2.823 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Effektforøgelse til max 20% ?? Effektforøgelse til max 20% ??

Med henvisning til motor effektforøgelse op til max 20% hvor det ikke er nødvendigt at forlige dokumentation herfor, (Se evt. afsnit 7.05 side 16 i “(link fjernet) “, er det da tilladt at forøge motorstørrelsen på en motorcykel eller bil hvis effektforøgelsen ikke overstiger de tilladte 20% feks. 750 ccm til 900 ccm? Jeg har skrevet til Færdselsstyrelsen og afventer svar. Jeg har kigget på deres hjemme side men kan kun finde noget omkring effektforøgelse. Er der nogen der har erfaring herom, med evt. henvisning til noget dokumentation. Når og hvis jeg hører noget skal jeg nok forlige det.
Forsat god Weekend og skål
Klaus

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.
  • 2 times rengøring i dag senest 17:00 500 kr.
  • Jeg skal bruge en låsesmed til et skab 400 kr.
  • Ca 20 kvm væg med standhaftig tapet 2.500 kr.
  • Gummimåtter, bundmåtter, hjulkapsler, stålfælge med dæk. 1.200 kr.
  • Ophængning af spisebordslampe i betonloft i 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Effektforøgelse til max 20% ??
  • #1   28. nov 2009 jeg kender ikke til andre eksempler end at folk har smidt en gixxer 750 motor i en 600... og mener at det er lovligt. Jeg ved dog at Torben (odense) herinde fra ombyggede sin daværende gsx750r med turbo og fik den godkendt med det herhjemme, pga. han smed bremser på fra en hayabusa, som jo var dokumenteret at de kunne bremse de 175 hk...

men bare lige det jeg vidste.

• #2   28. nov 2009 Har også set zxr 750rr med zx9r mtor. synet men ved ikke om synsmanden var obs. på det . Det er meget svært at se.

• #3   28. nov 2009 Effekt er ikke ccm, men derimod HK(kw)! Altså må du kun forøge hk med 20%.

• #4   28. nov 2009 Ved udsk. eller tuning af motor på motorcykel med op til 20% effektforøgelse (kW, der er ingen begrænsning af ccm.) er der ingen dok. krav med mindre den er så ny, at den skal opfylde EURO 2 eller 3 miljøkravene.
    I så fald skal du dok. at den ikke fourener mere end den aktuelle Euro-norm eller direktiv/regulativ.

Ved over 20% effektforøgelse skal der altid dok.:
    Støj.
    Egnethed.
    luftforurening, hvis EURO 2 el 3 er aktuel for din årg.

Se evt dit eget link side 23, 24, 25

• #5   28. nov 2009 For lige at slå det fast. Du må for øge ccm alt det du vil. Det er kun effekten der har betydning i forhold til de 20 %

• #6   28. nov 2009 Steen P: Jeg ser det også som du skriver, at der ikke står noget omkring volume forøgelse, og man derved må antage at dette burde være ok så længe at den ikke overstiger de 20% i effekt forøgelse. Jeg tror jeg ringer til Applus og Færdselsstyrelsen på mandag, er lidt nysgerrig.

Rasmus: Yes Yes og skål smiley

• #7   28. nov 2009 Min gsxr 750 er godkendt med en 1100 gsxr motor i. Synsmanden tjekkede det og det passede med 18-19% tror jeg nok smiley Og det er HK de går efter ikke volumen eller cc som de andre også siger.

Mvh. Mathias

• #8   28. nov 2009 Jeg ved bare at med biler er det okay at skifte motor i nogle tilfælde.
    f.eks. Golf 4 1,8 liters 20V 125HK, der må gerne ilægges en 1,8 liters 20V turbo motor med 150HK eller 1.9 Tdi med 150 HK. da dette giver de 20% og er en godkendt motor til resten af bilen. der skal heller ikke betales afgift af det.

og for at snakke ccm, så jo. Golf 3 gti 2.0liters 16V med 150HK der må ilægges en VR6 motor på 2,8 liter med 174 HK. da dette heller ikke overstiger de 20%

så tror ikke ccm er et problem heller. har dog ingen egen erfaring inden for mc, men ville da dele hvad jeg havde smiley

• #10   29. nov 2009 @Andreas K Der er lavet om på reglerne, så al tryktuning (turbo/kompressor) sidestilles med overskridelse af 20% reglen. Kig i "Detailforeskrift for motorkøretøjer"

• #11   29. nov 2009 Andreas K....
    Noget af det du påstår lyder temmeligt usansynligt....
    Hvis køretøjet ændrer identitet, skal der svares afgift i de tilfælde køretøjet bliver mere værd..... Eksempelvis hvis en VR6 er dyrere end en 2.0 16V skal der svares afgift af merværdien, da den nu kan sælges som en VR6....... Det samme gør sig gældende hvis der bygges om til diesel....
    Hvis køretøjet har ændret identitet kan man også godt få sig en kedelig overraskelse den dag man får brug for sin forsikring.... Endnu et eksempel. Selvom du forsikrer en ombygget golf som en VR6 og den bliver stjålet, vil man kun få erstatning som en 2,0 16V hvis ikke der er svaret afgift af ombygningen.
    Nu ved jeg ikke om der er nogen nævneværdig værdiforskel på en VR6 og en 2,0 16V.... Men det er altså princippet...

• #12   29. nov 2009 Identitetsskifte kommer også an på udstyr, kabine bremser osv.

• #13   29. nov 2009 Rasmus.....
    Du har helt ret...... Det handler om hvorvidt SKAT synes der er tale om identitetskifte..... Så vil man være sikker på ikke at få håret i postkassen, er det altid en god ide at spørge dem først i forbindelse med ombygninger.....

• #14   29. nov 2009 Fandt lige denne pasage på skats hjemme side.:
    "
    Motorskift
    Motoren kan udskiftes, men udskiftningsmotoren må højst have 20 pct. større effekt (DIN-HK) end køretøjets originale motor. Hvis effektforøgelsen overstiger 20 pct., skal der betales ny afgift af køretøjets aktuelle værdi. Beregningsgrundlaget for udregning af effektforøgelsen er begge motorers effekt som nye. Det er fabrikkens angivelser om motoreffekt, der bruges.

"
    Set på :
    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=110568&vId=202322&i=263#i110568

Kommentér på:
Effektforøgelse til max 20% ??

Annonce