Data om problemer med forkerte fjedre på MC´en {{forumTopicSubject}}
Her er lidt kort forklaret injfo omkring fjedre.
1. For hårde forgaffel fjedre:
simpelt nok, så vil en gaffel med for hårde fjedre, gøre at du ikke kommer til at bruge hele forgaffelens vandring. fordi der er for lidt vægt, er det svært at "starte" bevægelsen op, og du vil få en gaffel som"bumper" hen af vejen. al den følsomhed som hydraulikken skulle styre og give dig, vejgreb og komfort forsvinder, og du får en forende som er urolig.
2. For bløde forgaffel fjedre:
Du starter faktisk med at ha´mistet en del af din gaffels vandring, og den kan alt for let gå i bund ved en hård opbremsning . Rigtig mange kører med for bløde fjedre, og har så prøvet at håndtere deres affjedring ved at gøre desperate ting som at hælde mere olie på, yderligere fjeder forspændning osv. ingen af løsningerne er særligt gode, og giver ikke andet end en uforudsigelig gaffel.
Hydraulikken fungere ved "slaghastighed" i forhold til vandring, sker det at når du har for bløde fjedre i, så kan hydrau.. ikke nå at træde i kraft hurtigt nok. Sagt på en anden måde: Hydraulikken er en oliebremse, som skal på en gradvis skala bremse bevægelse. Hvis den skulle havde 100mm vandring at gøre det hele på, men nu kun har 70mm fordi dine fjedre er for bløde, så har du lige flyttet 0-punktet 30mm ned .. Det ved hydraulikken ikke, så den startet bare med at bremse som om intet var hændt, bare nu kun over 70mm. Det er den ikke sat op til fra fabrikken, så "slasker" den da den altid startet for sent .. Man får det man kalder head-shake.. nogle gange også kaldet wobling.
Rigtig tit ser man folk købe dyre styrdæmpere og andet grej, til store summer, hvor problemet for det meste er resultatet af for bløde fjedre.
Man har i en gaffel har endnu en faktor kaldet Air-spring. Det er den mængde luft som er i toppen af din gaffel. Space mellem toppen af olien og tophætten af din gaffel. Luft giver modstand når det bliver sammenpresset, derfra Air-spring, og der er Air-spring du regulere på når du ændrer mængden af olie i din forgaffel.
Man snakker meget om at man vil have en progressiv affjedring, progressiv = tiltagende i kraft/modstand, med hvilket man mener at man gerne vil have en affjedring som bliver jævnt tiltagende i hårdhed alt efter det underlag man udsætter som MC´ for.
Det ville j være dejligt hvis éns affjedring ALTID føltes let og flydende, mens den gav optimalt vejgreb og komfort på samme tid .. Det ville være en exelent progressiv forgaffel.
Nu er der det problem med luften i din gaffel, luft har IKKE den jævne glidende progressive stigning som du gerne vil ha´.. luften er bøld, bøld. blød, og BANG, meget hård, hvis man skulle beskrive den progressive skala for forholdet i din gaffel.. Derfor, når du har kører med for bløde fjedre, har du lige lavet et ENDNU større problem. da du mistede 30mm vandring, bragte du også Airspring meget ud af foorholdet med hvad din hydraulik var sat op til ..
Hvordan ved man det ?? .. Joh " det kaldes mid-stroke harshness. Dvs. forgaffelen bliver træg, på midten af vandringen. Det er noget rigtig mange MX og enduro kører beklager sig over , de kalder det bare Arm-pump. Men det er den samme ting. På Asfalt racerne, føles det som et hårdt punkt i affjedringen, som kommer pludselig i vandringen .. Rigtig mange har nok aldrig prøvet ret meget andet og tror at det er sådan en gaffel er, og har "lært" at køre oppe "imod" det punkt i affjedringen, som næsten en føler om der er bid i forhjulet. Men TRO mig ,, På en gaffel uden det problem, har du 100% føling med dækket under alle hastigheder ..
Hvis du forsår ledt af emnet omkring Air-spring har du også forstået hvorfor det er en RIGTIG dårlig idé at montere progressive fjedre i din forgaffel. Da Air-spring i sig selv har en lidt besværlig progressiv skala, skaber det KUN en endnu yderligere uforudsigelig affjedring i din forende at montere progressive forgaffel fjedre..
Ja, jeg er godt klar over at der bliver slogt en MASSE progressive fjedre. At der er tons forklaringer fra producenten hvorfor DERES fjedre er super nøjagtige, og det HELT rigtige, højglans poleret og hele molevitten, men hvis man bare sætter sig en lille smule ind i det, vil man finde ud af det er absolut IKKE er en forbedring af ens affjedring ..
Hvis du vil ha´ ændret på din gaffels progressive forhold, er det en om-shimsning du kikker efter. Årsagen til at en gaffel er fyldt op med olie og shimser ( bøjelige metal skiver ) er fordi at det er en meget mere nøjagtig måde at regulere en progressive bevægelse på, og en fjeder kan slet slet ikke komme så meget som 2% af nøjagtighed som olie/shimser kan ..
en anden faktor er penge .. Hvorfor købe for flere tusindne kr progressive fjedre, når 4 shimser til 15kr stykket kan skabe en 100 gange bedre effekt !?!?
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Data om problemer med forkerte fjedre på MC´en
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside