At vælge en motorcykel pga sjæl mm. {{forumTopicSubject}}
Mojn
Nu har jeg prøvet flere forskellige motorcykler, og kører pt en Honda Africa Twin XRV650, hvilken er en virkelig god motorcykel efter min mening.
Men den er på en måde også ganske kønsløs, idet den bare kører, er komfortabel og er pakket ind i plastik så man ikke behøver hverken at se på teknikken eller nemt kunne komme til den.
Det er derfor jeg spørger: er det rent vanvid at ville sælge den til fordel for en motorcykel fra 50'erne/60'erne? En der ikke bør køres over 100km/t, ikke har elstart, ikke er pakket pænt ind og måske ikke altid bare starter og kører perfekt?
Det jeg savner ved nyere motorcykler er noget sjæl og følelsen af at man kører på noget der skal bruges hver dag, et værktøj, et transportmiddel.
Så kan man i jeres øjne godt holde en så gammel cykel ud til hverdag, sålænge man bare passer på den? Og kan man måske endda tage den med på lange rejser? Jeg har jo altid ment man oplever mere på en gammel rejsemakker, der måske ikke overstår 1000km på éen dag eller ikke giver anledning til ømme balder, men istedet giver en tid til at opleve verden man kører gennem.
Så giv mig input kære mcg, og sig mig om man er sindsyg at tænke sådan som en snoldet 21 årig
Cyklen jeg pludseligt faldt for er en BSA B31. (Frem for de nyere Hondaer/CB modeller fra 70'erne jeg ellers har kig på).
Hilsen Niels
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 765 MC-er: 20 Emner: 287 Svar: 1.846
Og mht teknikken der måske skal holdes en smule mere ved lige, så er jeg glad for at skrue, men kun på hobbybasis
aug 2005
Følger: 51 Følgere: 49 MC-er: 3 Emner: 73 Svar: 784
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
Et rigtig godt alternativ kunne være en Norton Commando, men der skal du op og give 60-65.000 kr for et godt eksemplar!
Hvad med noget Italiensk? Moto Guzzi måske? En tidlig 70'er 850 T3?
apr 2004
Følger: 16 Følgere: 18 MC-er: 2 Emner: 136 Svar: 1.370
http://www.ratbike.org/
Der er nogle ret ekstreme bikes men også nogle som er ret fede. Bla min Jawa hehe
maj 2005
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 87 Svar: 407
/sven
dec 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 1.273
Er det ikke noget markedtingsafdelingen i Harley Davidson de har opfundet, så de kan sælge deres gamle lort til dobbelt pris og stadig have glade kunder?
Eller var det nu ejerne af gamle motorcykler, som står hele sommeren og skruer, mens de hører alle de andre er ude og lege. men de bliver mere og mere bitre
Så jeg tror sku ikke du bliver mere lykkelig af at få en ny cykel, men kom nu ud og oplev noget på den du har i stedet, den er jo som skabt til at køre til nordkap. Eller en smuttur til alperne.
Så kom af sted og skab nogle gode oplevelser på din cykel og glem alt om sjæl...
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 6 Emner: 155 Svar: 1.077
hehe, ej så hellere noget gammelt Honda, Kawasaki, Yamaha eller Suzuki, de er til at bruge i hverdagen, og nogelunde nemme at finde dele til.
Men hvis du vil have sjæl så holder jeg med Sven K i at du skal finde en papkasse model, og gå i gang.
Jeg har en gammel Suzuki GS fra '79, som jeg købte for 7500 med en lettere død motor. Den har jeg fået til at køre og blive tæt for olie, måske ikke det sværeste, men jeg syntes at min GS'er har sjæl + jeg føler ligesom at det er min cykkel, ikke bare noget jeg har købt mig til - hvis du forstår.
Bruger min GS'er til hverdag pt.
jun 2005
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 51 Svar: 766
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.505
Og ellers, så min XBR :o)
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.893
mar 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 211
POW
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 765 MC-er: 20 Emner: 287 Svar: 1.846
Det kan være det bare kommer af kedsomhed De fleste herinde kender vist godt følelsen af at man bare vil prøve noget nyt.
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 97 Svar: 1.329
Den sidste del er løgn. Kineserne er så billige, at du kan købe en eller to ekstra samtidig, som du så kan bruge til reservedele.
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
Muligheden er jo også - som jeg -at tilpasse en gammel cb´er og gøre den lidt personlig ( kig i mit fotoalbum ) jeg kan klart følge dig i at der hæmmer sjælen i en motorcykel at den gemmer sig bag plastic og unødig elektroniske hjælpemidler.
Al mulig held i din beslutning - og kig lige på Alpeturen til Maj
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 765 MC-er: 20 Emner: 287 Svar: 1.846
Men også pengene spiller ind. Med Africaen solgt får jeg også lidt penge på hånden (er jo på SU)
sep 2004
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 6 Emner: 12 Svar: 177
hvis du så bestemmer dig for ikke at lytte til mit råd så hold dig fra englænderne- tag en nimbus istedet
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.505
Men ja, de kræver oftere service end en ny, men det laver man selv, og er med til at lægge sjæl i MC'en.
jun 2005
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 87 Svar: 613
Eller www.enfield.dk
feb 2008
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 5 Emner: 56 Svar: 303
mar 2004
Følger: 4 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 211
nov 2008
Følgere: 62 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.109
Min egen Ariel her endnu ikke svigtet så alvorligt at den ikke kunne køre hjem, der har da været småting men altsammen noget der kunne ordnes hjemme i værkstedet.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.505
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 97 Svar: 1.329
Netop det sagde dem på værkstedet faktisk til mig, efter de havde justeret min, så det skulle jeg jo hjem og prøve. For at gøre en lang historie kort, så væltede den ned på højre side og ødelagde kåbedele og udstødning for 16.000 kr. Det viser sig, at de mente, at MØNTEN kunne stå uden hjælp, ikke cyklen.
nov 2008
Følgere: 62 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.109
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 765 MC-er: 20 Emner: 287 Svar: 1.846
Men jeg har jo haft en 400/4, og en CB750K har jeg mange ideer til at ombygge, men der er mange andre ting der trækker også
Dels vil jeg gerne have en cykel der er lettere end Africaen, med lavere tyngdepunkt. Jeg vil gerne køre i terræn engang imellem, køre driftsikkert, have det sjovt i svingene, have noget at pudse når jeg ikke kører, have en speciel maskine med noget historie, have noget ikke så mange har, have noget at køre langtur på som måske ikke er lavet til lige dét (som min cb400)....Osv osv osv osv
Når alt kommer til alt og jeg står med pengene i hånden, ender det nok med det jeg helst vil lige dén dag. Alt fra NT650 Hawk til XR400, til DRZ400, til CB750, 400/4, BSA, Norton .....og så videre
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 765 MC-er: 20 Emner: 287 Svar: 1.846
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 34 Svar: 322
det kan da ikke være anden som denne her
Prøvekørsel af Yamaha V-Max 1200
Touring Nyt 4/94
skrevet af Karsten Kristensen
Yamaha V-Max 1200 kan i år købes i Danmark i 100 hk udgaven. Vi har prøvet et privatejet eksemplar af den ægte vare – USA versionen med angiveligt 145 hk på krumtappen.
Første gang jeg stiftede bekendtskab med V-max’ens hurtighed var, da jeg skulle overhale et par biler. Motoren er jo ikke af den mindste slags, så jeg forventede at komme hurtigt omkring. Det kom jeg også, men jeg havde ikke forventet det ryk, som den leverede. Da omdrejningstælleren kom op på 6.500/m brød helvede løs. I 1. og 2. gear skal man være meget vaks til at få skiftet gear, da den store V4-motor efter 6.500 omdrejninger får en hidsig raceragtig karakteristik.
Efter som dagen skred frem, skulle den prøves mere grundigt af. 1. gear ved rødt lysfyr, koncentration, gasse lidt op, gult, håndtaget i bund samtidig med koblingen slippes. Raketten er på vej til månen. Midt i første gear (sikkert ved 6.500 o/m) går "svinet" på baghjulet, og rykket er så massivt, at jeg næsten ikke ænser at slippe gassen.
Et andet sted fyrer jeg den af i 1. gear med lidt hastighed på i forvejen – vel cirka 20 km/h. "Det er er helt vildt" tænker jeg, og da jeg forsøger at bremse den ned, begynder cyklen at hoppe. Dæmpningen er for slap i forgaflen, og affjedringen er for hård i bagsvingeren. jeg er en anelse rystet. Der er en sort streg på vejen, hvor jeg har accelereret. Lige efter er der sorte streger med cirka 1,5 meters mellemrum, hvor jeg har bremset.
Senere har jeg igen brug for at bremse hårdt op. Igen et mindre chok. Bremserne er meget gode, næsten for gode, forhjulet blokerer er brøkdel af et sekund, og Mad Max er allerede ved at lægge sig ned på siden.
Med minde cirka 74 kg og 182 cm og den i mine øjne lidt for slappe forgaffel, begynder den at slingre en anelse ved 160 km/h. Måske har en blafrende touring-jakke også noget af skylden. Ved cirka 200 km/h overrasker Mad Max igen. Motoren er overhovedet ikke kørt ud, men jeg kan næsten ikke få den til at holde op med at slingre.
Mad Max er kun til mænd/kvinder med hår på brystet og store overarme, og den er absolut ikke til nybegyndere. Den udstråler kraft og stil. Det er der ingen tvivl om. Jeg kalder den Mad Max, fordi den er umotiveret vild, når den får gas. Med optimering af affjedringen er jeg overbevist om, at man også kan gøre den til en mere sikker motorcykel ved høje hastigheder.
V-Max’en er ikke sådan lige til at sætte i bås. Den har form som en chopper. Accelererer som en racer. Godmodig som en touring-maskine.
Hvis jeg skal starte med chopper-stilen. Man sidder meget oprejst. Sædet er tilpas blødt og uformet, så man ikke glider bagud under acceleration. Hjulene er af pladehjulstypen. Alle instrumenter på nær speedometer er placeret øverst på tanken, som ikke er en tank, men kun et skjold. Der er masser af blankt på maskinen.
Man kan næsten se hele den store V4-motor. Kronrørsvinklen indikerer, at det er chopper-stilen man ønsker. en lille og ikke særlig effektiv forlygte sidder næsten inde mellem gaffelbenene. I det store og hele en chopper.
Men så er der jo lige det med motoren. Den burde jo ikke opføre sig som den gør. Ved de efterhånden bekendte 6.500 o(m stikker motoren i et vræl og flytter den store og tunge maskine afsted med et ryk som en formel 1 racer. Kører man V-Max’en som en racer, bliver man positivt overrasket. Den kan faktisk både styre og bremse. Selvfølgelig kan styrevilligheden ikke leve op til en racer, men når man nu først troede, at det var en chopper, så bliver man meget positivt overrasket. Det samme med bremserne. De fungerer særledes godt, og man skal huske, at det er en tung cykel, der skal nedbremses. Det vil sige, at det er fordækket og forgaflen, man skal være opmærksom på. Det er intet problem at blokere forhjulet.
Hvordan kan det så være en touring-maskine. Igen er det den fantastiske V4 motor, der skal fremhæves. Inden de 6.500 o/m opfører motoren sig som en stor touringmotor. Den har et solidt bundtræk og kører med forholdsvis få omdrejninger ved normale hastigheder. Skal man overhale en forankørende, drejer man bare på håndtaget, og motoren accelererer med et bundtræk som familiemedlemmet FJ 1200. En anden detalje, som de fleste touringkørere ønsker, er kardantrækket. Stort set ingen vedligeholdelse, samtidig med at bagfælgen ikke bliver svinet til med klistret kædeolie. Netop når man kører på en V-Max, som er en blærerøvskværn, er det ret vigtigt, at den står glinsende hele tiden.
Takningen foregår under førersædets ryglæn, så der hvor der normalt er en tank på en motorcykel, må der jo være noget andet. Der er et skjold udformet som tank. Under skjoldet sidder der et kæmpemæssigt luftfiltersystem. A-ha tænker man så. Jamen hvad er de store flotte indsugningstragte så til, som sidder på hver side af tanken. Kun pynt, såmænd ! Men de er også flotte.
Finishen er i den bedre ende, men man får en lidt underlig fornemmelse i maven, når man opdager at indsugningerne bare er til pynt. Der sidder nogle plastic-skjole ved karburatorerne, som er forkromede, og på gaffelbenenes top sidder der også to plasticlåg, som er forkromede. Nogle detaljer som i mine øjne burde være undladt eller ordentlig gennemført. Ikke mere ondt om det. I det store og hele er V-Max’en gennemført.
Hvis man ikke lige ved det, så er det ikke til at se det. På gaffelbenenes top sidder der to plastic-skjolde, som kan skrues af. Under hvert skjold er der mulighed for at justere lufttryk i forgaflen.
Under vores målinger af V-Max’en kunne vi konstaterer, at den er meget hurtig. En anden ting, vi kunne konstatere var, at speedometeret er meget nøjagtigt. Faktisk viste speedometeret nøjagtigt det, man kørte. Den eneste MC hvor jeg har oplevet det på.
Ved acceleration fra stående start havde jeg et lille problem. Jeg kunne simpelthen ikke holde den nede. Det vil sige at accelerationerne ikke var optimale. Alligevel var 0-100 km/h tiden nede på 3,5 sek. Med mere øvelse og 40 kilo mere i dragten, var tiderne sikkert blevet 1/2 sekund hurtigere.
Da vi kun havde V-Max i kort tid, hvor forholdene ikke var ideelle, havde vi svært ved at måle tophastighed. Når vinden var rigtig, og vi fik accelereret uden alt for meget slinger, havde vi speedometeret til at vise godt 220 km/h. På det tidspunkt var der noget i motoren endnu, så under optimale forhold har den nok en tophastighed på omkring 230 km/h.
Hvad kan man så bruge V-Max’en til ? Tja. Hvis man bor i en større by, og man har 170.000 kr til en bycykel, så kan den anbefales. Det er den suverænste MC til bykørsel. Godt overblik, eminent acceleration, nem at manøvre med og ret gode bremser.
Inden man investerer 170-180.000 kr i en V-Max, skal man dog være klar over, at de i år officielt importerede modeller kun er 100 hk versionen. man kan dog "fjerne pumpen" (som en person fra Yamaha importøren så diplomatisk udtrykte det) og få den til at yde 125 hk.
En anden dimension, man skal tænke på, er potensen. V-Max’en udstråler stil og styrke. Som en MC-kørende pige udtalte, så er V-Max’en i ordets bedste betydning en potensforlænger. Jeg følte nærmere, at jeg blev 1 m over skuldrene af at køre på den, men måske var det vindtrykket, der gjorde, at jeg havde den følelse.
Man bliver livsglad, når man kører rundt på V-Max’en. Følelsen af at have en ustyrlig kværn imellem benene, lyden fra V4-motoren, rykket ved acceleration, (be)undrende blikke – ja, alt hvad der følger med, undtagen forsikringspræmien og afdragene, gør V-Max’en til en meget speciel kværn at tulle rundt på. To nætter efter, den blev afleveret til ejeren, drømte jeg faktisk om den. Det eneste jeg kunne savne, er noget ZZ-Top rock og rul i baggrunden.
Slutbemærkning: Det er til dato den eneste japanske MC, jeg har prøvet, som har sjæl.
At vælge en motorcykel pga sjæl mm.