7.266 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Spørgsmål ang. olie skift Spørgsmål ang. olie skift

Jeg har lige skiftet oliefilter og olie på min Yamaha XJ600, og har fyldt ny olie på, så olien står midt i skueglasset.

Hvor lang tid går der før at oliefilteret har suget den mængde olie den skal?

Når jeg skal måle olien i skueglasset, skal cyklen så stå på centerstøttefoden (selvf på plant underlag)?
For der er forskel på aflæsningen hvis den står på centerstøttefoden, eller hvis jeg tjekker det mens der er en der sidder på cyklen.

Til hvor på skueglasset skal jeg fylde olie op til?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.
  • Sætte spejl og hylde op 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Spørgsmål ang. olie skift
  • #1   2. jun 2009 Skal jeg aflæse olien som den står, med kold motor? Eller skal man lade den stå i tomgang? Eller køre lidt?

• #2   2. jun 2009 Umiddelbart burde du jo have fyldt en bestemt mængde på ved skift, som så skulle passe..?

• #3   2. jun 2009 Jeg er bare i tvivl om hvilken mængde jeg skal fylde på?

Har en værkstedsbog eller så noget, hvor der står: 2,3 liter, eller 2,6 liter med nyt oliefilter.

Og har snakket med et værksted der siger 3 liter, eller 3,5 liter med nyt oliefilter.

Har indtilvidre fyldt 2,5 liter på, og som den står, altså med slukket motor og stående på centerfoden, er olien nu lige under toppen af skuefilteret. Så snart jeg starte motoren forsvinder olien ud af skueglasset.

• #4   2. jun 2009 start motoren så det blir slynget rundt i systemet (inkl. filtere)

lad den blive lun/driftsvarm.. sluk motoren .. vent 5 minutter, og aflæs din olie.. sådan kontrollerer du din oliemængde

• #5   2. jun 2009 Som regel er der et lille mærke i toppen og bunden af skueglasset. Det svarer til max og min. Og motoren skal være kold eller ikke lige have været igang, da olien ellers ikke vil være i krumtaphuset.

Der kan vel ikke være den helt store forskel på, om den står på centerfoden eller om den står lodret med en person siddende på den? Men det skal være en af disse.

Så burde olien, som du selv skriver, være lige under skueglassets top

• #6   2. jun 2009 På min XJ 900 står der 2½ l ved siden af påfyldningen. Men ved sgu' ikk' om det er med eller uden filter. Gav den 2½ l. ved sidste olieskift og har olie stående midt i olieglasset

• #7   2. jun 2009 fyld den op til maks mærket i glasset... start den og lad stå 30 sek.. sluk så og lad stå 10min til et kvarter.. (fin tid til at gøre værktøj plus div rent) tjek så olie og efterfyld!! så skulle den være der..

egentlig skal cyklen stå på plan underlag med begge hjul på jorden når man tjekker olie.. men det er noget nemmere når man har en centerfod.. derfor kan du jo første gang fylde den ved at have hjul på jorden og når den stemmer med max kan du prøve at sætte den op på centerfoden.. og så ved du jo hvor meget over/under stregen du skal være..

• #8   2. jun 2009 Ok takker for hjælpen alle sammen.

Jeg har lige et spørgsmål mere:

Jeg har nu fundet en XJ 600 instruktions-manual, hvor der står:

"Oil quantity:

Total amount:
    3.0 L (2.6 Imp qt, 3.2 US qt)
    Periodic oil change:
    2.3 L (2.0 Imp qt, 2.4 US qt)
    With oil filter replacement:
    2.6 L (2.3 Imp qt, 2.7 US qt)"

Dvs. der står at den totale mængde af olie er 3.0 liter? Men samtidig står der at hvis man skifter alt olien sammen med filterskifte, skal der kun påfyldes 2.6 liter? Hvor er de resterende 0.4 L olie så henne?

• #9   2. jun 2009 de må jo blive i motoren et sted.. nok ikke alt der kan løbe ud af den..

• #10   2. jun 2009 De resterende 0.4l er nok i div. slanger og olie køler,

• #11   3. jun 2009 Ah ok.

Har fået tjekket oliestanden, og de 2,5 liter jeg har puttet i passer perfekt smiley

Takker for hjælpen.

• #12   3. jun 2009 de 3L er hvis du har adskildt motoren, og og alt olie har været ude.

• Steen S
    Steen S Tilmeldt:
    mar 2007

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 9
    #13   3. jun 2009 Jeg mener, at mc'en bør stå på begge hjul, styret pegende lige ud, og at den er 100% i balance. På min xj600 er aflæsning af oliestanden meget påvirket af om den er i balance eller bare lidt derfra. Er man usikker på det, er det nok bedst at sætte den på centerstøttebenet.

Kommentér på:
Spørgsmål ang. olie skift

Annonce