Stop af politiet... Stop af politiet...
Er lige blevet stoppet hertil aften, for at snakke mobil... Hvilket man selvfølgelig ikke må...
Men efter de har fået mig kørekort + sygesikring, sætter de sig tilbage i patruljen... Herefter begynder de at lyse ind i bilen, ligesom de leder efter noget... Mens jeg sidder i bilen, åbner de så bagagerummet. Render så ud, for at spørge hvad de leder efter... Svar: Vi skal bare se om du har noget du ikke må have.
Det endte med at de gennemrodede hele bilen, mens jeg lidt forvirret forsøgte at finde ud af, hvad de ledte efter...
Må politiet i grunden sådan uden videre gennemrode ens bil? Så vidt jeg ved er der ikke noget der ligner visitations områder i Vejle, ligesom i stil med ovre i kbh.
dec 2005
Følger: 238 Følgere: 253 MC-er: 5 Emner: 509 Svar: 9.894
mar 2008
Følger: 48 Følgere: 57 MC-er: 6 Emner: 48 Svar: 985
men forstå heller ikk hvorofr politiet laver visitations zoner.. synes bare de skal visiterer alt det de har lyst og tid til.
jun 2007
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 423
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
jan 2006
Følger: 38 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 2.188
Det skal være indenfor en udpeget visitationszone, hvor de almindelige regler om kropsvisitation og gennemsøgning af køretøjer tilsidesættes
Reglerne omkring visitationszoner blev indført med politiloven i 2004. Ifølge den kan politidirektøren for en måned af gangen udpege et område i politikredsen, hvor de almindelige regler om kropsvisitation og gennemsøgning af køretøjer tilsidesættes. Oprettelsen af zonen skal meddeles offentligt, og vil typisk kunne ses på det lokale politis hjemmeside.
Efter reglerne, der gælder på alle offentlige steder indenfor den oprettede zone, kan politiet besigtige tøj og ting som personen medbringer. Har personen rådighed over en bil eller et andet køretøj på stedet, må politiet også gennemsøge det.
Før den nye bestemmelse blev indført skulle personer sigtes af politiet, for at en visitation måtte gennemføres, hvis vedkommende ikke selv gik med til den. Det betyder normalt, at politiet sigter personen de vil visitere.
Hvis du ikke blev sigtet for noget, inden de undersøgte bilen, har de brudt loven.
apr 2004
Følger: 16 Følgere: 18 MC-er: 2 Emner: 136 Svar: 1.369
maj 2007
Følger: 56 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 110 Svar: 1.792
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 44 Svar: 1.871
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 28 Svar: 143
apr 2007
Følger: 67 Følgere: 64 MC-er: 9 Emner: 117 Svar: 799
Min kæreste har netop taget sin hobbykniv ud af bilen idag, da hun bruger den på arbejde... Er temmelig glad for at den ikke lå deri...
jul 2008
Hvis politiet har mistanke om, at en
person er i besiddelse af ulovlige genstande
vil denne person blive visiteret.
Forinden skal personen være sigtet. Når
visitationen er færdig og politiet IKKE
har fundet ulovlige genstande, vil sigtelsen
blive frafaldet på stedet.
jul 2008
Når politiet har mistanke til at der opbevares
ulovlige genstande på et sted
(f.eks. lejlighed, butik, kælderrum,
loftsrum, parkeret bil) kan politiet foretage
ransagning af stedet UDEN retskendelse,
men alene på øjet med dets
forspildelse.
jul 2008
Mvh.
aug 2005
Følger: 51 Følgere: 49 MC-er: 3 Emner: 73 Svar: 784
de må lyse og se ind i bilen og se på det der ligge til frit skue, men de må ikke åbne dit bagage rum uden dit samtykke eller en ransagnings kendelse.
apr 2007
Hva faen, de har nok bare haft en dårlig dag...
aug 2007
Følger: 38 Følgere: 41 MC-er: 2 Emner: 46 Svar: 932
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 97 Svar: 1.327
* Du giver ham lov.
* Du er blevet anholdt.
* Betjenten kan, uden at ransage bilen, se, at du er i besiddelse af noget ulovligt, f.eks. hvis der ligger en pistol på sædet ved siden af dig.
* Betjenten har rimelig grund til at tro, at en forbrydelse er sket eller er ved at ske, f.eks. hvis du kører rundt med pengesække og elefanthuer på bagsædet. Ingen af delene er ulovlige, men enhver dommer vil nægte dig erstatning for uberettiget ransagning, da betjenten gjorde det eneste rationelle, da han valgte at kigge, om du havde et oversavet jagtgevær liggende i bagagerummet, i betragtning af hvad du havde på bagsædet.
De regler giver MENING. Det er ikke noget med: "Der er mange, der kører rundt med stoffer eller tyvekoster i bagagerummet i dette område, så vi kigger lige, og der er ikke noget, du kan gøre ved det."
Der er områder af Danmark, hvor en stor del af befolkningen er kriminelle. Bliver det også ok for politiet at ransage hjemmene hos alle dem, der bor dér, uden en dommerkendelse, da der er en vis chance for at beboeren er kriminel?
“Anyone who trades liberty for security deserves neither liberty nor security”, Benjamin Franklin.
Jeg har aldrig så meget som været anholdt, men det virker bare så forkert. Mit hjem er privat for mig, og jeg har ikke lyst til at en betjent skal gennemrode alle mine skuffer, medmindre en dommer har sagt god for det. Det samme gælder i mindre grad mine lommer og mit bagagerum. De amerikanske undtagelser giver mening, men hvis en betjent virkelig kan kigge i dit bagagerum "fordi han har lyst", så er vores rettigheder på det punkt ikke længere meget anderledes end i Tyrkiet eller Kina, hvor politiet mere eller mindre kan gøre, hvad de vil, og du ikke har nogen rettigheder.
P.S. Et par praktiske spørgsmål: Hvad hvis man kører rundt i en gammel bil, hvor bagsmækken ikke kan åbnes elektronisk og der skal bruges en separat nøgle, som man ikke har med? Må politiet så bare brække bagagerummet op? Eller skal de beslaglægge hele bilen? Får du nogen form for erstatning for det, hvis de ikke finder noget?
mar 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 35
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1836
Lov om politiets virksomhed § 5 giver bl.a. politiet ret til at besigtige en bil som beskrevet af Thomas. Men det fritager selvfølgelig ikke for almindelig dannelse, og der går ikke noget af en politimand ved, at han spørger om lov til at kigge i bagagerummet, selvom han rent faktisk bare kan gøre det.
Så reglerne om legemsindgreb i retsplejeloven har lidt afhængig af, hvordan det er foregået formentlig slet ikke været i spil her.
aug 2007
Følger: 4 Følgere: 72 MC-er: 9 Emner: 154 Svar: 2.173
Ville du også synes det var forkert hvis det var nogle Black Cobras eller rockeres bil der bliv rodet igennem?
mar 2007
Følger: 21 Følgere: 41 Annoncer: 1 Emner: 171 Svar: 1.727
Havde du nu haft indbrud i dit hjem, ja så ville du jo være godt tilpas med at vide politiet kørte rundt i byen og kiggede i bagagerum, ik..
Kim.
apr 2007
mar 2008
"Goddag, hr. og undskyld vi ringer på sådan midt om natten, men en ung kvinde er blevet dræbt med skud og frarøvet alle hendes ting, så nu laver vi stikprøvekontroller på lejligheder i hele byen. Det er selvfølgelig beklageligt, at vi må rode alle dine skuffer igennem efter en pistol eller nogle af hendes ejendele, men du kan jo nok forstå, at vi gerne vil fange morderen. Nej, vi har ikke en dommerkendelse, men vi er jo politiet, og du vil vel ikke stå i vejen for vores arbejde, vel? Sig mig, er du ikke interesseret i vi finder ham, der har gjort det? Hvorfor beskytter du mordere og røvere?"
Jeg synes, det er forfærdeligt, når sådan noget sker. Hvis min søster blev stukket ned, så ville jeg også sige: "Visitér alle i Danmark! Nu!" Men man tænker ikke klart i den situation. Så er det jeres andres opgave at sige: "Nej. Politiet må gøre, hvad de kan for at fange overfaldsmanden, men vi laver ikke det her om til en politistat. Politiet skal stadig følge grundloven, så ingen er i tvivl om, at hvis politiet visiterer dem eller ransager deres bil eller hjem, så er det fordi de har en begrundet mistanke mod dig, og du kan selvfølgelig få erstatning for uberettiget ransagning, hvis politiet ikke finder noget."
apr 2009
men de småting der foregår i Danmark er intet ifht de andre lande.. i skulle prøve at blive stoppet af politiet bare 2000km sydpå..
apr 2009
mar 2008
Stop af politiet...