{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.500 visninger | Oprettet:

Privat handel "købt som beset" {{forumTopicSubject}}

Hej Mc'ister

Jeg er kommet i en dum situation vedr. salget af min gamle motorcykel, som jeg solgte til en privat person for ca. 2 mdr. siden, hvor vi begge skrev under på, at den var købt som beset.

Problemet er så er købere nu har kontakte mig, og sagt at min gamle mc fejler noget (han har ikke meget forstand på det så han ved ikke hvad det er, og jeg har ikke lige snakket med mekanikeren), og det vil koster 15.000 kr. at udbedre fejlen.
Da jeg solgte den var der monteret en sportsudstødning som larmede rigtig godt, og derfor har jeg ikke hørt den mislyd som den åbentbart har haft/har fået. Men efter at køberen har monteret en standart udstødning så mener han, at han kan høre en svag bankelyd/mislyd.

Men hvad ville i gøre hvis det var jer der stod i den situation, der var en rigtig god kemi mellem os (da vi handlede) og jeg er rigtig ked af at han har købt en mc med en mislyd/fejl. Men cyklen er også købt som beset og jeg har ikke været opmærksom på mislyden i min ejertid (sportspotten har muligvis "dræbt" mislyden)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Privat handel "købt som beset"
  • #1   7. maj 2006 Jeg ville ikke gøre noget!
    Det er 2 mdr siden! Den er købt som beset!
    Var det nu dagen efter han var kommet, så var det en anden sag!

Du ved jo reelt ikke om det er noget der lige er kommet eller noget køber har forårsaget!

Men tjek evt lige lovgivning under skjulte mangler og fejl mellem private! Der gælder nemlig et eller andet i netop sådanne situationer!! Spørgsmålet er bare om det kan "bevises" det der nu gælder

Et alternativ er at finde en brugt motor i tyskland og smide i. Det kan gøres til langt under det halve

Hvad cykel er det?

• #2   7. maj 2006 det er ham der ikke har set/hørt fejlen så det er vel hans fejl

• #3   7. maj 2006 Og en helt anden ting!
    Du er sikekr på han ikke "bare prøver" at trækek nogle penge ud af dig?

Er det den gsx600f?

Så kan det umuligt koste 15k at få lavet!

• #4   7. maj 2006 jonas V. Der er noget de rhedder skjulte mangler og fejl! Det er netop fejl og mangler som man ikke umiddelbart kan se eller høre ved et ev køb!

Men er ikke klar over de specifikke paragraffer!

• #5   7. maj 2006 Det er sgu synd for køberen, men den lyd kan jo først have været kommet efter handlen, det er jo lidt mærkeligt at der er gået 2 mdr før du får reklamationen, jeg mener at mislyde i motoren kan høres selv uden potte.
    Jeg mener at du med rigtig god samvitighed kan melde ham at det er hans eget problem, og købt som beset er købt som beset især efter 2 mdr..
    MVH Basse

• #6   7. maj 2006 Der gælder næsten ingen andre regler end din samvittighed, da det er salg mellem private. Jeg synes også 2 måneder er alt for sent at presentere problemet.

• #7   7. maj 2006 Det er min gamle gsx-f... og for mig at se kørte den perfekt... jeg kunne ikke høre noget som helst, og jeg havde også en kammerat der havde en magen til !! og vi kørte fuldstændig lige om med hianden, og jeg syntes på ingen måder at min kamerats mc kørte lige så godt som min !!

ca. 1 mdr. inden jeg solgte den hørte mekaniker også motoren (pga. sportsudstødningen pruttede den lidt når man to gassen fra den, hvilket er helt normalt), og han bemærkede ingen ting !!

• #8   7. maj 2006 Basse: han siger til hans forsvar mht de 2 mdr. at han ikke har kørt meget pga. vejret... men det kan da ikke være mit problem ??

• #9   7. maj 2006 Det er bare sur røv, for ham. Hvilken cykel er det?
    Min motor rasler da også, som om der er en pose møtrikker, der ligger og ruller rundt.

• #10   7. maj 2006 Glem det...

det er hans problem..
    Det er skide surt for ham..

det er ham der skal bevise, at fejlen var der da du solgte den.. som sagt. købt som beset...
    han har haft alle muligheder før han skrev under for at tjekke din cykel og det har han ikke gjort..

han kunne forlange at du kørte den på værksted efter hans ønske, for at få den undersøgt... det skulle han selvfølgelig selv betale.. men så var han sikker på den ikke fejlede noget..

ligesom man laver et fdm tjek med biler..

så ærgeligt ærgeligt for ham..

mic

• #11   7. maj 2006 Nåh sorry, en gixxer. Hvis han ikke har sat øret ned til motoren da han købte den, er han selv ude om det.

• #12   7. maj 2006 Jeg er da glad for at det er den generelle holdning... Jeg havde heller ikkelyst til at betale "erstatning" til ham !!! men ville gerne lige høre jeres menning !!

Dog er jeg stadigvæk pisse træt af, at jeg muligvis har solgt en mc med en fejl/mislyd, og jeg syntes det er mega synd for køberen,

• #13   7. maj 2006 Det er da skide syndt for ham...
    ville selv hade at købe noget der ikke virker..

men som jeg sagde før har han haft alle muligheder for at tjekke cyklen,,

så op med humøret... shit happens..

nyd solen
    mic

• #14   7. maj 2006 Nogen siger at hvis det er helt rigtig er der ikke noget der hedder uden garanti.....
    Selv ikke ved privat salg...
    Men den blir nok svær for køber at rive igennem retssystemet og få ret....

Så vil mene det er op til din samvittighed hvad du foretager dig.

Hvis der vitterligt er et problem, har du selv hørt cyklen?

Jeg vil sige at jeg havde valgt at gøre et af følgende alt efter situationen og personen (køber)

1. foretage ingen ting og sige "bare ærgeligt SonnyBoy."

2. Tilbyde at lade handelen gå tilbage.... Det er jo ikke sikkert det er det han er interesseret i... han vil måske bare flå dig for 15 kilo.
    Evt med afslag for 2 mdr. brug fx 5000 kr.

3. Tilbyde at få udbedret skaden, det kan være du kan gøre det selv eller har et billigere værksted, evt lade et uvildigt værksted vurdere fejlen.

4. Tilbyde at betale 10-15-25-50% af reperationen så har du strakt dig så langt som du kunne...
    Men sørg lige for at tjekke op på juriske spidsfindigheder så du ikke ved at betale noget har erkendt et ansvar og derfor skal betale det hele hva ved jeg.

Hvis det var køberen der havde spurgt hvad han skulle gøre havde jeg oxo sagt at han skulle prøve at henvende sig til til sælger og appelere til dennes "samvittighed".
    Jeg ved da med mig selv at hvis jeg har solgt noget der viser sig ikke at være iorden kan man jo godt strække sig lidt.....
    Men 15000 for en gammel gsxf er sq i overkanten det kan der hentes 1,5 for i Tyskland

• #15   7. maj 2006 Jeg syntes også 15.000,- lyder helt vild, mener I ikke at en motor koster mere end 1500 kr. i tyskland ???

Og nej jeg har ikke hørt cyklen efter jeg har solgt den, men jeg stoler på køber når han siger at der er en mislyd... Jeg har også fået nr. til hans mekaniker så jeg kan ringe og spørge hvad der er i vejen !!!

Men på den anden side kan jeg heller ikke fatte at den cykel skulle fejle noget der koster 15.000 kr. for den kørte som sagt helt perfekt for mig.

Jeg har så heller ikke ejet cyklen i andet end et lille ½ år, hvor af en del af tiden var i vinteren 2005/2006 så det er jo begrænset hvor meget skade jeg kan have medført - eller !!

Hvis nu mekanikeren siger at det er en fejl/skade der har stået på i længere tid eks. 1 år kan jeg så ikke bare skubbe sagen videre til ham jeg har købt den af...

• #16   7. maj 2006 Ja for 15000 kan man dæleme gør meget, skal hele motoren renoveres? sig han kan købe en Tysker, så har han også en hel mc til stumper, kan han ikke selv skifte motoren, kan det ikke koste mange basøre at få et værksted til det, eller en man kender hvor fingerne bare vender rimeligt, men glem alt om at refunder noget som helst og da slet ikke efter så lang tid, jeg tror bare han måske har fortrudt, en Suki skal snakke.....;-)

• #17   7. maj 2006 Som håndværker, kan jeg så også fortælle dig, at i nogle tilfælde kan kunden bildes mange ting ind, hvis han virker lidt smådum. Men som peter siger, skal du passe meget på med at betale noget, da det vil være at erkende et ansvar.

• #18   7. maj 2006 Når man handler privat er der i høj grad lagt op til at man selv tjekker om varen er i den tekniske/kosmetiske stand man synes er rimelig ift. det beløb sælger forlanger. Hvis ikke man selv har ekspertise/eller kender nogen der har ift. vudering af varen, bør man netop betale de ekstra monetos en forhandler forlanger -for her har man garanti'en man kan falde tilbage på (selvfølgelig i en begrænset tidsperiode).

Så stod jeg i samme situation, så ville jeg 100% henvise til at den er solgt som beset u. garanti/reklamationsret. Vi ved jo alle at kommer et køretøj i de forkerte hænder, kan det smadres på blot få dage, selvom det har kørt upåklageligt i flere år! Så jeg tror ikke at du har noget at være urolig for Thomas, men det er da ikke en skæg situation at sidde i.

Ronny.

• #19   7. maj 2006 Det er synd for ham.
    Men købt som beset er købt som beset. Og sådan er det bare.
    Desuden burde han selv have gået cyklen igennem, eller fået en til det der har forstand på det til at gøre det.
    Så du kan roligt vaske dine hænde, eller hvad man nu siger...

• #20   7. maj 2006 Er enig med de fleste herinde. 2mdr. er lang tid, og den er som du selv siger - købt som beset.

Men nu ingen andre har forslået det, vil ejg da lige anbefale at få ham mekker'en i røret og få ham til at fortælle hvem(læs hvilket værksted osv.) han er, og hvad der skulle være galt for 15.000kr.?!

