2.315 visninger
|
Oprettet:
Lån til Mc? {{forumTopicSubject}}
Hej alle mcgér..
Jeg skal starte på kortet her til august, og planen var så at købe en cykel til foråret, min tanke går så på, hvor normalt er det at låne penge til sådan noget? Det er jo "kun" legetøj..
Hvor meget har I evt. lånt til en given cykel? F.eks. en tidligere cykel?
Mvh Claus
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 42 Svar: 537
maj 2006
Følger: 12 Følgere: 13 MC-er: 3 Emner: 101 Svar: 716
Har selv lånt til motorcykel og det var ikke noget problem selvom jeg ikke ville have kasko forsikring på.
jul 2008
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 26 Svar: 774
Hvad vil du starte på ?
Måske en kedeligt råd - start billigt og ikke alt for småt, men lær lektien på noget du kan betale dig fra, både mht. forsikring og hvad der end må komme af stumper, husk den daglige drift - en MC går ikke åndsvagt meget længere literen end fks. en bil, dæk er et helt kapitel for sig selv, regn ca. 10.000 km på et sæt, olie og service, jahh for alle 6 - 12.000 km. skal de fleste MC'er ha' en kærlig omgang med olie osv., kædekit, ca. et sæt hveranden sæson (self. afhænging af brug og flid med at smøre rense os.)
Men - uanset hvor dyrt etc. det er... gør det !
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.745
jun 2005
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 89 Svar: 799
tror det er meget normalt at folk låner til cykler, lissom til biler.
men vær obs på ÅOP når du kigger finansieringstilbud igennem, nogle lover en billig rente, men har stadig en høj ÅOP....
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 966
Altså har absolut intet problem i at spare penge op, det eneste der er i det, er at jeg er i lære (udlært 1/7 2011) så finanserne er ikke så mange til at spare sammen med, men det bliver da til 2-3.000 i måneden.
Har ikke desiderede planer om at gældssætte mig selv for flere hundrede tusinde, måske bare låne noget i omegnen af 10-15.000 for at få noget der også er værd at køre på, og som ikke blive for smådt, for hurtigt.
Skal siges min alder er 22, så vil ikke betegne mig selv som økonomisk uerfaren Tænker bare hvor normalt det er at låne penge til den slags? Det er på ingen måder et problem at låne penge til det, kan snildt låne 45.000 uden sikkerhed, men det er også bare sure penge hvis der skulle ske noget!
maj 2006
Følger: 81 Følgere: 76 MC-er: 7 Emner: 59 Svar: 2.984
En CBR600 er bestemt en god cykel at starte på.. God til "lidt af det hele".. Og så holder dens brugtpriser godt..
Der tror jeg ikke, du ville gå helt galt i byen... c",)
Lykke til med det...
/Rass
mar 2008
Må indrømme det også mere er CBRén jeg hælder til, primært pga. hk..
Bliver godt at få slidt noget asfalt med jer til næste sæsson
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.856
mar 2008
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 42 Svar: 537
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.936
MEN husk også penge til lidt udstyr!
Hvis du er hurtig, kan du næsten spare det op inden!
mar 2008
Ja ved godt det er bankens behov, men har snakket med dem, og jeg skal ikke stille nogen sikkerhed..
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 5 Emner: 106 Svar: 576
Det er mit indtryk, at det er meget normalt at låne pengene til anskaffelse af motorcykel under én eller anden form (MC lån, forbrugslån eller kassekredit), selvom det ofte er de gældfri MC kolleger, der råber højest i disse tråde, om at man ikke skal låne til legetøj osv.
Selvfølgelig skal man forsøge at være gældfri, men det er desværre kun i de færreste husstande, at det overhovedet er realistisk lige at rykke +40k. op af lommen til en MC uden at involvere banken. Mange steder gælder også det, der hedder "konefaktoren", som heller ikke er uden betydning for valg og/eller finansiering af MC...
For mit eget vedkommende udviser jeg så lidt mere mådehold mht. valg af bil mv., for at få MC økonomien til at hænge sammen. Hele molevitten (bil, MC, hus og firma) indgår alligevel på en måde i en samlet økonomi, som (desværre) er lånefinansieret.
Der er mange betragtninger, som gør sig gældende, og der har været mange tråde om de overvejelser, man skal gøre sig. Den billigste rente får man jo typisk hos en kreditforening, hvis man har fast ejendom med friværdi, men dér skal man på den anden side overveje, at lånets løbetid ikke bør overstige MC'ns forventede restlevetid, OG at man skal huske også at kalkulere med etableringsomkostninger til tinglysningsafgift, gebyrer og andet godt. Det med omkostningerne gælder til gengæld også hos MC Finans og hos almindelige banker, hvis de forlanger sikkerhed i form af pant og en panthaverdeklaration om kaskoforsikring. Tinglysningsafgiften er 1.400,- + 1,5% af lånebeløbet, så det bliver også til en del, som man skal huske at tage i betragtning!
Og til sidst med et glimt i øjet, skal du lige have et råd fra én af mine venner, som er bankdirektør: Han siger, at "rigtige mænd dør i debet" - altså med minus på kontoen
Mvh. Allan
mar 2008
Tænker alligevel også at man trods alt skal give sig selv lov at have lidt sjov, specielt når beløbet ikke er større..
apr 2010
Følger: 11 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 25 Svar: 49
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 59 Svar: 862
mar 2008
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 59 Svar: 862
jun 2005
Følger: 5 Følgere: 3 Emner: 89 Svar: 799
man kan saføli risikere at markedet/cyklens værdi, falder hurtigere end man kan nå at betale af, og så kommer der naturlitgvis en rest-gæld, selvom man evnt bruger pengene fra et salg til at indfri på gælden, og det hæfter man saføli selv for, men sådan hænger tingene jo sammen, især med nye cykler, som hurtigt falder i værdi, især med importørenes kampagne priser. surt at ha købt en 08 R1 til fuld pris, når de i 09 blev solgt på kampagne for 180.00.... og en R6 sat ned fra 180 til 150.... så ryger de første 40.000kr hurtigt, og det har de fleste ikke mulighed for lige at betale ud. endvidere er der så div låne omkostninger og renter oveni.
Lån til Mc?