{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.125 visninger | Oprettet:

Vibra-lys Godt / dårligt? {{forumTopicSubject}}

Hey folkens..!

Går med tanken,om at anskaffe mig det Vibra-lys til mc'en..

Er det noget der virker, altså er der nogen der har gode erfaringer med dette? For de ca 500,- er da også en slags penge for et par stik osv smiley
Og har hørt at det ikke er lovligt (efter bogen hehe) Men vel ikke noget de stopper en for?

- Martin

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vibra-lys Godt / dårligt?
  • #2   18. mar 2010 kan ikke godkendes da det er ulovligt

• #3   18. mar 2010 Det skulle være skidt... Jeg overvejede det selv meget kraftigt engang, men blev talt fra det af flere herinde.
    Selvfølgelig er der også dem som taler for det smiley

• #4   18. mar 2010 hmm ulovligt?? Så er det da mærkeligt at min kørelærer havde det på samtlige af hans maskiner og at motorsagkyndig (politimand) ikke kommenterer det. egentligt også underligt at det skulle være ulovligt da det jo øger trafiksikkerheden.

• #5   18. mar 2010 Men ellers kan jeg varmt anbefale søgefunktionen i forum smiley

Giver bl.a. disse:

Problemer med vibralys
    http://motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=109005

Knud fortæller om hans oplevelse:
    Del 1: http://motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=22334
    Del 2: http://motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=22366
    Konk: http://motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=22651

Erfaringer:
    http://motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?Msg_ID=88159

Personligt kan jeg godt finde på at køre med det lange lys slået til i dagtimerne.... Det er min opfattelse at det gør mig mere synlig, men samtidig ikke generer mine medtrafikanter...

• #6   18. mar 2010 Okay, hvorfor er det ikke godt? For kan læse mig frem til at man bare kan slå det fra igen, ved at blinde op 3 indenfor 3 sek, og så er det normalt..

Synes bare at idéen er god, da man vil blive set mere.. Ligner jo at man kommer med 200km/t smiley

Men okay, hvis det ikke er lovligt, så er der nok også en grund.. Meen, ku forestille min, at de så igennem fingre med det, da det kun er for ens sikkerheds skyld..

• #7   18. mar 2010
    - Stenskrog - :
    Takker smiley Men fik ikke fat i de svar da jeg søgte.. :Men nu er der da en tråd med alle dine fine links.. ellers skal jeg nok slette den bagefter smiley

Men er sku stadig i tvivl.. hmm hmm.. Det er jo bare til en 'gammel' bandit fra '04 smiley

• #8   18. mar 2010 Ifølge www.fstyr.dk "Vejledning for syn af køtj" kapitel 6 side 16 står der følgende:

Såkaldt »vibralys«, der får lyset til at blinke med meget hurtig, men netop synlig frekvens,
    er ikke tilladt.

• #9   18. mar 2010 Thomas>>>man kan så konstatere at din kørelærer ikke er sin løn værd, da han tydeligvis ikke kender reglerne eller også er han ligeglad...og hvad er han ellers ligeglad med eller uvidende om?

• #10   18. mar 2010 det var en hurtig konklusion Carsten

Men fyr da lige politimanden osse, og den synsmand der syner kørelærens MCer for han må være uduelig til sit job

Eller osse er de bare fornuftige mennesker der ser på det praktiske og ikke alverdens underlige regler

• #11   18. mar 2010
    http://www.vibra-lys.dk

Der et dags kørelys IKKE et nærlys

• #12   18. mar 2010 Der er sgu så meget der er ulovligt nuomstunder.

Jeg har kørt med Vibra i et par år, og har været rigtig glad for det.
    Jeg har flere gange set folk lige kigge én gang mere, når de så mig komme, og det er jo sådan set det, vi gerne vil have dem til. Jeg har aldrig hørt om nogen der er blevet stoppet udelukkende fordi de kørte med Vibra, og jeg har da også kørt forbi utallige betjente uden problemer.

• #13   18. mar 2010 Carsten

prøv lige at læse op igen, og husk at skelne mellem

Nærlys lygter og Kørelys jaja jeg ved godt det andet er længere nede i teksten.

• #14   18. mar 2010 Grauballe>>>>det kan godt være, men det ændrer ikke ved fact at man som kørelærer burde fremstå som et godt eksempel og ikek have ulovlige ting på sine skolecykler.

Jeg ville heller ikke være bedre hvis jeg kørte rundt med xenon lys på min når det er ulovligt....hvilket signal ville det ikke sende til andre.

Hvis du selv lige kigger under kørelys inden du spiller smart.

Generelle bestemmelser
    (1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre trafikanters opmærksomhed
    på køretøjet.
    (2) Som kørelys kan anvendes
    a) nærlyslygter,
    b) tågeforlygter,
    c) kørelyslygter eller
    d) nærlyslygter med reduceret spænding.

• #15   18. mar 2010 der står ingen steder i den vejledning at vibralys er lovligt.
    Står det ikke, er de ikke lovlige...længere er den ikke.

• #16   18. mar 2010 ellers må du jo klage til færdselsstyrelsen da det er dem der laver reglerne

• #18   18. mar 2010 og i sidste ende spurgte trådstarter jo bare om gode og dårlige sider og det var i den henseende jeg skrev her.

Dåligt= de er ulovlige.

• #19   18. mar 2010 Vibra er ulovligt som nærlys - ja det står specifikt.

Anvendt som kørelys, der kan jeg ikke læse at det specifikt er ulovligt, smid lige paragrafen ind hvor det står.

Jeg vil tillade mig st definere sådan her: når nærlyslygten i dagtiden bruges som kørelys med vibra, så er det IKKE en nærlyslygte, men et kørelys, det skal så siges jeg kender ikke systemet til fulde, men hvis det lever op til det med at slukke tænde etc ser jeg ikke problemet.

Og du må anvende nærlyset med reduceret spænding som kørelys, i det tilfælde lever den ikke op til kravet som nærlys - det er jo same same

Og nej jeg spiller ikke smart, og definitionen af ulovligt = dårligt arhhhhh

• #20   18. mar 2010 Spørg en syns mand
    De skal jo godkende / Kassere

• #21   18. mar 2010 nåja det er ulovligt at købe en prostitueret i Sverige, men lovligt i DK, er det så godt eller dårligt

• #22   18. mar 2010 Ja, jeg synes også Carsten skal spørge en synsmand... Måske han kender en smiley

LOL

• #23   18. mar 2010 skal vi spørge ham om luderne eller om vibralys smiley

• #24   18. mar 2010 Well, nu bor Carsten jo i Sverige, så måske han kan snakke med om begge dele....

Carsten, så lige at kom på banen med lidt svar til os smiley

• #25   18. mar 2010 He he Buggi, den fangede du også:-D

• #26   18. mar 2010 Glem det vibra stads og anskaf dig xenon-lys 4300 K... så kan alle se dig, samt du kan se ca 3 gange så meget som før..

Min spinkle mening smiley

• #27   18. mar 2010 Grauballe>>>nu kan man ikke bare kalde en nærlyslygte for kørelys, bare fordi det er om dagen, da det afhænger af mærkningen på lygten.

Så Nej du kan ikke bare sige...det er kørelys om dagen og nærlys om aftenen.
    6.02.003 Nærlyslygter
    »E«- eller »e«-godkendt nærlyslygte er funktionsmærket »C«. Foran C’et er eventuelt
    anført et H for halogenlygte eller et D for gasudladningslygte.

En kørelyslygte er IKKE funktionsmærket >C<.'

Derudover savner du dokumentation for om hvor der står det er ulovligt:

6.02.001 Generelle bestemmelser
    (1) Et køretøj må kun være forsynet med påbudte eller tilladte lygter til belysning.

Da de ikke står som værende tilladte, ja så er den ikke længere.

