Bridgestone GTO 350 1970
2.936 visninger
|
Oprettet:
Bridgestone GTO 350
Årgang:
1970
Motor:
Bridgestone var først til at introducere drejeventil indsugning på gademotorcykler, og først to år senere fulgte Kawasaki med. I forhold til den konventionelle totakts motor var karburatoren her flyttet ned på siden af krumtapshuset. Systemet med drejeventil indebar, at i stedet for at lade stemplet styre indsugning og udstødning, blev det styret af en tynd drejeskive, monteret direkte på krumtappen. Eller i dette tilfælde to drejeskiver og to karburatorer, som var monteret på hver side af motoren. Det gav kræfter - masser af kræfter.
Cylindrene og topstykkerne var fremstillet af aluminium op topstykkernes yderste køleribber var højglanspolerede. Cylindrene var forsynede med håtdtforkromede bøsninger. Motoren fik smøreolien fra en separat tank, og en omdrejningsafhængig pumpe doserede olien. Bremserne var overdimensionerede, og foran var begge bremsebakker med servovirkning. Koblingen var også speciel, da det var en 7-pladet tørkobling, præcis magen til den man brugte på de rigtige Grand Prix maskiner.
Cylindrene og topstykkerne var fremstillet af aluminium op topstykkernes yderste køleribber var højglanspolerede. Cylindrene var forsynede med håtdtforkromede bøsninger. Motoren fik smøreolien fra en separat tank, og en omdrejningsafhængig pumpe doserede olien. Bremserne var overdimensionerede, og foran var begge bremsebakker med servovirkning. Koblingen var også speciel, da det var en 7-pladet tørkobling, præcis magen til den man brugte på de rigtige Grand Prix maskiner.
Hestekræfter
Bridgestone fremstillede verdens kraftigste 350'er. Den ydede 40 hestekræfter, og det var langt over hvad tilsvarende motorcykler ydede.
Fælge
De originale.
Dæk
Bridgestone 19 x 3.25 for og bag. Motorcyklen har kun kørt 1.578 miles fra ny i 1970, og er selvfølgelig forsynet med Bridgestone dæk, og det er stadig de originale dæk fra 1970, der sidder på motorcyklen.
Topfart
+ 160 km/t.
Tuning
Ingen - er original.
Styling
Intet - er original.
Ekstraudstyr
Intet - alt er originalt. Selv luften i slangerne er fra 1970!
Bemærkninger
Er autentisk og urestaureret, bortset fra at tank og sidedæksler er blevet lakeret.
I 1967, da Bridgestone GTR og søstermodellen GTO 350 blev introduceret, var den det vildeste på to hjul i sin klasse. Her var der 40 hestekræfter til rådighed og med så mange kræfter, var der ingen, der var bare i nærheden af Bridgestone i 1967, og for den sags skyld frem til man indstillede produktionen. Forskellen på GTR og GTO var til at få øje på, for hvor model GTR var en typisk gademaskine, var model GTO med sine oplagte udstødningsrør, det som amerikanerne og englænderne betegner som en scrambler. Altså en motorcykel der er beregnet til kørsel i terræn, og derfor var den da også forsynet med en stor og kraftig beskyttelsesplade under krumtapshuset.
I perioden fra 1967 og frem til marts 1971 blev der i alt fremstillet 10.288 Bridgestone GTR og GTO 350 motorcykler.
Der er fire kendte eksemplarer i Danmark. Én 175'er, to GTO 350, som begge er kørende og endelig en 350 GTR som blot henstår, og ikke er køreklar.
Er nu blevet toldsynet, og er nu indregistreret.
Den har kun gået utrolige 1.578 miles fra ny. Altså 2.524 kilometer. Grunden er den simple, at den er blevet sat til side på grund af et defekt 3. gear. Det er repareret nu, og nu her den de 6 gear en Bridgestone GTO 350 skal have!
I 1967, da Bridgestone GTR og søstermodellen GTO 350 blev introduceret, var den det vildeste på to hjul i sin klasse. Her var der 40 hestekræfter til rådighed og med så mange kræfter, var der ingen, der var bare i nærheden af Bridgestone i 1967, og for den sags skyld frem til man indstillede produktionen. Forskellen på GTR og GTO var til at få øje på, for hvor model GTR var en typisk gademaskine, var model GTO med sine oplagte udstødningsrør, det som amerikanerne og englænderne betegner som en scrambler. Altså en motorcykel der er beregnet til kørsel i terræn, og derfor var den da også forsynet med en stor og kraftig beskyttelsesplade under krumtapshuset.
I perioden fra 1967 og frem til marts 1971 blev der i alt fremstillet 10.288 Bridgestone GTR og GTO 350 motorcykler.
Der er fire kendte eksemplarer i Danmark. Én 175'er, to GTO 350, som begge er kørende og endelig en 350 GTR som blot henstår, og ikke er køreklar.
Er nu blevet toldsynet, og er nu indregistreret.
Den har kun gået utrolige 1.578 miles fra ny. Altså 2.524 kilometer. Grunden er den simple, at den er blevet sat til side på grund af et defekt 3. gear. Det er repareret nu, og nu her den de 6 gear en Bridgestone GTO 350 skal have!
Bridgestone GTO 350
maj 2016
Følger: 7 Følgere: 16 MC-er: 7 Svar: 1
jun 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 2 Svar: 4
Skriv gerne til mig når du har fået den hjem. Jeg har lidt ekstra stumper i overskud.
dec 2013
Følger: 12 Følgere: 5 MC-er: 4 Svar: 29
Har selv kig på en GTR i Holland, som jeg henter til DK, hvis vi kan blive enige om prisen (Den koster nogen penge, sådan en sag...!)
Men indtil videre Velkommen med den - Og så lige en X-høj herfra...
mar 2005
Følger: 4 Følgere: 2 MC-er: 3
dec 2008
Følger: 9 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 26 Svar: 164
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 192
Var det dig der fandt et originalt værktøjssæt for kort tid siden?
Rigtigt synd, at Bridgestone prioriterede at lave dæk i stedet for motorcykler - Som jeg har forstået det, fik de valget mellem at levere dæk til alle de andre og selv producere, og valgte dækproduktionen.
Drejeventilerne må være kommet med Ernst Degner til Japan fra MZ i sin tid. Han fik lært både Suzuki og Yamaha at lave totaktere, men jeg har ingen konkret viden om hvor meget han havde med Bridgestone at gøre.
Lidt sjovt at høre om Ziggoloen - de fik nu kun 4½ HK ud af deres drejeventil!
Vespa brugte krumtappen som drejeventil, så hvem der egentligt var først kan være lidt svært at sige.
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
aug 2016
Følger: 58 Følgere: 32 MC-er: 1 Svar: 53
Respekt for det - det er altid rart at få noget historie med...
Dog bliver jeg nødt til at drille dig lidt:
Du skriver at Bridgestone cykler var de første i verden til at benytte drejeventiler på gadecykler - forkert!
Da jeg var Litograflærling i 1959, købte jeg en brugt Moto Guzzi "Zigolo" 98cc, af "Røver Axel" for 400 Kroner - og den havde drejeventil, og karburator på siden af krumtaphuset!
Zigoloen kom i 1955, først som 98cc med støbejerns cylinder, senere, i 1958 med aluminiums cylinder, med hårdforchromet stempel bane-forløb.
Seneste skud på stammen var den opdaterede Zigolo med 110cc og alucylinder.
Zigolo modellerne blev udfaset i 1965, og de var alle to-taktere, med indsugning gennem dreje ventil.
Til sidst, et lille "Fy"...
Det er ingen god reklame at være stolt af at køre på møre 40 år gamle dæk...
mar 2007
Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 14 Svar: 660
Spændene læsning, om den, jeg har heller ikke set den før, så god tekst, og billeder.
Det fortjener også en ekstra høj herfra
jul 2005
Følger: 11 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.460
nov 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 90
maj 2016
Følger: 7 Følgere: 16 MC-er: 7 Svar: 1
okt 2011
Følger: 4 Følgere: 2 Annoncer: 1 Svar: 395
jun 2011
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 67
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.166
mar 2015
Følger: 218 Følgere: 45 MC-er: 6 Emner: 12 Svar: 48
jan 2009
Følgere: 6 MC-er: 5 Emner: 5 Svar: 442
jul 2016
Følger: 12 Følgere: 268 MC-er: 1 Emner: 31 Svar: 299
feb 2014
Følger: 9 Følgere: 29 MC-er: 4 Emner: 4 Svar: 50
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.281
nov 2012
Følger: 6 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 41
maj 2008
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Svar: 5
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.027