1.706 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 36 Svar

Lær mig at elske og bruge 600 ccm Lær mig at elske og bruge 600 ccm

Jeg er kommet i gang nu… 3 måneder på 2 hjul.

Men jeg føler mig ikke altid tilfredsstillet. Min gamle F2’er synes ikke at være nok til mig, - jeg vil have mere bundtræk, hurtigere acceleration og højere topfart! – Typisk for en rookie som mig.

MEN, - sandheden er jo, at jeg slet ikke har lært at bruge de kræfter jeg nu har at gøre med. Jeg har overhovedet ikke lært at svinge ordentligt, og accelererer bestemt heller ikke med perfektion. Så at købe noget større nu, ville ikke give nogen mening, i det jeg jo slet ikke kan kaste det rundt jeg har.

Jeg har investeret i en læderdragt nu, så jeg er klar til at komme ned, - og kurre hen ad af vejen smiley

Jeg har klart en grænse der skal nedbrydes når det kommer til sving, - er de uoverskuelige så slipper jeg gassen, og tager bremsen lige inden jeg skal ind i dem, og det hader jeg mig selv for! Når jeg endelig kommer ind og ligge i svingene, så tror jeg måske, at jeg ligger med for lave omdrejninger, til at det ligesom skal være sjovt. Jeg skal vel have maskinen oppe at arbejde omkring 7000-9000 omdr.? Sådan en ældre 600 ccm ged skal jo have noget at leve af før den flytter sig? – Det ville være optimalt med et kørekursus men det er økonomien ikke til PT.


Jeg har slet ikke penge til at skulle ud og købe noget nyere eller noget større, sæson 2012 eller ’13. Så jeg skal have lært mig selv at elske mine 600 ccm fra 93 smiley - Men I skal hjælpe!


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Ophængning af lampe 400 kr.
  • Drill in concrete 300 kr.
  • Ophængning af lampe i loft udtag 500 kr.
  • Reparation af plæneklipper 880 kr.
  • Vakskemaskine tilslut 1.200 kr.
  • Ikea Pax Skab Estimat 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lær mig at elske og bruge 600 ccm
  • #1   17. jun 2011 Jeg elsker at du skal ud på offentlig vej og "lære" at kurre hen ad vejen, glæder mig til at holde i kø pga politiet og ambulancerne lige skal fjerne dig først.

    Hvad med du køber dig en trackday mc, eller sving kurser.


  • #2   17. jun 2011 Jesper 1 - Lasse 0

  • #3   17. jun 2011 Tag nogle kurser, de flytter dine grænser og gør dig mere "bekendt/tryg" på din mc og derved får du er og mere tiltro til den.

    Når du engang har fået det, så tag en trackday på din mc og se hvad den kan.


  • #4   17. jun 2011 Ja på en bane en 600 kan være rigeligt
    Det er før set at små maskiner nemt følger de store Så lær at bruge det du har

    Det kommer ikke an på om du har 500 ccm eller 50000 ccm


  • #5   17. jun 2011 Ja den skulle jo ikke tages bogstaveligt, - jeg mener blot at jeg nu har udstyret i orden til at flytte mine grænser. Mit tekstil tøj og hidtil manglende rygskjold har holdt mig tilbage, - HVIS det nu skulle gå galt. Har da absolut ingen intentioner om at skulle ud at glide på vejen.

    Og så må jeg lige gentage mig selv, - jeg har ikke penge til hverken kurser eller trackday PT.


  • #6   17. jun 2011 På en bane er 250ccm rigelig for ikk at snakke om 125ccm..

    Det handler ikke om hvad du kører men hvordan, jeg synes dog at det først eskridt mod at lære (ville lære) at køre er at tænke over det, og som dig, erkende at din grænse er lav og at du gerne vil lære mere..!

    Mit bedste råd er, få fat i en masse læsestof ang køreteknik, men også teori om dæk, friktionscirklen osv..

    Gå derefter ud på de HELT små veje hvor mange ccm er en direkte ulempe og brug det du har læst til at tage svingene.

    Sidste skridt er et køreteknisk kursus, evt. trackday..!


  • #7   17. jun 2011 Lasse: Det er ikke billigt at smide sin cykel, og du risikerer at ramme andre. Kørekurser kan meget nemt vise sig at være det billige alternativ!

  • #8   17. jun 2011 kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, hold stille for at tisse, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør,kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, gå i seng og bliv udhvilet, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør,kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør,kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, kør, håber det hjalp smiley Det er bare med at komme der ud af...

