Norton ES2 [Tidl. motorcykel] 1956
2.781 visninger
|
Oprettet:
Norton ES2
Årgang:
1956
Motor:
Boring x slaglængde: 79x100 mm
490cc éncylindret luftkølet motor
Amal 376 karburator uden luftfilter (der kommer filter på). Muligvis er en ny karb. nødvendig.
Nye benzinslanger og karb. indmad, der kan tåle ethanol skal monteres.
Roadholder forgaffel.
Matching numbers.
490cc éncylindret luftkølet motor
Amal 376 karburator uden luftfilter (der kommer filter på). Muligvis er en ny karb. nødvendig.
Nye benzinslanger og karb. indmad, der kan tåle ethanol skal monteres.
Roadholder forgaffel.
Matching numbers.
Hestekræfter
Omkring de 28 så vidt jeg kan læse mig frem til.
Den skulle have et godt moment grundet den langslagede motor.
Den skulle have et godt moment grundet den langslagede motor.
Fælge
19 tommer forchromet stål - nu nye jeg selv har egret op
Dæk
19x 90/90 for
19x 3.50 bag
Nye dæk:
Pirelli MT60 for
Dunlop K70 bag
19x 3.50 bag
Nye dæk:
Pirelli MT60 for
Dunlop K70 bag
Topfart
Omkring 130 km/t
Tuning
Intet jeg kender til :)
Men jeg ejer da en tuningshåndbog fra 50'erne.
Men jeg ejer da en tuningshåndbog fra 50'erne.
Styling
Standardudførelse. Fint gammelt sæde, som man sidder grove godt på + trialsæde til hvis den skal offroad.
Ekstraudstyr
Hagon bagdæmpere.
Mappe med manual mm.
Medlemsskab af Norton Owners Club
Medlemsskab (igen) af MC Albion
Sælger kommer forhåbentlig med en kasse stumper, som han ikke kunne finde da jeg købte den. Herunder et solo-tandhjul, da det er et sidevognstandhjul, der sidder på (han er endnu ikke dukket op).
Mappe med manual mm.
Medlemsskab af Norton Owners Club
Medlemsskab (igen) af MC Albion
Sælger kommer forhåbentlig med en kasse stumper, som han ikke kunne finde da jeg købte den. Herunder et solo-tandhjul, da det er et sidevognstandhjul, der sidder på (han er endnu ikke dukket op).
Bemærkninger
Maskinen blev annonceret på DBA uden billeder. Så tog jeg et smut til Sydfyn og gravede den ud fra et åbent skur, hvor den stod dænget til med ragelse og fik en god snak med sælgeren. Han havde ikke kørt den siden han købte den for 7 år siden - sandsynligvis pga. en fejl på tændingsmagneten.
Nu ejer jeg den så, og der er en række ting der skal fikses, før den kommer ud at køre, dog intet graverende. Nu får den en vask og en oppudsning samt smøring, skift af væsker, dæk mm., og så skal den nok blive fin :)
Jeg venter forresten stadig på en reg. attest til den Model 18 fra 1938 som jeg egentlig ville købe. Så ender måske med at blive dobbelt-norton-ejer.
Denne er min nr. 17 i rækken, og deler garage med min MZ og Renault 4 personbil.
To do:
- De to karburatorer, der fulgte med maskinen er så hårdt ramt at jeg har bestilt en spritny Amal. Benzinslangerne skifter jeg i samme ombæring.
- Magneten er død, så jeg har valgt at få elektronisk tænding; en såkaldt Thorspark.
- Dæk og slanger tør jeg ikke køre med når maskinen har holdt så længe, så der kommer nok et Pirelli Scorpion på foran, og Dunlop K70 bagpå.
- Olietanken skal skylles igennem (bare med diesel), og olieslangerne gås efter. Derefter kommer der noget Morris mineralsk SAE 50 på.
- Jeg skifter olie på gearkassen bare for god ordens skyld.
- Begge håndtag skiftes (det ene er revnet).
- Nyt 6V batteri monteres.
- De hjemmelavede ledninger udskiftes med noget ordentligt.
- Rust fjernes, ting pudses, og kabler, lejer osv. smøres op.
Nu ejer jeg den så, og der er en række ting der skal fikses, før den kommer ud at køre, dog intet graverende. Nu får den en vask og en oppudsning samt smøring, skift af væsker, dæk mm., og så skal den nok blive fin :)
Jeg venter forresten stadig på en reg. attest til den Model 18 fra 1938 som jeg egentlig ville købe. Så ender måske med at blive dobbelt-norton-ejer.
Denne er min nr. 17 i rækken, og deler garage med min MZ og Renault 4 personbil.
To do:
- De to karburatorer, der fulgte med maskinen er så hårdt ramt at jeg har bestilt en spritny Amal. Benzinslangerne skifter jeg i samme ombæring.
- Magneten er død, så jeg har valgt at få elektronisk tænding; en såkaldt Thorspark.
- Dæk og slanger tør jeg ikke køre med når maskinen har holdt så længe, så der kommer nok et Pirelli Scorpion på foran, og Dunlop K70 bagpå.
- Olietanken skal skylles igennem (bare med diesel), og olieslangerne gås efter. Derefter kommer der noget Morris mineralsk SAE 50 på.
- Jeg skifter olie på gearkassen bare for god ordens skyld.
- Begge håndtag skiftes (det ene er revnet).
- Nyt 6V batteri monteres.
- De hjemmelavede ledninger udskiftes med noget ordentligt.
- Rust fjernes, ting pudses, og kabler, lejer osv. smøres op.
Norton ES2
apr 2021
Følger: 1
mar 2005
Følger: 4 Følgere: 239 MC-er: 5 Emner: 32 Svar: 1.158
Super fin ES 2èr du har fået der . Den motor er simpelthen noget af det flotteste motor de Britter har lavet......sammen med Ariel`s 1 cyl motorer . Har altid været BSA mand , på trods af jeg har haft et hav af andre Engelske mærker , men den motor er bare lækker .
Tillykke med den , håber du får mange gode km på den .
KIM
okt 2009
Følger: 35 Følgere: 29 MC-er: 3 Emner: 73 Svar: 953
jul 2008
Følger: 7 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 22 Svar: 159
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 23 Svar: 658
jun 2014
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 4 Emner: 3 Svar: 68
maj 2007
Følger: 6 Følgere: 6 MC-er: 1 Svar: 76
apr 2017
Følger: 151 Følgere: 62 MC-er: 1 Emner: 17 Svar: 48
jul 2004
Følger: 127 Følgere: 141 MC-er: 8 Emner: 372 Svar: 1.542
feb 2006
Følger: 10 Følgere: 30 MC-er: 4 Emner: 115 Svar: 1.318
feb 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 301
okt 2007
Følger: 10 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 52
sep 2014
Følger: 44 Følgere: 86 MC-er: 1 Emner: 51 Svar: 483
sep 2013
Følger: 10 Følgere: 27 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 125
jul 2014
Følger: 1 Følgere: 63 MC-er: 2 Emner: 7 Svar: 347
mar 2007
Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 660
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 86 MC-er: 2 Emner: 3 Svar: 1