3.001 visninger
|
Oprettet:
Regler for ombygning af ATV {{forumTopicSubject}}
Hej, går og kigger lidt efter en atv på plader.
Og kunne godt tænke mig at bygge den lidt om. ( Bredere f.eks )
Men hvad er regler inden for sådan en atv?
Og er det stadig 20% reglen ang motor?
Thomas B
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Fra vejledningen om syn af køretøjer:
Fire-hjulet køretøj, der er godkendt i henhold til direktiv 92/61/EØF eller 2002/24/EF som »quadricykel«, anses som bil, men kan godkendes på baggrund af CoC-dokument, uanset quadricyklen ikke opfylder de tekniske bestemmelser for bil. Godkendelsen er kun gyldig, så længe quadricyklen svarer til godkendelsen. På quadricykel må derfor ikke efterfølgende godkendes nogle som helst konstruktive ændringer af
styretøj, bremser, motor eller bærende elementer.
Tre-hjulet køretøj, hvis egenvægt overstiger 400 kg, og som er godkendt i henhold til direktiv 92/61/EØF eller 2002/24/EF som tre-hjulet motorcykel, anses som bil, men kan godkendes på baggrund af CoC-dokument, uanset køretøjet ikke opfylder de tekniske bestemmelser for bil. Godkendelsen er kun gyldig, sålænge det tre-hjulede køretøj svarer til godkendelsen. På et sådant tre-hjulet køretøj må derfor ikke efterfølgende godkendes nogle som helst konstruktive ændringer af styretøj, bremser, motor eller bærende elementer.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
Specielt for quadricykel og tre-hjulet motorcykel Quadricykel er godkendt som bil på specielt lempelige vilkår, og enhver ændring i dæk- og fælgstørrelse på quadricykel anses som en konstruktiv ændring, der kun kan godkendes, hvis der fremlægges dokumentation for, at den alternative dæk-/fælgstørrelse indgår i e-godkendelsen.
Tilsvarende gælder for tre-hjulet motorcykel, hvor enhver ændring i dæk- og fælgstørrelse anses som konstruktiv ændring, der kun kan godkendes, hvis der fremlægges dokumentation fra motorcykelfabrikanten herom, eventuelt i form af fremlæggelse af en e-godkendelse, hvor den alternative dæk-/fælgstørrelse er angivet.
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 70 Svar: 397
Er ikke lige inde i reglerne som steen nævner - Men kender flere der har sænket, gjort deres bredere og lidt ting der er gået igennem syn.
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
De grundlæggende regler for konstruktive ændringer er ikke anderledes end på alle andre køretøjer. Ændringerne skal synes og reg. for at de er lovlige. Det er jo ikke synsmandens opgave at finde de konstruktive ændringer. Dem skal man selv oplyse om ifm. synet. Synsmanden skal tage stilling til om den fornødne dok. er til stede og om det er tilladt at godkende dem. Han er jo ikke detektiv eller et altvidende væsen som kender alle køretøjer i detaljer !
Og når der står "må derfor ikke efterfølgende godkendes nogle som helst konstruktive ændringer af styretøj, bremser, motor eller bærende elementer"
Så er der ikke så meget at være i tvivl om når det angår reglerne.
Der er jo ikke nogen som kan mærke om den har fået 10-15 hk. mere når men ikke kan sammenligne med præstationerne før ændringen.
Men det bliver det ikke lovlige af, og nu lød Bbrste's spørgsmål jo også
"Men hvad er regler inden for sådan en atv?" og ikke hvad tror i der bliver opdaget til syn.
Regler for ombygning af ATV