Sikker (MC) Trafik

Sikker (MC) Trafik

Medlemmer: 130
Forside Forum Medlemmer Annoncer MC-er
1.601 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Timing af lyskryds. Timing af lyskryds.

Er der nogen som kender til tids-styring af trafiklys?
Et eksempel:
Jeg kommer kørende på 80 kmt vej som går ligeud. Længere fremme er der et lyskryds, der er grønt for mig. Der har været grønt meget længe, og jeg skal finde ud af om jeg kan nå over, eller sætte farten ned for at kunne standse hvis trafiklyset skulle skifte til gult/rødt inden jeg er nået derhen. Især i regnvejr med dårligt vejgreb og lang bremseafstand.
Jeg ser efter fodgænger lyset i min køreretning. Det skifter som regel til rødt, inden lyset for mig skifter til gult. jeg bruger det som en slags forvarsling af mit eget traffiklys.
Jeg ved godt det lyder underligt, men det er faktisk en lille hjælp nogen gange. Især på MC hvor det godt kan gå lidt friskt til og sekunder kan være livsvigtige.
Jeg ved ikke om lyset for biler og fodgængere kan skifte samtidigt (dvs til gult for biler).
Ja, undskyld kald mig bare nørd!
Vh Lars


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Samler en kontigent seng manuel 300 kr.
  • Montering af baderumslampe 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Timing af lyskryds.
  • #2   30. jul 2008 Næh... egentlig et fornuftigt spørgsmål - kender det også godt. Jeg bruger samme måde som dig, hvis jeg er i tvivl...

  • #3   30. jul 2008 Kender desværre ikke til tidsstyring af trafiklys - men kan da godt følge dig i dit spørgsmål...

    Håber der er nogle med dette kendskab som melder ind - men til daglig kører jeg også til dels efter dit princip... dog ikke 100% da jeg flere gange har oplevet at signalerne skifter samtidig (rødt for fodgænger samtidigt gul for mig..).



  • #4   30. jul 2008 Relevant, men dæleme meget svær at generalisere.

    Jeg gør selv noget andet. Jeg gør op med miig selv, hvilken bremselængde jeg skal bruge ved den givne hastighed og føre.

    Så kigger jeg frem ved lyskrydsene, og afgør så forud for hvert lyskryds, hvor "point of no return" er.

    Er jeg i tvivl reducered jeg farten en smule. Ganske små hastighedsnedsættelser giver meget kortere bremselængder


  • #5   30. jul 2008 geek - gør det samme selv, men som knud siger altid klar på et Point of kun fremad sted.. og ALTID klar på bremsen i byer generelt...

  • #6   30. jul 2008 Efter at jeg skrev indlæget, var jeg ude og gå en tur på nørrebro. Jeg så to lyskryds hvor lysene samtidigt, haha ;-).
    Så det er ikke generelt, men total tilfældigt.
    Jeg må se at få en nørd ven i vejdirektoratet, som kan forklare mig det. De kan ændre på tidsinterval på lyskrydsene alt efter tidspunkt på døgnet osv.
    Knud: Det er en god strategi, du beskriver.


  • #7   30. jul 2008 Lars EB:

    Jeg er lidt overrasket over, at den idemed at anerkende "point of no return" ikke er mere udbredt.

    Jeg lærte den da jeg tog kørekort allerede som 18 årig. Siden blev den gentaget gennem militæretskørekurser, senere da jeg fik MC-kort og så har jeg været på tre kørekurser her og i udlandet. Der var det også standard.

    Jeg troede faktisk, at det var meget mere kendt. Det er noget man meget hurtigt kan lære - og lære at gøre helt pr. automatik


  • #9   5. aug 2008 Det er et fint indlæg, Janus.
    Det understreger jo også Knuds ord. Hvis man er i tvivl, så giver små hastighedsnedsættelser meget kortere bremselængde.


Kommentér på:
Timing af lyskryds.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce