Cafe Racers Denmark

Cafe Racers Denmark

Medlemmer: 168
Forside Forum Medlemmer Annoncer MC-er
1.901 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 6 Svar

Synshelvede, nu kommer de efter os! Synshelvede, nu kommer de efter os!

25-08-2011
Principiel dom kan medføre at visse biler og motorcykler er både ulovlige og usælgelige.

Vi har netop vundet en landsretssag angående mangler ved en ombygget motorcykel (en ældre Triumph, der er ombygget til en chopper). Vi var advokat for køberen, der i forbindelse med købet havde givet sin gamle motorcykel i bytte som delvis betaling af købesummen.

Motorcyklen blev solgt nysynet og uden anmærkninger. Forud for købet /synet var der blevet foretaget konstruktive ændringer på motorcyklen, bl.a. i form af stift bagstel og ny forgaffel. Den pågældende synshal godkendte disse konstruktive ændringer uden anmærkninger.

Knap 3 uger efter købet blev motorcyklen synet i en anden synshal, der ikke kunne godkende motorcyklen på grund af de konstruktive ændringer – dette fordi der ikke forelå dataerklæringer eller anden dokumentation der kunne påvise, at de konstruktive ændringer var godkendt til brug. Det betød konkret at der slet ikke måtte køres på motorcyklen!

Køberen anlagde derfor retssag mod sælger og spørgsmålet for retten var, om der var mangler ved motorcyklen i et sådant omfang, at køberen kunne hæve købet.

Såvel sælgeren som skønsmanden mente, at der var fast praksis i synshallerne for, at synspersonalet kunne vurdere, om eventuelle konstruktive ændringer havde betydning for bl.a. sikkerheden m.v. Hvis det ikke var tilfældet, kunne synshallen godkende konstruktive ændringer uden at se dokumentation – dvs. godkende syn uden anmærkninger.

En repræsentant fra færdselsstyrelsen oplyste derimod, at der i henhold til synsreglerne altid skal foreligge dokumentation og at synshaller altså ikke selv kan dispensere herfra.

By- og landsret var enige med færdselsstyrelsen, dvs. motorcyklen var synet på et ukorrekt grundlag og var derfor behæftet med en væsentlig mangel. Køber kunne derfor hæve handlen.

Dommen er interessant på navnlig 2 områder:

For det første kom det frem under sagen, at der formentlig kører tusindvis af motorcykler rundt med konstruktive ændringer uden at den nødvendige dokumentation har foreligget ved synet. Derved kan dommen få betydning for en lang række motorcykelejere.

Konkret betyder dommen nemlig, at ejeren af en motorcykel med konstruktive ændringer, der er synet på et forkert grundlag

• løber en betydelig risiko ved at sælge motorcyklen, da køberen jo nu kan påberåbe sig mangler, selv om motorcyklen var/er nysynet uden anmærkninger. Omvendt kan ejeren selv overveje at rette et krav imod sælgeren,

• risikerer at blive stoppet af politiet og få taget nummerpladerne, hvis man ikke kan forelægge den nødvendige dokumentation for, at ændringerne er godkendt til brug,

• Risikerer at der ikke er forsikringsdækning, hvis det viser sig at man har kørt rundt på en motorcykel, der ikke er godkendt til brug.

For det andet havde køberen som nævnt givet sin gamle motorcykel i bytte som delvis betaling af købesummen. Køberen fik medhold i, at sælgeren skulle betale køberen det, som motorcyklen oprindeligt var blevet solgt for, mod dels at få den købte motorcykel retur, dels beholde ”byttemotorcyklen”.
Det vil sige at sælgeren ikke kunne ”nøjes” med at tage sin motorcykel retur mod at tilbagelevere ”byttemotorcyklen” og tilbagebetale den kontante del af købesummen – han skulle betale den fulde købesum!

By- og landsretten lagde i den forbindelse bl.a. vægt på det lange tidsrum der var gået siden købet, at ”byttemotorcyklen” i mellemtiden var blevet solgt og navnlig, at manglen var så væsentlig, at motorcyklen ikke havde kunnet anvendes.

