Sikker (MC) Trafik

Sikker (MC) Trafik

Medlemmer: 130
Forside Forum Medlemmer Annoncer MC-er
3.431 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 21 Svar

Gul lys i forlygten Gul lys i forlygten

Her i morges på vej til job, fangede mit øje pludselig noget i sidespejlet.....-der kom en mc bagfra med gul lygtepære.
Havde han kørt med alm. hvid lys, havde jeg ikke set ham så langt tilbage i trafikken ( 7-8 biler bagude på en 2-sporet ) Denne episode er meget tæt på, at få mig til at skifte min lygtepære ud med en gul....-er meget overrasket over hvor godt det gule lys fangede blikket.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Toilet løber 1.000 kr.
  • Montering af emhætte 1.000 kr.
  • Plæneklipper vil ikke starte 1.000 kr.
  • Blotlæggelse af strømforsyning og etablering af stikkontakt 1.357 kr.
  • Dispose of 90% gasflaske 400 kr.
  • Jeg har brug for at få opsat 2 Ikea gardin stænger i samme rum 499 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gul lys i forlygten
  • #1   8. apr 2008 ja, nemlig ja !!

    gul lys er da helt sikkert ikke noget folk vil bruge !!

    god synlighed, men det er folk desværre for forfængelige til tror jeg


  • #2   8. apr 2008 Hvad med xenon lys, som bliver standard på flere og flere nye MC'er. Der er det ikke muligt at skifte pæren til en gul.

    Jeg har tænkt lidt over ideen med gult lys, for JA, det skaber meget mere fokus. Men omvendt gør det også det hele meget mere besværligt for os motorcykellister.
    H4, H3, H1 og H7 pærer kan fås på de fleste tankstationer, hvis man skulle være uheldig under en køretur. Men hvor mange tankstationer har gule pære?

    Jeg synes det skal tænkes lidt mere igennem, inden det fremlægges som et forslag fra vores side.

    Et forslag kunne dog være at langsomkørende 2-hjulere, lovmæssigt skulle køre med gule pære. Der findes der mig bekendt ikke xenonlys som standardudstyr.


  • #3   8. apr 2008 Bortset fra at gult lys ikke duer om natten. Specielt ikke i vådt vejr. Kørte for nogle år siden med det og måtte opgive da jeg havde en perode med en del natkørsel.
    Der blev istedet monteret en kørelys lygte med gult lys til når man bare skulle ses, og så hvidt i forlygten til når vejen skulle oplyses.


  • #4   8. apr 2008 Som brian siger... Giv til til knallerterne:)
    Det har jeg faktisk også skrevet før i denne gruppe hvis jeg ikke husker helt forkert.
    Så kan man da se forskel, og forvæksler os derfor ikke.


  • #5   8. apr 2008 De gule lygter er nøærmest opgivet som både nattelys og kærelys til biler.

    De er som nævnt dårlige i mørke, men også i regne og usigtbart vejer om dagen bliver de væk.


  • #6   8. apr 2008 Som jeg skrev i andet indlæg.

    Giv Gul til scooter og knallert så vi kan se forskel.
    Men ikke til en MC, man kan ikke se nok ved det gule lys.


  • #7   8. apr 2008 Grunden til at jeg mener det er godt nok til Scooter er forskellen i hastighed.

  • #8   8. apr 2008 Jeg kører for tiden med gul pære på min Ducati. Ganske rigtigt siger mine kørekammier at de altid kan se at jeg er med i flokken.......? (sjovt?) men også ganske rigtigt - det er elendigt at køre med i mørke, hvilket jo er ganske væsentligt, når man er på vej hjem efter køreturen i mørke...

    Næh... duer ikke, men vi skal tænke den vej med synlighed - Helt enig!


  • #9   8. apr 2008 Meget groft sagt, (misforstå ikke) er jeg egentlig ligeglad med knallerterne.....
    Det som jeg hæftede mig ved i morges var, hvor tydelig mc'en var i trafikken med det gule lys....det var et tydeligt blikfang i sidespejlet. Havde han haft alm. lys på cyklen, havde jeg ikke opdaget ham så tidligt imellem bilerne....Effekten af det gule lys som blikfang, må vel være den samme ude på landevejen.....
    At det gule lys så åbenbart er meget ringe, at kører med i mørke, gør nok at jeg lige overvejer om ikke jeg skal montere vibra lys.


  • #10   8. apr 2008 Jeg tror at jeg vil prøve at montere en "guld"-pære i min forlygte, for at se om den er bedre at køre med... Den giver også et specielt lys, der skiller sig ud...

  • #11   8. apr 2008 Jeg kan kun tilslutte mig Sajmons kommentar om Vibra-lys.

    Jeg anvender det tredie sæson nu, og det duer virkelig.

    Fjernlys i vibra mode om dagen generer absolut ingen, men hgold op, hvor de kan se det. Der er faktisk ingen hovsaer, når man bruger det.


  • #12   8. apr 2008 Jeg kører med Phillips "BE SEEN" pære, De har en smule orange skær.. og det har ikke virket med kort lys på om dagen.. kun med langt lys på i dagtimerne..

  • #13   8. apr 2008 Der er så mange, der taler meget positivt om xenonlys.