Buggi>>>> :)...kender ikke så meget til det med luderne...gider sgu ikke den slags...hvis man ikke kan få noget fisse uden at skulle købe det, så kan det sgu være ligemeget i min verden :)..og nu er jeg heller ikke i den branche

• #28   18. mar 2010 Carsten> Du giver mig en idé!... Hvad med at i indførte luder-syn... smiley
    Sådan med prøvekørsel og det hele smiley

Det kunne evt. indføres som periodesyn, men måske med lidt oftere interval, og når man hentede en ny i Polen, så skulle hun til registrerings-syn, før hun må tages i brug... smiley

Din nye titel ville så blive "Syns-Pimp"

Jeg kan så også godt få øje på de mere nederen aspekter i det. Fx. så er der ikke meget grin ved at hive sådan en 50 årig gubbe op på liften, for at inspicere "undervognen", og der så er "lækager" der drypper en i ansigtet... LOL

PS: Husk lige at sende lidt procenter denne vej, for den gode idé, <i>når</i> i indfører det.. Hehehe

• #29   18. mar 2010 hahahaha...du siger noget...og der er flere penge i det, når de kommer fra udlandet...der skal nemlig også laves et toldsyn smiley

Men man kunne jo sætte en begrænsning på...lad os sige....28 år smiley

og de lækre kunne så "synes" hver 2. måned...du siger bare til så skal jeg nok assistere dig, ved oprettelsen af sådan en virksomhed...du har jo nok lidt mere tid til det, end jeg har

• #30   18. mar 2010 HAHAHA, syg tankegang MEN er med på den smiley

• #31   18. mar 2010 jeg kan ikke finde detailforeskrifterne for lujere, hvam har link.

Vibralyset bliver vi ikke enige, jeg vil mene det kunne blive et definitions og tolknings spørgsmål, og sikkert osse derfor der ikke bliver uddelt bøder og påtaler rundt om.

Det kunne være interresant hvis der blev kørt en sag på det - hvem er den frivillige.

PS jeg har det ikke selv, og aner ikke om det er godt eller skidt

• #32   18. mar 2010 indsæt

om og et e efter behov

• #33   18. mar 2010 der er heller ikke noget at blive enig om...FSTYR laver reglerne...de bestemmer smiley

Dermed ikke sagt at jeg ikke ser det som en tåbelig regel at man ikke må have det, for vi kan sagtens blive enige om at, når det "blinker" sådan så vil andre lægge mere mærke til os.
    Men dem inde i Fstyr er nogle gange nogle tåber.

Bare se på lys...det er omsyn hvis du bliver "taget" med blåt postionslys, men det er kun betinget hvis du kører med nedslidte dæk...så kan man spørge sig selv om hvad der er mest farligt.

• #34   18. mar 2010 Ja nogle gange, kan man sku ikke gøre andet end, at tage sig til hovedet - Virkelige nogle unormale regler de får lavet af og til.. Men hva, vi kan ikke rigtig gøre noget..
    Tror lige jeg skal sove et par gange på det, inden jeg bestutter mig.. Ellers kunne jeg optimere bremserne i stedet smiley

• #35   18. mar 2010 ja...som sagt er de lidt nogle tåber...og ikke nok med det så ligger de på lur rundt omkring som en anden spion og holder øje med synshallerne og gud hjælpe den synsmand som bliver taget i at godkende noget som ikke er lovligt...så kan man faktisk miste sit job.
    Personligt gider jeg ikke miste mit, fordi en eller anden vil have godkendt sit xenonlys eller vibralys smiley

• #36   18. mar 2010 Det er jo en genoldig akademisk diskussion:-)

Vibralys er ulovligt at anvende som nærlys - ingen tvivl om det. Der er ingen, der ved om det er ulovligt som kørelys om dagen - hvilket er meget løst defineret.

Så er der to fakta: Jeg er to gange blevet standset med det på. Den ene gang sagde den flinke betjent: " Ah-Vibra - det har jeg også på min egen!". Den anden gang havde Bent Betjent ikke set det før - han kiggede lidt - "Skidesmart" - var så hans eneste kommentar.

Så to egne klare erfaringer: Det er en dagslysting - og det virker bragende godt. Den reducerede styrke gør at fjern/vibra ikke blænder, men er meget synlig. Glem det til aftenbrug - dur ikke.

Jeg er så glad for det at det er installeret ikke bare på min, men på begge mine børns cykler!

Det er den bedste 500-mand jeg NOGENSINDE har givet ud.

• #37   18. mar 2010 Knud>>>jeg ser godt hvor du vil hen, men du skal stadig huske på at det er langtfra alle betjente som kender alle reglerne vedr. køtj...også på biler.
    Og også selvom det ikke bliver bemærket ved syn, gør det ikke mere lovligt. At køre over for rødt er heller ikke lovligt, bare fordi der ikke er nogen der ser det smiley

Men som sgat tidligere...vi kan hurtigt blive enige om at det, i mine øjne, højner færdselssikkerheden, men derfor skal jeg stadig kassere det til syn, hvis jeg ser det.

Igen...fstyr laver reglerne...vi andre skal bare følge dem.

• #38   18. mar 2010 Csrsten:

Med vibralys på, har du jo en godkendt nærlyslygte på cyklen. Den er bare ikke tændt! Derimod har du en kørelysfunktion tændt - at den sidder i den godkendte nærlyslygte er jo i den sammenhæng underordnet.

• #39   18. mar 2010 nej knud for en nærlyslygte må ikke blinke...læs indslagene lidt højrere oppe.

En nærlyslygte har en funktionsmærkning og det er den der afgør om det er en fjernlyslygte, en nærlyslygte eller en helt tredje slags lygte.

En >C< mærket lygte der blinker er en nærlyslygte der blinker.

• #41   18. mar 2010 Phillisp har lavet nogle pære som hedder moto vision - be seen. De er lovlige og gode. Der er et gult lys i dem som gør at man bedre ser dem. De har været oppe i touring nyt. De laver også deres nte pære i moto vision som giver mere lys end en standart pære. Der testede dem dem sammem med mange andre pære - også i Touring nyt. De gav 6 meter mere både ved nær og fjernlys.
    Jeg bruger dem både på mn bil og på min mc.

• #42   18. mar 2010 Fenris, sådan en svend anvender jeg sammen med Vibra:-)

Jeg lige en kommentar mere vedr. Vibra: Det BLINKER IKKE - det PULSERER smiley

Og derudover - hvis jeg skal vælge mellem lov og liv, så er mit valg enkelt, og det her er tilforskel fra både eftermonteret Brianxenon og Langtlys en løsning, som ikke medfører risiko for at en modkørende blændes og overser f.eks. en cyklist eller fodgænger i sin egen side af vejen:-)

• #43   18. mar 2010 potato - potarto

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #44   18. mar 2010 Vibra lys blinker ikke - det pulserer.

Jeg blev indkaldt i forbindelse med støjmåling 2 gange i 08, og begge gange blev min dejlige MC synet uden anmærkninger med Vibra Lys monteret, men slået fra da den skulle prøvekøres.

Det højner sikkerheden i trafikken, og jeg vil skide en hattefuld på at det er ulovligt.

• Sajmon ™

#45   18. mar 2010 Jeg er også blevet stoppet utallige gange med det, og fælles for alle politissemænnerne er at de mener det er en super ide.

• #46   18. mar 2010 Som BILIST

Foretrækker jeg MC'ere med Vibralys frem for langt lys eller elendigt Xenon HID kit.

Man ser alle tre, ja. Men Vibra-lys er det eneste der ikke generer mig.
    Nu er jeg heldigvis selv 2 hjuls trafikkant. Men jeg tager mig indimellem i tanken om den skod MC der kører med Xenon og langt lys.

Og når jeg som 2 hjuls fører indimellem tager mig i at få lyst til at smide varevognen ud foran mr. GSX-R i t-shirt og camobukser. Hvordan tænker almindelige bilister så ikke?

• Sajmon ™

#47   18. mar 2010 Jeg ved hvad du mener, Velo.

