1.018 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Problem med dioder i baglygte Problem med dioder i baglygte

Jeg har sådan en SV650-baglygte med indbygget blinklys, som jeg skal have udskiftet med en lovlig, da der ikke er langt nok mellem blinklysene:

(link fjernet)

Nu har jeg dog fået et problem med den. Den ser sådan her ud bagfra:

GR RG
GR RG
GR RG
GR XG
GR XG
GR XG
GR XG

G = Gul diode
R = Rød diode
X = Rød diode uden lys

1. Hvad er der sket her? Hvorfor er de markerede dioder pludselig holdt op med at lyse? Sidder de i serie alle dem, der ikke længere lyser og så er en af dem gået?

2. Hvad gør jeg så? Kan jeg købe nye dioder et sted? Nogen ide om hvilke og hvor?

3. Hvis ja til 2, nogen ide om hvordan jeg skifter dioden? Skal jeg have baglygten helt ud for at kunne tage glasset af?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.
  • Løs vandhand skal fastgøres 499 kr.
  • Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Skridsikker måtte 800 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Problem med dioder i baglygte
  • #1   23. maj 2010 Nå, nu ser jeg så lige det her billede: (link fjernet)

Kunne godt ligne, at de er loddet direkte på printplader, så det ikke er et eller andet smart sokkel-system. Vil det sige, at man skal købe en ny baglygte eller i gang med loddekolben, hver gang der går en diode i baglygten?

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.712
    #2   23. maj 2010 Hvis det bliver lavet ordentligt, skal du kun rode med det en enkelt gang.

Dioder fejler stort set aldrig, så det er dårlige lodninger i 9 ud af 10 tilfælde som er skyld i det der.

1. Jeg kan ikke rigtigt svare dig på hvad der er sket, men sætter man flere dioder i serie, så brænder man enten formodstanden af, eller en af dioderne af - som begge giver samme resultat.
    De skal sidde parallelt med hver sin modstand - så er det lavet korrekt.

2. Ecolight.dk forhandler dioder i løs vægt, så det kunne være en mulighed.

3. Baglygten skal af og måske endda ødelægges for at kunne skilles ad. Det er muligt den er limet sammen, og så vil en hårtørrer kunne løsne limen så du kan skille den ad, men det er kun et gæt.

• #3   23. maj 2010 Tak for hjælpen, Sajmon, det må så være min undskyldning for at få sat den originale på igen. Jeg kan alligevel ikke lide at køre rundt med noget ulovligt.

Så skal jeg bare bruge en ny nummerpladeholder, da der ikke kan sidde blink på den, jeg har nu. Nogen anbefalinger?

Den skal være 100% lovlig, dvs. med nummerpladelys, refleks og stor nok afstand mellem blinkene. Det kunne være dejligt, hvis den også var med undertray, da forhandlerens "lapning" af hullet ikke er lavet så professionelt, men det ved jeg ikke, om man kan få.

• Sajmon ™

#4   23. maj 2010 Jeg har en Harri's Performance siddende på min - den er fin og der kan sidde blink på.

Du KAN jo bare lave et lille beslag til blinkene, som du bolter sammen med din nuværende nummerpladeholder....

• #5   23. maj 2010 Nej, jeg kan ikke, jeg kan slet ikke finde ud af sådan noget, men jeg kan da spørge et værksted om de kan. smiley

Men jeg har ikke nummerpladelys og refleks på min nummerpladeholder, og det vil jeg gerne have, så jeg kan nok lige så godt købe en ny. Er der de ting på den, du har?

• Sajmon ™

#6   23. maj 2010 Der er ikke blink på, men hullerne er der til det.

Nummerpladelyset skal du genbruge fra din originale bagende, eller købe noget andet.

Kommentér på:
Problem med dioder i baglygte

Annonce