837 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
7 Svar
R1 - ustabil i skarpe sving? R1 - ustabil i skarpe sving?
Episode fra i sommers.
R1 fra 2000. Hurtigt ad motorvejen. Fartblind .Skarp frakørsel. Alt for hurtigt rundt her. Bremser, hård
nedlægning, bremser hård nedlægning igen. Kom
rundt , men under denne manøvre "huggede" forgaflen
i affjedringen flere gange, også mens jeg ikke bremsede
Spørgsmål til jer der kører race. Skyldes det forkerte
fjedre i gaflen? Eller forkert olie?
Indstillingen skulle være ok. Det er dig Chris, der har stillet den. Altså Præsidenten.
Har I nogen bud drenge??.
0 synes godt om
feb 2007
Følger: 26 Følgere: 24 Emner: 462 Svar: 8.351
eller en smule for lidt olie i gaflen....
men er sku ik sikker
mvh
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
For lidt olie, så bunder gafflen ved hård nedbremsning.
Olie tykelsen er med til at styre dæmpningen.
en meget typisk fejopsætning er hvis returen er for stram, den skal være ca 20% mindre end kompination ellers "pakker" affjedringen. Hvilket det godt kunne lyde til, efter det du beskriver.
Så hvis eller hæng, luftgab og olietykkelse er ok.
Jeg vil nok sige du må skal bare har være ude i noget du normal ikke magter. Hvilket jo også kan være en grim oplevelse de første par gang.
Når først du har prøvet det et par gang, bliver det også normal.. .-)
feb 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 23 Svar: 128
CH M. Ja, det gik lidt stærkt, men har prøvet det før. Har kørt lidt race.
Men hvordan skal det forstås? 20% mindre end kompination?
Hvilken kompination? Vil godt vide præcist hvad du mener, så jeg kan
prøve det.
mar 2008
Følger: 5 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 29 Svar: 1.555
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Eks kompression er 10 clik (Skrugen i top) så skal returen være 12 clik (Skrugen i bund)
Hvis returen også er 10 clik strækker affjedringn for langsom ud og den begynder at "pakke" det vil sige at bare kommer længere og længere ind i stedet for at arbejde. Og på et tidspunkt bunder den total, så er der kun dækket til at give efter. Så vil du få en oplevelse som du beskriver,
Når du bremser max skal der gerne være ca 10 mm tilbage af vandringen (R1én har 130mm)
Bunder gafflen skal der mere olie i. Det har INTET med fjedren at gøre.
Se evn :
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=9944
Det først billede er en omgang på Cartagena
apr 2004
Følger: 31 Følgere: 30 MC-er: 3 Emner: 40 Svar: 541
feb 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 23 Svar: 128
med. Og ja, du har nok ret, Henrik.
R1 - ustabil i skarpe sving?