BANDITTERNE

BANDITTERNE

Medlemmer: 216
Forside Forum Medlemmer Annoncer MC-er
4.770 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Hårdt koblingsgreb / skifte gear uden kobling ? Hårdt koblingsgreb / skifte gear uden kobling ?

Hejsa....
Jeg er ny MC'ist og har lige et spørgsmål...
Jeg har erfaret at koblingsgrebet på min Bandit 650 fra 05 er temmelig hårdt at trykke ind (efter 1 times by kørsel er min hånd helt følelsesløs) Er der nogen der ved om det er muligt at gøre den løsere ?
Har fået at vide af nogle andre at det er muligt at skifte gear på sådan en mc uden at bruge koblingen men stadig uden at ødelægge gearkassen (har dog IKKE prøvet det) passer det ?

På forhånd tak.

Anders


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Moving out cleaning 800 kr.
  • Break a lock of storage as I have lost the key for it. 350 kr.
  • Hanging curtains 800 kr.
  • Fjerne tag på carport 2.000 kr.
  • Vi har køb en Elektrisk bil til vores barn- bilen hedder Toyota FJ Cruiser til 3 år og vi vil gerne have den komplet samlet til idag 350 kr.
  • Etablere udendørs stikkontakt 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hårdt koblingsgreb / skifte gear uden kobling ?
  • #1   19. feb 2013 Hvis din hånd bliver helt føelsesløs så er det enten noget i vejen med din hånd eller din kobling.

    få styr på det og lade være med at skifte gear uden brug af koblingen - det er ikke sundt for knallerten.


  • #3   19. feb 2013 Michael L....øøøh, nej smiley ??
    Det kan vist ikke komme bag på nogen.
    Eller - det kunne jo være at "knallerten" er udstyret med Quickshift" - og så er pointen faktisk netop, at man skifter uden kobling.
    Men hvis man ingen erfaring har, er det nok ikke nogen god idé, bare at hakke løs på gearkassen uden kobling.


  • #5   20. feb 2013 Skifter man ved det rigtige omdrejningstal, således at der skiftes tandhjul i gearkassen, vilbder faktisk være mindre slid end når man bruger koblingen. Forestil dig at køre med 6000 omdrejninger og tag koblingen, så vil motoren falde til 1100 omdrejninger. Derefter vil den så gå i indgreb igen med stor omdrejningdifferens. Det her gælder i hvert fald ved opgearinger. Jeg bruger det en gang imellem. Dog vil jeg sige at hvis din kobling er stram, så kig på det, for det er jo ikke meningen. Det er typisk et gammelt kabel, eller en ny gang væske der skal til lidt afhængig af modellen. Sådan lidt generelt set...

  • #6   20. feb 2013 Allan: ok, ved du hvor man kan finde sådan et nyt koblingskabel ? har kigget lidt på nettet, men kan ikke rigtig finde noget.

  • #7   20. feb 2013 Går mc'en i stykker ved at undlade at bruge koblingen????
    Jeg bruger koblingen fra 1'st til 2' og ellers aldrig videre op i gearene. Til gengæld bruger jeg altid koblingen ved nedgearing.
    Eneste spidsfindighed er at motoren skal være under acceleration og helst ikke under 4000 o/min ved skiftet. Så fungerer det fint.

    Ebay, Louis og et hav af andre sælger kabler for gode danske penge. Ja du kan som end også køre ned til din lokale Suzuki forhandler.


  • #8   23. feb 2013 Hej Jeg bruger sjælden koblingen fra 2 gear og op, og den har da holdt til næsten 100 000 km

  • #10   24. feb 2013 Det er ikke dyrt. Støt den lokale forhandler.. Så kan man også komme og spørge dem til råds..

  • #11   24. feb 2013 I har sikkert ret; Koblingen er kun ligegyldig bling-bling, og en irriterende merudgift på vedligeholdelses siden smiley
    Faktisk havde det være bedst med variomatic eller automatgear...nå nej, den har jo kobling smiley
    Vis mig lige én eneste - være sig kørelærer, eller anden sagkyndig - der ville opfordre alle til at køre på en almindelig brugs MC, uden at benytte koblingen?
    Det kan da fint lade sig gøre, og for en del fungerer det sikkert i det daglige.
    Men det kan ikke anbefales til nogen, "at det er meget normalt, og det gør alle".
    Slet ikke til folk uden erfaring - og det har Anders P tydeligvis ikke.

    Hans kobling er defekt, og bør laves.
    Ved ikke på 650´eren, men på 1200/1250 er koblingen hydraulisk, så der er et par steder det kan være galt.
    Hvis den er med kabel, så kan kablet være ved at gå, eller det har sat sig pga dårlig eller ingen smøring. Endelig kan det være i selve koblingshuset.
    Og som Allan Falster siger, så støt din lokale forhandler - ISÆR fordi Du intet selv ved om din motorcykel og dens teknik.
    Det kan blive meget dyrt sparede penge, at købe reservedele (billigere) via internettet, for selv at eksperimentere...
    Hvis Du kan selv, eller kender nogen der kan, så spar som Du lyster.


  • #13   24. feb 2013 Hvorfor så Rasmus-modsat, Michael? smiley
    Har Du måske fået at vide, da Du tog kørekort, at den der kobling ikke er værd at spilde tiden på?
    Anders er ny på MC, og jeg mener bare ikke det er et godt råd at fortælle ham, at gearskifte uden kobling er helt normalt - for det er det jo ikke. smiley


  • #15   24. feb 2013 Jeg takker for de mange indlæg smiley
    Får min mekaniker til at kigge på den når han nu alligevel har den nede til karburator justeringer og tændings justering.....
    Tror mest på det nok er kablet... kan ved nærmere kiggen se at håndtaget ikke altid går helt tilbage i udgangs position....
    Takker endnu engang...
    Ps. Nej den har ikke hydraulisk kobling smiley


Kommentér på:
Hårdt koblingsgreb / skifte gear uden kobling ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce