{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.603 visninger | Oprettet:

Udluftning af bremse {{forumTopicSubject}}

Jeg er i gang med at renoverer en VS 800 og har renoveret caliber , sat nye klodser på , ny slange og renoveret håndtaget incl nyt pakningsæt. Der er fyldt ny dot4 på og alt er meget fint . MEN jeg kan ikke få luften ud....Dvs at jeg når jeg trykker på håndtaget og har løsnet udluftningsskruen på caliberen , kommer der kun en lille bitte smule ud og der er ikke noget modstand i håndtaget.
Hvad gør jeg forkert ? Skal jeg starte fra oven af og løsne banjoen og lufte ud ?
Har aldrig haft det døje med niler.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udluftning af bremse
  • #1   30. jul 2009 du skal sætte toppen på din bremsevæske beholder, og så pumpe tryk på et par gange, og så løsne skruen

  • #2   30. jul 2009 Hvis du har en kompressor, eller kan låne en kan du købe et udluftningssæt til bremsekaliber ved mekonomen, det er yderst effektiv, så slipper du for al den bøvl.

  • #4   30. jul 2009 Du begøver nu ikke at sætte låget på, men du ska spænde udluftningsskruen, og så se om du ikke kan pumpe tryk som dækmanden skriver.Så løsner du på udluftningsskruen samtidigt med at du trykker på bremsegrebet og hold det inde/nede. Så spænder deu udluftningskruen igen, inden den suger luft igen. Så er det bare med at gentage denne proces indtil der ikke er mere luft i slangen. Det kan være nødvendigt at genfylde med bremsevædske undervejs. Hold øje med dettte, for du vil ikke have den bliver tom, så der kan komme luft isystemet igen.

    Som du nok kan regne ud, så er det nemmest at være to personer om dette arbejde.


  • #5   30. jul 2009 Ja men .. jeg kan jo ikke rigtigt pumpe tryk på .. eller er det jo på samme sæt som ved en bil. Jeg klemmer og klemmer men der kommer ikke rigtigt tryk på. Problemet varder da jeg startede med det , så regnede jeg med at det var pakningerne i håndtaget , så købte jeg et rep-sæt - det blev det sku ikke bedre af.

    Samme problem er der med koblingen. for dem der ikke ved , så er den hydraulisk - ny pakningssæt , nyt vædske -kan heller ikke pumpe tryk på så man kan komme igang med at lufte ud.

    I samme åndedrag , er der nogen der ved hvor cdi-boksen skal sidde på en 'Truder 800 Under sædet et sted eller ? Ved ikke lige hvor den skal være efter den har været skildt ad - Altså mc'en (ikke mig der skildte den af)


  • #6   30. jul 2009 Ja men der er sgu ikke rigtigt mere plads ;-( Kan se at der hører et stykke blik til at gøre den fast på , men der mangler sgu huller til at skrue blikket fast.
    Har osse bestilt en messe smådele hos www.cmsnl.com , men de leverer ikke før den 25 august , så det er som om jeg er strandet. Både med bremserne , men det elektriske og med de sidste stumper.
    Surt sjov


  • #7   30. jul 2009 Kan du slet ikke få pumpet noget væske igennem, hvis du bare har udluftningsskruen løsnet og så pumper?

    Det kan godt tyde på, at du måske skal have fat i noget udluftersystem for at komme videre.


  • #8   30. jul 2009 Kender dit problem med manglende tryk på koblingen alt for godt!

    Men er rimeligt nemt at løse, istedet for at invistere i dyre udluftere, så lav dit eget system.

    Køb en 60 ml sprøjte på apoteket, montere et stykke slange på enden af sprøjten ( skal være tæt) sug sprøjten fyldt med bremse væske.
    montere slangen på udluftnings skruen på koblingen og løs den en lille smule.
    Nu pumper du bremsevæsken baglæns op igennem systemet og skubber luften foran dig, indtil din beholder er fyldt.
    Luk udluftningsskruen og du har med tryk på, hvis dit system er tæt.
    husk at montere låget inden du pumper grebet!

    Systemet skal selfølig være tomt for væske inden du begynder, og låget skal også være taget af beholderen inden du starter.
    ellers vær opmærksom på udluftning skruen er helt tæt, de snyder rimeligt ofte selv om de ser tætte ud, evt pak med gevind tape.

    det system har virket for mig hver gang, uden problemer og er nemt og billigt at lave selv.



  • #9   30. jul 2009 Der kommer kun en lille skvæt hver gang jeg pumper . Det er som om der ikke render nok væske ned i pumpen- men der er blæst igennem så der kan sagtens rende væske ned til stemplet. Men må prøve igen senre , når herskerinden kommer hjem.

  • #10   30. jul 2009 Bjørn:

    Du skal have det system primet hele vejen igennen. Allerførst - find en spand vand og en klud og sæt ved cyklen, og tag så en bunke klude mere med. Dæk af rundt om bremsebeholderen.

    Luk udluftningen på caliperen. Pump 5-8 gange og hold grebet inde, mens du løsner banjobolten på siden af bremsevæskebeholderen, så der kommet en lille skvæt ud. hold grebet inde og spænd banjobolten igen. Det gentager du til der kommer tryk på systemet - du kan ikke trykke grebet helt ind.

    Dernæst pumper du igen tryk, til der er modstan og holder så inde, mens du lister skruen på caliperen op og lukker den igen. Det gentager du så, til der ikke kommer mere luft.

    Lad være med at lægge låg på beholderen, så kan du holde øjen med at væskestanden ikke bliver for lav, så du sutter luft ind den vej. Så kan du nemlig starte forfra.

    Hvis dette ikke lykkes. så luft igen ud ved beholderen, derefter ved banjobolten på caliperen og dernæst på caliperens luftskrue.

    Problemet er, at starter du med en master cylinder med luft i, så pumper du bare ikke noget som helst. Den skal fyldes først.

    Spanden med vand - jo, skulle du spilde, så vast det spildte af med vand, med det samme. Bremsevæske er en fremragende lakfjerner, hvis man ikke får det vasket med vand.


  • #11   30. jul 2009 Forresten, når du går i gang med dette, så fortsæt til du er færdig.

    Holder du kaffepause undervejs, vil eventuel luft i slanger og lignende stige opad, og så skal du bare pumpe så meget mere - evt helt forfra - igen smiley

    Bare klø på, selv om udluftning i princippet er simpel, kan det drille, og det kan faktisk være en hjælp at have et ekstra sæt hænder til at hjælpe:-)


  • #12   30. jul 2009 CDI-en kan ligge mellem bageste luftfilterslange og førersædet. Det har min gjort i årevis:-)

  • #13   1. aug 2009 et stor tak til kim j for en billig og perfekt løsning.
    1meter akvarieluftslange 6.95- 1stk 100 ml engangssprøjte til 15 kr og så var problemet løst , både med bremse og med kobling.

    At der så skal nye skiver på banjo-bolten ved kobling er noget helt andet.

    Men atter en stor tak til dem der bidrog med konstruktive løsninger


Kommentér på:
Udluftning af bremse

Annonce