{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.166 visninger | Oprettet:

E10 benzin i EU og MC fabrikanter {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg har samlet lidt info om mærker og den nye E10 (10% Bioethanol)benzin der sælges i EU snart. Beklager min afgrænsning, men alle fabrikanter kan undersøges her: http://www.adac.de/infotestrat/tanken-kraftstoffe-und-antrieb/benzin-und-diesel/e10/default.aspx

Her er listen:

BMW:
I alle BMW 2-hjulede modeller af alle model års er det muligt at brug af E10 brændstof - men er det minimum oktantal bemærket i vejledningen fortsætter.

Harley Davidson

Alle originale Harley-Davidson motorer fra model år 1980 er E10-kompatibel
For køretøjer fremstillet før modelår 1980, anbefaler fabrikanten "super-plus (RON 98) (tysk betegnelse) skift.

Honda

Angivet i tabellen, er E10-kompatibel køretøjer: (link fjernet)

EURO-2 motorcykler, og ældre biler, der blev bygget efter 1990 kan i vid udstrækning bruge en ethanolindhold på op til 10%.

Kawasaki

Angivet i tabellen, er E10-kompatibel køretøjer: (link fjernet)

Moto Guzzi

I betragtning af, at ikke alle undersøgelser er afsluttet, anbefaler PIAGGIO indtil videre brug af almindelig benzin E5, med op til fem procent bioethanol til alle motorcykler med 4-takts motorer.

Suzuki

Alle motorcykler og ATV'er (quads) modelår 2002 er velegnet til E10. Se her re resterende årgang og modeller: (link fjernet)

Triumph

Alle modellerne i Triumph Hinckley æra siden år 1990 (producentens kodenummer 2014) tager E10-benzin.

Yamaha

Alle modeller fra modelår 1990 er E10 kompatible.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  E10 benzin i EU og MC fabrikanter
  • #1   13. mar 2011 Det ser ud til at bio'en virker fint nok va'... c",)

    (link fjernet)


  • #3   13. mar 2011 Min er ikke på listen smiley hvad gør man så?

  • #4   13. mar 2011 De kører med det lort i Norge, og mc'en kører mildest talt elendigt på det.

  • #5   13. mar 2011 - Tommy Panda -:
    De nævner i teksten, at: "Hvis du er i tvivl bedes du kontakte Kawasaki kundeservice via telefon (+49)6172-7340 eller e-mail-adresse kontakt info@kawasaki.de".

    Så må man regne med, at den danske afdeling også kan svare på dette.


  • #6   13. mar 2011 lidt federe dysning , så kan det meste køre på E10

  • #7   13. mar 2011 Så vidt jeg er orienteret hæver sprit oktantallet, dvs antændelsestemperaturen stiger. Så enten senere tændings tidspunkt eller en federe blanding.



  • #8   13. mar 2011 Frederik S
    delvis korrekt
    det hæver oktantallet en smule , ja , men for at udnytte det skal man have tidligere tænding eller højere kompressionsforhold sammen med den federe blanding , så kan det endda give et par % mere effekt



  • #9   13. mar 2011 hmm mente det var omvendt, men nå...
    Men alle motorer burde kunne indstilles til at køre på skidtet


  • #10   13. mar 2011 Niklas D
    det er det ikke , al standerbenz indeholder allerede 5% ethanol


  • #11   13. mar 2011 Der er vel egentlig også den anden mulighed. Nemlig at lade være med at tanke det nye spitbenzin. Jeg skal ihvertfald ikke nyde noget selv om jeg har en nyere mc der måske, formentlig, højest sansynligvis eller temmelig sikkert godt kan tåle E 10. MEN - hvorfor skulle jeg fylde E 10 på ? Den er ikke billigere, og man kører ikke længere på L. Tvært i mod så har jeg læst at man kører mindre pr L !!! Så hvorfor hælde det lort på i det hele taget ? Man risikerer at ødelægge sin motor og der er ingen gevinst ved at bruge det.

  • #12   14. mar 2011 Ralf J: Som tiden går, bliver det ikke længere valgfrit at tanke E5/E10. I tyskland og Frankrig er det ret udbredt at sælge E10 på tankstationer. Derfor skal man være opmærksom på og undersøge mulighederne, inden man planlæger udenlandske rejser.

  • #13   14. mar 2011 @ Slavash T:
    Det er jeg med på, men mon ikke man så stadigvæk kan købe V-Power på den nærmeste Shell tank.
    Jeg tror ikke på, at man fjerner al anden benzin fra markedet. Det vil jo være det samme som at sige til en stor del af kunderne, at man ikke gider have de skal komme og lægge penge på ens tanskstation. Hvis det sker, så starter jeg et nyt firma med tankstationer over hele EU. Og jeg sælger KUN kvalitetsbenzin uden alt muligt tilsat miljøsnot. Kom og køb. Og så bliver jeg rigere end dyne Larsen smiley


  • #14   14. mar 2011 der er 5% ethanol i v-power

  • #15   14. mar 2011 nå der smuttede lige lidt tekst smiley

    men meningen med mit sidste indlæg var at gøre klart at der i al standerbenz i DK er iblandet 5% ethanol , også i V-power
    det blev lovkrav pr 21 juni , 2010



  • #16   15. mar 2011 Niklas D
    tror nu ikke ældre køretøjer har sværere ved at kapere ex 10 % ethanol end en cykel med indsprøjtning ?
    men det er jo noget man kan justere sig ud af , ikke som da man indført blyfri benzin der lige pludselig krævede et andet materiale/kvalitet af ventilsæderne


  • #17   15. mar 2011 det ville da være smart at vedtage at alt benzin skal indeholde 10% sprit.
    Det en masse moms indtægter for justering af ældre MC'er og en del registreringsafgifter


  • #18   15. mar 2011 Frederik S
    endnu er vi kun tvunget til at æde de 5% men mon ikke 10% bliver en realitet om få år ?


  • #19   15. mar 2011 Selvfølgelig bliver det et krav, for det spare jo på olien.

Kommentér på:
E10 benzin i EU og MC fabrikanter

Annonce