6.819 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Import af MC Import af MC

Hej

Har prøvet at søge lidt på fora'et og har fundet en del svar, men stadig et par ting jeg ikke kan få helt styr på.
Jeg står og skal købe en motorcykel i Sverige for at importere den til Danmark og derefter betale afgift på den.
Såvidt jeg har kunne læse mig frem til skal jeg bruge del 1 og del 2 af registreringsafgiften, skal jeg også bruge dokumentation for den er afmeldt?
Sidst jeg købte ny motorcykel, bestilte jeg en ny plade, hvor jeg fik en ny registreringsattest med mit navn som ejer. Er det fint nok bare at have den gamle svenske registreringsattest med sælgers navn som ejer eller hvordan overtager jeg ejerskabet indtil jeg betaler registreringsafgift og får en dansk registreringsattest med mit navn som ejer?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fix washing machine 750 kr.
  • Havearbejde 1.500 kr.
  • Rengøring 117m2 lejlighed 2.500 kr.
  • Lave garageport, vejer er hoppet af 500 kr.
  • Nedgravning af trampolin og bortkørsel af jord 3.400 kr.
  • Udendørs vandhane 2.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Import af MC
  • #1   27. maj 2009 hej
    kan ikke huske det med papirerne
    den pris du har fundet/betalt i sverige, er vel med svensk afgift.
    har selv siddet og savlet over de svenske priser.
    men når du nu har handlet i sverige, hvor meget afgift trak de så fra ?
    hvis f.eks. du havde fundet en cykel til 100.000 sv.kr.
    hvad kom du så af med ??

• #2   27. maj 2009 Kan jeg fortælle dig lørdag aften, men umiddelbart vil jeg sige at svenskerne betaler 0% i afgift og der derfor ikke er nogen afgift at trække fra ved eksport.

• #3   28. maj 2009 Man betaler i hvert fald kun et par tusind for at få en importeret bil/cykel på svenske plader, alt inkl...

• #4   28. maj 2009 ok, bliver interessant at hører

• #5   28. maj 2009 Lige et link der kan kaste lidt lys over Jens S spørgsmål:

http://www.udvandrerne.dk/JLKM/Udvandre.nsf/Uniq/800772Reference

• #6   28. maj 2009 ok, tak
    men fortæller du alligevel, på lørdag, hvad du har købt?, også ren nysgerrighed

• #7   28. maj 2009 Har ikke officielt købt den før lørdag. Men det drejer sig om en Husaberg FE501e til ombygning til motard.
    Har ikke brug for transport, så kan endelig købe en cykel til ren sjov og ballade =)

• #8   28. maj 2009 Hej Gutter.

Hvilken sider søger i svenske MCér på?-tænker på om der er en side el. flere a la dba.dk eller MCG? Havde selv tænkt mig at søge lidt over hos naboerne, men har ikke selv kunne finde en side?

God sommer til jer ALLE smiley

• #9   29. maj 2009 Takker smiley God Pinse...

• #10   2. jun 2009 Er det samme procedure med afgifts udregning som hvis man importerer fra Tyskland?

Sidder og savler over en Hornet600 til 40k svenske. Hvad kunne sådan en rende op i efter alt er betalt osv?

Mikkel

• #11   3. jun 2009 Ja det er det samme.. Du må ind på skat og se hvad andre har givet i afgift på en tilsvarende maskine..

• #12   6. jun 2009 En hurtig opsummering af beregning af afgift ved import samt hvordan gør man det mere praktiske i forhold til import af brugte motorcykler - hentet direkte fra skat's hjemmesider..

For at få danske nummerplader på et importeret motorkøretøj, skal køretøjet først synes ved en synsvirksomhed. Efterfølgende skal køretøjet anmeldes til afgiftsberigtigelse hos SKAT, som fastsætter en afgiftspligtig værdi og beregner registreringsafgiften ud fra køretøjets markedspris og oprindelige nypris.

Når afgiften er betalt, udsteder SKAT en kvittering, som gør det muligt at få køretøjet indregistreret (få udleveret danske nummerplader).
    Du har mulighed for selv at beregne et skøn over afgiftens størrelse på en personbil, idet registreringsafgiften som en tommelfingerregel udgør ca. 50-60 procent af handelsprisen i Danmark.

www.skat.dk/motor kan du finde oplysninger om værdi og afgift for brugte motorkøretøjer, hvoraf der tidligere er betalt registreringsafgift, ligesom du finder afgiftssatserne for nye motorkøretøjer. Der er også mulighed for at beregne afgiften for såvel nye som brugte motorkøretøjer. Endelig finder du en regnemaskine til hjælp for beregning af afgiften.
    Du kan desuden finde yderligere oplysninger om afgiftsberegningen med videre i vejledningen om indførsel af brugte personbiler.

Inden der betales afgift, skal køretøjet synes ved en synsvirksomhed, som foretager dels et almindeligt teknisk syn, dels et såkaldt "toldsyn".
    Synsvirksomhederne skal i forbindelse med toldsynet bl.a. tage stilling til køretøjernes vedligeholdelsestand (over middel, middel eller under middel) og udstyr samt notere, om kilometerstanden er dokumenteret med servicebog med mere.
    Ingen fremvisning af køretøjet for SKAT
    Oplysninger fra toldsynsrapporten indgår i SKATs værdiansættelse. Som konsekvens heraf skal SKAT som udgangspunkt ikke se de køretøjer, der har været igennem et toldsyn hos synsvirksomheden.

Anmeldelse til afgiftsberigtigelse kan indleveres til alle skattecentre, men selve sagsbehandlingen/værdiansættelsen af motorsager er centraliseret ved 4 skattecentre:
    SKAT - Høje TaastrupHelgeshøj Alle 9
    2630 Tåstrup
    SKAT - OdenseØsterbro 7
    5000 Odense
    SKAT - ÅrhusLyseng Alle 1
    8270 Højbjerg
    SKAT - AalborgLyngvej 2
    9000 Aalborg

For hvert importeret køretøj skal du udfylde en anmeldelse - blanket 21.016, som findes på www.skat.dk under motorblanketter. Blanketten kan udfyldes på nettet og udskrives automatisk i 3 eksemplarer.
    Du skal indsende følgende til det skattecenter, der dækker dit område:
    · Anmeldelse i 3 eksemplarer
    · Kopi af køretøjets udenlandske papirer (registreringsattest med videre)
    · Synspapirer (inklusiv eventuelle toldsynspapirer) fra synsvirksomheden.

SKAT træffer hurtigst muligt afgørelse om den afgiftspligtige værdi og beregner registreringsafgiften ud fra køretøjets markedspris og oprindelig nypris med mere. SKAT vil som hovedregel kunne fastsætte værdien og den endelige afgift i løbet af 1-3 uger. For køretøjer, hvor det vil være nødvendigt at indhente oplysninger fra producent/importør med videre, må dog forventes en øget ekspeditionstid.
    Når den afgiftspligtige værdi er fastsat, får du tilsendt en afgørelsesblanket med klagevejledning.
    På skat.dk finder du en regnemaskine til hjælp for beregning af afgiften.

Når køretøjet skal indregistreres, kontakter du SKAT.

Når SKAT har modtaget betaling for registreringsafgiften, udstedes en kvittering, der skal bruges ved indregistrering af køretøjer (udlevering af nummerplader).

SKATs afgørelse om værdiansættelsen kan påklages til Motorankenævnet. En eventuel klage skal indsendes via et af de fire skattecentre nævnt under Anmeldelse. SKAT kan genoptage den afgørelse, der klages over, hvis klageren er enig i SKATs ændrede afgørelse. I andre tilfælde sendes klagen til Motorankenævnet til afgørelse.

På SKATs hjemmeside findes en oversigt over værdifastsættelser foretaget af SKAT inden for det seneste år samt en regnemaskine, hvor du selv kan beregne afgiften for et konkret køretøj ud fra køretøjets nuværende markedspris her i landet og køretøjets oprindelige nypris.
    Autoforhandlere har ofte køretøjer, der allerede har gennemført et toldsyn. I disse tilfælde indsendes en egentlig anmeldelse (blanket 21.016) med toldsynsrapport og den udenlandske registreringsattest, jf. afsnittet om Anmeldelse.

Ideen er, at køretøjet anmeldes til afgiftsberigtigelse umiddelbart efter importen og toldsynet. Anmeldelse kan ske, uden at der stilles sikkerhed/betales et depositum. Afgiftsbeløbet skal først betales, når told- eller afgiftsattesten efterfølgende ønskes udleveret, dvs. når køretøjet skal indregistreres.

De mere praktiske retningslinjer herom bør aftales med det skattecenter, der dækker dit område, jf. afsnittet om Anmeldelse.

Hvis du har behov for at få køretøjet indregistreret, før SKAT har fastsat den endelige værdi og afgift, vil du blive afkrævet en sikkerhedsstillelse/depositum, som fastsættes af SKAT. Ved indsendelse af anmeldelsen skal du derfor gøre opmærksom på, at du ønsker at stille sikkerhed i stedet for afvente den normale sagsbehandling - jf. afsnittet om anmeldelse.

Udgangspunktet er, at SKAT inden for kort tid fastsætter værdien og dermed afgiften endeligt, hvilket som hovedregel gør det unødvendigt at bruge tid og ressourcer på forespørgsel om foreløbig værdi, betaling af depositum og efterfølgende regulering. Du bedes derfor kun anvende depositumordningen, når særlige omstændigheder gør det nødvendigt.

Husk iøvrigt at visse EU-lande kræver en "Eksport-tilladelse" der sikrer du kan få dyret med ud over grænsen, - hvis du skulle blive stoppet af ved grænsen i eksportlandet..
    Skaffes nemmest ved at sælger har hentet den fra sit Motor-registreringskontor.

Kommentér på:
Import af MC

Annonce