  • #9   17. jun 2011 Mirza: Ventede at høre fra dig, da mit indtryk er at du udnytter dine 400 ccm fuldt ud smiley


    Marc (Balleup) J - Læs: Jeg skriver ikke at jeg vil ud og lære at lege Rossi i trafikken, - jeg vil blot lære at udnytte det jeg har, så jeg får mest mulig fornøjelse ud af det.


  • #10   17. jun 2011 Nordskov, har ret, han mangler bare en ting, nemlig... KØR..!

  • #11   17. jun 2011 for mere bundtræk, hurtigere acceleration kan du evt smide en gearing med 3 ekstra tænder bagpå, det giver dog en lille smule topfart men skulle stadig være rigeligt, derudover så vil jeg anbefale track days og at læse twist of the wrist 2 af Keith Code

  • #12   17. jun 2011 Marc, Jesper Prøv nu at læse mellem linjerne..Tror ikk han har nogen ambitioner om partut at smide sin stakkels honda i samtlige grøfter..

    Derudover. Så kan jeg kun anbefale Trackdays, Trackdays og så lidt flere Trackdays..

    Kørekurser er gode nok og du lærer og styre og bremse og køre uden om kegler... Men på trackdays får du mulighed for at finde ud af hvad du og cyklen kan præstere.. Du får udnyttet alt gummiet på dækkene og forhåbentligt også lidt knæklodser.. Og skulle du så alligevel være helt vild med at kyle Hondaen i af banen så er der hurtigt nogen til at samle dig op igen, men husk selv tudekiks.. smiley


  • #13   17. jun 2011 Jesper H - Har haft en anden gearing i tankerne, - det kunne godt være en mulighed før eller siden.


    Jim K - Præcis...!

    Det lyder som om, at jeg bliver nødt til at spare nogle gryn sammen til et kursus og en trackday smiley


  • #14   17. jun 2011 Som alle andre også siger er trackdays og kørekurser rigtig gode invisteringer. Som jeg prøvede at sige i mit sidste indlæg, er erfaring noget der kommer med tiden... Og med erfaringen kommer fortrolighed til din cykel og dine dæk. Det kommer stille og roligt at du for mere nedlæg, finder bremsepunktet før svinget, kører ind i svinget i det rigtige gear osv. Men hvis ikke du hartålmodighed til det, og det skal gå stærkt, stærkt, så må du på banen. Kun der er omgivelserne i orden når man skal køre "råddent" smiley

    Nordskov


  • #15   17. jun 2011 Sidste år der havde bike promotion mener jeg, en gratis tur på bane for dem der ikke havde prøvet det før.
    Det er helt klart sådan noget du skal tage på, hvis du vil lære at svinge cyklen.
    Men ellers er det bare at køre en masse og kigge en del video'er om hvordan man skal side på cyklen når man skal svinge rigtigt.


  • #16   17. jun 2011 Erfaring kommer med kørte km. Ud og få kørt en masse, jo mere du kører jo bedre bliver du. Som der er forslået så gear den om. En tand mindre foran eller 3 mere bagpå føles som 10 hk mere på sådan en 600. Du har kun kørt i 3 måneder! Spar de penge på trackdag og brug dem på benzin og tril landet rundt. Find evt nogen routinerede gutter at kører sammen med, der lærer du hurtigt en del.

  • #17   17. jun 2011 Tja jeg synes da bare at det er fedt at du ønsker at beherske din cykel, før du hopper på noget andet. Respekt for det!

  • #18   17. jun 2011 Jeg fik rykket nogle grænser da en herinde fra mcg tilbød mig at komme ud og få knæet i asfalten... vi mødtes ved Ikea tååstrup og tog hen til skolen ved siden af der har runde parkeringspladser...

    Efter den dag ELSKEDE jeg skarpe sving.

    ...ville gerne tilbyde dig det samme men min kværn er under opbygning for hovmod medførte styrt smiley


  • #19   17. jun 2011 ...og du er fra nordjylland... så nevermind smiley

    Men find nogen herinde der kender nogle gode lukkede steder hvor du kan få øvet din sving teknik..

    En vej med en god rundkørsel hvor der ALDRIG kommer andre?
    eller et stort område hvor du kan ligge og cirkle rundt om en øl dåse?


  • #20   17. jun 2011 Husk, små skridt.. kan godt være det er "kedeligt" at lave små øvelser (det syntes jeg så ikke) men det er vejen frem...

  • #21   17. jun 2011 Kristian J - Det med øldåsen, lyder som en god plan. Jeg kører sammen med en der har kørt 4-5 år, og behersker sin 900ccm som det skal gøres. Tror vi skal ud og finde nogle gode åbne steder uden trafik eller mennesker, og så må han instruere lidt, og må prøve mig frem smiley

  • #22   17. jun 2011 At slippe gassen et sving, som er uoverskueligt er det rigtige at gøre, specielt på mindre veje.

    Der KAN altså komme en bil, komme en løber i modsatte retning etc. At holde på med fuld smadder rundt i sådanne sving er hul i hovedet.


  • #23   17. jun 2011 Du skal have din cykel rigtig opsat. Start med at få gjort det. Ønsker du at ændre lidt på dens egenskaber kan dette også gøres. Er den ikke kvik nok i optræk: regel nr 1 giv den en tand eller 2 mere bagi. Går den på rullen for meget, - regel nr. et sænk forenden og stram bagenden op. Det kan jeg fortælle dig jeg gjorde for mange år siden da jeg var den lykkelige ejer af en cbr600f2. Den giver meget sådan en cbr og oveni hatten er den da fornuftig komfortabel.
    Jeg har mit første kørekursus til gode, - men vil varmt anbefale dig det. Du får lavet noget intensiv træning i forskellige færdigheder og får en instruktør du kan diskutere tingene med, - også når der er noget du ikke helt forstår hvorfor, eller hvordan.
    Sidst men ikke mindst, - så er race til for at blive kørt på banen.

    Rigtig god fornøjelse, og har du kun haft den i 3 mdr og vil have mere... tja hvad mere vil du have?


  • #25   17. jun 2011 Jeg kan ikke se hvorfor nogen anbefaler at køre rundt på vejene, fremfor en trackday/kørekursus, før jeg tog på bane første gang havde jeg kørt i 2år og en 30.000km på vejen, og kan da se nu at jeg var elendig i svingene, er jeg stadig, men er en del bedre end til at starte med :).
    Og du behøver jo ikke være Mr. Rossi for at være på bane, begynder holdene køres altså så alle kan være med, så jeg ville spare lidt benzin også lægge de penge til side til en banedag, det giver altså rigtig meget, dem der siger andet har ikke prøvet det, slut prut smiley


  • #27   17. jun 2011 "Lær mig at elske og bruge 600 ccm"

    1. Køb en penispunpe
    2. Afklæd Honda....
    3. Pump til knap 600 ccm
    4. Indfør penis
    5. Brug hende.....

    ps..... jeg vil foreslå ikke at købe 1000 ccm, da smerte i penis kan forekomme


  • #29   17. jun 2011 ''Erfaring kommer med kørte km''

    Ikke altid, kender da et par stykker der har haft kortet i nogle år efterhånden, de har stadig store tøsestriber på dækket, og bliver sat af på svingture.


  • #30   17. jun 2011 Tak for de mange gode råd! - Bliv endelig ved! smiley


  • #31   17. jun 2011 Hvis jeg nu skal være helt ærlig, så åndede jeg lettet op da jeg så, at du er fra Nordjylland og dermed ikke i nærheden af mig, efter at jeg havde læst dit første indlæg.

    At sige, at du ikke har råd til kørekurser, giver lige så meget mening, i mine øjne, som at sige, at du ikke har råd til hjelm og sikkerhedsudstyr !! ... dog med den klart skærpende omstændighed, at skipper du hjelm og sikkerhedsudstyr, så er det kun dig selv du risikerer at skade, men ved at skippe køretekniske kurser, er det potentielt de uskyldige trafikanter omkring dig, der risikerer at blive ramt smiley

    og selvom jeg selv startede samme sted, så vil jeg faktisk fraråde at tage på svingtur med alt for erfarne gutter med at for stærke maskiner, for det lokker dig direkte ud i en, i forhold til dine evner som rookie, overmodig og ukontrolleret kørestil, der meget meget vel kan ende helt galt ! (også for andre end dig selv)

    SÅ ... kør nu stille og fredeligt ... lær din maskine at kende ... den har MASSER af kræfter, alt for mange faktisk, du skal bare lære, lige så stille, a t styre dem og væsentligst af alt, at undgå at overdosere dem.

    Tilbage til det med kørekurser og trackdays, så koster det ikke nødvendigvis en hatfuld at komme på kursus ... bevares, du er fra nordjylland og dermed er der et stykke vej til f.eks. de svenske baner og mestersvinger kurserne, men så er det altså heller ikke meget sværere og dyrere at køre gennem landet smiley

    og så lige en ting om "tøsestriber"/"kyllingestriber" ...
    LUK for H... ørerne for det LORT folk lukker ud om, hvor mange mm af dit dæk du ikke bruger !
    Det er, så længe vi kører på offentlig vej, LATTERLIGT at snakke om striberne ... man kan sagtens køre temmeligt hårdt, vildt og alt alt alt for hurtigt i svingene med en cbr 600, uden at bruge de yderste 2cm af bagdækket ... men den dag du skal bruge de 2mm der ikke er der, så kommer det til at gøre ondt på dig og de der måtte være så ulykkelige at stå i vejen ... så gem den øvelse til de lukkede baner !

    Nå, så fik je lette for overtrykket i mit hovede ... jeg startede selv for 3 år siden på en CBR 600, jeg har den endnu og jeg har rigelig udfordring og kraftoverskud i den. Den kan meget mere end du og jeg skal bruge på vejen ... og den kan gøre det på en rolig og en meget meget lidt rolig måde, du skal bare lære den at kende lige så stille og finde ud af, hvordan den ter sig i de forskellige omdrejningsområder ... for den har lige så mange personligheder som en kvinde, det hele afhænger af, hvor meget du fyrer op i den.


  • #32   17. jun 2011 Ro på.. Bare det at manden opretter et indlæg som dette her viser at han gerne vil lære mere end bare at køre ligeud..! Hvilket ikke er tilfældet for nok 80% af de danske motorcyklister..

  • #33   17. jun 2011 Helt enig Mirza. At erkende sine begrænsninger er første og måske vigtigste skridt på vejen.

    Prøv at læse dette skrift igennem flere gange:
    (link fjernet)
    Der er mange kloge ord.
    Derefter øve øve øve.
    Sorter grundigt i de "gode" råd, du får nede på hjørnet af mere eller mindre velmenende "eksperter".
    Rigtig god fornøjelse med fremtiden på to hjul.
    Mvh.
    Jan L


  • #34   17. jun 2011 Hej, ja heldigvis er har vi da efterhånden mange rundkørsler herhjemme, jeg synes de er det bedste sted at øve, udover bane selvfølgelig. Vælg et tidspunkt hvor der ikke er så meget trafik. Ved kolding har vi en vidunderlig stor motorvejsindfletning, der har jeg øvet en del.
    Jeg har kørt i 15 år og synes stadig min hornet 600 er sjov, men mest i sving og småveje, men ja jeg burde også indvistere i et svingkursus eller lign.
    Og din mc er bestemt ikke langsom....


  • #35   17. jun 2011 Christian, - så man er en uansvarlig motorcyklist og til fare for sig selv og andre, hvis man ikke tager kørekurser...? Arh, hva?


    Der er alligevel, mod forventning, nogle stykker der totalt har misforstået det jeg har skrevet. - Jeg skriver, at jeg ønsker at lære at betjene min MC så jeg får mest mulig ud af den. Thats it. Har absolut ingen intentioner om at skulle ud at bruge de offentlige veje som racerbane. Så skulle du komme til Nordjylland, Christian, så kan du være helt rolig.

    De der fortsat kommer med råd, læser jeg med stor fornøjelse, - og vil til at studere lidt og ud at prøve i praksis. Under ordnede forhold....



  • #36   17. jun 2011 Christian, du er jo helt i hegnet..
    Manden prøver at få gode råd til at blive bedre på din cykel og det sidste han gider at høre er din (og andres) moralprædiken..
    Lasse er med garanti en glimrende mc'ist...


  • #38   17. jun 2011 Jakob, skal vi ikke holde os til vores egne cykler? smiley

  • #39   17. jun 2011 KAWA gut smiley P - Jo, jeg kører sammen med en ven der har 4-5 års erfaring, - ham skal jeg bare have lokket til at lege instruktør smiley Vi har mest kørt nogle skrækkeligt lange ture (lige ud, lige ud og lidt mere lige ud), selvom han hellere vil ud at "lege". Så har ikke lært voldsomt meget om teknik af ham endnu, - men det kommer! smiley

  • #40   17. jun 2011 He he helt sikkert, Andreas ;o)

Kommentér på:
Lær mig at elske og bruge 600 ccm

Annonce