Effektforøgelse til max 20% ?? Effektforøgelse til max 20% ??
Med henvisning til motor effektforøgelse op til max 20% hvor det ikke er nødvendigt at forlige dokumentation herfor, (Se evt. afsnit 7.05 side 16 i “(link fjernet) “, er det da tilladt at forøge motorstørrelsen på en motorcykel eller bil hvis effektforøgelsen ikke overstiger de tilladte 20% feks. 750 ccm til 900 ccm? Jeg har skrevet til Færdselsstyrelsen og afventer svar. Jeg har kigget på deres hjemme side men kan kun finde noget omkring effektforøgelse. Er der nogen der har erfaring herom, med evt. henvisning til noget dokumentation. Når og hvis jeg hører noget skal jeg nok forlige det.
Forsat god Weekend og skål
Klaus
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.718
men bare lige det jeg vidste.
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 85 Svar: 849
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.854
I så fald skal du dok. at den ikke fourener mere end den aktuelle Euro-norm eller direktiv/regulativ.
Ved over 20% effektforøgelse skal der altid dok.:
Støj.
Egnethed.
luftforurening, hvis EURO 2 el 3 er aktuel for din årg.
Se evt dit eget link side 23, 24, 25
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.854
dec 2003
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 4 Emner: 53 Svar: 347
Rasmus: Yes Yes og skål
maj 2006
Følger: 11 Følgere: 14 MC-er: 5 Emner: 38 Svar: 602
Mvh. Mathias
jun 2008
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 3 Emner: 45 Svar: 574
f.eks. Golf 4 1,8 liters 20V 125HK, der må gerne ilægges en 1,8 liters 20V turbo motor med 150HK eller 1.9 Tdi med 150 HK. da dette giver de 20% og er en godkendt motor til resten af bilen. der skal heller ikke betales afgift af det.
og for at snakke ccm, så jo. Golf 3 gti 2.0liters 16V med 150HK der må ilægges en VR6 motor på 2,8 liter med 174 HK. da dette heller ikke overstiger de 20%
så tror ikke ccm er et problem heller. har dog ingen egen erfaring inden for mc, men ville da dele hvad jeg havde
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.136
Noget af det du påstår lyder temmeligt usansynligt....
Hvis køretøjet ændrer identitet, skal der svares afgift i de tilfælde køretøjet bliver mere værd..... Eksempelvis hvis en VR6 er dyrere end en 2.0 16V skal der svares afgift af merværdien, da den nu kan sælges som en VR6....... Det samme gør sig gældende hvis der bygges om til diesel....
Hvis køretøjet har ændret identitet kan man også godt få sig en kedelig overraskelse den dag man får brug for sin forsikring.... Endnu et eksempel. Selvom du forsikrer en ombygget golf som en VR6 og den bliver stjålet, vil man kun få erstatning som en 2,0 16V hvis ikke der er svaret afgift af ombygningen.
Nu ved jeg ikke om der er nogen nævneværdig værdiforskel på en VR6 og en 2,0 16V.... Men det er altså princippet...
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 960
jul 2006
Følger: 12 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 63 Svar: 2.136
Du har helt ret...... Det handler om hvorvidt SKAT synes der er tale om identitetskifte..... Så vil man være sikker på ikke at få håret i postkassen, er det altid en god ide at spørge dem først i forbindelse med ombygninger.....
dec 2003
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 4 Emner: 53 Svar: 347
"
Motorskift
Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der bruges.
"
Set på :
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=110568&vId=202322&i=263#i110568
Effektforøgelse til max 20% ??