Der er intet mere pisseirriterende end Xenon lort der blænder, og så kan folk stikke deres deres "enhver form for opmærksomhed er bedre end at blive overset" skråt op.

Det holder INGEN steder at man bevidst er til gene for andre med henblik på at blive set.

• Sajmon ™

#49   18. mar 2010 Jeg tror faktisk FTZ forhandler den også.

• #50   18. mar 2010 FTZ har dem også - det er der jeg fik dem fra jeg har i butikken. Men FTZ hadler kun med virksomheder.... Og det er ikke alle der har dem på lager. fik dem hjem fordi jeg brugete den gamle model som er lidt mindre kraftig, end de nye. Og jeg ville gerne prøve de nye.
    Jeg købte en stander med logo osv. med både Be seen og XP - både i H4 og H7.
    De laver også en med blå skær. Bare ikke så kraftig som de andre. Jeg bruger dog ikke Be seen - med den stærke pære som giver de 6 meter mere. Og det virker bare rigtigt godt om natten og aften. Især førts og sidst på mc året.

Skift til dem i steder for det lorte Xenoen - det blæder og er pisse træls at køre foran - eller imod. Kan kun give Sajmon ret.

• #51   19. mar 2010 Man skal se sig for .. Priserne en meget forskellige
    http://carzone.dk/shop/philips-h4-motovision-17841p.html .... Dyre

(link fjernet) ...... Lidt billiger

(link fjernet) ..... her er de billiger

• #52   19. mar 2010 Så kom der noget godt ud af tråden

skal vist lige ha set lidt nærmere på de pærer

• #53   19. mar 2010 Hehe, ja - tror det bliver til de moto-vision pærer, og resten på nogle armerede bremseslanger smiley
    Det må da være en okay løsning..

• #54   19. mar 2010 Det har været oppe at vende med Vibra lys skule være lovpligtig på en Mc

Men jeg kan ikke finde det link

• #55   19. mar 2010 Steffen:

Jeg har en gang skrevet at det måtte kunne betragtes som lovligt, nå tidligere direktør for daværende RFSF Tag LaCour Sell på TV-Avisen fremførte, at "man som MC-ist kan gøre meget for egen synlighed - bl.anvende Vibra Lys eller tage kulørt tøj på".

Kan det være den du tænker på?

• Sajmon ™

#56   19. mar 2010 FTZ kan sagtens overtales til at handle med private hvis man ved lige hvad man skal have.

De gider bare ikke have de der "jeg ved ikke liiiige om jeg skal have det alligevel når det kommer til stykket" - kunder...

• #57   20. mar 2010 Knud >>>er du stadig helt blank...fordi der er en bestemt person der kommer med sådan en udtalelse gør jo ikke vibra lys lovligt

Det skal lovliggøres inde fra Færdselsstyrelsen og ingen andre steder.

• #58   20. mar 2010 Carsten H:

Læs lige mit sidste indlæg - det er et citat, der foreslås som mulig kilde til en tidligere oplevelse fra en debattør.

• #59   20. mar 2010 Knud nej der er ikke her inde jeg har set det .. men jeg kan ikke finde det igen

Det er ligesom MIN NØGLE TIL MIN KÆDELÅS !!! DEN ER VÆK .. og hvor fedt er det så når vejreter ved at være fin ... Men jeg har da en vinkelsliber ...

• #60   26. mar 2010 Har set noget med at vibra er tilladt i bla Tyskland, og når det er godkendt (TUV) et sted kahn man ikke bare forbyde det i Danmark. Skulle være derfor politi og syn vælger ikke at tage stilling i praksis...

• #61   26. mar 2010 Tyskland har en masse regler som ikke er gældende i DK

feks....i tyskland skal kun mønstret i dækket være indenfor skærmene, men i dk er det HELE dækket.

Derfor kan man ikke bare sige at fordi noget er lovligt i et andet land er det også lovligt i DK.

Og Tüv er en tysk godkendelse...ikke nødvendigvis noget der er godkendt i DK.

Kommentér på:
Vibra-lys Godt / dårligt?

Annonce