Timing af lyskryds. Timing af lyskryds.
Er der nogen som kender til tids-styring af trafiklys?
Et eksempel:
Jeg kommer kørende på 80 kmt vej som går ligeud. Længere fremme er der et lyskryds, der er grønt for mig. Der har været grønt meget længe, og jeg skal finde ud af om jeg kan nå over, eller sætte farten ned for at kunne standse hvis trafiklyset skulle skifte til gult/rødt inden jeg er nået derhen. Især i regnvejr med dårligt vejgreb og lang bremseafstand.
Jeg ser efter fodgænger lyset i min køreretning. Det skifter som regel til rødt, inden lyset for mig skifter til gult. jeg bruger det som en slags forvarsling af mit eget traffiklys.
Jeg ved godt det lyder underligt, men det er faktisk en lille hjælp nogen gange. Især på MC hvor det godt kan gå lidt friskt til og sekunder kan være livsvigtige.
Jeg ved ikke om lyset for biler og fodgængere kan skifte samtidigt (dvs til gult for biler).
Ja, undskyld kald mig bare nørd!
Vh Lars
jun 2006
Følger: 23 Følgere: 24 Emner: 64 Svar: 1.537
dec 2005
Følger: 58 Følgere: 57 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 1.493
Håber der er nogle med dette kendskab som melder ind - men til daglig kører jeg også til dels efter dit princip... dog ikke 100% da jeg flere gange har oplevet at signalerne skifter samtidig (rødt for fodgænger samtidigt gul for mig..).
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Jeg gør selv noget andet. Jeg gør op med miig selv, hvilken bremselængde jeg skal bruge ved den givne hastighed og føre.
Så kigger jeg frem ved lyskrydsene, og afgør så forud for hvert lyskryds, hvor "point of no return" er.
Er jeg i tvivl reducered jeg farten en smule. Ganske små hastighedsnedsættelser giver meget kortere bremselængder
jun 2007
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 98
feb 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 69
Så det er ikke generelt, men total tilfældigt.
Jeg må se at få en nørd ven i vejdirektoratet, som kan forklare mig det. De kan ændre på tidsinterval på lyskrydsene alt efter tidspunkt på døgnet osv.
Knud: Det er en god strategi, du beskriver.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Jeg er lidt overrasket over, at den idemed at anerkende "point of no return" ikke er mere udbredt.
Jeg lærte den da jeg tog kørekort allerede som 18 årig. Siden blev den gentaget gennem militæretskørekurser, senere da jeg fik MC-kort og så har jeg været på tre kørekurser her og i udlandet. Der var det også standard.
Jeg troede faktisk, at det var meget mere kendt. Det er noget man meget hurtigt kan lære - og lære at gøre helt pr. automatik
feb 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 69
Det understreger jo også Knuds ord. Hvis man er i tvivl, så giver små hastighedsnedsættelser meget kortere bremselængde.
Timing af lyskryds.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside