Helt ny indenfor mc søger noget hjælp! {{forumTopicSubject}}
Hejsa,
Jeg er helt ny både indenfor mc og herinde på mcgalleri.
Jeg fangede interessen fra en kammerat som køre rundt på en Kawasaki ninja 250r. Jeg har selv meget overvejet at købe en magen til men allerede her kommer mit første spørgsmål; Er det bedst at købe en splinter ny eller er det bedre med en lettere brugt? Da jeg umiddelbart ikke ser den store prisforskel. Jeg er også meget i tvivl om hvad jeg skal bruge af udstyr, cyklen skal bruges til at køre i skole med og jeg har omkring 26km på landevej og by. Er det nok med en hjelm, jakke, rygskjold og handsker? Da jeg dels synes det er en smule upraktisk med en masse udstyr men på den anden side ikke tør resikere noget. Og billigt eller Dainese? Udover at savle over Ninja 250R er jeg også ret vild med ER6-F den er dog en 600ccm og jeg er kun 18 så jeg kan jo ikke helt lovligt køre med den, men kan den blive sat ned i power så jeg lovligt kan rende rundt på den? Og vil den være meget svær at køre på i forhold til den anden? Her tænker jeg på vægten af maskinen og om den bliver for vil eller noget.
Også noget med finansering, jeg regner ikke med at smide 90.000kr kontant så jeg vil gerne afdrage på den derfor vil jeg gerne vide hvor meget afskrivning er på den så jeg kan lægge det i udbetaling så jeg altid kan sælge den uden at sidde i restgæld.
Og som jeg har set lidt forskellige steder kommer det meget an på hvordan man er, så her er lidt info om mig:
Højde: 183 cm
vægt: 65 kg
Alder: 18 år
Erfarring: Ingen udover normal cykel, begynder først til kørekort omkring foråret men ville gerne have cyklen inden så jeg kunne træne lidt på den i lukket område.
Budget(kun for cykel klar til afhentning dvs. med registrering, plader osv. osv.): 90.000kr
Budget for sikkerhedsudstyr m.m.: Umiddelbart har jeg ingen grænse der da mine forældre gerne ser jeg får noget som holder mig godt sikkert, men stadig ikke noget overdrevet lavet af Gucci og LV eller sådan noget. Det skal være pænt og meget praktisk da den skal bruges til og fra skole
Jeg håber ikke dette er for meget, selvfølgelig kan jeg læse en masse på forum men ville gerne høre skræddersyet svar efter mit behov da jeg er lidt nervøs og meget spændt da det er noget stort når man nu skal til at have sin første mc, den kan jo gå hen og få stor betydning på den videre interresse Jeg håber meget i vil hjælpe mig og vil på forhånd sige tusind tak!
jun 2006
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 9 Svar: 273
okt 2004
Følger: 28 Følgere: 36 MC-er: 6 Emner: 394 Svar: 7.579
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 21 MC-er: 10 Emner: 68 Svar: 450
Mvh.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
Mht hvilken motorcykel du skal vælge, det er et kompromis mellem smag og økonomi, men vær opmærksom at det er OFTE forsikringen der sætter grænser!
Jeg personligt ville vælge en stor motorcykel som så kan neddrossles, det kan gøres med enhver motorcykel, og så vil du have følelsen af at køre en på ægte motorcykel, en 250ninja er bestemt ikk dårli til en begynder, men tvivler på at mange beholder den i mere en 1 år..
Mht til beskyttelse så er læder bedst, men når du skal bruge den til daglig så er det bedre med tekstil, det er regntæt og nemmere at have at gøre med, om det er nok med de ting du vælger er op til dig, asfaltseksem er noget lort! Men det går over efter ca 3 år i følge min erfaring, (hvis det ikk er for voldsomt) men det der er vigtigt er brud! Så hvis du beslutter dig for alm bukser, så køb nogle knæbeskyttere..!
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.036
Der er også den anden grund som er at man siger, at der findes to slags motorcyklister: Dem som har væltet og dem som ikke har væltet endnu. Der er en god sandsynlighed for at du lægger din cykel ned inden for de første par år. Og det bliver sandsynligvis pga. manglende erfaring. Så du lærer forhåbentlig noget af at lægge den ned. En af de ting man lærer, når den er lagt ned, er at det er mindre ærgerligt at starte på en billig brugt begyndercykel
jul 2008
Følger: 4 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.036
Jeg lærte rigtig meget på de to maskiner, de var lette og høje, supermnemme at køre og ikke så sindsygt hurtige, så maskinerne straffede ikke mine kørerfejl så hårdt som en stor tung maskine ville have gjort det. Men jeg lagde dem da ned et par gange, og set i sidespejlet ved jeg nu at årsagen var manglende erfaring - så jeg har jo lært noget af det.
Nu er min smag skiftet over til racere, større tungere og hidsigere, og de større cykler straffer altså begynderfejlene noget hårdere. De koster også meget mere!
Så jeg er rigtig glad for at jeg startede på nogle "kæmpestore fede og vildt hurtige" (syntes jeg den gang) - små, billige, lette begyndercykler, så jeg hverken smadrede mig selv eller min økonomi ved at lave begynderfejl.
Efter offroaderne arbejdede jeg mig stille og roligt op med en GSX600F, SV650S, RC36, ZX6R, ZX9R, ZXR750, TL1000S, R1.... og holder pause fra MC lige nu, men nu hvor jeg har prøvet at have en R1 der rendte omkring de 160 i første gear er jeg begyndt at få lyst til en mindre cykel igen - en hvor man virkelig kan vride øret rundt på den i 1-2-3 gear uden at komme op på helt sindsyge hastigheder... måske en zxr750 igen..
Håber resuméet kan bruges
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.722
1: få dig et kørekort
2: køb en brugt mc
3: sæt 10000kr af til hjelm, hansker, rygskjold, støvler, jakke og bukser
ingen af de ovenstående dele kan undværes
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
http://www.dba.dk/kawasaki-ninja-250-r-250-ccm/id-68762346/
mar 2006
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 6 Emner: 54 Svar: 542
entuisiasterne.. du kan sagtens blive klædt pænt og fornuftigt på ved thansen for ikke over 5000kr. samlet når vi snakker tøj, handsker, hjelm osv.
Jeg er styrtet masser af gange med høj fart og thansens tøj holder bare til det!
(EJ pjat.. er aldrig styrtet).. Men jeg er stadig glad for mit thansen tøj
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 59 Svar: 862
Mht. maskine, så er den lille ninja perfekt som begynder mc, da den jo er beregnet til lige netop det. Den har de 34 HK som du må starte med og er nem at have med at gøre.
ER6-F er også en lækker maskine (er måske lidt forudindtaget, da jeg selv har en), den skal drosles for at du må køre lovligt på den. Til gengæld har du den måske en del længere end den lille ninja, for når det er lovligt for dig at pille droslingen af, har du en større maskine. Selvom det er en noget større maskine er den rigtig nem at håndtere.
Om man skal købe ny eller brugt er jo en smagssag. Jeg har selv kun haft nye maskiner, men skifter dem heller ikke ud hurtigt. Men det er nu lækkert at køre fra forhandleren på en spritny maskine og vide hvordan maskinen bliver kørt til fra starten. Og hvis du venter med at købe til foråret kan du være heldig at få en model fra året før til nedsat pris.
Mht til tøj vil jeg foreslå at du køber tekstil, da du vil bruge mc'en til transport. Det er det mest praktiske da det er 100% vandtæt og du kan have almindeligt tøj på indenunder. Det har jeg brugt i mine 10 år som mcist. En hjelm, handsker og støvler er også minimum. Så kan man altid senere udvide med læder.
Mange herinde vil sige at du ikke må undvære rygskjold, men man skal også huske på at sikkerhedsudstyret ikke hjælper hvis det ligger i skabet. Og der er ingen grund til at bruge 15000 på udstyr, det kan sagtens gøres for mindre. Prøv at kigge på udstyr her hen over vinteren, der er mange tilbud, da forhandlerne skal have plads til næste års kollektion.
Og så iøvrigt velkommen til en verden der kan gøre dig rig på oplevelser, men fattig på pengepungen:-)
dec 2008
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 26 Svar: 62
Og brug da mellemtiden på at finde en 3-5 maskiner du syntes rigtig godt om... Undersøg ting som forsikring o.l. i mellemtiden.. Meget stor forskel på de forskellige maskiner, og forskellige forsikringsselvskaber...
Jeg er forsikret i GF, for 1500 kr, pr år. Men kun ansvar. En kasko ville koste 15.000 pr år. Så vurdere om du kan nøjes med en billigere maskine, og kun ansvar forsikring. (Kører en Suzuki SV650, fra 2001)
Personligt ville jeg ikke spare på sikekrheden.. Men her er der meget godt brugt tøj på nettet.. Jeg selv fandt et Frank Thommas sæt for 2500, et år gammelt..
En rigtig god hjælm som er støjsvag og et godt rygskjold er et must, uanset hvad. (Her ville jeg ikke turde stole på T-hansen, men er bare mig) ville hellere købe Shubert, Shoi eller noget i den prisklasse.. (Har en Shubert s-1 som jeg er sindsyg glad for...
Gik i en butik og prøvede størrelser, og fik vejledning ehr igennem.. Fandt ud af at den skulle side meget tættere end først antaget. Da jeg fandt modellen, og størrelsen, gik ejg så på nettet, og købte den hjem fra england. sådan sparede jeg 1000 kr på en ny hjelm.
