene - længere er den vel ikke. Jeg ved at andre har andre oplevelser, men jeg kender sgu også en del, der deler mine oplevelser:-)
mar 2007
desuden var efter monteret xenon lys heller ikke særlig synligt
jeg har selv kørt et år med vibra lys, og på flere fælles ture , var der flere som spurgte hvorfor mit lys var så svagt og dårligt synligt i side spejlene
desuden er kvaliteten af selve vibralyset også noget tvivlsomt, kender en forhandler som er stoppet med at sælge vibralys pga for mange fejl, jeg fik selv et sæt ombyttet på garantien.............
feb 2005
Og hvordan ville du nogensinde kunne BLÆNDE nogen i dagslys?
Du har endda selv oprettet tråden.
Her er den omtalte video med vibralys og langt lys.
(link fjernet)
jun 2008
Breaking news?
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.777
Har prøvet at blive overset én gange af en kvinde der holdte 3-6meter fra mig da jeg kom med 50km/t, så kørte hun bare ud uden at kigge sig for, jeg kunne have kørt med blå blink, hun havde ikke set en skid
aug 2005
Selvfølgelig kan du ikke se en skid vibra på en video. Vibralys pulserer med omkring 20 hz - nogenlunde hvad øjet kan opfatte, men mindst hvert tredie puls forsvinder ved ved de 50-60 hz du kan vise en standard video med.
Og jo, jeg har deltaget i nævnte tråd, men med samme synspunkt som her.
Soldier 6500:
Langt lys kan blænde om dagen - det garanterer jeg dig for - og så er det ligegyldigt om "ofret" er hysterisk - han/hun ER blændet.
Mich Rev:
Jo sgu en hvid Schubert hjelm, og jeg siger dig de kan se den. Det er egentlig beskæmmende at folk er mere bange for en bøde, end de er for at skade/dræbe et medmenneske........
mar 2007
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.777
jun 2008
"Kampagner, synligt tøj og kraftigere kørelys
HVU anbefaler blandt andet, at der gennemføres kampagner med fokus på disse gennemgående problemer. Desuden anbefaler HVU, at motorcyklisterne kører med fluorescerende tøj, og at kraftigere lys på motorcyklerne (f.eks. fjernlys) lovliggøres i dagtimerne."
Men de skriver også:
"Det er et gennemgående træk ved ulykkerne, at motorcyklisterne blev overset, men også at de kørte for stærkt: I 2/3 af ulykkerne, hvor der var en modpart, orienterede bilisten sig ikke tilstrækkeligt, men i halvdelen af disse ulykker kørte motorcyklisten for stærkt, hvilket gjorde det sværere at opdage motorcyklisten i tide.
For høj fart
For høj fart hos motorcyklisten var et gennemgående problem i både ene- og flerpartsulykker: Halvdelen af de 41 ulykker kunne være undgået, hvis motorcyklisten havde tilpasset hastigheden bedre."
feb 2005
Men hva denne debat er jo gammel strøm, allerede udtømt andetsteds.
nov 2010
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 117 Svar: 392
Nu er vejret endelig blevet godt så ud på vejene med jer Havde min første tur igår aftes i længere tid, hvor er det bare fedt at komme afsted igen.
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
Den test i taler om kan ik være gennemført på disse forudsætninger. Der findes også dårlige test's iblandt udvalget.
At køre med slukket lys synes jeg er skidt, specielt ligesom nyere biler har kørelyset nede og baglygterne er slukkede. Tænder altid selv for det, så jeg ikke ligner et rullene spøgelse. Har du farver på kroppen, er signalet herfra ikke ligeså kraftigt som et lys - der endnu bedre pulserer i dagtimerne.
Jeg har selv kørt med Vibra box i 3 år og er glad for det. Folk holder tilbage når jeg er i 300 meters afstand - altid
Langt lys/Vibra eller alm. ??