{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
911 visninger | Oprettet:

Så er der oplæg - skriv dit med her:-) {{forumTopicSubject}}

<b>Vor situation:</b>

Vi mister for mange MC-ister i trafikken, og vi mister i det hele taget for mange menneskeliv derude. Efetr en længere perioden med fortsat faldende antal trafikdrab, observerede man på alle områder signifikante stigninger fra 2006 til 2007.

Vi ser primært situationen fra MC-side, men vi taler nok om et universelt trafikproblemkompleks!

<b>Hvis opmærksomhed vil vi påkalde?</b>
Primært vil have vore medtrafikanter til at tage konsekvenser af, at de ikke er alene i trafikken – Det gælder også os selv, som MC-ister.

<b>Hvordan vil vi gøre dette?</b>
Det ideelle ville være kampagner gennem de store elektroniske medier. Alternativt eller supplerende hertil kunne artikler og læserbreve i landsdækkende og lokale aviser anvendes. Masser af bilister læser FDM’s medlemsblad. Kunne vi få dem til at trykke en artikel, kunne dette også gavne. Vore kommunikationspartnere skal først og fremmest være de besluttende og udførende – altså færdselssikkerhedsudvalget, Rådet for Større Færdselssikkerhed, redaktionelt ansvarlige og om muligt andre trafikanter! Vi har en hjemmeside, men den kommer nok mest til at fungere som ”referencesite”

Der er tidligere nævnt muligheden for at køre et mindeoptog i forbindelse med Julemærketuren. Opsamling og samkørsel kan sagtens organiseres i denne ånd, men selve ”Mindehøjtideligheden” afsluttes med et minuts stilhed eller lignende på Ustrup Vest umiddelbart inden det sidste stykke til Julemærkehjemmet. Når der køres derfra køres der for Julemærkehjemmet og børnene der, og det er det, der fokuseres på. <b>Dette er ikke til diskussion!!!</b>

OK, her kommer et antal forslag, vi kan starte med. I er meget velkomne til at komme med flere eller med ændringer, men specielt om julemærketuren, vil noget være fastlagt, og det kan ikke diskuteres!

Som tidligere nævnt tilskrives Nonbo og Rustbo, med henblik på egentlig dialog.

Så skal vi have forfattet nogle læserbreve og nogle artikler. Disse må meget gerne gå i spænd med synlige materialer: løbesedler, stickers, evt. sponserede annoncer.

<b>Som inspiration er her nogle Buzzere, med lidt brødtekst ved hver:</b>

<i>FORKØRSELSRET – JO - MEN ALDRIG PÅKØRSELSRET!
Vi kender det, en anden trafikant begår en fejl, og vi lader os irritere i stedet for at hjælpe vedkommende.


HOLD AFSTAND!
Kører du for tæt på, provokere du ofte en forankørende til at gøre noget dumt! Kan du ikke imuddelbart selv se det, så få en tur bag på en MC og oplev at have 1,5 ton bil 3 m bag dig med 60 kmt – en foruroligende oplevelse!

BEDØM HASTIGHEDER AKTIVT – LAD VÆRE MED AT TRO….
Andres hastighed er svær at bedømme, men kigger man først en gang, kigger væk, og kigger så en gang til, så har man et rigtig godt indtryk! Metoden duer, hvad enten du skal overhale, krydse vejen eller svinge til venstre.
LÆS TRAFIKKEN – KIG LANGT FREM
Hvis du kigger på flere trafikanter, kan du forudse meget mere end hvis du kun kigger på de nærmeste medtrafikanter. Hvis du kører med forudseenhed, kan andre også lettere læse dig, fordi du placerer dig bedre.

ØJENKONTAKT MED MEDTRAFIKANTER GIVER SIKKERHED
Selv om vi har regler, opstår der ofte tvivl. Denne afhjælpes allerbedst, hvis medtrafikanterne kan se, at du har set dem og omvendt.

KØR DEFENSIVT – AGGRESSION HÆMMER TANKEN OG ER FARLIG
Vi er mennesker, og mennesker begår fejl. Mennesker hidser sig også op. Bliver du arrig, kan det være en gevaldig god ide at tage et eller to minutters time-out, så sjælen er med på din videre færd.

INGEN ER BLEVET HOLDENDE ENDNU – MEN EN DEL ER BLEVET KØRT HERFRA!
Vær tålmodig når tingene går langsomt. Taber man tålmodigheden træder aggressionen let frem!

GIV ANDRE EN CHANCE FOR AT VURDERE DIG!
Placer dig så du er synligog kør med en hastighed, der er nogenlunde forventelig for dine medtrafikanter.</i>

Ovennævnte er blot inputs til inspiration. De kan anvendes som slogans, suppleres med illustrationer, underbygges med cases til artikler og læserbreve eller lignende.


NB! Jeg har skrevet dem typeneutrale, således at de kan gælde for al kørende trafik. Det skal de ikke nødvendigvis være, men jeg tror, at vi skal passe på ikke at blive for enøjede.

Nu er det dig:

Skriv ideer og forslag, kommenter ovenstående, kom op med forslag til konkrete ghandlinger ud over de skitserede – eneste begrænsning er nok, at jeg ikke vil koordinere egentlige demonstrationsoptog – den debat er afsluttet.

På forhånd tak!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Så er der oplæg - skriv dit med her:-)
Kommentér på:
Så er der oplæg - skriv dit med her:-)

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce