837 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

R1 - ustabil i skarpe sving? R1 - ustabil i skarpe sving?

Episode fra i sommers.
R1 fra 2000. Hurtigt ad motorvejen. Fartblind .Skarp frakørsel. Alt for hurtigt rundt her. Bremser, hård
nedlægning, bremser hård nedlægning igen. Kom
rundt , men under denne manøvre "huggede" forgaflen
i affjedringen flere gange, også mens jeg ikke bremsede

Spørgsmål til jer der kører race. Skyldes det forkerte
fjedre i gaflen? Eller forkert olie?
Indstillingen skulle være ok. Det er dig Chris, der har stillet den. Altså Præsidenten.

Har I nogen bud drenge??.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • drilling 12 holes near ceiling 1.100 kr.
  • Sætte tre rullegardiner op 550 kr.
  • VVS skift af armatur på lille kbh badeværelsw 735 kr.
  • Beskæring af træ 2.699 kr.
  • Hjælp til at skrue gynger fast i træstativ skruer skal medbringes 300 kr.
  • Flytte min seng og samle et skab sammen. 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  R1 - ustabil i skarpe sving?
  • #1   7. feb 2009 måske en kompination...

    eller en smule for lidt olie i gaflen....

    men er sku ik sikker

    mvh


  • #3   7. feb 2009 Fjedres formål er sådan set "kun" at holde cyklen på den rigtig "hæng"
    For lidt olie, så bunder gafflen ved hård nedbremsning.
    Olie tykelsen er med til at styre dæmpningen.

    en meget typisk fejopsætning er hvis returen er for stram, den skal være ca 20% mindre end kompination ellers "pakker" affjedringen. Hvilket det godt kunne lyde til, efter det du beskriver.

    Så hvis eller hæng, luftgab og olietykkelse er ok.
    Jeg vil nok sige du må skal bare har være ude i noget du normal ikke magter. Hvilket jo også kan være en grim oplevelse de første par gang.
    Når først du har prøvet det et par gang, bliver det også normal.. .-)


  • #4   7. feb 2009 Fint link REV`IT S. Tak for det. Det skal jeg bestemt se nærmere på.

    CH M. Ja, det gik lidt stærkt, men har prøvet det før. Har kørt lidt race.
    Men hvordan skal det forstås? 20% mindre end kompination?
    Hvilken kompination? Vil godt vide præcist hvad du mener, så jeg kan
    prøve det.


  • #6   8. feb 2009 Mike S jeg tror CH M mener kompression.

  • #7   8. feb 2009 Når vi snakker justering af kompression / retur så skal stilskrugerne ALT HELT I BUND og X antal clik ud.

    Eks kompression er 10 clik (Skrugen i top) så skal returen være 12 clik (Skrugen i bund)
    Hvis returen også er 10 clik strækker affjedringn for langsom ud og den begynder at "pakke" det vil sige at bare kommer længere og længere ind i stedet for at arbejde. Og på et tidspunkt bunder den total, så er der kun dækket til at give efter. Så vil du få en oplevelse som du beskriver,

    Når du bremser max skal der gerne være ca 10 mm tilbage af vandringen (R1én har 130mm)
    Bunder gafflen skal der mere olie i. Det har INTET med fjedren at gøre.

    Se evn :
    http://www.motorcykelgalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=9944

    Det først billede er en omgang på Cartagena


  • #8   8. feb 2009 Mike, hvis din forgaffel aldrig har været "åbnet", så kunne den vist godt trænge til et service, da det hele så nok er ved at blive lidt slattent.

  • #9   8. feb 2009 I skal have tak for hjælpen. Nu har jeg da noget, jeg kan arbejde
    med. Og ja, du har nok ret, Henrik.


Kommentér på:
R1 - ustabil i skarpe sving?

Annonce