{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  E10 VS E5 Benzin
  • #1   23. sep 2023 Det er først og fremmest af hensyn til benzinslanger og gummipakninger i karburatorer, at man bør vælge E5-benzin til en ældre MC.

    Men tog selv chancen på et tidspunkt og kører nu overvejende på E10. Motoren kører tilsyneladende lige så fint på E10 som på E5.

    Og så må jeg jo bare skifte benzinslange og pakninger i karburator lidt oftere, hvis det bliver nødvendigt smiley


  • #2   23. sep 2023 Jeg har også en gsxr 250 og en zxr400, de kører begge på e10 jeg har sgutte tid til at bekymre mig om den slags smiley

  • #3   23. sep 2023 Har en Yamaha XJ600 Diversion fra 1992, den kører på E10 uden problemos. Og nu bliver det rigtig farligt, den kører også på fuldsyntetisk olie.... uha uha smiley

  • #4   23. sep 2023 E5 til både '80er Honda V4 og RFVC mc'er og '00 AR'er, som regel oktan 98, nogle gange 100, sjældent 95; det har jeg det bedst med smiley

  • #5   23. sep 2023 Ligesom Ace har jeg heller ikke tid til at bekymre mig. Jeg vælger dog altid e5 hvis det er muligt… jeg har jo valgt en bensin motor og ikke en ethanol motor smiley kunne jeg vælge e0 gjorde jeg det.

  • #6   24. sep 2023 Jeg kører altid på det billigste, altså E10 på min gamle CBR, og den brokker sig aldrig.

  • #7   24. sep 2023 De kan godt køre på det, men man bør ikke fylde tanken med det lort inden vinteropbevaring, det vil trække vand til sig, og så har man bøvlet til foråret med at få renset tank og karburatorer (hvis man sådan en MC). Ellers ingen problemer, udover at det ødelægger slanger og pakninger over tid, og pakker brændstoffilter til hvis man er "heldig".

    https://kok-mc.dk/nyheder/314-ny-benzin-kan-min-motorcykel-kore-pa-e10

    Ellers er Gurgle din ven smiley


  • #8   24. sep 2023 #7
    Det er noget sludder, Klaus J.


  • #9   24. sep 2023 helt enig med #7

  • #10   25. sep 2023 #8 Erik n. Det er vi så ikke enige om smiley Har efterhånden set nogle stykker, både ældre biler og MC, hvor det ikke er så godt. Så personligt er jeg ikke fan af hverken E5 eller E10 smiley

  • #11   27. sep 2023 Da klør konge var knægt fyldte vi da selv sprit i benzinen så hvad skulle der nu være galt med at det er fyldt i fra raffinaderiet
    Jeg har et par gamle Triumph og Nimbus de kører udmærket på det nye benzin dog får de et skvich blyerstatning smiley


  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    maj 2019

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 36
    #12   29. sep 2023 Helt ærligt folkens, i tidligere tider var vi ofte nødsaget til at fylde sprit i benzinen for at undgå at kondensvand stoppede karburatorens dyser til, eller hobede sig op i bunden og forårsagede korrosionsskader. Når vi tilsatte lidt sprit (ethanol) bevirkede det at vandet sammen med spritten blev opløst i benzinen og kom gennem systemet uden at forvolde skade.
    At det er bioethanol betyder bare at det er fremstillet ved gæring af biomasse lige som snapsen vodkaen og wiskyen, ikke fremkommet som et af prudukterne fra rafinering af råolie.
    Hvorfor er det så h.....vigtigt om det bliver blandet i direkte i tanken, på tankstationen, i tankbilen eller på rafinaderierne?


  • #13   29. sep 2023 #12
    Præcis, det er ren overtro og fis. Så skulle gummidelene i nye biler jo også være ædt op efter 2 år. Jeg skiftede alle slanger da jeg købte Yamahaen I 2020, istedet for det gamle lort der sad på. Var de ædt op var det ikke pga benzinen men deres udløbsdato der var skredet med 22 år


  • #14   29. sep 2023 #12 helt enig, det er en storm i et glas vand. Og mit liv er for kort til at bekymre mig på forhånd. Hvis en karburator stopper til så renser jeg den.. Så har jeg lidt hygge i garagen smiley

  • Notanymore
    Notanymore Tilmeldt:
    jul 2022

    Følgere: 27 Svar: 54
    #15   29. sep 2023 Jeg tanker altid Oktan 100 E5 smiley

  • #16   29. sep 2023 jer der tvivler. jeg har set og oplevet mange Mc/ påhængsmotorer og andre benzindrikkende maskiner der ter sig efter stilstand/ henstand med e10 benzin. jeg er ikke overtroisk, det er 100 procent en erfaring der gør, at jeg tanker som jeg gør.

  • Notanymore
    Notanymore Tilmeldt:
    jul 2022

    Følgere: 27 Svar: 54
    #17   30. sep 2023 16#
    For ikke at tale om trækkraften. Jeg kan tydeligt mærke forskel på 95 E10 og 100 E5, specielt på de små motorer(mine scootere).
    Effekten mærkes knap så meget på større motorer synes jeg.
    Tanker kun e10 i nødstilfælde og nej det er ikke fordi baby dør af det, men der fåes forskellige slags brændstof og jeg bestemmer selv hvad jeg vil have på.
    V-power og E10 går jeg konsekvent udenom.
    98 e5 fra Uno eller 100 e5 fra OK, ja tak. smiley


  • #18   1. okt 2023 min gamle CB400 fra 83, og min makkers ZX10 fra 89 begyndte at hoste af e10 benzin.. det var de sgu ikke glade for.. vi måtte tømme begge tanke og fylde e5 på og aå kørte de fint igen... de nyere motorcykler klare det problemfrit, men de gamle havelåger kan godt drille med e10 benzin..

  • #19   15. okt 2023 For os der har oplevet ulyksalighederne ved bioethanol i benzinen, viser denne lille video egentlig meget godt hvad der sker, godt nok fra en plæneklipper, men princippet er jo det samme https://youtu.be/43vaKFK4a1Q?si=Xn8f3LrHXhHnnM6U&t=492


Kommentér på:
E10 VS E5 Benzin

Annonce