    Jeg skal hilse og sige, at det efter min mening er noget bras - hvis det er det ikke-godkendte eftermonterede - gælger også meget originalt. Muligvis blive den trafikant, der fører xenon lyset set, men hvad er det værd, hvis andet bliver væk for de modkørende, når de blændes???


  • #14   9. apr 2008 Jo sajmon, jeg mener bestemt at nogle BMW motorcykler har xenon standard, men om det er tilfældet eller ej gør jo nok ikke den store forskel.

  • #15   9. apr 2008 Jeg er 100% enig med Sajmom i, at det ikke er forskel i vores synlighed der skal til.

    Jeg mener derimod at holdningen skal ændres i trafikken og at alle trafikanter skal blive bedre til at fremføre deres køretøj på betrykkende vis. Og det mener jeg gælder for alle trafikanter, såvel bilister som motorcyklister.

    Med hensyn til xenon, tror jeg ikke vi kan ændre den generelle udvikling. Derfor er jeg også overbevist om, at der vil kommer flere og flere nye motorcykler med xenon. BMW har det allerede nu som standardudstyr(K1200), og med den udvikling man har set med biler, er jeg ikke i tvivl om, at det også sker ved mc’er.

    Fordele og ulemper kan altid diskuteres. Men det er dog fakta, at xenonpærer har en meget længere brændtid og kraftigere lysstyrke end halogen.
    Ja, eftermonteret xenonpærer i halogenparaboler er både generende og ulovligt. Men så længe risikoen for at blive straffet, for at køre rundt med dem er så lille som den er, vil vi næppe se andet end flere og flere ulovligt monterede xenonpærer på de danske veje.

    Yderligere er det også fakta, at Vibra-lys i denne forbindelse er lige så ulovligt som eftermonteret xenon. Og det er også fakta, at kørsel med fjernlys i dagslys er ulovligt.


  • #16   9. apr 2008 Sajmon:

    Det er i det hele taget en tvivlsom sag at diskutere lovligheden af vibra.

    Det er rigtigt, at det er for svagt til at kaldes nærlus, men det er ikke for svagt til at kaldes kørelys.

    Jeg er to gange blevet standset i kontrol med det. Den ene gang var kommentaren "God ide!", den anden gang - "Det kører jeg selv med"


    Interessant - ikk?


  • #20   10. apr 2008 Torben - den er god den der:-)

    Jeg plejer at sige, at eneste ulempe ved Xenon er, at en del holder op med at hilse, fordi de tror det er en HD de møder *G*


  • #22   10. apr 2008 Det er jeg meget enig i Jesper. Der er ikke noget ved at en bilist ser mig med xenon-blus, der blænder ham så meget at han undgår mig, men til gengæld klapper en cyklist ned smiley

    P.S. Det er ikke en joke - ret ofte er jeg den blændede bilist.


  • #23   11. apr 2008 Der er kun en reel sikkerheds gevinst såfremt mit 'sikkerhedsudstyr' ikke sætter sikkerheden over styr for andre.

    Som flere af jer er inde på skal man nok selv blive set med Xenon bål på, men nogen sikkerhedsgevinst er det jo ikke hvis det tilgengæld øger risikoen for andre trafikanter.

    Der er ingen tvivl om at hvis vi skal komme igennem med tiltag på det sikkerhedsmæssige duer det ikke at det øger sikkerheden for os på bekostning af 'de andre'.


  • #24   11. apr 2008 Der er intet der forhindrer os som motorcykellister i at gøre opmærksom på os selv. Som det står i færdselsloven, ikke bare må, men skal vi gøre andre trafikanter opmærksomme på en forestående fare.
    Klippet fra færdselsloven:

    § 32. Kørende skal, når det er nødvendigt for at forebygge eller afværge fare, ved lyd- eller lyssignal eller på anden hensigtsmæssig måde henlede andre trafikanters opmærksomhed på faren. I lygtetændingstiden skal fører af motorkøretøj anvende lyssignal i stedet for lydsignal, medmindre faren er overhængende. Lyssignal gives ved blink med køretøjets fjern- eller nærlys.

    Jeg tror aldrig jeg kommer til at stole på andre trafikanter. Og jeg tror helt ærlig ikke at jeg vil føle mig mere tryg, hvis jeg monterede vibra-lys eller xenon. Om vi så kørte med gul roterblink, ville der formentlig stadig være trafikanter der fejlvurdere afstanden til os, den hastighed vi kommer med, osv.
    Men kan det forhindre bare en enkelt ulykke, er det selvfølgelig det hele værd.

    Vi kommer bare heller ikke uden om, at for langt de fleste motorcykellister, er motorcyklen langt mere end blot et transportmiddel. Med det mener jeg, at mange modificerer deres motorcykel for udseendes skyld, ikke for at højne sikkerheden (miniblink, små sportsspejle, osv.).
    Dertil kommer også sikkerheden i vores påklædning. Vi burde vel alle sammen købe udstyr, efter hvad der er mest sikkert og ses på længst mulig afstand.


  • #25   11. apr 2008 Lige mine ord Brian.

Kommentér på:
Gul lys i forlygten

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce