{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.384 visninger | Oprettet:

Begynder Motorcykel {{forumTopicSubject}}

Hej, jeg håber på at kunne få lidt gode råd og vejledning herinde fra ang min første MC.

Jeg skal have mig min første MC, med lille kort. Jeg har haft kigget på kawasakis 250r, hvilket jeg bestem syntes er en fin cykel.

dog har jeg besluttet mig af en masse grunde at det ikke bliver sådan en, men istedet noget lidt støre som drosles ned til de lovlige 34 HK. Jeg har IKKE tænkt mig at tage chancen og køre uden drosling, den chance kan jeg ikke rstatte økonomisk, så det er allerede ude af billedet.

Jeg har kigget meget på en Kawasaki z750 med abs, jeg har tænkt mig at købe den for ny. Prisen er jeg klar over, og det gælder også forskrings mæssigt, det er ikke økonomiske problemer jeg pangler med pt, men mere bare generel viden omkring dette MC univers smiley

Mit spørgsmål er så om i kan komme med positive og evt også negative ting omkring en ny Kawasaki z750 droslet til 34hk ?

har også et par spørgsmål i punkt form jeg godt kunne tænke mig at få besvaret smiley

- Falder den meget i acceleration ( undskyld engelsk ord
- falder den meget i topfart?
- vil den droslet stadig være hurtigere i optræk end kawasaki 250r? og hvis ja ellr nej, hvor meget snakker vi, og kan det mærkes?

håber på gode svar og en evt debat vdr denne mc da jeg er blevet helt forelsket i den smiley

mvh Jørne Skoven

tak på forhånd!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Begynder Motorcykel
  • #1   21. jan 2011 har du overvejet at kigge på en ER-6(n) i stedet? Du får ikke ret meget ud af at drosle en R4 maskine i den størrelse. Det eneste du får er en boret knallert da sådan en skal have mange omdrejninger for at yde sit fulde moment, og der kommer den slet ikke op med et droslingskit på. Der er de 2-benede maskiner meget bedre!

    Evt en suzuki sv650 ville heller ikke være et dumt forslag. Har selv en Honda NTV 650 som er min første cykel, da den har fuld moment ved 1050 omdrejninger lagde jeg faktisk ikke mærke til droslingen før jeg ramte 90 km/t+.


  • #2   21. jan 2011 Z750 er en super cykel, og den skulle efter sigende gå ganske ok som droslet.

    En droslet R4 er ikke langtsomere end en droslet R2 eller V2, men den trækker på en anden måde. Men det gør den udroslede jo også.

    Z750 har dog eet kæmpe problem, og det er vægten. Den vejer så vidt jeg husker 220 kg tør, hvilket er meget. så nej den vil ikke være lige så hurtig som en 250'er med samme antal hk.


  • #3   21. jan 2011 Rasmus når du nu siger at din cykel den har fuld moment ved 1050 omdrejninger, det siger vist lidt om hvor meget du ved om det du udtaler dig om...

    Men hvis penge det ikke er et problem, så glem en Kawa z750, det er en tung gammel konstruktion, med i bedste fald meget middelmådig affjedring.
    Har du set på en Triumph Street Tripple? Den skulle køre noget bedre, samtidigt med den er en del lettere end kawa'en


  • #4   21. jan 2011 Prøv en Yamaha XJ6.. Den trækker sku godt selv om den er droslet og topfarten er lige omkring 160 km/t.. Den er utrolig nem at køre og så så vejer den vidst heller ikk helt så meget som en z750

  • #5   21. jan 2011 Peter V: Eller også har han tastet forkert.

    En drosling kvæler MC'en i det øvre register af motorens arbejdsområde. Z750 har det bedst ved høje omdrejninger, og da den samtidig er tung kan jeg kun forestille mig den vil blive træls.
    Som andre anbefaler, så kig på en MC der i udroslet stand har et stærkt mellemområde. Dvs ER6, SV650 og XJ6.


  • #6   21. jan 2011 Hej Jørne.

    Hvis du er forelsket i en z750 så er det den cykel du skal købe.;-)

    Du kan sagtens have meget sjov på den til du har haft den de 2 år og kan fjerne droslingen. (så bliver det en helt anden cykel dog)

    Den vil dog være noget langsommere end en 250ninja, men hvis det ikke er den cykel du brænder for, så vil det være spild af penge at købe sådan en.

    Husk at du i 2 år kan øve uden den tager røven på dig, og du dermed er klar til alle HK er til rådighed.

    Held og lykke med det. ;-D


  • #9   21. jan 2011 Peter V Holstebro.

    Jeg foreslår, at du ggogler dig frem til en momentkurve for, NTV, Deauville og Transalp (samme maskine)

    Rasmus S har faktisk helt ret, og desværre er det dig, der slet ikke er opmærksom på forskellen mellem en motors maksimale drejningsmoment og den ydelse.

    Problemstillingen -droslet firecyl oge droslet 2 cyl - hænger sammen med den energi, der udvikles i det enkelte brændkammer, og helt generelt påvirkes moment meget mere på en 4-cyl ved ydelsesbegrænsning end en 2-cyl eller en-cyl. Dette skyldes simpelthen det faktum, at de 4-cylindrede på marklkedet faktisk alle sammen afleverer deres drejningemoment på den anden side af 4000 omdrejninger, og når de ydelsesbegrænses, så flader trækkraften ud UNDER det maksimale drejningsmoment. Dette sker ikke i nær samme omfang for en tocylindret.

    Helt specielt NTV og Deauville har denne helt "vanvittige" momentkurve - en helt vandret linie fra 1050 omdr til over 6000. Det gør at en del mennesker finder dem kedelige, idet de blot skal ganske lidt over tomgang for at køre fint i højestegear. Dermed skal man faktisk ikke skifte gear, medmindre man vil køre aggressivt. Det giver en meget komfortabel og aldeles civiliceret kørsel:-) - og en nærmest uopslidelig mekanik


  • #10   21. jan 2011 "Det giver en meget komfortabel og aldeles civiliceret kørsel:-) - og en nærmest uopslidelig mekanik"

    Booooring smiley


  • #11   21. jan 2011 tusind tak for alle de gode svar, det er dejligt at få en masse gode ideér og råd med på vejen..

    Jeg sidder nu og kigger lidt på stadigvæk z750'ern, men også ER-6 samt XJ6

    kan hurtigt blive enige med mig selv om at sv650 ikke lige er mig, glemte at skrive det istarten, men er ikke så meget til de MC'er hvor man ligger meget foroverbøjet over tanken, kan god lide de der lidt mere street bikes hvor man sidder lidtmere fity fity smiley

    mit spørgsmål er nu så, da jeg ikke helt kan finde ud af hvad jeg bedst kan lide at XJ-6 samt ER-6..

    - hvilken af disse maskiner vil være hurtigst fra 0-100 ved en drosling, og hvorfor?

    - vil disse ligge på samme hastighed opstræksmæssigt som en kawa 250r eller hurtigere eller hvordan, og vil det kunne mærkes?

    grunden til jjeg altid referere tilbage til en kawasakis 250r er fordi jeg kener dens optræk, så kan jeg danne mig et "ca" billede oppe i hovedet.

    tusind tak for alt den gode hjælp, fortsæt endelig ! smiley


  • #12   21. jan 2011 Knud: NTV motoren har en tomgang på 1000-1200, og den har ikke toppen af momentkurven ved tomgang. Den er flad, men ikke så flad.

  • #13   21. jan 2011 hvilken af disse maskiner vil være hurtigst fra 0-100 ved en drosling, og hvorfor ?

    Det vil feks.være en RS125 eller lignende , de vejer betydeligt mindre end Z750 og med samme HK.
    kan godt se du nævner andre , ingen cykler er hurtige 0-100km/t med 34hk. smiley men det er også noget af idéen med at drosle din begyndercykel


  • #14   21. jan 2011 jesper:

    Korrekt nok ligge toppen(100%) faktisk ved 6000, men den er på intet tidspunkt under 95% hele vejen ned:-)

    Tomgang, ja, den kan gå meget lavere, men vil man sikre rigtig god smøring af toppen og knasterne, skal den ikke under 1000:-)


  • #15   21. jan 2011 I det nye bike får den eller opdaterede z750R ikke den bedste kritik, havde også valgt en Triumph streeet triple, lækker motor, fint stel og lav vægt.
    NB: SV650 findes også i en N version, der er bare ikke så mange brugte da danskerne vil have kåbe, vi er jo også landet med de høje motorvejs hastigheder og lange lige veje.... Eller?

    Hel og lykke med købet, husk at få prøvet nogle cykler først, en motard ala KTM duke kunne måske også være noget


  • #16   21. jan 2011 Glem det med at sammenligne, droslede mc'ers optræk med hinanden. 34 heste er jo ingenting smiley Om du har en der accelerer fra 0-100 på 5,5 eller 6 sekunder mærker du ikke forskel på. Og du bliver hurtigt træt af begge accelerationshastigheder, hvis det er fart du vil have.

    Køb den mc du helst vil have efter droslingen fjernes og så drosel den og "lid" i de to år det nu tager.
    At købe en MC ud fra hvor hurtigt den er drosselt holder jo ikke smiley

    Det sagt og hvis du har penge nok så kig på en vfr800, eller også xj6'eren som andre og så har nævnt. Det er begge nogle rigtig fine cykler efter min mening smiley


  • #17   21. jan 2011 Knud nu kan jeg ikke lige finde en af den gamle model, men det er jeg sikker på du finder frem til mig så. For før jeg ser det på en kurve nægter jeg at tro på det.

    Men her er en af den nye og den leverer bestemt ikke maks moment ved 1000rpm, bevares den har en momentkurve der er så kedelig at det burde være kriminelt, men momentkurven falder drastisk under 2000rpm

    http://www.motorcycle.com/gallery/gallery.php?g2_view=largephotos.Largephotos&g2_itemId=228878



  • #18   21. jan 2011 hmm j okay jeg kan godt se at det ikke nytter noget at jeg vælger den ud efter hvad der er hurtigst på 34hk, men igen, vil også gerne ha en mc som er værd at beholde efter de 2år hvor den kan få sine optimale HK tilbage.

    kigger stadig meget på den z750, men syntes eftrhånden at jeg for det indtryk at den vil være røv kedelig, lngsom og træls i de første 2år, hvilket jo ikke er så meget ved. Derimod kigger jeg meget på denne XJ-6 , hvilket virker som en fed MC. Jeg kan ikke så godt lide at de har kåbe osv på, så XJ-6 syntes jeg er fed...

    tænker stadig meget smiley

    igen tusind tak for alt den gode hjælpder kommer


  • #19   21. jan 2011 Kawasaki ER-6n og Versys 650 er meget sjove MC'er med fuld effekt, også for erfarne.

  • #20   21. jan 2011 Som sagt så kig også på Triumph Street Tripple, den får utroligt meget ros, den bliver du ikke træt af når du piller droslingen af.
    Honda Hornet, Suzuki GSR, Suzuki Gladius, Suzuki SV650/1000 N Ducati Monster 696/796, Yamaha FZ6/FZ8, Aprillia Shiver, BMW F800R og sikkert en masse jeg har glemt.
    Var måske også værd at kaste et blik på, det er alle noget mere morderne konstruktioner end en Z750, måske med undtagelse af Suzuki sv og Yamaha FZ6.

    Mulighederne er mange når man har mønt for tiden smiley


  • #21   21. jan 2011 Så tag XJ6'eren! Den er røv fed og du bliver ikke skuffet smiley

  • #22   21. jan 2011 Peter V

    Jeg skal se om jeg kan hitte en gammel kyrve til dig - har hvert fald set en før, og den nye model har vist et lettere svinhjul, så det passer meget godt, at den dratter ned tidligere.

    Jo, det er rigtigt, at man kan opfatte sådan en kurve som kedelig, men man kan altså også opfatte den som meget anvendelig - spørg engang alle de japanske strissere, der har anvendt disse cykler i masser af år. Det er en brugsmaskine - ikke en sportscykel.


  • #23   22. jan 2011 har kigget meget på ER-6'ern og også denne Triumph Street Tripple.

    de virker fede begge 2. hvilken en af dem tror i der vil være behageligst at tilbringe de par år med lille kørekort på?


  • #24   22. jan 2011 ER6
    men kun fordi jeg vil være dybt misundelig hvis du køber en 675 streettriple

    der er lysår imellem de 2 men den letteste at starte på er sikkert ER6eren


  • #25   22. jan 2011 Noor : lille kort betyder 34hk.

  • #26   23. jan 2011 kunne du forestille dig en suzuki gsxr1000 hvor gasrullen kan drejes 1/20del ?
    hvad er det fede i det?


  • #27   23. jan 2011 Det er også en fin sports -touring maskine for dem der gider køre til italien eller længere på nogle få dage


  • #28   23. jan 2011 Betyder mindre med antallet , betyder mere at du kan bruge dem og har hestekræfterne hvor du skal bruge dem
    Dennis ude hos bislev er ret dygtig til at jævne kurven ud både med HK og moment så kræfterne er kontrollerbare og anvendelige

    få noget mere glid på din kørsel først og fremmest , vil mene den cykel du allerede har er betydeligt hurtigere på en bane end en ZX12R


  • #29   23. jan 2011 Snak med Dennis om det han ved hvad den har brug for når han har rullet den af smiley
    tag da evt.et kørekursus feks. www.DKKT.dk der kurser for alle fra begyndere til hardcore , alle kurser er på bane


Kommentér på:
Begynder Motorcykel

Annonce