Privat handel "købt som beset" {{forumTopicSubject}}
Hej Mc'ister
Jeg er kommet i en dum situation vedr. salget af min gamle motorcykel, som jeg solgte til en privat person for ca. 2 mdr. siden, hvor vi begge skrev under på, at den var købt som beset.
Problemet er så er købere nu har kontakte mig, og sagt at min gamle mc fejler noget (han har ikke meget forstand på det så han ved ikke hvad det er, og jeg har ikke lige snakket med mekanikeren), og det vil koster 15.000 kr. at udbedre fejlen.
Da jeg solgte den var der monteret en sportsudstødning som larmede rigtig godt, og derfor har jeg ikke hørt den mislyd som den åbentbart har haft/har fået. Men efter at køberen har monteret en standart udstødning så mener han, at han kan høre en svag bankelyd/mislyd.
Men hvad ville i gøre hvis det var jer der stod i den situation, der var en rigtig god kemi mellem os (da vi handlede) og jeg er rigtig ked af at han har købt en mc med en mislyd/fejl. Men cyklen er også købt som beset og jeg har ikke været opmærksom på mislyden i min ejertid (sportspotten har muligvis "dræbt" mislyden)
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
Det er 2 mdr siden! Den er købt som beset!
Var det nu dagen efter han var kommet, så var det en anden sag!
Du ved jo reelt ikke om det er noget der lige er kommet eller noget køber har forårsaget!
Men tjek evt lige lovgivning under skjulte mangler og fejl mellem private! Der gælder nemlig et eller andet i netop sådanne situationer!! Spørgsmålet er bare om det kan "bevises" det der nu gælder
Et alternativ er at finde en brugt motor i tyskland og smide i. Det kan gøres til langt under det halve
Hvad cykel er det?
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 8
mar 2004
Du er sikekr på han ikke "bare prøver" at trækek nogle penge ud af dig?
Er det den gsx600f?
Så kan det umuligt koste 15k at få lavet!
mar 2004
Men er ikke klar over de specifikke paragraffer!
sep 2004
Følger: 24 Følgere: 24 MC-er: 1 Emner: 67 Svar: 610
Jeg mener at du med rigtig god samvitighed kan melde ham at det er hans eget problem, og købt som beset er købt som beset især efter 2 mdr..
MVH Basse
jan 2005
Følger: 10 Følgere: 8 Emner: 20 Svar: 308
mar 2005
Følger: 27 Følgere: 26 MC-er: 5 Emner: 23 Svar: 200
ca. 1 mdr. inden jeg solgte den hørte mekaniker også motoren (pga. sportsudstødningen pruttede den lidt når man to gassen fra den, hvilket er helt normalt), og han bemærkede ingen ting !!
mar 2005
feb 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 517
Min motor rasler da også, som om der er en pose møtrikker, der ligger og ruller rundt.
mar 2006
Følger: 35 Følgere: 33 MC-er: 5 Emner: 40 Svar: 494
det er hans problem..
Det er skide surt for ham..
det er ham der skal bevise, at fejlen var der da du solgte den.. som sagt. købt som beset...
han har haft alle muligheder før han skrev under for at tjekke din cykel og det har han ikke gjort..
han kunne forlange at du kørte den på værksted efter hans ønske, for at få den undersøgt... det skulle han selvfølgelig selv betale.. men så var han sikker på den ikke fejlede noget..
ligesom man laver et fdm tjek med biler..
så ærgeligt ærgeligt for ham..
mic
feb 2006
mar 2005
Dog er jeg stadigvæk pisse træt af, at jeg muligvis har solgt en mc med en fejl/mislyd, og jeg syntes det er mega synd for køberen,
mar 2006
Følger: 35 Følgere: 33 MC-er: 5 Emner: 40 Svar: 494
ville selv hade at købe noget der ikke virker..
men som jeg sagde før har han haft alle muligheder for at tjekke cyklen,,
så op med humøret... shit happens..
nyd solen
mic
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
Selv ikke ved privat salg...
Men den blir nok svær for køber at rive igennem retssystemet og få ret....
Så vil mene det er op til din samvittighed hvad du foretager dig.
Hvis der vitterligt er et problem, har du selv hørt cyklen?
Jeg vil sige at jeg havde valgt at gøre et af følgende alt efter situationen og personen (køber)
1. foretage ingen ting og sige "bare ærgeligt SonnyBoy."
2. Tilbyde at lade handelen gå tilbage.... Det er jo ikke sikkert det er det han er interesseret i... han vil måske bare flå dig for 15 kilo.
Evt med afslag for 2 mdr. brug fx 5000 kr.
3. Tilbyde at få udbedret skaden, det kan være du kan gøre det selv eller har et billigere værksted, evt lade et uvildigt værksted vurdere fejlen.
4. Tilbyde at betale 10-15-25-50% af reperationen så har du strakt dig så langt som du kunne...
Men sørg lige for at tjekke op på juriske spidsfindigheder så du ikke ved at betale noget har erkendt et ansvar og derfor skal betale det hele hva ved jeg.
Hvis det var køberen der havde spurgt hvad han skulle gøre havde jeg oxo sagt at han skulle prøve at henvende sig til til sælger og appelere til dennes "samvittighed".
Jeg ved da med mig selv at hvis jeg har solgt noget der viser sig ikke at være iorden kan man jo godt strække sig lidt.....
Men 15000 for en gammel gsxf er sq i overkanten det kan der hentes 1,5 for i Tyskland
mar 2005
Og nej jeg har ikke hørt cyklen efter jeg har solgt den, men jeg stoler på køber når han siger at der er en mislyd... Jeg har også fået nr. til hans mekaniker så jeg kan ringe og spørge hvad der er i vejen !!!
Men på den anden side kan jeg heller ikke fatte at den cykel skulle fejle noget der koster 15.000 kr. for den kørte som sagt helt perfekt for mig.
Jeg har så heller ikke ejet cyklen i andet end et lille ½ år, hvor af en del af tiden var i vinteren 2005/2006 så det er jo begrænset hvor meget skade jeg kan have medført - eller !!
Hvis nu mekanikeren siger at det er en fejl/skade der har stået på i længere tid eks. 1 år kan jeg så ikke bare skubbe sagen videre til ham jeg har købt den af...
aug 2004
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 167
feb 2006
apr 2005
Følger: 52 Følgere: 46 MC-er: 1 Emner: 56 Svar: 601
Så stod jeg i samme situation, så ville jeg 100% henvise til at den er solgt som beset u. garanti/reklamationsret. Vi ved jo alle at kommer et køretøj i de forkerte hænder, kan det smadres på blot få dage, selvom det har kørt upåklageligt i flere år! Så jeg tror ikke at du har noget at være urolig for Thomas, men det er da ikke en skæg situation at sidde i.
Ronny.
mar 2006
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 62 Svar: 201
Men købt som beset er købt som beset. Og sådan er det bare.
Desuden burde han selv have gået cyklen igennem, eller fået en til det der har forstand på det til at gøre det.
Så du kan roligt vaske dine hænde, eller hvad man nu siger...
dec 2005
Følger: 14 Følgere: 11 Emner: 33 Svar: 1.749
Men nu ingen andre har forslået det, vil ejg da lige anbefale at få ham mekker'en i røret og få ham til at fortælle hvem(læs hvilket værksted osv.) han er, og hvad der skulle være galt for 15.000kr.?!
Det kræver da en del forklaring og hvis ham køber ikke er teknisk anlagt kan han vel snildt sige noget forkert/overdrive..
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
Og jow hvis han kan hænge dig op på den burde du jo kunne sende aben videre.
Men sådan virker verdenen nok ikke og hvor skulle man så begynde eller slutte....
Der kan self følgelig hurtigt smutte 15000 hvis motoren renov på et aut værksted....
Og man får jo heller ikke en ny motorcykel i tyskland.... den kunne jo også smutte efter 2 mdr...
Hvis du ikke helt syntes du kan løbe fra den så få tjekket den ved et andet værksted..
Hvis den ligger i atomer hos et eller andet tilfældigt værksted der så bare siger 15000 kr! Så glem det, sig til sælger at han skulle have henvendt sig til dig først.... da du ikke kan afgøre om det er ham, dig eller værkstedet der har fucket din motor.
mar 2005
Aarhus Scooter
Klostergade 74-76
8000 Århus C
Og jeg har aftalt med køber at jeg lige ringer til dem og spørger hvad de har gang i....
er der forresten nogen der kender noget til dette værksted?? For ugen efte rat køber han købte min mc, skulle han have skiftet dæk (han havde fået et sæt nye med) og udstødning. Og i den forbindelse skiftede værkstedet også olie og olie filter selvom jeg lige havde gjort det!! Jeg mener man må da kunne se som mekaniker at olien og filteret er helt nyt.
sep 2005
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 44
feb 2005
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 91
der er ærgeligt for ham men det er hans problem at han ikke har sørget for inden købet at have undersøgt MC'en ordenligt hvis problemet var der før salget.. men det kan jo også være opstået efter eller værkstedet kan have lavet noget lort
mar 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 3 Emner: 13 Svar: 92
apr 2006
Følger: 5 Følgere: 25 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 108
apr 2006
Følger: 5 Følgere: 25 MC-er: 3 Emner: 14 Svar: 108
Hvis garantiperioden er overskredet (6mdr.) er det op til køber at bevise fejlen, hvilket kan være nærmest umuligt.
feb 2006
mar 2005
Jeg spurgte ham til om det ikke var en ide at få den til et andet værksted eller om det ikke var muligt at jeg kunne høre/prøve motorcyklen ?? Men den stop splittet i atomer ved det oven nævnte værksted, så det er ikke muligt !!
Er der nogen der har meget forstand på jura, og kan bekræfte over for mig at købers sag mod mig ikke holder vand ?
mar 2011
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 35
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 87 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 33 MC-er: 6 Emner: 56 Svar: 948
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.956
Mislyden var blot emballagen fra en MC feast der sad fast i bagskærmen.
De tog ud for at fejre det på en cafe, her endte de med have samkvem på toilettet.
I dag bor de i en andelslejlighed med hundene Frede og Frits som er noget labrador blanding. De venter nummer to til januar.
Privat handel "købt som beset"