{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.618 visninger | Oprettet:

Kold olieskift {{forumTopicSubject}}

Skal skifte olie og oliefilter på en kammerats cykel, men har ikke mulighed for at starte den op og få olien kørt varm før skift, men det burde vel ikke være et problem? Olien er vel bare længere tid om at komme ud. Eller er der andre problemer forbundet med at tømme kold olie?
Grunden til at jeg lige spørger er at jeg altid kun har tømt varm olie før. smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kold olieskift
  • #1   1. apr 2010 Har du prøvet google?

  • #2   1. apr 2010 Jeps! Der står kun om olieskift med varm olie! smiley

  • #4   1. apr 2010 Det var nok også det jeg frygtede!

  • #5   1. apr 2010 Det betyder ikke en skid at skifte ved kold motor.
    Der er ikke skidt i olien der ikke kommer med ud, for skidtet sidder i filteret.
    Tag bundproppen af og lad den stå lidt længere end ellers og dryppe færdig.
    Ved at tappe med kold motor får du mest mulig olie ud, for har motoren først været startet, så er der olie fordelt over hele motoren.


  • Lars G
    Lars G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 16 Svar: 117
    #6   1. apr 2010 Mathias H. M: Hvor har du bare IKKE ret. Tror du ikke der er en grund til at ALLE producenter anbefaler olieskift med driftsvarm motor.

  • #7   1. apr 2010 Hvad gør forhandlerne når du indleverer til olieskift?
    Tror du helt ærligt at de kører en længere tur for at varme olien op?
    Nej vel!


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #8   1. apr 2010 Olien er meget tyndere når den er varm, så man får altid mere ud når man skifter mens den er varm.

    Det er dog ikke et problem at skifte kold - den skal have lov at stå i lidt længere tid og dryppe af.

    HVIS der er skidt i olien, vil det ligge nederst i bundkarret - skægt nok lige der hvor bundproppen sidder, så det er det første som kommer ud når man åbner.


  • #9   1. apr 2010 Matthias: Det kan godt være at olien er fordelt i hele motoren, men den er så tyndtflydende når den er varm, at det lynhurtigt løber ud igen.

    Men jeg ser nu heller ingen problemer i at skifte mens den er kold.


  • #10   1. apr 2010 Sajmon og Alex:
    Jeg tror vi er meget enige. Der er absolut ingen grund til at have større betænkeligheder ved at skifte med kold motor.
    Det skidt som ligger ved bundproppen bliver sikkert liggende selv om motoren kører varm, for ellers ville det blive fanget i filteret.
    Når jeg skal aflæse motoroliestanden på min cykel, så kan målingen vise helt op til en cm forskel på varm (efter 5 minutters stilstand) og kold motor.
    Så skal olien tappes af en varm motor, så skal den også stå ret længe før det hele er kommet ud.


  • #11   1. apr 2010 jeg skifter altid i kold stand da mine forrør sidder lige op af olieproppen så gider satme ikke brænde fingerene og skifter generalt altid på en kold motor da jeg ikke gider det varme olie og jeg kender ikke en mekaniker som ikke lader biler og motorcykler stå og køle af inden vis der er tid til det

  • #12   1. apr 2010 Har også flere gange skiftet olie med kold motor. Og det er ikke noget problem at få olien tømt ud. En 10W-40 olie er stadig ret tyndtflydende i kold tilstand - det tager egentlig ikke længere tid end ved varm motor. Og man undgår at brænde fingrene ... smiley

  • #13   1. apr 2010 Som Matthias siger, så tror jeg flydeevne og oliefordeling i motoren nogenlunde ophæver hinanden, så det er lidt ligegyldigt. Efter min mening er det egentligt også total ligegyldigt for motorcyklens drift. Jeg tror sgu ikke motoren kører bedre eller længere af at benytte den ene metode frem for den anden.

    Personligt skifter jeg altid ved kold motor, af ren dovenskab.


  • #14   1. apr 2010 Nahhh.

    Man lkan sagtens skifte kold olie, men der kommer simpelthen mindre af indholdet ud!!!!

    Prv det næste gang - I kan ikke ødelægge noget ved det, men det er ret forbløffende, hvor meget tyk olie, der faktisk kan blive hængende i sådan en kold motor. Skifter man bare regelmæssig, er der egentlig kun en risiko - at man ender med at have for meget olie i maskinen, hvis man påfylder foreskrevne mængder


Kommentér på:
Kold olieskift

Annonce