{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvor varm skal mc være..
  • #1   29. apr 2009 Den skal være så varm at temperaturen ikke stiger, ved normal kørsel vil en motor typisk være driftsvarm efter 10-15 minutter, selvfølgelig længere når temperaturen er omkring frysepunktet, men hvem kører også der smiley

  • #2   29. apr 2009 jeg plejer og give den gas ved 50 grader,, er det for lidt ???

  • #3   29. apr 2009 Køb et olie termometer fra Louis - billigt. Indtil det viser 60 grader, skal man køre med så mange omdrejninger, at dyret vilrkelig cirkulerer olien men ikke så meget at den tykke olie ikke kan komme rundt:-)

    Altså inge fuld speed og ingen sejtræk. Det ka faktisk tage lang tid, hvis det er koldt.


  • #5   29. apr 2009 Min lander på ca 70 grader, ved tomgang i 30 sek og rolig kørsel i max 5 min.

    Så vil tro den er varm efter 10-15 min ?!


  • #6   29. apr 2009 Men hvor varm må en mc egentlig blive?

    Altså den lander jo hurtig på ca 100 grader hvis man holder lidt i tomgang!


  • #8   29. apr 2009 Hvorfor kan den ikke blive for varm?

    Altså der sider jo ikke en blæser som begynder at køre vis den runder et hvis antal grader? Ligesom på en bil?


  • #10   29. apr 2009 hmm, så det sq nok fordi jeg kun har haft gamle cykler.....:)

    Troede jeg faktisk ikke der var.....:) Sorry my bad..


  • #11   29. apr 2009 Men det ikke unormalt den viser omkring 100 grader når man har været ude og køre og så holder i tomgang?

  • #12   29. apr 2009 100 grader er ikke unormalt;)

  • #13   29. apr 2009 Luftkølede cykler er en sagfor sig. De køler jo kun , når der er fartvind. Har sådan en et termometer, burde det være et olieetafslagsen:-) Under alle omstændigheder skal olien også her op på en rimelig temperatur, inden den får skrue.

    Vandkøling er to forskellige ting, med og uden ventilator. I begge tilfælde har de en indvendig termostat, der lukker, så det vand, der umiddelbart står rundt om cylindre og topstykker først skal opnå en rimelig temperatur, før, systemet åbnes til fuld kapacitet. Det er ikke afh til smøringen man indretter dem sådan, men udelukkende for at varme cylindervæggene op, så man ikke har behov for Vandtermometrene i langt de fkleste MC-er har følere i det "lille" kredsløb, og den udlæste temperatur er derfor lige efter start nærmest uanvendelig. Enkelte har følere i køleren, hvilket jo er der rigtigste.

    En MC bliver generelt varmere end en bilmotor, der er simpelthen mindre masse at lede varme væk i! Har man en vandkølet med blæser, er det faktisk meget sjældent, at man overhovedet hører blæseren gå. Det kræver ofte 10-20 minutters stilstand med motoren i gang! Masser af MC-ister har aldrig oplevet det! Den elektriske blæser starter oftest ved temperatur over 100 grader!

    Olien bliver normalt ikke så varm som vandet - varme stiger som bekendt opad. Oftest vil den ligge mellem 70 og 85 grader på en driftsvarm vandkølet MC og 5-10 grader højere på en luftkølet. Lad være med at køre olietermometeret over 115-120 grader - så nedbrydes olien og dens additiver temmelig hurtigt. Over 120grader i længere tid, giver også risiko fir direkte skader i motoren - tingene kan sætte sig pga rumudviddelse.



  • #14   29. apr 2009 ---- så man ikke har behov for mere choker end nødvendigt...... skal der stå i forbindelse med opvarmningen af c ylindervæggene.

    .... hvorfor kan man ikke rette i det skrammel?????


  • Christian L
    Christian L Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 1
    #17   29. apr 2009 Har en gixxer fra 97. Den røde temperatur lampe lyser først ved 130 grader. Så 100 grader er ingen ting :). Blæseren starter først ved 105 grader. Drift temperaturen er på 70 grader og termostaten åbner ved 72 grader.

  • #18   29. apr 2009 Ahhhh, nu vil nok være et godt tidspunkt til at vende tanken omkring opvarmnings fasen,

    Er det bedst at varme sin motor op imens den står stille i tomgang (og har teoretisk lavt olietryk)

    Er det bedst at varme sin motor op ved at køre med det samme og holde omdrejninger og træk på et fornuftigt og tåleligt niveau (burde have optimalt olietryk)


    Jeg har min måde at gøre det på og har aldrig haft kedelige oplevelser med mine motorer i 20 år, men det bliver ofte diskuterret rundt omkring så det kunne være godt at høre jeres mening om det


    Kim.


  • #20   29. apr 2009 Jeg starter altid uhyret og så får den kun lov at stå den tid det tager mig at få handsker og hjelm på, derefter bliver den kørt fornuftigt en passende distance alt efter vejret og ude temperaturen...

    Det gør jeg ud fra den overbevisning om at for det første står en cykel i tomgang med rimeligt lave omdrejninger og derved et lavere smøretryk end ved normale arbejds omdr, for det andet har jeg aldrig haft en center støttefod så mine cykler har altid hældt en hel del til venstre når de står på foden, og det kan på ingen måde være optimalt i kombination med kold/stiv olie og lave omdr/lavt smøretryk...


    Det har som sagt fungeret for mig i 20 år og jeg har ALDRIG haft en motor der har været skidt tilpas...


    Kim.


  • #21   29. apr 2009 Jeg synes også det er en fantastisk ide at købe sådan et olie filter termometer.. så kan du løbende mens du ligger og kører ude på de trafikerede veje kigge efter din temperatur... og skulle du køre galt så vidste du i det mindste om cyklen var varm.

    Om den lige er 100 eller 120 er godt nok imø ligegyldigt... man kan også blive for nærtagende...

    Efter 10-15 min. kørsel er din cykel varm nok... er det vinter så giv den mere tid, men igen du lukker nok heller ikke hanen op når det er minus grader eller under +10 så er vejgrebet jo heller ikke til den vilde rossi kørsel...

    Fatter ikke man gider at spilde sin tid på at sidde sikre sig at den holder sig inden for 100-130grader... brug dog øjnene på vejen og de andre trafikanter... der er rigeligt at se på... det burde ikke være nødvendigt at finde flere ting til at distrahere os som mcére


  • #24   29. apr 2009 I de fleste af mine biler, har der altid stået i bogen den IKKE måtte stå i tomgang og varme op, men skulle køres rolig varm.

    Ved ikke om det er det samme med MC, men har jeg altid gjort med mine cykler.

    Mine mc'er har alt afhængig af vejret osv kun stået i tomgang indtil jeg har fået hjelm og hansker på.



Kommentér på:
hvor varm skal mc være..

Annonce