Valg af maskine:
Igen, find nogle stykker der ser fornuftige ud. Jeg ville måske ikke bruge mere end 20-30.000 på den første, da du sikkert ville skifte den ud med noget større når du fylder 21 år. Samtidig hvis du ikke har råd til kasko, er der ikke ligeså meget tabt, hvis nu uheldet skulle være ude.
Og så kunne du jo gemme resten af pengene til din næste endnu større maskine. (Tror du kommer til at kede dig på en 250 cc, men er en smagssag)
jun 2005
Følger: 7 Følgere: 120 MC-er: 2 Emner: 788 Svar: 8.722
du har da vist ikke læst 13mc's test af tsvansen produkter med hensyn til tøj
de købte vist nogle forskellige par af deres dyreste handsker, de blev slidt i stykker i løbet af INGEN tid, bla var der syninger der svigtede ved normalt brug som de skrev
Ian N
du skulle skamme dig, du tager hen i en butik og bruger deres tid, som de kunne have brugt på at servicere en anden kunde der kunne ligge penge i deres biks, men i stedet MIDBRUGER du ekspediendens tid og venlighed, men tilgængæld tør jeg VÆDDE med, at når der er en reklamation på den, så tager du sikkert ned til den lokale forhandler og brokker dig, samt du har glemt din kvittering
hvis man vil det der, så prøver man UDEN at få hjælp
dec 2008
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 26 Svar: 62
Niks.. Da der var en fejl på det ene visir, så sendte jeg den til england, og fik visiret refunderet, og portoen betalt.
Og his dig ned.
Som studerende er det en udemærket måde at spare penge. uden at gå på kompromis med sikkerheden...
De stod alligevel bare i butikken og lavede ingen ting. Desuden har jeg ofte handlet andre ting i butikken, netop grundet deres service og hjælpsomhed.
okt 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Mange herinde lyder til at mene jeg skal have kortet før jeg køber maskinen, men kan man godt lovligt købe maskinen uden at have kortet endnu?
Mht. udstyr er støvler meget vigtige? Da jeg umiddelbart´havde håbet på at kunne køre med normalt tøj inden under jakken og have mine normale sko på da de skabe vi har på skolen er ret små Og hvordan med rygsæk skal man købe dem fra kawasaki eller kan en normal også virke bare den sidder tæt?
Og til valg af motorcykel er jeg efterhånden ret sikker på at jeg vil have en racer men alligevel ikke en som går på baghjul og alt muligt voldtsomt vildt, da jeg også bare skal køre på landeveje behøver den ikke rende mere end den kan tage en motorvej så alt over 140 er ikke nødvendigt for mig Så jeg tror helst jeg vil have en 600ccm med det samme af nyere model pga. design. Jeg har kigget på en ZX-6R og er stadig lidt på ER-6F. Men altså når man drosler maskinen hvad er det så helt præcist der sker? Skruer man ned for kræfterne? F.eks. på ZX-6R den har jo lidt over 100hk så det er jo en hel del kræfter man skal fjerne for at gøre den lovlig, men når den er droslet kan den så stadig trække maskinen og mig selv uden problemer eller vil den få svært ved det pga. vægten? Umiddelbart vejer den jo 40kg mere end f.eks. 250R vil det gøre en stor forskel? Og hvor i kræfterne er det den bliver begrænset er det top fart eller trækkræft?
Jeg regner med at ville beholde den samme cykel i mindst 5 år da jeg så er færdig med gymnasiet og bachelor så jeg er sikker på at vil have en cykel jeg kan bruge gennem den tid. Så jeg havde regnet med f.eks. ZX-6R da jeg så kunne drosle den også langsomt give den flere og flere kræfter når jeg blev mere og mere fortrolig med maskinen Men hvad koster en drosling egentlig og kan det laves på hvilket som helst antal hk og hvor mange gange kan man gøre det?
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 1.283
18år + R model = hjernedøde forsikrings priser!
nov 2007
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 471
okt 2007
Det er også derfor et par gode handsker er vigtige. Det er svært at sætte de små knogler i hænder og fødder helt rigtig sammen igen.
okt 2007
mar 2006
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 6 Emner: 54 Svar: 542
mar 2004
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 8 Emner: 67 Svar: 421
Vil ikke kommentere på en masse gode råd, men bare sige at som dagligdags maskine til /fra skole/arbejde, kan man hurtigt blive træt af for sporty maskiner hvor man sidder for foroverbøjet med vægt på hænder/håndled, nu skriver du ikke hvor meget af de 26km hver vej der er bykørsel, men det er nok noget du lige skal have i tankerne du er jo ikke helt lille
Hvis der er meget by kørsel er de lidt "højbenede" cykler at foretrække, og man har også et kanon overblik over trafikken..........
Bare et eksempel på såån en model, og den er lovlig til 25KW kørekort...
http://www.dba.dk/cagiva-canyon-500-500-ccm/id-67627510/
/Dennis
Helt ny indenfor mc søger noget hjælp!