{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
919 visninger | Oprettet:

Smørring af kæde? {{forumTopicSubject}}

Hej!

Kunne godt tænke mig at høre hvordan i smøre jeres kæde? Er nemlig selv lidt i tvivl..

Er det ikke bare at sprøjte ind på de ruller som bliver blanke, og så ikke mere end det?

Og hvordan gør i jeres kæde ren? Min kæde er nemlig godt sort og fedtet på siden.. Er det bare at tag noget petroleum og sprøjte på, og så gnubbe med en børste?

Mvh

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Smørring af kæde?
  • #1   21. apr 2009 Pil baghjulet af mens den står på en baghjulsløfter, find en balje som må blive beskidt, fyld lampeolie i, find din tandbørste og en klud.... Når nu kæden er fri at baghjulet kan den lige nå ned i bunden af baljen og så går du bare i krig med børste og klud.... Det er den grundige måde og du kan få den helt ren..... Måske kun værd at gøre når den skal gøres sommerklar eller hvis du har forsømt den længe....

Derefter sætter jeg baghjulet på plads igen og starter mc'en mens den står på bagløfteren, sætter den i 1. og sprayer ned på toppen af den nederste del af kæden, mens kæden løber rundt i tomgang.....

I løbet af sæsonen kan jeg så nøjres med at hver gang jeg har kørt en tur så slutter jeg lige af med at spraye det nederste stykke af kæden, kun lige de 10 cm der er tilgængelig når den står stille.... Det er bedst at spraye din kæde mens den er varm og ikke skal køre før den er klod igen... På den måde skirer du at få olien godt ned bag O-ring/X-ring......

Have fun

• #2   21. apr 2009 Det forunderlige vidundermiddel til kæderengøring - lampeolie. SKidtet flyver af, der findes specialbørster til formålet, men en opvaskebørste og/eller tandbørste fungerer fint - husk at skylle den inden du børster tænder igen :o). Lampeolie er også supergodt til fælgrengøring.

Kædefedt sprøjtes på når du kommer hjem fra køretur og kæden er varm.

JLL

• #3   21. apr 2009 Når du smører din kæde skal det forgå på indersiden af kæden, på den måde vil smørelsen selv arbejde sig ud af ved hjælp af centrifugal kraften.
    I en moderne kæde er alle ledene smurt og forseglet med en O-ring fra fabrikken, du kan altså ikke smøre ledene, kun rullerne.

Kæden gør du ren i lampeolie, og så skrubber du med en gammel tandbørste, eller ligende, du må ikke bruge højtryks renser, eller tryk luft, til at vaske og tørre kæden, da du risikere at presse skidt forbi O-ringen, og ødelægger kæden.

• #5   21. apr 2009 Jeg troede faktisk at jeg bare skulle smøre kædefedt på de ruller som bliver blanke? Er det helt forkert? Og kunne man ikke bruge petrolium til at rense med? Mvh

• #6   21. apr 2009 Det er 10 gange nemmere at smører hele kæden..

Petrolium og lampeolie.. Same-same.. Det er to ord for næsten det samme.. Du kan vidst også bruge diesel, men i det er jeg ikke helt sikker..

• #7   21. apr 2009 Ja sprøjt kædefedt på de blanke ruller, moderne kæder (f.eks O-ring) er "permanent smurte" i leddene fra fabrikken, smøring er derfor primært for smøring mellem kæde og tandhjul (altså de blanke ruller).

Har du et overskudslager af petrolium, eller er du bange for lampeolie :o).

JLL

• #8   21. apr 2009 Køb evt en "Scotoiler" (du kan selv google det :o))

Så er du så dejlig fri for at tænke på smøring overhovedet ;o)

JLL

• #9   21. apr 2009 Som Rene skriver, husk også at smørre O-ring/X-ring el. Z-ring, ellers tørrer de ud med tiden og så ken fedtet fra de indre ruller sive ud !
    JLA

• #10   21. apr 2009 Okay! Skulle bare være sikker på, at det var nok bare at smøre de blanke ruller og ikke andet. Men er ikke helt med på hvor jeg ellers skal smøre end de blanke ruller? Der bliver skrevet O-ring osv. Nogen der kan forklare mere specifikt hvor jeg mere skal smøre end de blanke ruller?

Det var fordi jeg købte en hel flaske med petrolium til at gøre fælgene rene. Så kunne jeg ligeså godt bruge det til kæden os..

• #11   21. apr 2009 SMØR KUN PÅ DE BLANKE RULLER - smører du efter du har kørt, og kæden dermed er varm, skal der nok trække tilstrækkelig ud i de varme led.

Det er absolut ikke nødvendigt at stå og nusse med at smøre andre steder, hvilket (som jeg ser det), også er hvad René skriver, og som i øvrigt efter min mening er fuldt tilstrækkeligt og i øvrigt korrekt frengangsmåde.

;o)

JLL

• #12   21. apr 2009 Mange tak, så er jeg med smiley så må jeg prøve med en opvaskebørste og få den gjort ren. Mvh

Kommentér på:
Smørring af kæde?

Annonce