Denne del af dommen kan få stor betydning for alle købere, der giver en bil eller motorcykel i bytte i handlen, da de - efter omstændighederne - har mulighed for at få hele handlen ”omgjort til penge” og ikke behøver at tage deres ”byttebil” tilbage.

Sagen har været refereret i en artikel i ”Motormagasinet”, der er et uafhængigt fagblad for autobranchen. Artiklen kan downloades ved at klikke her.

Hvis du har spørgsmål til sagen eller måske befinder dig i en lignende situationen, er du meget velkommen til at kontakte advokat Klaus Paulsen på tel. 87 22 80 80 eller e-mail


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Vask af lejlighed 1.700 kr.
  • Ordnet døre 1.000 kr.
  • Rådgivning om TV 1.000 kr.
  • Opsætning af lampe. 802 kr.
  • Utæt vandrør inde i gipsvæg 1.140 kr.
  • Fix bathroom sink drainage pipe 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Synshelvede, nu kommer de efter os!
  • #1   6. sep 2011 Hvorfor laves der ikke bare samme regler som i Sverige...
    Så ville alle blive glade! Både stat og mc ejere.


  • #2   7. sep 2011 Sikkerhed frem for alt, er MC´en sikkerhedsmæssig forsvarlig at køre på, og i trafikken generelt, så kan der da for H...... ikke være noget som hindrer den i at blive synet.......nåå jo det er jo skatter og afgifter der er styrende og ikke sikkerheden. Fand´me uhyggeligt du!

  • #3   7. sep 2011 Der er da kun et at gøre, skriv i slutseddelen at den er synet og godkendt på pågældende synshal, og du ellers fraskriver dig alt vedr. lovligheden.
    Så er man fri for idioter der kun er ude på at skabe problemer.
    Hvorfor kørte han iøvrig på en ny synshal med den når den nu var synet ?
    Ellers er jeg ganske enig med Carsten S


  • #4   1. dec 2012 @ FUBAR: Nu er det jo sådan at mange af os der bygger om, gør det med faglig viden (ved godt der er mange der blot starter svejseværk og vinkelsliber op) og når vi gør hvad vi mener er forsvarligt for os selv at køre på ombygningen, eks. gammel norton commando, stiv rør stel, kan ikke bremse, styre eller har fornuftige køre egenskaber, lad os nu sige jeg nyder at køre gammel engelsk motor, men med ordentlige køre egenskaber, jeg bygger (igen med faglig viden inden for styrker i matriale osv) en nyerer forgaffel på, anden bagsvinger og TIG svejser forstærkninger i stellet, så kan jeg da ikke se hvorfor jeg skal have TÜV godkendt hele lortet og af Triump i England. Jeg vil ikke sætte mig selv eller andre i ulykke ved at køre på noget jeg ikke mener er forsvarligt, alligevel rammer "måske" nye regler mig.

    Ps. Er uddannet Motorcykel mekaniker og har rådført mig med mange før jeg er gået i gang med min ændring af mc som alligevel bliver begrænset grundet frygt for nye regler.


  • #5   1. dec 2012 mathias W.......Tåbeligheden lyser jo ud af den måde sagerne behandles på her i Danmark.
    En synsmand i Danmark er mindst lige så dygtig som dem der er i både Sverige og Tyskland. Der kan de godt godkende / tage stilling til en ombygnings faglighed, hvorfor så ikke også i Danmark.
    Hele systemet burde tages op til revision og reglerne ændres.
    Tåbeligheden bliver mere grotesk, når man som du, forbedrer sikkerheden og måske nægtes godkendelse pga. manglende papirer.
    Det var måske nu vi skulle gå i kødet på de relevante myndigheder med en bunke spørgsmål.


  • #6   15. dec 2012 ole l: APPLAUSE!!!!

Kommentér på:
Synshelvede, nu kommer de efter os!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce