{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.036 visninger | Oprettet:

Vi skal passe på hinanden!!!! {{forumTopicSubject}}

Dette for lige at eftertænke, hvor meget stil og udseende kan betyde!!!!

I aftes kørte jeg i bil ad et par bagveje hjem efter mørkets frembrud. På et tidspunkt skal jeg svinge til venstre for hajtænder. Jeg standser og ser mig godt for langt ude til højre ser jeg to lygter - den bil er jo langt væk, så jeg begynder at køre frem. Inden jeg passerer midten kigger jeg lige endnu en gang og nu kan jeg se, at det er en MC eller scooter med to nærlygter - og den er mega-tæt på.

Jeg bremser selvfølgelig og det gør han også. Efter vi begge holder stille, lister jeg forsigtigt fre. til venstre, og han lister efter.......så tænder de blå blink!!!!!

Ud af bilen - kørekort, har de drukket osv.....alt var OK. Så fortæller den flinke betjent mig, at han har nærdødsoplevelser hver dag, og at det burde jeg vide som MC-ist (han har vel spottet det på kørekortrt).

Ja- selvfølgelig ved jeg det. Dog - da jeg ser ham først ser jeg ham som en bil, der er langt væk, og da jeg så kigger anden gang er det en tohjuler, der er tæt på, og jeg standser omgående!!!!

Det blev han meget overrasket over, men han kunne faktisk se problemet, og det var en temmelig eftertænksom betjent, der kiggede lidt mere på min bil, kommenterede min manglende lygtebom(der var cykler på et stativ), gav mig mit kørekort tilbage og sagde pænt god aften!!!!

Det her er vel værd at tænke lidt over - min erfaring er, at man som MC-ist næsten aldrig bliver overset om aftenen men om dagen. To adskilte lygter giver reelt mulighed for grimme fejlbedømmelser - værd at vide, og værd at tænke på!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vi skal passe på hinanden!!!!
  • #1   20. apr 2011 Jeg forstår ikke helt hvad du vil med emnet? Oplyse om din mangel på at afstandsbedømme eller er der nogen dybere mening?

• #2   20. apr 2011 Kan sagtens se problemet mht. en eller to lygter.

Men det (burde) jo være ligemeget om det er en bil eller mc, (da begge parter selvfølgelig altid overholder gældende hastighedsregler, æggeskaller som civile!? :))
    Dem fra sidevejene (dig i dette tilfælde) skal jo altid vurdere hastigheden på dem på de større veje!?

• #3   20. apr 2011 Mads K:

I modsætning til mange indrømmer jeg, at jeg kan lave fejl, men derudover kunne det her være interessant for os alle at være opmærksomme på.

--ligegyldigt om man er i fare for at fejldedømme, eller om man går og undrer sig over, hvordan man får lys i begge lygter på en ældre kåbecykel.

• #4   20. apr 2011 Michael N:

Korrekt, og det er jo også det jeg gør. Men - der er masser af mennesker der kigger een gang og kun een gang, og så går det her galt. Yes - der er ingen tvivl om at det er bilisten, der har skylden, men det er skide uinteressant, hvis MC-isten bor i en et-værelses med låg bagefter!

• #5   20. apr 2011 Pointen er vel at to lygter i en MC ( der jo typisk er mindre end i en bil) vil kunne forveksles med billygter på lang afstand og man derfor skal passe på når det er mørkt.. Men altid noget du ikke pløjede betjenten ned, Knud smiley

• #6   20. apr 2011 Det er nøjgagtig, hvad det handler om Marco, og det bør man OGSÅ som MC-ist med to lygter huske:-)

• #7   20. apr 2011 Dvs. du mener pr. definition at motorcykler kommer kørende alt for stærkt i forhold til en bil??? Ser man der kommer 2 lygter, ja så kører man bare ud, for det går "nok" ikke stærkt! Eller hvordan er det tænkt? Hvis det var så tæt på at gå galt, så er du da heldig med at slippe for en betinget frakendelse af pappet ved ikke at overholde din vigepligt,

• #9   20. apr 2011 Nej Kenneth:-)

Det her har intet med hastighed at gøre. Det handler simpelt hen som Marco siger om, at det i mørke er bandsat let at forveksle en lille tohjuler med to lygter med en bil, der ser ud til at være temmelig langt væk - og det skal man huske.

Jens E's ide er måske slet ikke så dum, hvis man ellers afpasser sin opmærksomhed og fart derefter:-)

• #10   20. apr 2011 Kenneth når du kommer ud af klokken så prøv det her i mørke

Tænd begge lygter på din MC gå 100 meter væk og kig

Gør det samme med din bil men stil den 300 meter væk

så vil du forstå pointen

• #11   20. apr 2011 -læg forresten mærke til, at betjenten umiddelbart kunne se problemet - han havde kørt tonsvis af km uden at skænke det en tanke.

• #12   20. apr 2011 Kenneth og Mads - prøv dog lige at læs indlægget.....

Inden der kommer falsk luft ud...

• #13   20. apr 2011 K prin S : det var jeg ikke klar over. KLOGE ÅGE smiley

Og til Knud: Det har du da fuldstændig ret i. Troede du mente at det var hastigheden. smiley Godt der ikke skete noget om ikke andet da!

• #14   20. apr 2011 Det er vel både fordi, at lyset typisk er svagere på en mc, og at lygterne sidder langt tættere. Begge dele får det til at se ud som om, at køretøjet er meget længere væk.
    Har selv oplevet det et par gange med modkørende mc'ister på landevejene, der pludselig er ud for en selv, hvor man regnede med det var en bil en halv km væk.

Godt der ikke skete noget her, og at betjenten var forstående.

• #15   20. apr 2011 yes, beholder sku min enkelt lygte, så forveksles jeg kun med en af de 100.000 idioter med defekte lygter på bilen smiley

• #16   20. apr 2011 Dan S:

Hvis der er 100000 med defekte lygter at forveksles med, så er der 2,1 mio med to lygter - biler altså, så du træffer et godt valg - rent statistisk:-)

• #17   20. apr 2011 Hej Knud.

Interessant læsning
    Nå men det var nu ikke det jeg ville kommentere. Det er ikke kun mc der er problemet. Tænk på en lidt ældre og mindre traktor det er samme problem, bare modsat idet man tror at det er en bil der er langt væk, for hurtigt at finde ud af at det faktisk er en traktor der er tæt på. Undslap heldigvis denne situation uden uheld, ud over at mit hjerte hammerede afsted efterfølgende.
    Det er også stof til eftertanke nu hvor vore danske landmænd skal i marken. God påske mvh Kristian

• #18   20. apr 2011 Hmmm, min cykel har også 2 lygter, der er da også lys i begge når der er nærlys på.

Men har ligesom betjenten heller aldrig tænkt over det, synes de sidder så tæt at det ville virke som en langt væk.

hmmm, må ud og prøve og se i aften, som i siger smiley

• #19   20. apr 2011 Kenneth (Snedsted)

Jeg tror faktisk ikke det er et problem, når afstanden kommer ud på 100 eller 200 m. Tricket her er nok at afstandsbedømmelse i mørke i bedste fald kan kaldes alternativ, og når så sådan en cykel er inde på måske 30 - 50 m så kommer den som to lygter, og det kan forveksles med en bil på måske 200 m afstand.

Der var ikke nogen af os i aftes, der kørte stærkt eller lignende - det var forløbet alt for udramatisk til. Han var simpelthen meget tættere på end forventet.

• #20   20. apr 2011 Hvor meget vejer en km ??? smiley

• #21   20. apr 2011 Tak fordi du delte din erfaring Knud, har aldrig tænkt på det på den måde.

• #22   20. apr 2011 kører aldrig mere når der er mørkt !

• #23   20. apr 2011 Og kør aldrig 2 sammen, i mørke. Hvis man skal følges, må det kræve, mindst 1,5 meters afstand c",)

• #24   20. apr 2011 Jeg kørte igår efter en mc betjent (var selv på MC) vi kommer så til at køre bag en lastbil, og ham mc-betjenten lignede godt nok en der havde glemt alt om afstand, han havde til tider ikke mere end 5-10 meter hen til den foran kørende lastbil, og farten var vel omkring de 85 km/t.

Syntes bare at når de færdes så meget i trafikken burde han da vide hvor farligt (og ulovligt) den afstand er, hvis jeg havde haft den afstand havde jeg sikkert fået en seddel med hjem smiley

• #25   22. maj 2011 Mads K: Læs overskriften!

Kommentér på:
Vi skal passe på hinanden!!!!

Annonce