Det kræver da en del forklaring og hvis ham køber ikke er teknisk anlagt kan han vel snildt sige noget forkert/overdrive..

• #21   7. maj 2006 Nej jeg mente ikke du kunne få en motor til 1500kr i tyskland. Men 1,5xgsxf for 15000 (altså halvanden).

Og jow hvis han kan hænge dig op på den burde du jo kunne sende aben videre.
    Men sådan virker verdenen nok ikke og hvor skulle man så begynde eller slutte....

Der kan self følgelig hurtigt smutte 15000 hvis motoren renov på et aut værksted....
    Og man får jo heller ikke en ny motorcykel i tyskland.... den kunne jo også smutte efter 2 mdr...

Hvis du ikke helt syntes du kan løbe fra den så få tjekket den ved et andet værksted..
    Hvis den ligger i atomer hos et eller andet tilfældigt værksted der så bare siger 15000 kr! Så glem det, sig til sælger at han skulle have henvendt sig til dig først.... da du ikke kan afgøre om det er ham, dig eller værkstedet der har fucket din motor.

• #22   7. maj 2006 Den forhandler som den er hos nu er:

Aarhus Scooter
    Klostergade 74-76
    8000 Århus C

Og jeg har aftalt med køber at jeg lige ringer til dem og spørger hvad de har gang i....

er der forresten nogen der kender noget til dette værksted?? For ugen efte rat køber han købte min mc, skulle han have skiftet dæk (han havde fået et sæt nye med) og udstødning. Og i den forbindelse skiftede værkstedet også olie og olie filter selvom jeg lige havde gjort det!! Jeg mener man må da kunne se som mekaniker at olien og filteret er helt nyt.

• #25   7. maj 2006 Der er ikke noget der hedder "købelov" når han C2C, altså privathandel, desuden har du i begge skrevet under på at den er købt som beset, så der er ikke noget at gøre fra hans side.....

• #26   8. maj 2006 ja trist for ham, lad være med at blive for indvolveret. han havde mulighed for at høre en dunkelyd hvis han havde haft forstand på MC/motore.... og hvis han ikke havde forstand skulle han havde haft en med der havde, eller købt den hos en forhandler........ du har ikke pligt til at give erstatning og der er kun 8dg returret på solgte vare
    der er ærgeligt for ham men det er hans problem at han ikke har sørget for inden købet at have undersøgt MC'en ordenligt hvis problemet var der før salget.. men det kan jo også være opstået efter eller værkstedet kan have lavet noget lort

• #28   8. maj 2006 Købeloven gælder principelt også ved handler mellem private. Tilføjelser som "købt som beset", kan ikke stille køber ringere end købeloven foreskriver. I denne sag tror jeg dog, at du har fat i den lange ende, da køber ikke har henvendt sig til dig først. Du skal nemlig, som sælger, have mulighed for at rette evt. mangler. Køber "må" ikke gå til tredie part, før du har haft chancen for at udbedre manglen. Du skal ikke henvende dig til købers værksted, da der i den handling kan ligge en accept af købers krav. Forhold du dig bare rolig.

• #29   8. maj 2006 Hvis der er nogen garanti der skal dække, er det den 6 måneders garanti + 18 måneders reklamationsret som du har fået da du købte cyklen for et halvt års tid siden, hvis du har købt den ved en forhandler. Så hvis du har handlet ved en forhandler må den uheldige køber rette henvendelse der. En forhandler kan ikke fraskrive sig retten til at yde garanti, brugt eller ej.

• #30   8. maj 2006 Glemte lige...
    Hvis garantiperioden er overskredet (6mdr.) er det op til køber at bevise fejlen, hvilket kan være nærmest umuligt.

• #31   8. maj 2006 Under alle omstændigheder er det køber der har problemet. Hvis du vil være flink, ja så må du også betale for det.

• #32   10. maj 2006 Jeg har lige snakket med ham, og han vil gå rettens vej !!!

Jeg spurgte ham til om det ikke var en ide at få den til et andet værksted eller om det ikke var muligt at jeg kunne høre/prøve motorcyklen ?? Men den stop splittet i atomer ved det oven nævnte værksted, så det er ikke muligt !!

Er der nogen der har meget forstand på jura, og kan bekræfte over for mig at købers sag mod mig ikke holder vand ?

• #33   17. aug 2015 Hvad endte det med?

• #34   17. aug 2015 Ja, efter små 10 år kunne det da være rart med en afslutning smiley

• #35   17. aug 2015 Ja og det er 4 ÅR siden han var herinde sidst... Det kunne faktisk være fint med en ordentlig afslutning... smiley

• #36   17. aug 2015 Køberen var en pige der hed Else, de blev enige om at mødes ved forhandleren.
    Mislyden var blot emballagen fra en MC feast der sad fast i bagskærmen.
    De tog ud for at fejre det på en cafe, her endte de med have samkvem på toilettet.

I dag bor de i en andelslejlighed med hundene Frede og Frits som er noget labrador blanding. De venter nummer to til januar.

Kommentér på:
Privat handel "købt som beset"

Annonce